تبلیغات

تبلیغات

در مورد قفل کارتی چه می دانید؟

ghoflkart

قفل کارتی، یکی از انواع قفل هوشمند است که شاید تجربه کار کردن با آن را در هتل ها داشته باشید. این قفل با توجه به ویژگی هایی نظیر امنیت بالا و کاربری آسان، مورد توجه هتلداران قرار گرفته است و حتی با نام قفل هتلی هم شناخته می شود اما هتل ها تنها مکان مورد استفاده از قفل های کارتی نیست بلکه در سال های اخیر در منازل، ادارات و … نیز شاهد به کارگیری از این قفل ها بوده ایم. در این مقاله به بررسی قفل کارتی، انواع، مزایای استفاده از این قفل، کاربرد، نحوه کار و نکات مهم پیش از خرید قفل کارتی می پردازیم.

قفل کارتی چیست؟

همانطور که در بالا هم به آن اشاره کردیم، قفل هوشمند انواع مختلفی دارد که یکی از انواع این قفل ها، قفل های کارتی می باشد. همانگونه که از نام این قفل ها مشخص است، قفل های کارتی، قفل هایی هستند که توسط کارت های مخصوصی باز می شوند. کارت هایی که برای بازگشایی مورد استفاده قرار می گیرند، انواع مختلفی دارند که هر کدام از آنها با توجه به نوع خود، از روش بازگشایی متفاوتی استفاده می کنند.

قفل کارتی به مانند دیگر انواع قفل هوشمند، از سیستم امنیتی خاصی برخوردار است که به افراد غیر مجاز، اجازه دسترسی با روش هایی نظیر هک کردن یا ضربه زدن را نمی دهد. در این مقاله به طور مفصل به یکی از انواع قفل های هوشمند یعنی قفل کارتی خواهیم پرداخت اما آشنایی با دیگر گونه های قفل هوشمند می تواند در روند تصمیم گیری شما موثر باشد. اگر قصد دارید با قفل هوشمند و انواع آن بیشتر آشنا شوید، این مقاله را مطالعه کنید.

انواع قفل کارتی

پیش از آنکه به بررسی مزایای استفاده از قفل های کارتی بپردازیم، بهتر است با انواع مختلف آن آشنا شویمآن.

قفل کارتی با تماس مستقیم

اولین نوع قفل های کارتی، قفل هایی بودند که با تماس مستقیم کار می کردند. در این مدل از قفل های کارتی، قسمتی تعبیه شده بود که وقتی کارت با صفحه قفل تماس پیدا می کرد، قفل باز می شد. به دلیل عدم راحتی کاربر این مدل جای خود را به نسل های جدیدتر دادند.

قفل کارتی با کارت RFID

جدیدترین نوع قفل های کارتی، قفل هایی هستند که بازگشایی آنها توسط کارت RFID انجام می شود. در این سیستم نیاز به تماس مستقیم از بین رفته و از طریق فرکانس رادیویی درب را می توان باز کرد.

همچنین بخوانید  آیا تعمیر کار پاور کامپیوتر (Power) می شناسید؟

کارت Key Tag

کارت  Key Tagاز نظر ظاهری شبیه جاسوئیچی می باشد. معمولا در بسته بندی قفل های کارتی دو عدد از این کارت قرار داده می شود.

Smart Card

یک سمت کارت Smart Card خاصیت چسبندگی به همراه دارد که همین مساله باعث می شود، این نوع کارت ها به راحتی روی برخی وسایل مثل موبایل، پاور بانک و … بچسبند. به همین دلیل احتمال گم شدن کارت های Smart Card بسیار پایین می باشد.

مزایای استفاده از قفل کارتی

قفل کارتی  هوشمند

قفل های کارتی نسبت به قفل های سنتی مزایای فراوانی دارد که در ادامه به برخی از این موارد پرداخته می شود.

امنیت بسیار بالا

یکی از مزایایی که قفل های کارتی نسبت به قفل های سنتی دارند، امنیت بالای آنها می باشد. در قفل های سنتی، گم کردن کلید و تعویض قفل یک امر طبیعی می باشد اما با قفل های کارتی دیگر نیازی به عوض کردن قفل ندارید. اگر کارت خود را گم کردید، می توانید دسترسی آن کارت را مسدود کنید تا شخص دیگری نتواند با آن کارت وارد منزل یا محیط کار شود.

راحتی کاربر

یکی از مشکلاتی که کاربر در قفل های سنتی با آن مواجه می شود، عدم راحتی در هنگام استفاده از کلید برای باز کردن قفل است. در سال های اخیر و ورود قفل های کارتی به بازار، دیگر شاهد این مشکل برای افراد نیستیم. عملکرد سریع و آسان این قفل ها باعث شده تا دیگر نیازی نباشد کاربر چند دقیقه پشت درب برای پیدا کردن کلید منتظر بماند بلکه با نزدیک شدن به منزل و قرار دادن کارت بر روی اسکنر، بدون معطلی وارد خانه می شود.

طراحی زیبا

یکی دیگر از مزایای قفل کارتی، طراحی زیبای این نوع قفل ها می باشد. قفل های سنتی از قدیم تا به امروز با شکلی یکسان تولید و روانه بازار شده اند. این در حالی است که قفل های کارتی طراحی بسیار زیبایی دارند و می توانند به زیباتر شدن محیط شما کمک شایانی کنند.

گزارش ورود و خروج

با استفاده از قفل های کارتی می توانید گزارش کسانی را که به خانه شما رفت و آمد داشته اند، همراه با ساعت ورود و خروج آنها دریافت کنید.

کاربرد قفل کارتی

این قفل ها به دلیل استفاده آسان آن برای کاربر و قابلیت کدگذاری مجدد بر روی آنها، گزینه بسیار مناسبی برای هتل ها به شمار می رود. علاوه بر استفاده از قفل های کارتی در هتل ها، استفاده از آنها در ادارات، منازل، کارخانه ها، اتاق های سرور، اتاق مدیران و … نیز رواج پیدا کرده است.

همچنین بخوانید  ضریب تاثیر (Impact Factor) در مقالات ISI چیست؟

نحوه کار قفل کارتی

با نصب قفل ‌های کارتی، افراد دیگر نیازی به باز کردن درب با کلید ندارند؛ زیرا کارتی که برای این مدل از قفل ‌ها به عنوان کلید عمل می‌ کند، حاوی یک رمز امنیتی است که به شما امکان دسترسی به داخل منزل را می‌ دهد. بر روی کارت ها یک تراشه تعیبه شده است که با قرارگیری کارت بر روی اسکنر قفل، این تراشه در سیستم امنیتی بررسی می شود. در صورتی که به این کارت قبلا دسترسی داده باشید، درب باز می گردد.

مزایای استفاده از قفل کارتی RFID

قفل هوشمند تنسر

قفل های کارتی که از کارت RFID برای باز کردن درب استفاده می کنند، مزایای فراوانی دارند که در ادامه به برخی از این موارد اشاره می کنیم.

  1. داشتن ماندگاری و دوام زیاد
  2. قیمت به صرفه‌
  3. جلوگیری از سرقت
  4. رمزگذاری اختصاصی هر کارت

نکاتی که در هنگام خرید قفل کارتی باید به آن دقت کنیم

با توجه به مزایایی که قفل های کارتی دارد، بسیاری از برندها اقدام به تولید این محصولات کرده اند که همین مسئله، انتخاب یک قفل مناسب را سخت کرده است. اما توجه به چند نکته ساده، می تواند در این مسیر به شما کمک کند:

  • در هنگام انتخاب قفل کارتی، باید به منطقه جغرافیایی و آب و هوای آن منطقه دقت کرد؛ زیرا برخی از مدل ‌ها، در آب و هوای شرجی دچار مشکل می‌ شوند.
  • نکات و موارد مربوط به نگهداری از قفل کارتی را حتما رعایت کنید تا طول عمر آنها بیشتر شود.
  • قفل کارتی وظیفه خطیر تامین امنیت منازل یا کسب و کارهای شما را برعهده دارد. لذا باید محصولات برندهایی را خریداری نمایید که از سابقه بسیار خوبی برخوردار باشند.

سخن پایانی

در حال حاضر قفل های کارتی موجود در بازار، وارداتی هستند که با توجه به نوسانات ارز قیمت های بالایی دارند ولی در سال های اخیر شرکت های فعال همچون تنسرلاک توانسته اند قفل های کارتی فوق العاده ای را روانه بازار کنند که با نمونه های خارجی در حال رقابت هستند.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *