تبلیغات

تبلیغات

تفاوت استخراج اتریوم و بیت کوین چیست؟

etherium

هر دو شبکه در حال حاضر از پروتکل عملیاتی مشابهی استفاده می‌کنند که به عنوان الگوریتم اثبات کار (PoW) شناخته می‌شود و تفاوت بیت کوین و اتریوم در این زمینه بسیار ناچیز است. روش PoW از نظر مصرف انرژی بسیار گران است، به این معنی که هم اتریوم و هم بیت کوین از مقادیر زیادی قدرت محاسباتی و الکتریسیته برای تکمیل تراکنش‌ها و تولید ارزهای دیجیتال جدید استفاده می‌کنند.

بلاک چین Ethereum به تدریج به سمت استفاده از مکانیزم اجماع متفاوتی با عنوان الگوریتم اثبات سهام (PoS) حرکت می‌کند. روش اثبات سهام بر خلاف اثبات کار به قدرت محاسباتی بالا و انرژی زیاد نیاز ندارد و روی جامعه دارندگان آن توکن متمرکز است.

تفاوت بیت کوین و اتریوم در کارمزدها بسیار مشهود است. کارمزد تراکنش در Bitcoin کاملا اختیاری است. کاربران می‌توانند بسته به نیاز خود کارمزد مورد نظر را برای انجام تراکنش پرداخت کنند. هر چقدر کارمزد بیشتر بشاید طبعا سرعت انجام تراکنش بیشتر است. BTC از چندین شبکه مختلف قابل انتقال است.

از سوی دیگر برای انجام تراکنش در اتریوم باید مقداری اتر تهیه کنید. اتری که ارائه می‌کنید به واحدی به نام گاز(Gas) تبدیل می‌شود. این گاز سرعت انتقال تراکنش را تضمین می‌کند .شبکه Ethereum نسبت به بیت کوین بسیار سریعتر است.

تفاوت Bitcoin و Ethereum در میانگین هزینه تراکنش قابل تامل است. میانگین هزینه تراکنش در پلتفرم اتریوم نسبت به کارمزد پردازش تراکنش بیت کوین بیشتر است. طی شش ماه گذشته، هزینه تراکنش پایه اتریوم از حدود ۲ تا بیش از ۲۵دلار متغیر بود. میانگین کارمزد تراکنش BTC تقریباً بین ۱.۲۵ تا ۵ دلار در همان دوره زمانی بود.

الگوریتم هش‌ تراکنش‌ها

الگوریتم‌های هشینگ نحوه حفظ حریم خصوصی و تضمین امنیت این سیستم‌ها هستند. تفاوت بیت کوین و اتریوم در الگوریتم هشینگ نیز مورد بحث بین جوامع کارشناسی است. بیت کوین از یک الگوریتم هش به نام SHA-256 استفاده می‌کند. اتریوم از یک الگوریتم رمزنگاری به نام Ethash استفاده می‌کند.

میانگین زمان نقل و انتقال

تفاوت بیت کوین و اتریوم در زمان نقل و انتقال نکته کلیدی است. پلتفرم Ethereum می‌تواند یک تراکنش را در حدود ۵ دقیقه پردازش کند، در حالی که تراکنش روی شبکه Bitcoin حداقل ۴۰ دقیقه زمان خواهد برد.

استخراج اتریوم

 

مقیاس پذیری در بلاک چین اتریوم و بیت کوین

بلاکچین (Blockchain) بیت کوین و اتریوم هر دو از مشکلات مقیاس پذیری رنج می‌برند و تفاوت بیت کوین و اتریوم در این بخش دیده نمی‌شود. در حالی که Bitcoin به طور متوسط ​​هفت تراکنش در ثانیه را انجام می‌دهد، شبکه Ethereum می‌تواند حدود ۳۰ تراکنش در ثانیه را انجام دهد. اگر این اعداد را با توکن‌هایی مانند فانتوم یا اتمیک مقایسه کنیم، بیت کوین و اتریوم در میان شبکه‌های کند بازار جای می‌گیرند. با افزایش تعداد افرادی که از هر دو بلاکچین در طول زمان استفاده می‌کنند، بیت کوین و اتریوم تقریباً به محدودیت‌های ظرفیت خود رسیده‌اند و به راه حل‌هایی نیاز دارند که به آنها کمک کند تا کاربران بیشتری را پذیرا باشند.

همچنین بخوانید  نحوه تهیه شماره مجازی چین و ژاپن

تفاوت بیت کوین و اتریوم در رویکردهای متفاوتی برای حل مشکلات مقیاس پذیری دیده می‌شود. بیت‌کوین تکنولوژی جدیدی مانند SegWit را اجرا کرده است. سگویت قابلیت پردازش تراکنش‌های BTC را خارج از محدوده بلوک بیت کوین فراهم می‌کند. Bitcoinهمچنین شبکه لایتنینگ را به بلاک چین خود اضافه کرده است. در لایتنینگ، تراکنش‌ها سریع و کارمزدها ناچیز است؛ چرا که تمامی تراکنش‌ها بوسیله کانال‌های ایجاد شده توسط شخص ثالث انجام می‌شود. کارشناسان انتظار دارند که شبکه لایتنینگ بتواند تا ۱۵ میلیون تراکنش در ثانیه را انجام دهد.

اتریوم نیز برای حل مشکل مقیاس پذیری خود دست به نوآوری‌های خلاقانه‌ای زده است. سیستم شاردینگ برای گسترش این اکوسیستم معرفی شده است. عملکرد شاردینگ به این شکل است که هر تراکنش با ایجاد یک شارد جدید، تراکم شبکه شلوغ آن را کاهش می‌دهد و سرعت انجام تراکنش‌ها روی بلاک چین را افزایش خواهد داد. Ethereum در کنار شاردینگ، زنجیره‌ای از بلوک‌های موازی را ایجاد کرده است که به زنجیره جانبی معروف هستند. زنجیره‌های جانبی شبکه‌های مستقلی هستند که به موازات شبکه اصلی اجرا می‌شوند و از طریق پروتکل‌هایی که با شبکه سازگار هستند، به کاربران اجازه می‌دهد توکن‌ها را از یک شبکه به شبکه دیگر انتقال دهند.

بررسی آینده اتریوم و بیت کوین

اکوسیستم اتریوم به لطف محبوبیت فزاینده dAppهای آن در زمینه‌هایی مانند امور مالی (مالی غیرمتمرکز یا برنامه‌های DeFi)، هنرها و کلکسیون‌ها (توکن‌های غیرقابل‌تعویض یا NFT)، بازی‌ها و فناوری، با سرعت در حال رشد است. اتریوم همچنین شاردینگ را در سال ۲۰۲۳ معرفی خواهد کرد تا مقیاس پذیری آن را افزایش دهد.

بیت کوین نیز تغییراتی را تجربه کرده است و ارتقای Taproot را برای فعال کردن قراردادهای هوشمند معرفی کرده است. شبکه لایتنینگ بیت کوین پروژه دیگری است که به عنوان یک پروتکل لایه دوم روی آن کار می‌شود و قصد دارد تراکنش‌ها را از زنجیره خارج کند تا سرعت شبکه را افزایش دهد.

منبع :

https://wallex.ir/blog/btc-vs-eth/

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *