تبلیغات

تبلیغات

تفاوت ویندوز و لینوکس در چیست؟ مقایسه ساده Windows و Linux

linuxwindows

ویندوز بهتر است یا لینوکس ؟ Linux امن تر است یا Windows ؟ ویندوز و لینوکس هر دو سیستم عامل هایی هستند که برای مدیریت منابع سیستم طراحی و پیاده سازی شده اند و در واقع یک رابط کاربری بین کاربر و سخت افزارهای موجود روی دستگاه شما هستند. این دو نوع سیستم عامل در عین حال که می توانند توانایی های مشترکی داشته باشند با همدیگر تفاوت های واضحی نیز دارند که این تفاوت ها هم در نحوه کار و هم در نحوه برقراری ارتباط با کاربر مشاهده می شود.

برای ورود به دوره آموزش نتورک پلاس (Network+) وارد این لینک شوید

در کنار همه این تفاوت ها باید بدانید که سیستم عامل ویندوز یک محصول کاملا تجاری و در اختیار شرکتی به نام شرکت مایکروسافت می باشد اما سیستم عامل لینوکس برخلاف ویندوز یک سیستم عامل رایگان و در اصطلاح فنی متن باز یا Open Source است و هیچ شرکت واحدی این محصول را پشتیبانی و مدیریت نمی کند. در این مقاله به بررسی فرق بین ویندوز و لینوکس می پردازیم.

تفاوت لینوکس و ویندوز

سیستم عامل ویندوز امروزه بیشترین استفاده را در میان کاربران سیستم های خانگی در سطح دنیا دارد. این سیستم عامل مناسب افرادی است که دانش زیادی نسبت به کامپیوتر و برنامه نویسی با کامپیوتر ندارند زیرا دارای یک رابط گرافیکی بسیار ساده برای برقراری ارتباط با کاربر است و کاربران به راحتی می توانند کارهایی که از این سیستم عامل می خواهند را تنها با استفاده از یک موس و امروزه حتی با اشاره و لمس صفحه نمایش ، به دور از هرگونه پیچیدگی انجام دهند. کاربرانی که با لینوکس کار می کنند نقطه ضعف سیستم عامل ویندوز را عدم ثبات آن اعلام می کنند و ادعا دارند که این سیستم عامل قابل اعتماد نیست و ممکن است به راحتی دچار مشکل شود.

اما این در حالی است که در آزمایش هایی که برای تست همین مورد انجام شده است ویندوز براحتی توانسته نظر مثبت کاربران خود را بدست بیاورد. سیستم عامل ویندوز شرکت مایکروسافت در انواع و اقسام نسخه ها با توجه به نیازهای کاربران طراحی و ایجاد می شود ، از سیستم عامل های مورد استفاده در سرورهای سازمان ها گرفته تا سیستم عامل های مورد استفاده در سیستم های خانگی و سیستم عامل های مورد استفاده در لپتاپ و گوشی های هوشمند تا دستگاه های صنعتی …

برای ورود به دوره آموزش نتورک پلاس (Network+) وارد این لینک شوید

همه و همه از سری محصولاتی هستند که مایکروسافت با استفاده از سیستم عامل ویندوز قابلیت پشتیبانی از آنها را دارد. به عنوان یک برنامه نویس یا یک کاربر شما به هیچ عنوان نمی توانید به فایل ها و کدهای برنامه نویسی شده برای سیستم عامل ویندوز دسترسی پیدار کنید و هیچکس هم نمی تواند ادعا داشته باشد که می تواند به این کدها دسترسی پیدا کند ، در اصطلاح فنی هسته یا Kernel اصلی سیستم عامل ویندوز غیرقابل دسترسی می باشد.

همچنین بخوانید  ویندوز سرور (Windows Server) چیست و چه تفاوتی با ویندوز دارد؟

فرق ویندوز و لینوکس

سیستم عامل لینوکس یکی از پرکاربردترین سیستم عامل هایی است که بیشتر استفاده آن به عنوان سرورها در سازمان ها می باشد. لینوکس بر خلاف ویندوز یک سیستم عامل متن باز یا Open Source است ، بدین معنی که اگر یک کاربر یا یک برنامه نویس بخواهد به منابع و کدهای نوشته شده در هسته اصلی این سیستم عامل دسترسی پیدا کند و آن را تغییر دهد ، سیستم عامل لینوکس این اجازه را به آن خواهد داد و بدون کوچکترین محدودیتی اجازه استفاده از کلیه منابع و فایل های موجود در خود را به آن می دهد. آموزش لینوکس هم به نسبت ویندوز بسیار متفاوت است.

در روایات آمده است که سیتسم عامل لینوکس به نسبت سیستم عامل ویندوز قابل اعتماد تر است ، برخی از مدیران شبکه و برنامه نویس های حرفه ای ترجیح می دهند به جای استفاده از ویندوز از لینوکس در شبکه های خود استفاده کنند. اما استفاده از لینوکس برای کاربرد خانگی چندان هم آسان نیست ، با توجه به اینکه اکثر فرآیند هایی که قرار است در این سیستم عامل انجام شود در سطح پایین سیستم عامل انجام می شود ، شما به عنوان کاربر مجبور هستید بیشتر کارهایی که از سیستم عامل می خواهید را در قالب دستورات خط فرمانی به این سیستم عامل بدهید ، این عمل کار کردن با لینوکس را برای کاربران عادی بسیار سخت می کند.

تفاوت لینوکس و ویندوز

یکی دیگر از مشکلاتی که برای استفاده کاربران عادی از سیستم عامل لینوکس وجود دارد تنوع بسیار زیاد این محصول است که انتخاب گزینه درست برای کار کردن را برای کاربران سخت می کند ، با توجه به اینکه هیچ شرکت انحصاری مانند مایکروسافت از سیستم عامل لینوکس پشتیبانی نمی کند و هر کس به دلخواه خودش می تواند تغییراتی در این سیستم عامل ایجاد کرده و بعضا یک سیستم عامل جدید ایجاد کند ، ممکن است صدها توزیع یا نسخه مختلف از این سیستم عامل در اینترنت وجود داشته باشد که حق انتخاب را برای کاربران سخت می کند و از همه مهمتر اگر کاربری دچار مشکل برای استفاده از آن شود بعضا پیدا کردن راهکار حل مشکل چندان آسان نیست.

هر چند در لینوکس هم رابط های گرافیکی تعبیه شده است اما همچنان نتوانسته جایگاه ویندوز را بگیرد و اکثر کارهای کلیدی سیستم عامل بایستی بصورت دستوری انجام شود. این جمله را از من به عنوان Unity در ذهن داشته باشید که در ابعاد سازمانی کارایی لینوکس بسیار بسیار به عنوان یک سرور بالاتر از سیستم عامل مشابه ویندوزی است ، هر چند پیکربندی سرویس ها دشوارتر است اما از درجه اعتماد پذیری بالایی برخوردار است .

همچنین بخوانید  WWDC 2019 ؛ اپل سیستم عامل iPadOS را برای آیپد عرضه کرد

برای ورود به دوره آموزش نتورک پلاس (Network+) وارد این لینک شوید

در انتهای این مطلب قصد نتیجه گیری نداریم ، وب سایت توسینسو محل معرفی است ، معرفی امکانات ، سرویس ها و ویژگی های سیستم عامل ها و تکنولوژی ها ، ما حق نداریم فقط یک محصول را تایید و محصول دیگر را تکذیب کنیم ، هر محصولی در جایگاه خاص خودش معتبر و ارزشمند است و هدف ما از ارائه این مطلب صرفا مقایسه کلی این دو محصول برای مبتدیان است و طبیعتا بحث برای دوست داران ویندوز و لینوکس در ادامه این مطلب آزاد است. به هر حال لینوکس و ویندوز هر دو سیستم عامل هایی هستند که نمی توانیم از آنها بگذریم و خواه نا خواه از عرصه فناوری اطلاعات خارج نخواهند شد.

ویندوز سیستم عاملی است که هدف اصلی آن جلب رضایت کاربر ، ایجاد محیط گرافیکی برای برقراری ارتباط و سهولت انجام فرآیند های کاری است ، لینوکس سیستم عاملی است بسیار جالب و جذاب برای کارشناسان و برنامه نویسان و بعضا سیستم عاملی بسیار سخت و دشوار برای کاربران عادی ، اولویت لینوکس بهبود سرویس دهی به زیرساخت شبکه است تا ارائه خدمات به کاربران عادی ، لینوکس طبیعتا از ویندوز در حوزه سرور عملکرد بهتری داشته است اما هیچوقت نباید از بحث میزان دانش افراد در برخورد با سیستم عامل ها بگذریم. امیدوارم مورد توجه شما قرار گرفته باشد. بحث در خصوص این مطلب در ادامه آزاد است . منبع توسینسو

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *