تبلیغات

تبلیغات

مراحل اخذ اقامت ترکیه از طریق تحصیل

eghamat-turkey

اقامت ترکیه از طریق تحصیل برای بسیاری از جوانان ایرانی یک راه عالی برای مهاجرت محسوب می شود. کشور ترکیه با داشتن دانشگاه های دولتی و خصوصی متنوع و همچنین به دلیل نزدیک بودن به کشور ایران، می تواند گزینه مناسبی برای تحصیل در یک کشور خارجی باشد. 

اگر شما هم قصد دریافت اقامت تحصیلی ترکیه را دارید، اما نمی دانید از کجا باید شروع کنید، قلم و کاغذتان را بردارید و تا پایان این مقاله با ویتراپو همراه باشید.

 

مراحل اخذ اقامت ترکیه

کسب اطلاعات کافی درباره دانشگاه های ترکیه

پیش از هر چیزی، مهم ترین اقدام برای شروع مسیر مهاجرت تحصیلی به ترکیه کسب اطلاعات کافی درباره دانشگاه های این کشور است. این که کدام دانشگاه ها دولتی و کدام ها خصوصی هستند، شهریه تحصیل در هر رشته و دانشگاه چقدر است، کدام دانشگاه ها امکان تحصیل به زبان انگلیسی را دارند و … همگی از مواردی هستند که در شروع مسیر مهاجرت باید در نظر بگیرید.

مدارک مورد نیاز برای اخذ اقامت تحصیلی ترکیه

اگر قصد مهاجرت تحصیلی به ترکیه را دارید، باید بدانید که پیش از هر چیزی ارائه مدارک درست و معتبر مهم ترین گام برای یک مهاجرت بی دردسر است. البته بهترین راه این است که لیست مدارک مورد نیاز را از طریق سایت دانشگاه مورد نظرتان مشاهده کنید و موارد اعلام شده را آماده نمایید. مدارک مورد نیاز برای اخذ اقامت تحصیلی ترکیه عبارت اند از:

  • مدرک پذیرش از دانشگاه مورد نظر یا همان برگه قبولی دانشگاه در ترکیه (KABUL BELGESI)
  • پاسپورت معتبر با بیش از یک سال اعتبار به همراه سایر مدارک اقامتی
  • انگیزه ‌نامه به زبان ترکی با موضوع هدف از انتخاب دانشگاه‌های ترکیه و تحصیل در این کشور
  • ارائه بیمه مسافرتی
  • تمکن مالی با ارائه پرینت حساب بانکی از طریق بانک های ایرانی یا ترک
  • 4 قطعه عکس جدید

 

مراحل اخذ اقامت ترکیه

شهریه دانشگاه های ترکیه

مانند سایر کشورهای جهان، هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه از دانشگاه های خصوصی کمتر است. در ادامه به میانگین هزینه تحصیل در مقاطع مختلف در دانشگاه های دولتی و خصوصی اشاره می کنیم:

دانشگاه های دولتی:

کارشناسی

(به زبان ترکی)  600 تا 800 دلار

 

کارشناسی

(به زبان انگلیسی)        700 تا 1800 دلار

 

کارشناسی ارشد

(به زبان ترکی)  300 تا 600 دلار

 

کارشناسی ارشد

(به زبان انگلیسی)        400 تا 900 دلار

دکتری  500 تا 800 دلار

دانشگاه های خصوصی:

کارشناسی

(به زبان ترکی)  1000 تا 2000 دلار

 

کارشناسی

(به زبان انگلیسی)        1500 تا 4500 دلار

همچنین بخوانید  همکاری مرسدس بنز و انویدیا برای تولید ابر سیستم های نسل بعدی اتومبیل ها

 

کارشناسی ارشد

(به زبان ترکی)  1500 تا 3000 دلار

 

کارشناسی ارشد

(به زبان انگلیسی)        2000 تا 4000 دلار

چه کسانی می توانند مجوز تحصیل در ترکیه را دریافت نمایند؟

در پروسه برنامه ریزی برای مهاجرت، بسیار مهم است که بدانید آیا شما واجد شرایط دریافت اقامت کشور مقصد هستید یا خیر؟ طبق قوانین کشور ترکیه، کسانی که مجوز اقامت خانوادگی داشته باشند و قصد تحصیل در دوره ابتدایی و راهنمایی و متوسطه را داشته باشند، تا ۱۸ سالگی میتوانند فقط با مجوز اقامت خانوادگی در خاک ترکیه زندگی کنند؛ اما افراد بالای 18 سال که در رده تحصیلی راهنمایی و دبیرستان تحصیل کنند، باید اقامت بگیرند. 

همچنین بر اساس قوانین اعلام شده از سوی دولت ترکیه، اگر شما در کشور ترکیه یکی از مدارک فوق دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس و دکترا، پزشکی و دندانپزشکی خود را از یک موسسه آموزش عالی گذرانده باشید، میتوانند مجوز اقامت در این کشور را اخذ کنید. فراموش نکنید که اگر مجوز تحصیل در ترکیه در مقاطع عالی را دریافت کنید، همسر و فرزندانتان نیز می توانند به همراه شما در این کشور اقامت داشته باشند.

اخذ پذیرش دانشگاه ترکیه با شرط معدل

یکی از ساده ترین راه ها برای دریافت پذیرش دانشگاه های ترکیه و اخذ اقامت تحصیلی این کشور، اقدام با شرط معدل است. خوشبختانه دانشگاه های زیادی در شهرهای مختلف ترکیه وجود دارند که پذیرش دانشجو از طریق شرط معدل را انجام می دهد. دانشگاه کوچ، دانشگاه یدی تپه، دانشگاه اوکان، دانشگاه سابانجی، دانشگاه آبانت و دانشگاه حاجت تپه همپی از مراکز عالی ترکیه هستند که دانشجویان را با شرط معدل می پذیرند و از امکانات و رتبه بندی مناسبی نیز برخوردار هستند.

 

مراحل اخذ اقامت ترکیه

هزینه های پذیرش و تحصیل از طریق شرط معدل

اگرچه دریافت پذیرش از طریق شرط معدل روش آسان تری برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه است، اما فراموش نکنید که این روش نسبت به سایر پذیرش ها هزینه بالایی دارد. در صورتی که شما پذیرش دانشگاه ترکیه را از طریق شرط معدل دریافت کنید، شهریه سالانه تحصیل شما در دانشگاه های خصوصی مبلغی بین 3000 تا 30،000 دلار خواهد بود. این هزینه در دانشگاه های دولتی کمتر و حدود 1500 دلار در سال است، اما نکته مهم این جاست که دانشگاه های دولتی برای این نوع پذیرش سخت گیری های بیشتری روی نمرات شما لحاظ خواهند کرد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت پذیرش با شرط معدل

  • مدرک دیپلم دبیرستان (موقت یا اصلی)
  • کارنامه کلیه مقاطع دبیرستان + ریز نمرات
  • مدارک شناسایی دانشجو + پاسپورت
  • گواهی معادل‌سازی نمرات که از سفارت ترکیه یا اداره آموزش پرورش ترکیه اخذ می شود.
  • مدرک زبان ترکی یا انگلیسی جهت بالا رفتن شانس پذیرش شما
همچنین بخوانید  تم مشکی (Dark Mode) چطور باعث افزایش عمر باتری در گوشی های OLED می شود؟

دریافت اقامت تحصیلی ترکیه از طریق شرکت در کلای های ((تومر))

مانند بسیاری از کشورها از جمله فرانسه، آلمان و …، ترکیه نیز امکان مهاجرت تحصیلی از طریق یادگیری زبان رسمی کشو خود، ترکی را برای مهاجران فراهم کرده است. کلاس های آموزش زبان ترکی تومر نام دارند و شما با ثبت نام و شرکت در این کلاس ها مدرک دیپلم خود را به زبان ترکی دریافت خواهید کرد. مدت زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره زبان ترکی در ترکیه حدود 6 ماه الی 1 سال است و هزینه آن نیز بسته به موسسه ای که قصد تحصیل در آن را دارید متفاوت است.

برای اقدام جهت دریافت اقامت از این طریق لازم است ابتدا هزینه شهریه خود را به حساب موسسه ترکیه ای در خاک این کشور واریز کنید. پس از تایید ثبت نام شما از سوی موسسه ترکیه ای، شما باید مدارک قبولی و سایر مدارک لازم را به سفارت ترکیه ارائه دهید و اقامت خود را برای 6 ماه الی 1 سال از این کشور دریافت کنید.

کلام آخر

مهاجرت به هر طریقی و به هر کشوری از کره خاکی، تصمیمی مهم و حیاتی در زندگی شما تلقی می شود. اقدام های عجولانه و با اطلاعات کم می تواند ریسک رد شدن درخواست ویزای شما را از طرف کشور ترکیه و سایر کشورها افزایش دهد. به همین دلیل بهترین راه برای شروع مسیر مهاجرت به صورت اصولی، مشاوره گرفتن از یک موسسه مهاجرتی معتبر است. امیدواریم با این مطلب به شما برای تصمیم گیری و انتخاب مقصد مهاجرت کمک کرده باشیم.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *