تبلیغات

تبلیغات

کار تیمی چیست — مزایای کار تیمی و عوامل موثر در موفقیت

کار تیمی چیست؟

در این مقاله قصد داریم به تشریح این موضوع که کار تیمی چیست؟ بپردازیم. از آنجایی که اساس و بنیاد تشکیل سازمان‌ها و شرکت‌ها، کار تیمی می‌باشد، لازم است تا با اهمیت و مزاشیای آن بیشتر آشنا شده و در انجام فعالیت‌ها از کار تیمی بیشتر بهره بگیریم. در شروع این بحث که کار تیمی چیست؟ پس از یک‌سری تعاریف به بررسی اهمیت، مزایا و معایب کار تیمی می‌پردازیم و در آخر راهکاری مؤثر برای موفقیت در کارهای تیمی را معرفی می‌کنیم و به این سؤال که کار تیمی چیست؟ پاسخ خواهیم داد.

مقدمه کار تیمی چیست

یک دست صدا ندارد! اهمیت و لزوم کار تیمی از آنجا کاملاً روشن می‌شود که اکثر سازمان‌ها و شرکت‌های موفق و مطرح دنیا، در نتیجه‌ی کارهای تیمی کارکنانشان به پیشرفت‌ها و موفقیت‌های چشمگیری دست یافته‌اند. در آغاز مبحث “کار تیمی چیست؟” باید این نکته را خاطرنشان کرد که، کار تیمی منجر به افزایش عملکرد سازمان‌ها می‌شود. افراد در کنار هم قوی‌تر عمل می‌کنند و معمولاً در هر کار و فعالیتی امکان کار تیمی وجود دارد. از سال‌ها پیش رؤسا و مدیران جویای پیشرفت و ترقی پی بردند که برای رسیدن به اهدافشان باید از تمام ذهن‌ها و افکار بهره بگیرند.

 

کار تیمی

در نتیجه به اهمیت کار تیمی واقف شده‌اند و پی برده‌اند که نباید به تخصص تنها یک فرد اکتفا کرد. مطمئناً هر فرد دارای ذهنیت‌ها، ایده‌ها و مهارت‌های منحصربه‌فردی است که می‌تواند با به اشتراک گذاشتن آن‌ها به پیشرفت تیم کمک کند. در همین راستا از مهم‌ترین نیازهای شرکت‌ها می‌توان به توانایی انجام کار تیمی اشاره کرد. در ادامه موضوع کار تیمی چیست؟ به تحلیل و بررسی زوایای مختلف آن خواهیم پرداخت. اگر نیاز دارید بدانید که چگونه می‌توان در یک کار تیمی موفق بود، چگونه تیمی بسازیم که منجر به بهره‌وری و موفقیت در کسب و کارها شود، پیشنهاد می‌کنیم آموزش موفقیت در کار تیمی فرادرس را دنبال کنید؛ برای مشاهده سرفصل‌ها و دریافت آموزش بر روی لینک زیر کلیک کنید.

تفاوت تیم و گروه

اشتباه نکنید! کار گروهی با کار تیمی فرق دارد. برای درک بهتر این مطلب بهتر است ابتدا هر کدام از این واژه‌ها را تعریف کنیم. در تیم تعدادی از افراد دور هم جمع می‌شوند و هدف خاص و ثابتی را دنبال می‌کنند. اما در گروه افرادی که دور هم جمع شده‌اند ممکن است هدفی نداشته باشند و عملکردشان به‌صورت مستقل و جدا باشد. واژه تیم به افرادی اطلاق می‌شود که دارای تخصص، افکار و مهارت‌های مشابهی هستند و به‌صورت یک مجموعه‌ی به هم پیوسته و متحد برای رسیدن به مقصود خود تلاش و جدیت دارند و در سازمان و شرکت‌ها بیشتر مطرح است. اما در گروه این‌طور نیست و ممکن است دانسته‌ها، تخصص و افکار افراد متفاوت بوده و این پیوستگی و اتصال شدید وجود نداشته باشد.

مزایای کار تیمی چیست؟

از مزایای کار تیمی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش کارایی و بازدهی

مطمئناً زمانی که در فعالیتی تقسیم کار وجود داشته باشد و هر کس گوشه‌ای از کار را بگیرد، کار هم بهتر جلو خواهد رفت، و هم کارایی و بهره‌وری خوبی خواهد داشت. مهم‌ترین ویژگی کار تیمی، افزایش کارایی و بازدهی است چراکه همزمان چندین نفر به‌طور دقیق فعالیت کرده و کار یکدیگر را تکمیل می‌کنند و این منجر به افزایش بهره‌وری و نتیجه‌ای مطلوب خواهد بود.

افزایش کیفیت کار

کاری که به‌صورت گروهی انجام می‌شود و چندین نگاه دقیق روی آن نظارت دارند و آن را کنترل می‌کنند، حتماً کیفیت بهتری نسبت به کاری که تحت نظارت یک فرد است، دارد. در کار گروهی جزئیات بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند و چون سلایق و افکار گوناگونی وجود دارد سعی می‌کنند به همه سلیقه‌ها پاسخ داده شود و در نتیجه کیفیت کار بالا می‌رود. در واقع کار نهایی از دید چندین نفر گذشته و چندین بار فیلتر می‌شود که این امر سبب می‌گردد در هر مرحله اشتباهات و خطاها رفع شده و نتیجه مطلوب نهایی حاصل گردد.

افزایش مسئولیت پذیری

وقتی اعضای یک تیم برای انجام هدفی معین کنار هم جمع شده‌اند و تلاش می‌کنند، ناخودآگاه خود را موظف و مسئول می‌دانند تا پروژه و فعالیت مورد نظر را به نحو احسن انجام دهند. از هیچ کار و کمکی که در تحقق اهداف فعالیتشان مؤثر است دریغ نمی‌کنند. البته لازمه حضور در تیم هم این است که فرد از قبل حس مسئولیت‌پذیری داشته باشد و حالا هم به دلیل اهمیت کار آن را افزایش دهد.

بالا رفتن سرعت پیشرفت

در کار تیمی زمان اهمیت بسیار بالایی دارد، سرعت انجام فعالیت‌ها در کار تیمی به‌مراتب بیشتر از کار فردی است. چراکه تقسیم کار که خود یک اصل مهم در بالا بردن سرعت کار است، در آن رعایت می‌شود. هرچه اعضای تیم با هم متحدتر و هماهنگ‌تر باشند و تیم انسجام بهتری داشته باشد، سرعت کار هم به همان اندازه بالا می‌رود. هر چند خلاف این امر هم صادق است و اگر یکی از اعضای تیم در کار خود کوتاهی کند و وظیفه‌اش را در مدت زمان تعیین شده به انجام نرساند، کل پروژه معطل شده و بقیه اعضای تیم هم که کار خود را تمام کرده‌اند بیکار می‌مانند. بماند که چه مشکلات و مسائل دیگری هم ممکن است رخ دهد!

 

کار تیمی

در ادامه به بیان چند مورد دیگر از مزایای کار تیمی در مبحث “کار تیمی چیست؟” می‌پردازیم.

بالا رفتن روحیه افراد

ذات انسان به گونه‌ای است که از حضور در جمع و فعالیت بین افراد دیگر روحیه‌ی بهتر و شادتری پیدا می‌کند. انجام فعالیت‌ها برایش لذت‌بخش و آسان می‌شود. کار افرادی که روحیه‌ی تیمی دارند و باهم فعالیت می‌کنند نتایج بسیار خوبی داشته و پیشرفت چشمگیری به دست خواهند آورد.

رفع آسان موانع پروژه

همیشه گفته شده که چندین ذهن بهتر از یک ذهن عمل می‌کنند. وقتی در فعالیتی مشکل و مانعی به وجود می‌آید، افراد تیم دور هم جمع شده و با همفکری یکدیگر از پس موانع و مشکلات برمی‌آیند. اما در کار فردی اگر فرد فکری به ذهنش نرسد و یا راه‌حلی پیدا نکند ممکن است به بن‌بست برسد و کار متوقف شود.

افزایش انگیزه

هر چقدر کارها در یک فعالیت مطابق روال و برنامه پیش بروند و پیشرفت کار رضایت‌بخش باشد، انگیزه افراد تیم هم بالا رفته و تلاش و کوشش خود را افزایش می‌دهند تا هر چه سریع‌تر به هدف موردنظر خود برسند. وجود انگیزه در بین اعضای تیم مانند دوپینگ است که انرژی آن‌ها را برای ادامه کار چندین برابر می‌کند.

افزایش روحیه ریسک پذیری

در کار تیمی وجود هم‌تیمی‌های قوی و قدرتمند باعث می‌شود این ویژگی در کل افراد تیم هم تقویت شده و برای انجام چالش‌های سخت و کارهای دشوار ترسی نداشته و ریسک به خرج دهند. بالا بودن روحیه ریسک‌پذیری افراد تیم، آن‌ها را برای انجام فعالیت‌های سخت، جسورتر می‌کند.

 

کار تیمی

در ادامه موضوع کار تیمی چیست؟ به انواع تیم‌ها اشاره می‌کنیم.

انواع تیم ها

در حالت کلی دو نوع تیم داریم که عبارتنداز:

  1. تیم‌هایی که برای انجام کار خاصی به‌وجود آمده‌اند.
  2. تیم‌هایی که برای مدیریت و هدایت کاری تشکیل شده‌اند.

مهارت های مورد نیاز کار تیمی چیست؟

اگر علاقه‌مند به شرکت در کارهای تیمی هستید و یا قصد ایجاد یک تیم برای انجام پروژه خود دارید، هریک از اعضای تیم باید مهارت‌هایی را داشته باشند. برخی از این مهارت‌ها در ذیل آورده شده است:

  • داشتن احساس مسئولیت
  • حرف شنوی داشتن
  • داشتن توانایی معاشرت
  • صداقت عمل داشتن
  • داشتن حس همکاری
  • داشتن حس همدلی
  • هوشیار بودن

مشکلات کار تیمی چیست؟

با وجود همه مزایایی که ذکر شد، کار تیمی معایبی هم دارد که در مواردی منجر به مشکلات جبران‌ناپذیری از قبیل شکست پروژه و متوقف شدن فعالیت می‌شود. همانطور که متحد و هماهنگ کردن اعضای تیم و همچنین جهت بخشیدن به اختلاف فکری و سلیقه‌ای افراد کاری بس دشوار بوده اما نتایج مطلوبی دارد، خلاف آن نیز مشکلات و آسیب‌های جدی در بر دارد. اگر افراد تیم نتوانند با هم هماهنگ شوند و اختلاف نظر داشته باشند، نمی‌توانند مطابق با اهداف سازمان عمل کنند.

عوامل مؤثر در موفقیت کار تیمی چیست؟

عواملی که در موفقیت کار تیمی مؤثر هستند به شرح زیر می‌باشند:

رهبری

بعد از تشکیل تیم نوبت به انتخاب رهبر و لیدر تیم می‌رسد. هر تیمی باید یک رهبر داشته باشد و اهمیت وجود آن اجتناب ناپذیر است. رهبر تیم باید وظایف هر یک از اعضای تیم را تعیین کند، میزان پیشرفت کار را مورد ارزیابی قرار دهد، نیازمندی‌های تیم را فراهم کند، رهبر تیم همچنین وظیفه سازماندهی فعالیت‌ها، بررسی عملکرد تیم و رفع موانع و مشکلات آن را بر عهده دارد. تمام ویژگی‌هایی که برای افراد تیم در شروع مبحث “کار تیمی چیست؟” ذکر شد، چندین برابرشان باید در رهبر هم وجود داشته باشد.

برنامه ریزی

اهمیت برنامه ریزی در کار تیمی که در آن هدف اصلی به چندین کار کوچک‌تر تقسیم می‌شود، غیرقابل انکار است. با یک برنامه ریزی جامع و کامل اعضای تیم به‌صورت هدفمند و با اعتماد به نفس به جلو حرکت کرده و به موفقیت دست می‌یابند. حساسیت کار تیمی به قدری است که باید قدم به قدم آن برنامه ریزی شده و حساب شده باشد.

 

کار تیمی

رکن اصلی موفقیت و دلیل ادامه کار در فعالیت‌های تیمی، برنامه ریزی است. پس باید کاملاً اصولی بوده و همه جوانب در آن سنجیده شود.

مهارت های نرم

همانطور که می‌دانیم مهارت‌های نرم به مهارت‌هایی اطلاق می‌گردد که بر نحوه‌ی کار شما در محیط کار تأثیر دارند، یعنی اینکه شما چطور در کار تیمی با هم تیمی‌های خود تعامل داشته باشید و چطور به حل مسائل و مدیریت کارها بپردازید؟ برای دوام و استحکام تیم، یادگیری و پیاده‌سازی مهارت‌های نرم برای هر یک از اعضای تیم امری ضروری تلقی می‌شود.

هدف

در حالت کلی هدف، مهم‌ترین دلیل تشکیل یک تیم است. وقتی هدف از انجام یک فعالیت مشخص شد، متناسب با نوع هدف، افراد تیم هم تعیین و به کار گرفته می‌شوند. یک تیم موفق تیمی است که میزان عملکرد خود را براساس اهداف تعیین شده محاسبه می‌کند و روی اهداف مشخص شده تمرکز می‌کند.

کنترل

از دیگر عوامل مؤثر در کار تیمی داشتن کنترل است. کنترل مداوم روی فعالیت‌های تیم، بررسی و حل مشکلات تیم و اعضای آن تأثیر بسزایی در میزان پیشرفت و ترقی تیم دارد. همه چیز باید کنترل شده و سنجیده شده باشد تا مبادا مشکلات روی هم انباشته شده و منجر به توقف و مسدود شدن پروژه و کار گردند.

نقش پلتفرم آموزش سازمانی فرادرس در موفقیت کار تیمی چیست؟

قبلاً گفتیم که اساس کار اکثر سازمان‌ها و شرکت‌های مطرح و موفق دنیا بر پایه کار تیمی است. تیم‌هایی که در این شرکت‌ها با هم کار می‌کنند گاهاً اعضایی از سراسر دنیا دارند که به صورت دورکاری و دور از هم با یکدیگر همکاری دارند. ایجاد اتحاد و یکپارچگی میان اعضای تیم‌ها، چه در کنار هم و چه دور از هم به ظاهر کار دشواری است اما اگر همه اعضای تیم از یک اصول پیروی کرده و برخی آموزش‌های عمومی یکسانی را بگذرانند، می‌توانند به‌صورت یک واحد منسجم به انجام فعالیت‌های مشترک بپردازند.

 

کار تیمی

در قسمت پایانی موضوع “کار تیمی چیست؟” یک پیشنهاد ویژه داریم! پلتفرم آموزش سازمانی فرادرس به‌عنوان یک مرجع و راهکاری جامع، که بر پایه اصول استاندارد و آموزش‌های فراگیر است اقدام به ایجاد یک پایگاه اطلاعاتی در زمینه آموزش مهارت‌های مختلف سازمانی از جمله مهارت‌های نرم که لازمه هر کار تیمی می‌باشد کرده است. رهبران و مدیران تیم‌ها می‌توانند با ارائه این آموزش‌ها که نتیجه هزاران ساعت تدریس اساتید مجرب و اهل فن است به اعضای تیم خود، مهارت آن‌ها را برای انجام کارهای تیمی افزایش داده و موفقیت و پروزی فعالیت خود را تضمین کنند.

آموزش‌های فرادرس بسیار کاربردی بوده و با هزینه‌ای بسیار اندک می‌توانید به جای آموزش‌های کوتاه و پراکنده مختلف یک مجموعه کامل را تهیه کرده و مورد استفاده قرار دهید. کیفیت تدریس بالا، پشتیبانی شبانه‌روزی و خوب، پیوستگی و فصل‌بندی خوب مطالب آموزشی همه از ویژگی‌های آموزش‌های سازمانی فرادرس به شمار می‌روند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد آموزش‌های سازمانی فرادرس، به لینک زیر مراجعه نمایید.

سخن پایانی درمورد کار تیمی چیست؟

به انتهای پست کار تیمی چیست؟ رسیدیم. با همه توصیفاتی که از کار تیمی شد، هر چند دورنمای آن زیبا و پر از حس همکاری و اتحاد می‌باشد ولی در داخل آن همیشه کشمکش‌ها و مشکلاتی وجود دارد که از دو حالت خارج نمی‌شود. یا با یک مدیریت و سازماندهی قوی رفع و رجوع شده و فعالیت ادامه پیدا می‌کند که در نهایت منجر به موفقیت پروژه می‌شود و یا متأسفانه به دلیل عدم مهارت رهبران و اعضای تیم کنترل نشده و موجبات شکست و توقف پروژه را فراهم می‌کند.

موفقیت یک کار تیمی در گرو داشتن اعضای تیمی با مهارت‌های کافی و موردنیاز برای ادامه حیات کار تیمی است. دریافتیم که کار تیمی چیست؟ و نیازها، مزایا و عوامل مؤثر در موفقیت آن چه چیزهایی هستند. پس اگر در تیمی مشغول به فعالیت هستید، یا قصد ایجاد تیم و یا حضور در جمع تیمی را دارید، مطالعه پست “کار تیمی چیست؟” می‌تواند تا حد زیادی یاریگر شما عزیزان در این زمینه باشد. لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در این زمینه با ما درمیان بگذارید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *