تبلیغات

تبلیغات

نمونه سوالات آزمون تافل + نکات طلایی برای موفقیت در آزمون TOEFL

toffel-nemonesoal

در کنار یادگیری و آموزش زبان انگلیسی برای اینکه بخواهید به کشورهای خارجی جهت تحصیل، کسب و کار و در برخی موارد مانند مهاجرت اقدام کنید باید در آزمون های معتبر و بین المللی، نمرات و حد نصاب درخواست شده را با موفقیت بگذرانید تا بتوانید از شرایط مورد نظر برای اخذ ویزا و سفر به کشورهای مختلف استفاده کنید. یکی از مهمترین آزمون هایی که برای زبان انگلیسی در سراسر جهان مطرح است و اعتبار بالایی دارد آزمون تافل است که می توانیم با بررسی نمونه سوالات آزمون تافل و کسب موفقیت در گذراندن این آزمون، نمره ی خوبی را کسب کنیم. در ادامه این مقاله می خواهیم هر آنچه که در مورد آزمون تافل نیاز است بدانید را بصورت کامل شرح دهیم، پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

آزمون تافل چیست؟

عبارت TOEFL مخفف Test of English as a Foreign Language می باشد که به معنی «آزمون انگلیسی بعنوان زبان خارجی» می باشد. تافل یکی از مهمترین آزمون های بین المللی درباره زبان انگلیسی می باشد که در حال حاضر جزء معتبرترین و پرطرفدارین آزمون ها و مدارک مهم زبان انگلیسی در سراسر دنیا می باشد. کسانی که نیاز دارند در آزمون تافل شرکت کنند می توانند در وهله ی اول مشخص کنند که سطح زبان انگلیسی آنها در چه حدی می باشد و برای اینکار ابتدا باید در سایت رسمی آزمون تافل ثبت نام کنیم و هزینه 245 دلاری آن را پرداخت کنیم. البته این مبلغ ممکن است در برخی کشورها متغیر باشد.

مرکز و نهادی که آزمون تافل را انجام می دهد در کشور آمریکا واقع شده است و این آزمون توسط نهاد غیرانتفاعی ETS بصورت هرساله برگزار می شود. البته از سال 2005 نیز آزمون تافل توسط نهادی به نام Sylvan Learning به شکل اینترنتی نیز برگزار می شود، ولی در عین حال هردو نهاد در کشور آمریکا قرار دارند. با شرکت و قبولی در این آزمون با استفاده از نمونه سوالات آزمون تافل می توانیم به اهدافی مانند مهاجرت، کسب و کار، تحصیل و … دست پیدا کنیم. نتیجه ی آزمون تافل در حاضر در بیش از 130 کشور در سراسر دنیا و همچنین 8500 موسسه و دانشگاه جهان معتبر و شناخته شده است.

تعداد افراد زیادی هرساله در آزمون تافل بصورت سراسری و از طریق بستر اینترنت شرکت می کنند که در حال حاضر بیشتر از 1000 مرکز برای آزمون تافل تعبیه شده است. علاقمندان برای اینکه بخواهند در کشورهایی مانند کانادا، آمریکا، هنگ کنگ، ایرلند، نیوزلند، استرالیا و دیگر کشورها در سراسر جهان پذیرفته شوند می بایست از مدرک تافل برای این منظور استفاده کنند.

اگر بخواهید با دانش اولیه و کاملی فرآیند آزمون تافل را با موفقیت طی کنید و نمره قبولی مورد انتظارتان را کسب کنید باید از منابع یادگیری معتبری استفاده کنید که در این مسیر آموزش های آنلاین فرادرس بصورت گام به گام و با پرداختن به مهارت های مورد نیاز آزمون تافل به کمک شما خواهند آمد.

 

سوالات آزمون تافل

انواع آزمون های بین المللی زبان انگلیسی

بد نیست در کنار معرفی آزمون تافل از برخی از آزمون های بین المللی دیگر نیز نام ببریم که هرکدام نمره های قبولی متفاوتی دارند. هرکدام از آزمون های زیر طبق استانداردهای بین المللی سنجیده و طراحی می شوند که باعث می شود وقتی در این آزمون ها شرکت کنیم عملا در مراکز آموزشی معتبر و تحت نظارت مرکز آزمون ها ثبت نام کرده ایم. بطور کلی انواع آزمون های بین المللی در سراسر جهان عبارتند از :

  • آزمون آیلتس IELSTS
  • آزمون تافل TOEFL
  • آزمون های OPI , OPIC
  • آزمون های PET, CPE, FCE, CAE
  • آزمون TOEIC

برای اینکه اهداف حرفه ای و تحصیلی مختلفی را دنبال کنید باید تست ها و آزمون های بین المللی را که با کیفیت و کمیت های متفاوتی تنظیم شده اند بگذرانید. کسب نمره ی قبولی در هرکدام از آزمون های فوق کمک خواهد کرد تا در تحصیل و کسب و کار مورد نظرتان موفق شوید.

انواع کاربرد آزمون تافل

همانطور که ذکر کردیم آزمون تافل برای مشخص کردن سطح زبان افراد می باشد که دارای مزایا و کاربردهای مختلفی است که به برخی از آنها در ادامه اشاره خواهیم کرد.

ادامه تحصیل در کشورهای دیگر

اگر بخواهید در دانشگاه، مدارس و کشورهای دیگر مانند آمریکا، کانادا، اروپا و همچنین سایر کشورهایی که انگلیسی زبان هستند ادامه تحصیل داشته باشید با استفاده از آزمون تافل و کسب نمره ی قبولی به تحصیل در هر مقطعی بپردازید.

کسب اعتبار بالا

با استفاده از آزمون تافل می توانید اعتبار بالایی برای خود کسب کنید و به عنوان شخصی حرفه ای در این زمینه در کشور مقصد شناخته شوید چرا که علاوه بر تحصیل برای اینکه بخواهید در فرصت های شغلی مختلفی مشغول به کار شوید باید نمره قبولی را کسب کنید.

 

سوالات آزمون تافل

سفر به کشورهای پیشرفته و صنعتی

یکی از کاربردهایی که آزمون تافل برای افراد و اشخاص مختلف خواهد داشت این است که با استفاده از آن می توانید به کشورهای مختلف صنعتی که در زمینه های متعددی پیشرفت های قابل ملاحظه ای دارند سفر کرده و با سفر به این کشورها می توانید سطح توانایی های خود را نیز ارتقاء دهید.

مهاجرت و اقامت در کشورهای دیگر

اگر می خواهید برای زندگی و کسب و کار خود به کشوری دیگر مهاجرت کنی نیاز خواهید داشت تا حتما در آزمون تافل شرکت کنید و توانایی زبانی خود را جهت اقامت در کشورهای انگلیسی زبان تقویت کنید.

دریافت ویزا

جهت اخذ و دریافت ویزا مطمئنا نیاز به نشان دادن مدارک معتبر زبان خواهید داشت تا ثابت کنید قدرت استفاده از زبان انگلیسی را دارید. بعد از بررسی نمونه سوالات آزمون تافل و طی کردن موفقیت آمیز مراحل آزمون، توانایی خوبی کسب خواهید کرد تا جهت دریافت ویزا اقدام کنید.

مقدمه ای بر سوالات آزمون تافل

در آزمون تافل به تمامی مهارت های مهم و اصلی در زبان انگلیسی پرداخته می شود و این سوالات جهت سنجش و ارزیابی سطح زبان آموزان به گونه ای طراحی می شود که شامل 4 مهارت اصلی خواندن، نوشتاری، صحبت کردن و شنیداری شود. همانن آزمون آیلتس آزمون تافل هم نمره ای به عنوان قبولی یا رد شدن ندارد و هر کسی با توجه به دانش خود میان 0 تا 120 نمره ای را کسب خواهد کرد که این نمره برحسب شرایط مورد نظر شما و اهدافی که دارید دارای ارزش خواهد بود.

در حین اجرای آزمون می توانید به یادداشت و نوت برداری اقدام کنید و در این مورد نمایندگان برگزاری آزمون تافل برگه چک نویس و مداد را به شما تحویل خواهند داد که می توانید وقتی در حال انجام بخش های مختلف آزمون شامل رایتینگ، اسپیکنیگ، ریدینگ و لیسنینگ هستید از این چک نویس استفاده کنید. ولی هنگامی که محل آزمون را ترک می کنید باید تمامی برگه های استفاده شده یا خالی را تحویل دهید.

 

سوالات آزمون تافل

بررسی کیفیت سوالات آزمون تافل

سوالات آزمون تافل در یک تست کامپیوتری به مدت 4 ساعت و در قالب 4 بخش لیستنینگ، اسپیکینگ، ریدینگ و رایتینگ می باشد که در هر بخش باید از مهارت های خود استفاده کنید. بطور مثال در بخش ریدینگ باید متن هایی را بخوانید و در بخش اسپیکینگ باید توانایی های مکالمه و صحبت کردن خود را نشان دهید و همچنین در برخی از بخش های دیگر به مهارت های مختلفی نیاز دارید.

هر بخشی زمانبندی مشخصی دارد که به عنوان نمونه در بخش رایتنیگ 50 دقیقه زمان دارید و در بخش اسپیکینگ نیز 20 دقیقه زمان خواهید داشت. ولی در بخش های لیستنینگ و ریدینگ چون سوالات بصورت تجربی و متفاوت هستند زمان ریدینگ بین 60 تا 80 دقیقه می باشد و در بخش لیستنینگ نیز زمانی بین 60 تا 90 دقیقه خواهد داشت. نیاز نیست بدانید کدام سوالات تجربی هستند و متقاضیان باید سعی کنند تمرکز خود را بر روی نمونه سوالات آزمون تافل که در این تست ارائه شده است بگذارند.

در میانه ی آزمون بین بخش های ریدینگ و لیستنینگ زمان استراحت 10 دقیقه ای خواهیم داشت که این زمان بصورت اجباری تعیین شده است و در طول آزمون نیز می توانید استراحت های کوتاهی را برای خودتان داشته باشید ولی در زمان 10 دقیقه ای داده شده نمی توانید کاری دیگری انجام دهید. برای بخش های لیستنینگ و اسپیکینگ از طرف مرکز آزمون یک میکروفون و هدست به شما داده خواهد شد تا برای ضبط پاسخ های اسپیکینگ و همچنین شنیدن کلیپ های لیستنینگ استفاده کنید.

انواع سوالات آزمون تافل

بطور کلی سوالات آزمون تافل در 4 بخش مشخص شده می باشد که به ترتیب شامل موارد زیر است :

  1. مهارت خواندن یا ریدینگ (Reading)
  2. مهارت شنیدن یا لیستنینگ (Listening)
  3. مهارت صحبت کردن یا اسپیکینگ (Speaking)
  4. مهارت نوشتن یا رایتینگ (Writing)

در ادامه به بررسی مهارت های مورد اشاره در آزمون تافل می پردازیم.

مهارت خواندن یا Reading آزمون تافل

در بخش خواندن یا ریدینگ زمان مورد نظر بین 60 تا 100 دقیقه طول می کشد و در این بخش هر داوطلب 3 یا 4 متن را به زبان انگلیسی مطالعه می کند و از آن باید به 12 تا 14 پرسش درباره ی هر متن پاسخ دهد. در این بخش باید به نکات زیر توجه کنیم :

  • شناسایی یک بحث یا ایده خاص که شامل درک مطلب و فهم کامل آن می شود.
  • بررسی معنی کلماتی خاص که شاید تابحال ندیده اید و مربوط به دایره لغات شما می شود.
  • پیدا کردن جملات غلط در متن که باید سنجش و درک کاملی از متن را داشته باشید.

برای اینکه بتوانید به نمونه سوالات آزمون تافل در بخش ریدینگ را با موفقیت پاسخ دهید باید به خواندن متن های طولانی و مختلف عادت کرده باشید. همچنین باید بتوانید معنی کلمات پیچیده ای که تابحال مشاهده نکرده اید را از بستر متن و جمله بندی پیدا کنید. البته باتوجه به مدیریت زمان و فرصت کمی که دارید می توانید به سوالات سختی که در بخش ریدینگ مطرح شده است پاسخ دهید.

 

سوالات آزمون تافل

مهارت شنیدن یا Listening آزمون تافل

در مرحله دوم که مربوط به بخش شنیداری یا لیستنینگ در آزمون تافل می شود زمانی بین 60 تا 90 دقیقه در اختیار خواهید داشت و با 2 نوع سوال روبرو خواهید بود :

  • فایل صوتی مربوط به مکالمات افراد
  • فایل صوتی مربوط به سخنرانی های علمی

هر داوطلب در این بخش به 2 تا 3 مکالمه گوش خواهد داد و مدت زمانی که هرکدام از فایل های صوتی طول می کشد بین 3 الی 5 دقیقه خواهد بود و در هر مکالمه نیز باید به 5 سوال پاسخ دهید در ادامه نیز پس از آنکه به 4 یا 6 فایل صوتی سخنرانی گوش دادید باید به 6 سوال مربوط به آن پاسخ دهید. هرکدام از فایل های صوتی فقط برای یک مرتبه پخش خواهد شد. بعد از گذراندن بخش های ریدینگ و لیستنینگ زمان استراحت 10 دقیقه ای را خواهید داشت و بعد از آن 2 آزمون بعدی آغاز خواهند شد.

مهارت صحبت کردن یا Speaking آزمون تافل

در بخش صحبت کردن که مربوط به مهارت گفتاری می شود 20 دقیقه زمان در اختیار شما خواهد بود و در این قسمت داوطلبین باید به 6 سوال مطرح شده پاسخ دهند. 2 سوال مربوط به سوالات مستقل یا Independent می باشد و 4 سوال دیگر نیز مربوط به سوالات تلفیقی یا Integrated می باشد. در بخش سوالات تلفیقی داوطلبین باید به 2 بخش قبلی آزمون یعنی بخش ریدینگ و لیستنینگ گوش دهند و آنها را بازگو کنند.

برای اینکه بخواهید به سوالات بخش Speaking پاسخ دهید باید بر روی مهارت های Receptive که شامل بخش های Reading و Listening می شود دقت و تمرکز کافی داشته باشید تا نمره خوبی در این بخش بدست بیاورید. ولی در بخش سوالات Independent که از نوع سوالات مستقل است تنها به موارد روزمره و عادی اشاره می کند و خبری از فایل های صوتی و متن خاصی نخواهد بود.

داوطلبین باید در این بخش به یادداشت برداری اقدام کنند که می تواند در مدیریت زمان به آنها کمک ویژه ای کند. هرچند کمی استرس خواهید داشت ولی لازم است که خیلی تند صحبت نکنید و با دقت و حوصله متون را بخوانید تا بتوانید به نمونه سوالات آزمون تافل در بخش Speaking را با موفقیت پاسخ دهید.

مهارت نوشتن یا Writing آزمون تافل

آخرین قسمت از آزمون تافل را بخش رایتنیگ تشکیل می دهد که زمان آن 50 دقیقه می باشد و در این بخش باید توانایی نوشتن داوطلبین مورد سنجش قرار گیرد و شامل 2 نوع سوال می باشد که همانند بخش اسپیکینگ به دو نوع Integrated و Independent تقسیم بندی می شود. اولین سوال معمولا سوال تلفیقی یا Integrated است که در این سوال اینبار باید 3 مهارت خود را بکار بگیرید که شامل ریدینگ، لیستنینگ و رایتینگ می باشد.

ابتدا متنی شامل 4 پاراگراف را مشاهده می کنید و بعد از آن باید صحبت های یک استاد را درباره همان متن بشنوید و بعد از آن باید به مدت 20 دقیقه بنویسید که نظر و ایده ی استاد درباره ی متن گفته شده چیست و دلایلی که استاد برای تایید یا رد متن آورده است چه چیزهایی می باشد. در سوال دوم که مربوط به سوالات مستقل یا Independent می باشد، در مورد موضوع مورد نظر از شما انشایی مرتبط با آن می خواهند که باید در چند پاراگراف بنویسید که پاسخ قابل قبول باید جواب سوالات درخواست شده در 300 کلمه جمع بندی کند. برای اینکه بخواهید در بخش رایتینگ آزمون تافل موفق ظاهر شوید باید مهارت و توانایی تایپ انگلیسی خوبی داشته باشید، البته در آزمون آیلتس بخش رایتینگ بصورت دستی همراه با قلم و کاغذ خواهد بود ولی در آزمون تافل این بخش بصورت کامپیوتری خواهد بود.

کلام آخر درباره نمونه سوالات آزمون تافل

در این مطلب بصورت تخصصی در مورد آزمون تافل و جزئیات آن بحث کردیم و در مورد برخی از کاربردهای آن جهت استفاده توسط داوطلبین اشاره کردیم. در ادامه به بررسی انواع و بخش های نمونه سوالات آزمون تافل پرداختیم و در مورد هرکدام از خصوصیات آنها و اینکه برای موفقیت در هریک چه کارهایی باید صورت گیرد صحبت کردیم. حال اگر بخواهید با توانایی های لازم جهت موفقیت در کسب نمره قبولی اقدام کنید پیشنهاد می کنیم از منابع رسمی و کاربردی که بتواند به شما در این زمینه کمک کند استفاده کنید، فیلم های آموزشی فرادرس یکی از این منابع ارزشمند هستند که توسط اساتید زبده و باتجربه زبان انگلیسی طراحی و تنظیم شده اند.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *