تبلیغات

تبلیغات

معرفی زبان های برنامه نویسی براساس کاربرد + فیلم آموزش زبان های برنامه نویسی

program-lang

در این مقاله می‌خواهیم درباره زبان‌های برنامه نویسی صحبت کنیم. پس اگر در فکر این هستید که برنامه نویس شوید و یا این که فقط می‌خواهید اطلاعاتی در این باره کسب کنید، صفحه درستی را باز کرده‌اید. قطعاً یادگیری زبان های برنامه نویسی، وقت و انرژی زیادی می‌برد و در نتیجه بهتر است برنامه‌ای را انتخاب کنید که برای شما مناسب است و از همه مهم‌تر، در بازار کار امروز، تقاضا داشته باشد. چه بخواهید در یک کلاس حضوری شرکت کنید و چه قصد داشته باشید با صرفه‌جویی در وقت و هزینه، دوره‌های آنلاین برنامه نویسی را بگذرانید، در هر حال، انتخاب زبان مورد نظر، بسیار اهمیت دارد. در این مقاله سعی شده با توجه به آخرین داده‌های روز دنیا، پرطرفدارترین و البته پر تقاضاترین زبان‌های برنامه نویسی را معرفی کنیم تا انتخاب بهتری داشته باشید. در صورتی که تمایل دارید تا آموزش برنامه نویسی را به کمک فیلم های آموزشی بیاموزید پیشنهاد میکنیم با مراجعه به لینک زیر مجموعه آموزش برنامه‌نویسی فرادرس را دریافت کنید.

مواردی که در تهیه لیست زبان‌های برنامه نویسی به آن‌ها دقت کرده‌ایم عبارت‌اند از:

  • چه زبان‌های در حال حاضر تقاضا دارند؟
  • محبوبیت چه زبان‌هایی در حال افزایش است و به زودی مورد تقاضا قرار خواهند گرفت.

اهمیت این دو سؤال، کاملاً واضح است. قطعاً یادگیری یک زبان، وقتی که آگهی استخدامی برایش وجود ندارد، منطقی به نظر نمی‌رسد. در این مقاله، از بررسی‌های توسعه‌دهندگان Stack Overflow در دو سال گذشته استفاده شده و تمرکز آن بر زبان‌های برنامه نویسی است که از آن‌ها استفاده می‌کنند و می‌خواهند به استفاده‌شان ادامه دهند و همچنین زبان‌های برنامه نویسی که هنوز از آن‌ها استفاده نمی‌کنند، اما دوست دارند از آن‌ها استفاده کنند. Rust، Python و Typescript در لیست موردعلاقه‌ترین زبان‌های این افراد در سال‌های 2019 و 2020 بودند. از طرفی نیز Python، JavaScript و Go در لیست پر تقاضاترین‌ها در این دو سال بودند. در نتیجه این پنج زبان، باید در لیست ما نیز حضور داشته باشند. حالا که به صورت کوتاه درباره نحوه انتخاب بهترین زبان‌های برنامه نویسی توضیح دادیم، وقت آن رسیده که این معرفی را شروع کنیم.

 

معرفی زبان های برنامه نویسی

زبان برنامه نویسی JavaScript

این زبان چه کاربردهایی دارد:

  • توسعه وب
  • توسعه بازی
  • نرم‌افزارهای موبایل
  • ساخت سرورهای وب

در حال حاضر جاوا اسکریپت، رایج‌ترین زبان مورد استفاده در جهان است (69.7%)، پس از آن، HTML/CSS با (62.4%)، SQL (56.9%)، پایتون (41.6%)، و جاوا (38.4%) قرار می‌گیرند. از جاوا اسکریپت برای مدیریت رفتار صفحات وب استفاده می‌شود. با این کار، کد نویسان می‌توانند عناصر وب پویا مثل گرافیک‌های انیمیشنی، نقشه‌های تعاملی، دکمه‌های قابل کلیک و غیره را بسازند. برنامه نویسانی که از HTML، CSS و JavaScript استفاده می‌کنند، می‌توانند سطح بالایی از کنترل را روی وب سایت داشته باشند و برای کاربر نیز تجربه بهتری را فراهم سازند. از طرفی جاوا اسکریپت، جزو آسان‌ترین زبان‌های برنامه نویسی است که می‌توانید یاد بگیرید و برای یادگیری آن، حتماً نیاز نیست پیشینه خاصی داشته باشید. علاوه بر آن، به دلیل فراگیر بودن این زبان، دوره‌های حضوری و آنلاین و گروه‌های زیادی می‌بینید که می‌توانید به کمک آن‌ها آموزش خود را شروع کنید. کاربردی بودن آن هم که از لیست بالا آشکار است.

زبان برنامه نویسی Python

این زبان چه کاربردهایی دارد:

  • توسعه بک اند
  • علم داده
  • توسعه نرم‌افزار

پایتون، یک زبان همه‌کاره است که اگر یک توسعه‌دهنده، آن را بلد باشد، می‌تواند هنگام نوشتن برنامه، در سبک‌های مختلف برنامه نویسی کار کند (تابعی، شی‌گرا، انعکاسی و غیره). بسیاری از ابزارها و پلت‌فرم‌های دیجیتال معروف، مثل YouTube،Google Search و ماشین‌هایهای iRobot، با پایتون درست شده‌اند. طبق آمار ارائه شده توسط HackerRank (که یک سایت برای استخدام توسعه‌دهندگان است) پایتون، دومین زبانی است که برای استخدام مدیران در آمریکا، مورد تقاضاست. هرچند که پایتون توسط افراد حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما به عنوان یکی از آسان‌ترین زبان‌ها برای یادگیری، برای مبتدیانی هم که می‌خواهند تازه به دنیای برنامه نویسی وارد شوند، ایدئال است. پایتون، کتابخانه‌ها و کدهای از پیش نوشته شده بسیاری دارد که کار شما را آسان می‌کنند. علاوه بر آن، نحوه تست کد در آن، بسیار ساده است.

 

معرفی زبان های برنامه نویسی

زبان نشانه گذاری HTML

این زبان چه کاربردهایی دارد:

  • اسناد وب
  • توسعه وب
  • نگهداری وب

HTML مخفف HyperText Markup Language است. البته نگذارید این اسم پیچیده، شما را گول بزند. HTML، یکی از در دسترس‌ترین زبان‌های برنامه نویسی در جهان است. از نظر تکنیکی، HTML به عنوان یک زبان نشانه‌گذاری، ظاهر اطلاعات وب‌سایت را فرمت می‌کند. HTML برای توصیف صفحات وب با متن معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرد. HTML، از نظر کاربردی بودن، شبیه بقیه زبان‌های برنامه نویسی نیست و فقط به ساخت متن روی سایت محدود می‌شود. بخش‌بندی، تیتر گذاشتن، لینک، پاراگراف، همگی از عملکردهای مربوط به HTML هستند. این زبان در سال 2020، در فهرست مورداستفاده‌ترین زبان‌ها در Stack Overflow، به همراه CSS، رتبه 2 را از آن خود کرد.

زبان طراحی وب CSS

این زبان چه کاربردهایی دارد:

  • اسناد وب
  • توسعه وبسایت
  • طراحی وبسایت

CSS معمولاً در ترکیب با HTML و برای طراحی سایت، مورد استفاده قرار می‌گیرد. HTML، وظیفه سازماندهی متون سایت به قطعات مختلف را بر عهده دارد و CSS نیز مسئول تعیین اندازه، رنگ، و محل همه عناصر صفحه است. CSS زبان آسانی است و حالتی آبشاری دارد. یعنی از عناصر والد، به سمت عناصر فرزند حرکت می‌کند. این یعنی اگر کاربر، یک ویژگی را روی والد اصلی اعمال کند، دیگر نیاز نیست آن ویژگی را برای همه کدهای فرزند نیز تکرار نماید. علاوه بر آن، سازماندهی HTML و زیبایی CSS، ترکیبی فوق‌العاده را رقم خواهد زد. CSS زبانی است که حتی تازه‌کاران نیز می‌توانند آن را یاد بگیرند. پس اگر می‌خواهید اولین زبان برنامه نویسی را یاد بگیرید، در انتخاب CSS تردید نکنید.

زبان برنامه نویسی Java

این زبان چه کاربردهایی دارد:

  • تجارت الکترونیک
  • اقتصاد
  • توسعه نرم‌افزار

جاوا، یک زبان برنامه نویسی با کاربرد عمومی است که شی‌گرا محسوب می‌شود. در زبان‌های برنامه نویسی شی‌گرا، توسعه‌دهندگان، شی‌هایی را می‌سازند که شامل توابع و داده هستند و می‌توانند برای فراهم ساختن ساختار برای برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها، مورد استفاده قرار گیرند. Java بین زبان‌هایی که برای استخدام مدیران در سراسر جهان، مورد تقاضاست، رتبه سوم را دارد و در لیست Stack Overflow در فهرست پراستفاده‌ترین زبان‌ها، در دو سال گذشته، رتبه پنجم را داشته است. دلیل محبوبیت جاوا، این است که علاوه بر آسان بودن، می‌تواند امنیت سایت را در حد چشمگیر افزایش دهد و حجم زیادی از داده را کنترل کند. این ویژگی‌ها باعث شده که جاوا، در بخش اقتصاد نیز کاربرد داشته باشد و در صنایعی مثل بانکداری و بورس مورد استفاده قرار گیرد. جاوا، به این معروف است که یک بار نوشته می‌شود و بلافاصله اجرا می‌گردد. این زبان، را روی هر سیستم عاملی که نوشته باشید، همچنان روی هر سیستم عامل دیگری اجرا می‌شود. بنابراین نه تنها برای ساخت نرم‌افزار گوشی و کامپیوتر، بلکه برای پردازشگرهای ریموت، سنسورها و دامنه زیادی از محصولات مصرفی دیگر، ایدئال است.

 

معرفی زبان های برنامه نویسی

زبان برنامه نویسی SQL

این زبان چه کاربردهایی دارد:

  • مدیریت پایگاه داده
  • گزارش فروش
  • مدیریت کسب‌و‌کار

SQL، از آن دسته زبان های برنامه نویسی است که به شما اجازه می‌دهد پایگاه داده را query و تغییر دهید. SQL به عنوان یک زبان مختص دامنه، به صورتی طراحی شده که بتوانید داده را در یک RDBMS (سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای) مدیریت کنید. به زبانی ساده‌تر، زبان SQL، محل داده در پایگاه داده را مشخص و آن را بازیابی می‌کند. علاوه بر آن، گزارش‌ها را به روز رسانی، اضافه و حذف می‌کند. هرچند که SQL یکی از زبان های برنامه نویسیِ فوق‌العاده کاربردی است، اما با پایگاه داده‌های کوچک‌تر، بهتر کار می‌کنند. SQL، در فهرست پراستفاده‌ترین زبان های برنامه نویسی در صنایع، رتبه سوم را دارد. بیش از نیمی از توسعه‌دهندگان (57%) گفته‌اند که از آن استفاده می‌کنند.

زبان برنامه نویسی NoSQL

این زبان چه کاربردهایی دارد:

  • مدیریت پایگاه داده
  • گزارش فروش
  • مدیریت کسب و کار

NoSQL یا همان SQL بدون رابطه‌ای، به صورتی طراحی شده که مقیاس‌پذیری SQL را افزایش دهد و در عین حال مثل سایر زبان‌ها، آسان باشد. SQL، با مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای کار می‌کرد و داده را در جدول قرار می‌داد تا کاربر بتواند داده را تغییر دهد یا استخراج کند. اما پایگاه‌های داده NoSQL، از جدول استفاده نمی‌کنند و می‌توانند نسبت به نسخه قبلی، برای کاربردهای خاص‌تری مورد استفاده قرار گیرند (مثلاً ذخیره داده در شبکه سلسله‌مراتب، برنامه‌های مبتنی بر فضای ابری). چون هر دوی این زبان های برنامه نویسی، فوق‌العاده کاربردی هستند، در لیست ما، رتبه بالایی دارند.

زبان برنامه نویسی #C

این زبان چه کاربردهایی دارد:

  • توسعه بازی
  • اپلیکیشن‌های کامپیوتر/گوشی/وب
  • واقعیت مجازی

این زبان برنامه‌نویسی، شی‌گرا است. #C در سال 2002 توسط مایکروسافت معرفی شد و تا به امروز، نسبت به زبان ++C، طرفداران خیلی بیشتری دارد. این زبان، در زمینه توسعه وب و اپلیکیشن کامپیوتر، طرفداران زیادی دارد و از هر آگهی استخدامی برای توسعه‌دهنده، حداقل یکی‌شان، فردی می‌خواهد که #C بلد باشد. در نتیجه در مورد تقاضا بودن آن، شکی نیست. یک دلیل دیگر برای این که #C را در لیست بهترین زبان‌های برنامه نویسی قرار دادیم، این است که افراد زیادی آن را بلد هستند؛ در نتیجه می‌توانید دوره‌های آموزشی آن را به راحتی پیدا کنید و اگر سؤالی داشته باشید، از افراد باتجربه کمک بگیرید.

 

معرفی زبان های برنامه نویسی

زبان برنامه نویسی Rust

این زبان چه کاربردهایی دارد:

  • سیستم‌های عامل
  • واقعیت مجازی
  • مرورگرهای وب

طبق آمارهای Stack Overflow، زبان Rust، همیشه به عنوان دوست‌داشتنی‌ترین زبان امتیاز می‌گیرد و 80% از کاربران بر این باورند که می‌خواهند به کار با این زبان ادامه دهند. اگرچه زبان Rust، فقط توسط 3% از برنامه نویسان، مورد استفاده قرار می‌گیرد و اکثر برنامه نویسان، از سودمندی آن، اطلاعی ندارند. Rust، یک زبان چند پارادایمی است، یعنی به توسعه‌دهندگان اجازه می‌‌دهد با سبک‌های مختلف برنامه نویسی کنند. از نظر دستور زبان، کمی به C++ شباهت دارد، اما از نظر کاربرد، دامنه گسترده‌تری را پوشش می‌دهد. اگر در جستجوی یک زبان برنامه نویسی با تفسیر سریع، قابلیت‌های بین پلتفرمی خوب و دارای چشم‌انداز شغلی بهتر هستید، زبان برنامه نویسی Rust، گزینه خوبی است.

زبان برنامه نویسی Perl

این زبان چه کاربردهایی دارد:

  • مدیریت سیستم
  • توسعه GUI
  • برنامه نویسی شبکه

Perl جزو زبان‌های برنامه نویسی رایج در بازار نیست. در واقع در سال 2020، تنها 3.1 درصد از توسعه‌دهندگان از آن استفاده می‌کردند و در لیست زبان‌های رایج Stack Overflow در سال 2019 نیست. اما ما به یک دلیل یادگیری آن را توصیه می‌کنیم. این که اگر همین‌الان در کارتان موفق هستید، با یادگیری Perl می‌توانید درآمد خود را بالا ببرید. بر اساس سایت HackerRank، توسعه‌دهندگانی که Perl بلدند، 54 درصد بیشتر از توسعه‌دهندگان معمولی درآمد دارند. شایان ذکر است که این افراد، برنامه نویسان سنیور و حرفه‌ای هستند. اما با این وجود اگر یک تازه‌کار نیز زبان Perl را یاد بگیرد، می‌تواند در شغل خود ارتقا یابد یا درآمدش را بالا ببرد. این زبان، معمولاً برای استخراج اطلاعات از فایل متنی و تولید گزارش مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که اکثر زبان‌های برنامه نویسی، از نوع کامپایل شده هستند، یعنی ماشین هدف، آن‌ها ترجمه می‌کند، اما Perl، یک زبان تفسیری است. معمولاً زبان‌های تفسیر شده، به CPU بیشتری احتیاج دارند، اما چون Perl، یک زبان دقیق است، اسکریپت‌های کوچکی می‌سازد که سریعاً پردازش می‌شود.

 

معرفی زبان های برنامه نویسی

زبان برنامه نویس Go

این زبان چه کاربردهایی دارد:

  • برنامه نویسی سیستم/شبکه
  • ویرایش صوتی/ویدیویی
  • داده حجیم

زبان برنامه نویسی Go، در سال 2007، توسط گوگل معرفی شد. چیزی که Go را از سایر زبان‌های برنامه نویسی، متمایز می‌کند، بهره‌وری آن است؛ این که می‌تواند چندین فرآیند را به صورت همزمان پردازش کند. علاوه بر آن، چون دایره واژگان بسیار وسیعی دارد، می‌تواند نسبت به دیگر زبان‌ها، اطلاعات بیشتری را نمایش دهد. هرچند که Go، از نظر دستور زبان، به C شباهت دارد، اما امنیت حافظه و خصوصیات مدیریتی آن، خیلی بهتر از C است. هرچند که Go، جزو زبان‌های برنامه نویسی خیلی مورد علاقه و پر تقاضا نیست، اما یادگیری آن میتواند باعث افزایش درآمد شود. در صورتی که تمایل دارید تا زبان برنامه نویسی Go را بیاموزید پیشنهاد ما دریافت آموزش های فرادرس است.

کلام آخر در مورد زبان های برنامه نویسی

یادگیری یک زبان برنامه نویسی می‌تواند شما را از نظر حرفه‌ای، ارتقا دهد. اما انتخاب زبان مناسب از بین تعداد بالای زبان‌های برنامه نویسی که امروزه در بازار وجود دارد، کاری بسی دشوار است. از این رو سعی کردیم 11 زبان که بازار کار امروز و آینده را تصرف کرده و می‌کنند را معرفی کنیم تا بتوانید تصمیم‌گیری بهتری داشته باشید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *