تبلیغات

تبلیغات

انواع فایروال شبکه

firewall

Types of firewall network

فایروال چیست؟

در پاسخ به سوال فایروال چیست به زبان ساده می توان گفت فایروال یا دیوار آتش یک سد امنیتی محسوب می شود که با هدف حفاظت از شبکه و اطلاعات در برابر ابزارهای مخرب استفاده می شود. فایروال ها بر ترافیک ورودی(Incoming) و خروجی (outcoming) اطلاعات نظارت می کنند و با توجه به قوانین مشخصی که از پیش تعیین شده است اجازه عبور یا مسدودسازی را انجام می دهند تا از حملات احتمالی هکرها، بدافزارها و آسیب به سیستم جلوگیری شود به طور خلاصه مانع هرگونه دسترسی غیر مجاز به سیستم می شوند. هدف کلی استفاده از فایروال ها ایجاد یک چارچوب امنیتی است تا ضریب نفوذپذیری شبکه را به حداقل برسانند.

اولین و ابتدایی ترین نوع فایروال ها مربوط به سال 1985 می باشد با پیشرفت روز افزون تکنولوژی بسیار تغییر کرده اند و امروزه فایروال ها با مقاصد و رفع نیازهای مختلف توسعه یافته اند و انواع فایروال بر اساس فیلترینگ استاندارد و قوانین مخصوص به خود را دارد.

به طور کلی فیلترینگ فایروال ها از طریق منبع داده ها، مقصد داده ها و محتوای آن ها کنترل می شود . انواع فایروال شبکه از نظر سخت افزار و نرم افزار به دسته های مختلفی با کاربری متفاوت تقسیم می شوند.

انواع فایروال شبکه

تفاوت عمده انواع فایروال های شبکه چیست؟

فایروال ها تفاوت هایی از نظر نوع ذخیره سازی اطلاعات مقصد و ای پی ها، نوع احراز هویت داده ها، ارائه یا عدم ارائه گزارش از جریانات در حال وقوع،  محدود سازی در ورور کاربران به شبکه، بررسی و حفظ شماره پورت ها، میزان آسیب پذیری، سرعت و همچنین هزینه متفاوت هستند.

البته نوع فایروال انتخاب شده برای یک کامپیوتر خانگی در مقایسه با شرکت های بزرگ و سازمان ها متفاوت است و استفاده از فایروال مناسب برای حفاظت از اطلاعات و شبکه ضرورت دارد.

برای داشتن یک شبکه پایدار و امن در قدم اول باید فایروال مناسب را انتخاب نمود و از صحت عملکرد و حفظ اطلاعات مطمئن شد پیرو این موضوع استفاده از پشتیبان شبکه یک گزینه درست برای بالا بردن امنیت سیستم می باشد استفاده از مجموعه ای با کارشناسان مجرب اقدام مناسبی است تا علاوه بر کاهش آسیب پذیری سیستم از مشکلات آتی نیز جلوگیری نمایید.

حفاظت از شبکه از طریق فایروال چگونه است؟

همانطور که اشاره شد توجه به امنیت شبکه بسیار حائز اهمیت می باشد و بررسی فایروال ها در شبکه یک اقدام  اساسی است و این کار در ابعاد مختلفی انجام می گیرد اعم از

  • حفاظت از تجهیزات شبکه و سخت افزار
  • حفاظت اجرایی به معنی ایجاد دسترسی مناسب به کاربران
  • حفاظت فنی که شامل مجموعه اقدامات مناسب در نصب نرم افزارهای امنیتی، حفظ نرم افزارهای امنیت شبکه و در نهایت تحقق امنیت کلی شبکه و جلوگیری از آسیب به اطلاعات می باشد.
همچنین بخوانید  ویزای بشردوستانه استرالیا، خوب یا بد؟

 در این راستا نقش فایروال در امنیت شبکه غیرقابل انکار است و توجه به استاندارها با در نظر گرفتن ظرفیت مجموعه بسیار مهم می باشد. به طور کلی در مقیاس کوچک فایروال بر روی هر دستگاه کامپیوتر به صورت جداگانه نصب می شود ولی در مقیاس بزرگتر و سازمان یافته فایروال بر روی روتر اصلی نصب میگردد این روش علاوه بر متمرکز بودن به صرفه نیز می باشد و تمام ترافیک داده ها از این قسمت بررسی می شوند.

پیاده سازی یک فایروال با هدف حفاظت از اطلاعات هم به صورت سخت افزاری و هم به صورت نرم افزاری انجام می شود گاهی نیز یک فایروال امن مجموعی از هر دو می باشد.

انواع فایروال شبکه

فایروال نرم افزاری چیست؟

فایروال نرم افزاری بر روی سیستم عامل نصب می شود، تنظیمات اینگونه از فایروال ها معمولاً قابل ویرایش است و دسترسی هایی مانند استفاده از پرینتر  و …. را می توان در استاندارد اولیه تغییر داد. عمده وظیفه فایروال های نرم افزاری بررسی ترافیک داده و محدودسازی دسترسی های غیر مجاز می باشد، بهترین فایروال نرم  افزاری شبکه به گونه ای عمل می کند که علاوه بر عملکرد صحیح و تأمین امنیت  بار سنگینی روی شبکه ایجاد نکند. قابل توجه اینکه به کارگیری صحیح از فایروال ها و ایجاد یک شبکه مطمئن و پایدار نیازمند تخصص می باشد پیرو این موضوع می توانید از خدمات شبکه  شرکت های مرتبط با این زمینه فعالیت بهره مند شوید.

فایر وال سخت افزاری چیست؟Hardware firewall

فایروال های سخت افزاری با صرف هزینه بیشتر و نصب و راه اندازی دشوار تر  نسبت به فایروال نرم افزاری اجرا می شوند معمولاً به صورت یک روتر در شبکه نصب می گردند اساس کار در اینگونه از فایروال ها Packet Filtering  می باشد و محتوای یک بسته را با استاندارهای خود اعتبار سنجی  می کند و در صورت مغایرت از ورود آن به شبکه جلوگیری می کند.

قبل از خرید سخت افزار بهتر است شرایط مجموعه خود را در نظر بگیرید و با توجه به مواردی مانند میزان بودجه، سطح امنیت مورد نظر و… اقدام نمایید.

از مزایای فایروال سخت افزاری می توان به سادگی در کار با آن اشاره کرد و به استثناء موارد پیشرفته نیاز به نیروی متخصص برای اعمال تغییرات نیست، بار ترافیکی کمتری روی شبکه ایجاد می کند، حفظ امنیت شبکه را کاملتر انجام می دهد، به علت مستقل بودن دستگاه فایروال پردازنده سیستم را اشغال نمی کند در نتیجه کار با سرعت بیشتری انجام میشود برای بررسی تجهیزات شبکه می توانید از صفحه Cisco Secure Firewall  را مشاهده کنید تا اطلاعات بیشتری را بدست بیاورید.

همچنین بخوانید  کتاب سمفونی مردگان

 

سخن آخر

انواع فایروال شبکه را در این مقاله به صورت کلی بررسی نمودیم ضمن تشکر از همراهی شما و مطالعه این مطلب تا سطر پایانی اگر سوالی در خصوص پشتیبانی شبکه ، خدمات شبکه و یا رفع مشکلات کامپیوتری، اینترنتی و سخت افزاری خود داشتید می توانید با مجموعه رایانه کمک تماس بگیرید. راه های تماس با ما از طریق ثبت سرویس های حضوری در سایت به آدرس rayanehkomak.comو همچنین شماره هوشمند9099071540 که از طریق تلفن های ثابت و همچنین شماره اعتباری0217129 میتوانید از طریق موبایل یا تلفن ثابت با ما در ارتباط باشید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *