تبلیغات

تبلیغات

ضرورت کار تیمی و تاثیر آن بر یک سازمان

niroensani

تا به حال شنیده‌اید که می گویند، اتحاد همیشه پاسخگو است؟ آیا می دانید که اگر افراد با هم متحد شوند، می‌توانند چه کارهای بزرگی با هم انجام دهند و به موقعیت‌های بهتری برسند؟ آیا می دانید چه شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگی توانسته‌اند با کمک کارمندان فعال خود و اهمیت دادن به ضرورت کار تیمی به نتایج و بهره‌وری‌های بهتری رسیده و بسیاری از شرکت‌های رقیب را پشت سر بگذارند؟

تمامی این موارد گفته شده بدون اغراق در دنیای واقعی اتفاق افتاده است و تنها کافیست که به دنبال راه آن مسیر موفقیت آمیز بگردید. یکی از این راه‌های رسیدن به موفقیت، کار تیمی می‌باشد. در این پست خواهیم خواند که چقدر کار تیمی در پیشرفت یک سازمان اهمیت دارد و چرا باید کارهای خود را به صورت تیمی انجام دهیم؟

مقدمه ضرورت کار تیمی

در مقابل شرکت‌های بزرگی که توانسته‌اند مشتری‌های ثابت خود را داشته باشند، یک شرکت تازه نو پا طبیعتاً نمی‌تواند به راحتی با این شرکت‌ها به رقابت بپردازد. اما هر شرکتی باگ‌های خود را دارد، برای مثال، یک شرکت بزرگ و موفق، در خیلی از موارد به رقبای خود فکر نمی‌کند و به این نکته که ممکن است توسط شرکت‌های کوچک‌تر از رده خارج شود توجهی نمی‌کند. در این صورت، کار تیمی و اتحاد می‌تواند برگ برنده یک شرکت نو پا در مقابل رقیبان مغرور باشد!

بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها برای حذف مخاطب از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند. از جمله این روش‌ها می‌توان به نوع ارائه خدمات اشاره کرد. بسیاری از مشتری‌ها از خدمات پس از فروش خوششان می‌آید، هر چند ممکن است هیچ وقت نیاز به خدمات پس از فروش نداشته باشند. اما همین که در توضیحات متوجه وجود خدمات پس از فروش می‌شوند، فوراً اقدام به خرید می‌کنند.

 

کار تیمی

طبیعتاً این که تصمیم گرفته شده برای یک سایت، خدمات پس از فروش گذاشته شود، زاده تخیل فقط یک نفر نبوده است. این روزها حتی می‌توان به صورت دو نفری نیز گروه تشکیل داد و به صورت تیمی مشغول به فعالیت شد. حال شما تصور کنید اگر ایده‌ها در یک گروه روی هم گذاشته شود چه فایده‌ای می‌تواند برای پیشرفت سازمان داشته باشد.

شاید پیش خود فکر کنید که اصلاً چگونه می‌توان ایده پردازی کرد و خلاقیت داشت؟ شاید باورتان نشود ولی آموزش‌هایی در این باره وجود دارد که یکی از آن‌ها آموزش ایده پردازی و نوآوری فرادرس است. برای اطلاعات بیشتر و دریافت این آموزش می‌توانید بر روی لینک زیر کلیک کنید.

نیروی انسانی؛ سرمایه هر سازمان

در طی سالیان اخیر، مدیران و ارشدهای یک سازمان، متوجه اهمیت حضور نیروی انسانی و میزان ارزشمند بودن آن پی برده‌اند، همه ما می دانیم که یک سازمان بدون کارکنان خود تقریباً هیچ است، بنابراین می‌توان به این نتیجه رسید که سرمایه هر سازمانی، نیروی انسانی آن است.

همیشه می گویند که فکر و ایده دو نفر، بهتر از یک نفر است، پس بایستی برای اینکه بتوانیم ایده‌های خود را به بهترین نتیجه ممکن استفاده کنیم و در یک سازمان از این طریق موفقیت کسب کنیم، پس به تفکر بیش از یک نفر نیاز داریم. همچنین گفته شده که ایده و هوش یک تیم همیشه می‌تواند بر مشکلات بزرگ غلبه کند، بنابراین باید بدانیم که چگونه از نیروی انسانی استفاده درست کنیم تا در مسیر موفقیت قدم برداریم.

کار تیمی چه مزایایی برای سازمان دارد؟

دانستیم که کار تیمی برای سازمان‌ها می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد، اما آیا می دانید کار تیمی چه اثرات مثبتی می‌تواند داشته باشد؟ در ادامه مطلب ضرورت کار تیمی می‌خواهیم بیشتر در این مورد صحبت کنیم.

پیشرفت در سازمان

کار تیمی در سازمان می‌توان اهمیت‌های فراوانی داشته باشد، اما صد در صد مهم‌ترین آن‌ها پیشرفت در کار و سازمان است. در یک سازمان می‌توان کارها را به صورت تکی و تنها نیز انجام داد، اما می دانیم که کار تیمی می‌تواند نتیجه مثبت و مهمی در پیشرفت انجام کارها داشته باشد.

 

کار تیمی

در یک سازمان معمولاً نمی‌توان کارها را به تنهایی انجام داد و بایستی به صورت پروژه‌ای و عملیات‌های تیمی انجام داد. بدین ترتیب می‌توانیم با تیم شدن به صورت چندنفره یک تیم تشکیل دهیم و کارهای خود را به صورت تیمی انجام دهیم. همان‌طور که اشاره کردیم، معمولاً ایده و دانش چند نفر روی هم رفته بسیار بهتر از یک نفر است، بنابراین تخصص‌های اعضای تیم در رسیدن به موفقیت بسیار تأثیر گذار است. پس دانستیم که کار تیمی در یک سازمان علاوه بر افزایش دانش و مهارت فردی، بر پیشرفت سازمان نیز کمک می‌کند و باید این پیشرفت را جدی بگیریم.

یادگیری

هر فردی در تیم دارای دانش و مهارت به خصوص خود است و می‌تواند ایده‌ها و مهارت‌های زیادی به دیگران منتقل کند. برای مثال در نظر بگیرید که در یک تیم می‌توان پنج نفر عضو داشت، و هر کدام از این پنج نفر می‌تواند مهارت‌های به خصوص خود را داشته باشد. بدین گونه با همکاری این پنج نفر، مهارت‌های آن‌ها به یکدیگر منتقل می‌شود و می‌توانند چیزهای زیادی از یکدیگر یاد بگیرند. علاوه بر همه این‌ها، داشتن ایده‌های مختلف در یک تیم بسیار مهم است، چرا که اگر یک پروژه تنها در یک مسیر انجام شود، ممکن است به نتایج مطلوبی دست پیدا نکنیم، اما اگر سعی کنیم در حل مسئله از ایده‌های مختلف استفاده کنیم می‌توان مسیرهای جدیدی را تجربه کرد و تنها با یک دید به مسئله نگاه نکنیم. این رفتار در تیم‌های حرفه‌ای بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پرورش استعداد فردی

پیش از این در مطلب ضرورت کار تیمی خواندیم که انجام دادن کارها در سازمان به صورت تیمی می‌تواند مزایا و معایب بسیار زیادی داشته باشد، یکی از این مزایاها در پرورش استعداد فردی و مهارت‌های او می‌باشد. اهمیت آموزش بر هیچ‌کسی پوشیده نیست، همه می دانیم که جدیداً در سازمان‌ها بایستی کارمندان آموزش ببینند تا بتوانند در مراحل مختلف کار موفق شوند، حال اگر این را در نظر بگیریم که هر کارمند در فعالیت تیمی خود این شانس را دارد که چیزهای جدیدی یاد بگیرد، بر ضرورت کار تیمی می‌افزاید.

پس بدون اینکه بخواهیم یک کارمند را با یک کامپیوتر که همیشه کارهای روتین مقایسه کنیم، بهتر است کارهایی خلاق در تیم انجام دهیم تا کسانی که نمی‌توانند به اندازه کافی در یک تیم پیشرفت داشته باشند، بتوانند چیزهای جدیدی یاد بگیرند؛ بدین گونه می‌توانند انگیزه پیدا کنند و خود را به چالش بکشند.

 

کار تیمی

افزایش عزت نفس و کاهش استرس

زمانی که در یک تیم کار کنید، متوجه می‌شوید که کار کردن به صورت گروهی بسیار بهتر از کار کردن به صورت فردی است. زیرا در یک کار تیمی به دلیل اینکه به صورت تیمی کار می‌کنید و فکرها و ایده‌های مختلفی را روی هم می‌گذارید، می‌توانید پیشرفت داشته باشید، اما در فعالیت فردی به اندازه کافی نمی‌توان تمرکز کرده و روی پروژه کار کرد. در فعالیت فردی نمی‌توان آن طور که باید با مشکلات روبرو شد و فشارهای کاری را تحمل کرد، اما اگر کارها به کمک افراد تیم انجام شود، این فشار و استرس نیز در بین افراد مختلف تقسیم می‌شود و راحت‌تر می‌توان به کارها رسیدگی کرد.

مسئولیت پذیری

در ضرورت کار تیمی می‌توان به اهمیت مسئولیت پذیری نیز اشاره کرد. تصور کنید در یک تیم یکی از مسئولیت‌های مربوط به خود را انجام ندهد، چه اتفاقی می افتد؟ در یک کار تیمی همه افراد بایستی مسئولیت پذیر باشند و کارهای خود را در زمان مشخص انجام دهند. بدین ترتیب می‌توانیم به این نتیجه برسیم که فردی می‌تواند کار تیمی انجام دهد که در مقابل استعداد و توانایی، مسئولیت پذیر باشد. از ویژگی‌های افراد مسئولیت پذیر می‌توان به اهمیت دادن به زمان و انجام دادن کارها در زمان مشخص شده و تقسیم کارها به صورت عادلانه بین اعضای تیم اشاره کرد.

بهره وری و دریافت نتایج بهتر

اگر افراد در یک تیم مسئولیت پذیر باشند و فعالیت‌های شغلی خود را به خوبی انجام دهند، باعث پیشرفت پروژه و کم شدن فعالیت‌های نامربوط می‌شود، بدین ترتیب می‌توانیم به این نتیجه برسیم که در یک سازمان کار تیمی موجب افزایش بهره‌وری می‌شود و همچنین موجب بهتر شدن روابط کاری بین کارمندان می‌شود.

بهتر شدن روابط بین کارمندان

داشتن یک تیم و انجام دادن یک پروژه به صورت تیمی، از جمله راه‌های رسیدن به رضایت‌مندی در بین کارکنان و بهتر شدن روابط بین آنان است. در صورتی که بین کارمندان یک سازمان روابط بهتر شود، آنان می‌توانند برای کارهای یکدیگر ارزش قائل شوند و تمایل داشته باشند که به کار تیمی خود ادامه دهند. کار تیمی همراه با رضایت و احساس خوب هم تیمی بودن خواهد بود و می‌تواند بر روی احساسات هر کارمند تأثیر بگذارد.

 

کار تیمی

در یک کار تیمی ممکن است بین دو نفر رقابت بسیار بزرگی تشکیل شود و به عبارتی این دو نفر همانند کارد و پنیر با یکدیگر ارتباط داشته باشند، اما چنانچه این دو نفر بتوانند با یکدیگر کار کنند، می‌توانند از مزایایی نظیر پیدا کردن نتیجه رضایت بخش برخوردار باشند و بدون حس رقابت به منظور بد، با یکدیگر به همکاری و فعالیت بپردازند.

راه های رسیدن به نتایج مطلوب در کار تیمی

پیش از این در مورد ضرورت کار تیمی و فواید آن صحبت کردیم، حال بیایید بررسی کنیم از چه طریقی می‌توان نتایج کار تیمی را بهبود داد؟

خلاق باشید

در کار تیمی باید خلاق باشید تا بتوانید به نتایج مطلوب برسید. هر فردی که دارای دانش و مهارت بالایی باشد، اگر خلاق نباشد نمی‌تواند آن گونه که باید از دانش خود استفاده مناسب کند، پس سعی کنید قبل از هر چیزی خلاق باشید.

آموزش ببینید

در یک کار تیمی، علاوه بر اینکه این امکان وجود دارد که از یکدیگر مهارت‌های مختلفی را یاد بگیرید، می‌توانید از منابع آموزشی نیز به صورت گروهی استفاده کنید. برای مثال یک فرد می‌تواند آموزش‌های مربوطه را تهیه کند و دیگر اعضای تیم نیز می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. آموزش‌های سازمانی مختلفی در این زمینه وجود دارند که می‌توانند به شما کمک بزرگی کنند. بنابراین بدون اغراق می‌توان گفت که آموزش دیدن بر بهره‌وری سازمان و رسیدن به نتایج مطلوب کمک می‌کند..

معرفی منابع آموزشی سازمانی

شاید منابع زیادی در سطح اینترنت بتوان برای آموزش‌های سازمانی پیدا کرد، اما نمی‌توان به همه آن‌ها در یک سطح نگریست و اعتماد کرد. برخی از آموزش‌ها با توجه به کیفیت و کمیت از طرفداران زیادی برخوردار هستند و برخی دیگر به دلیل اینکه نمی‌توانند نیازهای کاربران را به خوبی رفع نمایند، از طرفداران کمی برخوردار بوده و در همان مرحله اول از دیده شدن رد می‌شوند. اما ما می‌خواهیم مجموعه آموزشی را برای شما معرفی کنیم که علاوه بر اینکه از کیفیت بالایی برخوردار هستند، بارها توسط سازمان‌ها و فراگیران استفاده شده‌اند و می‌توانند نیازهای آموزشی هر سازمانی را برطرف نمایند.

 

کار تیمی

مجموعه آموزشی فرادرس با داشتن آموزش‌های سازمانی خود توانسته است توجه برندهای مختلفی از سراسر کشور را به خود جلب کند، این مجموعه آموزشی بیش از 20000 ساعت آموزش دارد که شامل مجموعه آموزش‌های هنر، ریاضیات، کامپیوتر و برنامه نویسی و تقریباً هر موضوعی که فکرش را بکنید، می‌شود. فرادرس یک امکان جالب برای ارگان‌هایی که درخواست آموزش‌های سازمانی داشته باشند، فراهم آورده است. اگر بخواهید چند آموزش را با قیمت‌های اصلی خریداری کنید، طبیعتاً هزینه همه‌ی آن‌ها برای شما زیاد خواهد شد، اما اگر از پلن های مالی که فرادرس برای سازمان‌ها در نظر گرفته است استفاده کنید، دیگر نیازی به پرداخت هزینه تک‌تک آموزش‌ها نخواهید داشت. با استفاده از پلن های مالی آموزش‌های فرادرس، می‌توانید در هزینه‌ها صرفه جویی کنید و در عین حال آموزش‌های با کیفیت که توسط اساتید مطرح و معتبر کشور تدریس شده‌اند استفاده کنید. برای مشاهده پلن های مالی آموزش سازمانی فرادرس بر روی لینک زیر کلیک کنید.

سخن آخر درمورد ضرورت کار تیمی

با توجه به چیزهایی که گفته شد، حتماً متوجه این موضوع شدید که تنهایی نمی‌توان در یک سازمان زیاد دوام آورد. کارمندان یک شرکت، هرکدام مهارت‌ها و استعدادهایی دارند که ممکن است کارمند دیگری آن را نداشته باشد. پس با توجه به مزایا و ضرورت کار تیمی، باید این مورد را در نظر بگیرید که هر چیزی تنها با تلاش کردن به دست می‌آید و در کار تیمی نیز بایستی تلاش و کوشش اولویت قرار گیرد. امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شود.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *