تبلیغات

تبلیغات

صرافی ارز دیجیتال DEX چه ویژگی‌هایی دارد؟

dex-sarafi

برای اینکه بتوانید در هر بازاری فعالیت کنید، نیاز به یک واسطه، میانبر و مسیر جهت ارتباط گرفتن با آن بازار دارید. جهت فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال نیز از این قاعده باید پیروی نمایید و از صرافی ارز دیجیتال به عنوان محل خرید و فروش رمز ارزها استفاده کنید. معامله ارز دیجیتال بدون استفاده از یک یا چند صرافی معتبر و کیف پول‌های تحت پشتیبانی آن‌ها عملاً غیرممکن است. گروهی از صرافی‌های آنلاین علاوه‌بر خرید و فروش ارز دیجیتال، امکانات دیگری در اختیار شما قرار می‌دهند؛ از طریق برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال می‌توانید معامله ارز فیات نیز انجام دهید. بطور کلی هر دسته از صرافی‌های ارز دیجیتال می‌توانند با دادن برخی از امکانات، معامله و مدیریت سرمایه رمز ارز را برای کاربران خود تسهیل کنند. در این بخش قصد داریم درباره یکی از انواع صرافی، یعنی صرافی ارز دیجیتال DEX، توضیحات بیشتری بدهیم و شما را با انواع صرافی معتبر از نوع DEX یا غیرمتمرکز آشنا کنیم.

صرافی ارز دیجیتال DEX

صرافی رمز ارز به چه معناست؟

برای خرید ارز دیجیتال، فروش ارز دیجیتال و یا بطور کلی انجام هر نوع معامله ارز دیجیتال، نیاز به حضور در بستر خاص آن دارید. بستر خرید و فروش رمز ارزها و همچنین نگهداری از آن‌ها نیز، صرافی ارز دیجیتال است. صرافی‌ ارز دیجیتال ماهیت آنلاین دارد و با استفاده از آن‌ تریدر یا کاربر می‌تواند دارایی‌های دیجیتال خود اعم از اتریوم، بیت کوین، دوج کوین و … را مبادله کند. صرافی‌های ارزهای دیجیتال تنها بستر برای معاملات رمز ارزی نیستند و برخی از آن‌ها ویژگی‌های منحصربفردی دارند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های صرافی‌های رمز ارز قابل اعتماد و امن، داشتن کیف پول اختصاصی است؛ با داشتن چنین کیف پولی می‌توانید دارایی دیجیتالی خود را نگهداری یا در واقع محافظت کنید.

صرافی‌های ارز دیجیتال چند نوع هستند؟

قبل از اینکه برای خرید ارز دیجیتال اقدام کنید، ابتدا باید یک صرافی خوب انتخاب نمایید. صرافی‌های ارز دیجیتال انواع متفاوت دارند؛ بطور کلی یک صرافی ارز دیجیتال در یکی از دسته‌های زیر قرار می‌گیرد:

صرافی‌های متمرکز ارزهای دیجیتال:

صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال را تحت عنوان صرافی CEX نیز معرفی می‌کنند.

صرافی‌های غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال:

صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال را تحت عنوان صرافی DEX می‌شناسیم که در ادامه بیشتر در خصوص ویژگی‌هایش توضیح خواهیم داد.

صرافی‌های ارز دیجیتال ترکیبی:

از صرافی‌های ارز دیجیتال ترکیبی تحت عنوان صرافی هیبریدی ( Hybrids) نیز یاد می‌شود. برای اینکه بفهمید کدام یک از این صرافی‌ها برای خرید و فروش ارز دیجیتال بهترین گزینه هستند، لازم است به اندازه کافی درباره عملکرد، خصوصیات، ویژگی‌های مثبت و همچنین باگ‌های آن‌ها مطالعه کنید.

همچنین بخوانید  10 مزیتی که سئو برای کسب و کار شما دارد

منظور از صرافی DEX چیست؟

منظور از صرافی ارز دیجیتال DEX، صرافی از نوع غیرمتمرکز است. صرافی‌های غیرمتمرکز دومین و محبوب‌ترین گروه صرافی‌هایی هستند که کاربران بازار ارزهای دیجیتال می‌توانند از آن‌ها برای معامله رمز ارزها استفاده کنند. صرافی DEX برای تریدرهایی که به‌دنبال معاملات بدون واسطه هستند، بهترین گزینه محسوب می‌شوند.

برخلاف صرافی‌های متمرکز همچون صرافی آنلاین والکس، در صرافی‌های غیرمتمرکز هیچ واسطه‌ای ندارید. عملکرد صرافی‌های متمرکز همچون صرافی ارز دیجیتال والکس به اینصورت است که صرافی به عنوان واسطه در طول معامله بین شما و خریدار یا فروشنده قرار دارد؛ اما در صرافی از نوع غیرمتمرکز این واسطه حذف شده و شما مستقیماً با خریدار یا فروشنده در حال معامله کردن خواهید بود.

با صرافی غیرمتمرکز مدیر و محافظ سرمایه خودتان خواهید بود

دیگر تمایزی که بین صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز وجود دارد، مسئله چگونگی مدیریت و نگهداری سرمایه ارزی است. در صورتی که برای معامله و مدیریت سرمایه خود در قالب رمز ارزها صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز را انتخاب کنید، خودتان مدیریت و محافظت از سرمایتان را برعهده خواهید داشت و به واسطه نیازمند نخواهید بود.

کاهش ریسک هک شدن با صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز

با وجود اینکه صرافی‌های متمرکز به لحاظ نقدینگی و وسعت معاملات گستره وسیعی را به خود اختصاص می‌دهند، اما به لحاظ امنیت کمی باگ دارند. اما صرافی‌های غیرمتمرکز یکی از اهدافی که دنبال می‌کنند، دقیقاً کاهش ریسک هک شدن است. یک صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال سطح امنیت بالایی دارد. از آنجایی که داده‌ها در صرافی غیرمتمرکز اختصاصی و منحصربفرد هستند، بنابراین هک کردن حساب‌های آن عملاً غیر ممکن و فوق‌العاده دشوار خواهد بود.

 

صرافی ارز دیجیتال DEX

صرافی‌های غیر متمرکز ارز دیجیتال

یکی از نقاط ضعفی که صرافی‌های غیرمتمرکز نسبت به صرافی‌های متمرکز دارند، محبوبیت پایین و همچنین نقدینگی پایین آن‌هاست. این مسئله ماندگار نیست و تحلیل‌ها نشان می‌دهند که خیلی‌ از صرافی‌ها از نوع صرافی ارز دیجیتال غیر متمرکز در حال رشد کردن و توسعه یافتن هستند. بنابراین اگر شما هم دوست دارید با این موج همراه شوید و تجربه تازه‌ای از سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال را رقم بزنید، لازم است با مورد اعتمادترین صرافی‌های DEX آشنا شوید.

معروف‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال غیرمتمرکز عبارتند از:

  • صرافی ارز دیجیتال IDEX

IDEX برپایه اتریوم فعالیت دارد و یکی از برترین صرافی‌های غیر متمرکز شناخته می‌شود. ساختار و ساز و کار این صرافی برای کاربران بازار ارز دیجیتال فوق‌العاده جذاب است. این صرافی به کاربران خود امکان اتصال به کیف پول رمزنگاری شده خودشان را می‌دهد.

  • صرافی Uniswap

Uniswap در سال 2018 تاسیس شده و در حال حاضر جزو اولین و محبوب‌ترین صرافی‌های گروه DEX بشمار می‌رود. پایه این صرافی رمز ارز اتریوم بوده و به کاربر خود فرصت می‌دهد، تا با روش‌های متفاوت کسب درآمد کند. یکی از جذابیت‌های معامله در صرافی Uniswap کارمزد معاملاتی ناچیز آن است.

  • صرافی Waves dex

اگر به دنبال یک صرافی ارز دیجیتال با امکان مبادله رمز ارز متنوع هستید، قطعاً بهترین انتخاب شما Waves dex خواهد بود. با استفاده از این صرافی می‌توانید انواع رمز ارزها همچون زی کش، بیت کوین، اتریوم و لایت کوین را مبادله کنید.

  • صرافی Bisq dex

این صرافی رمز ارز فعالیت خود را از سال 2014 شروع کرده  است. این صرافی یکی از صرافی‌های غیرمتمرکز است که طرفین بدون نیاز به شخص سومی می‌توانند معامله کنند و نیاز به تایید نیست؛ همچنین کارمزد کمتری دارد و از امنیت بالایی برخوردار است.

  • صرافی 1inch

1inch برای سرمایه گذارانی خوب است که قصد انجام سفارش‌های نامحدود را دارند. از مزیت‌های این صرافی می‌توان به کارمزد پایین تراکنش اشاره نمود.

همچنین بخوانید  معرفی ۵ مانیتور گیمینگ برای PC و کنسول‌های بازی

 

صرافی ارز دیجیتال DEX

جمع بندی

برای فعالیت در بازار ارز دیجیتال لازم است از طریق صرافی ارز دیجیتال اقدام کنید. صرافی‌های ارز دیجیتال انواع مختلف دارند که صرافی DEX یکی از آن‌ها بشمار می‌رود و خود چندین صرافی را در برمی‌گیرد. برای کاربران ایرانی که قصد معامله با کمترین ریسک مسدودی حساب کاربری را دارند، استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی همچون والکس توصیه می‌شود. از آنجایی که بسیاری از صرافی‌های خارجی روابط خوبی با کاربران ایرانی ندارند، این احتمال قوی است که کاربران ایرانی را تحریم و حساب‌هایشان را مسدود کنند. بهترین گزینه برای کاربران ایرانی استفاده از صرافی‌های ایرانی همچون صرافی آنلاین والکس است. صرافی ارز دیجیتال والکس به لحاظ سرعت پشتیبانی و امنیت و همچنین بهره‌مندی از ابزار تحلیل و چارت قیمتی مورد تایید فعالین بازار ارزهای دیجیتال در ایران است.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *