تبلیغات

تبلیغات

نحوه تشخیص ریموت بلوتوثی

remote-bluetoth1

یکی از مهم‌ ترین نکات پیرامون خریدن ریموت‌ های کنترلی، نحوه تشخیص فرکانس ریموت است. برای تشخیص فرکانس انواع ریموت‌ ها عموما از دستگاه‌ های فرکانس‌ متر استفاده می‌ شود. در این مقاله تلاش می‌ کنیم نحوه تشخیص ریموت بلوتوثی را شرح بدهیم.

ویژگی‌ های ریموت بلوتوثی

ریموت در پارکینگ بلوتوثی نوعی ریموت کنترل است که به کاربران این امکان را می‌ دهد هنگام تعریف ریموت جدید، نیازی به مراجعه به دفترچه راهنما یا رسیور نداشته باشند. در واقع ریموت بلوتوثی کمک می کند به سادگی ریموت قبلی را روی ریموت جدید کپی کنید و مورد استفاده قرار دهید. سازوکار این فرآیند هم بسیار ساده است؛ فقط کافی است برای کپی کردن ریموت قبلی روی ریموت بلوتوثی، اول ریموت بلوتوثی را خام کنید و سپس عمل کپی را انجام بدهید.

 

ریموت بلوتوثی

انواع ریموت‌ های بلوتوثی

به طور کلی ریموت های بلوتوثی به چند گروه تقسیم بندی می‌ شوند که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

ریموت بلوتوث متغیر

این مدل ریموت بلوتوث می تواند چندین فرکانس را همزمان دریافت کند‌. برای نمونه فرکانس های ۴۳۳ و ۳۱۵ که به کمک جامپر ستینگ داخل ریموت، کاربر می تواند فرکانس مورد نظر را انتخاب نماید.

ریموت بلوتوث ثابت

  در این مدل ریموت بلوتوث، فرکانس به کمک کریستال که یک قطعه الکترونیکی است، همواره ثابت خواهد بود. برای نمونه بلوتوث ۴۳۳ مگاهرتز یا ۳۱۵ مگاهرتز که باید فقط از ریموت هم فرکانس خود کپی شود.

نحوه تشخیص ریموت بلوتوثی

با توجه به نکات گفته شده نحوه تشخیص فرکانس ریموت بلوتوث بسیار اهمیت دارد. اصولا برای تشخیص فرکانس ریموت، یا از دستگاه های فرکانس متر استفاده می کنند و یا از طریق باز کردن قاب ریموت و مطلع شدن از عدد حک شده بر کریستال که قطعه‌ ای برجسته و استیل است، می توان به فرکانس ریموت دست یافت. بنابراین چنانچه می خواهید برای خرید ریموت اقدام کنید، بهتر است ابتدا قاب ریموت را باز کرده و از فرکانس ریموت خود که در واقع رسیور شما می باشد، مطلع شوید و در نهایت ریموتی با همان فرکانس را خریداری کنید.

در ادامه نحوه تشخیص فرکانس ریموت را به هر دو روش دستگاه فرکانس متر و دستی شرح خواهیم داد.

 

ریموت بلوتوثی

نحوه تشخیص ریموت بدون دستگاه

همان‌طور که گفته شد، تشخیص فرکانس ریموت های بلوتوثی بدون نیاز به دستگاه فرکانس متر نیز ممکن است و باید پیش از خریدن ریموت جدید حتما این اقدام توسط کاربر صورت بگیرد تا خللی در راه اندازی ریموت جدید ایجاد نشود.

همچنین بخوانید  چگونه ویندوز پردازنده های چند هسته ای (CPU) را مدیریت می کند؟

در روش دستی پس از برداشتن قاب ریموت و دیدن فرکانس روی گریستال، برای مچ شدن ریموت بلوتوثی و رسیور، شما باید به سراغ رسیورتان بروید و توسط دکمه لرنی که روی آن وجود دارد، فرآیند مچ شدن ریموت و رسیور را انجام دهید. اما روش دیگری هم وجود دارد؛ شما می توانید از ریموتی استفاده کنید که از پیش روی رسیور شما لرن شده است. در واقع با کنار هم قرار دادن این دو ریموت و بر اساس دستورالعمل های استاندارد، کد ریموت قبلی را بر ریموت بلوتوثی جدید کپی کنید. از همین رو به این نوع ریموت های بلوتوثی ، ریموت های کپی کد گفته می شود.

نحوه تشخیص ریموت بلوتوثی به کمک دستگاه

به طور کلی برای تشخیص فرکانس ریموت قبلی خود، لزوما باید به کمک یک پیچ گوشتی کوچک یا ساعتی، پیچ های ریموت را باز کنید و سپس باتری ریموت را در بیاورید. قطعه فلزی کوچک در نزدیکی آنتن ریموت قرار دارد، این قطعه را روی برد ریموت بیابید. در واقع روی تمام ریموت ها بدون در نظر گرفتن سیستم کد دهی آنها، قطعه الکترونیکی کوچکی وجود دارد به نام کریستال ساعت. عددی که روی این کریستال مشاهده می شود، فرکانس ریموت را نشان می دهد. اما اگر به هر دلیلی امکان خواندن این فرکانس برای شما ممکن نباشد، باید از دستگاه فرکانس یاب استفاده کنید. عموما کلیدسازها از دستگاه فرکانس یاب برای تشخیص ریموت بلوتوثی استفاده می کنند‌. نکته قابل توجه این است که اصولا دستگاه فرکانس یاب، برای ریموت های لرنینگ کد و دیپ سوئیچ فرکانس صحیحی را نمایش می دهد. اما در مورد ریموت های هاپینگ به دلیل تغییرات مداوم فرکانس، تشخیص فرکانس دستگاه عموما با کمی خطا همراه خواهد بود.

ریموت های لرنینگ کد و هاپینگ

در اینجا بهتر است در کنار ریموت های بلوتوثی، شرح مختصری بر ریموت های لرنینگ کد و هاپینگ نیز داشته باشیم.

ریموت لرنینگ کد در واقع به انواعی از ریموت کنترل ها گفته می شود که برای مچ کردن آن ها با رسیور، تنها از خود رسیور کمک گرفت. ریموت های لرنینگ کد را می توان به وسیله ریموت های بلوتوثی تکثیر نمود.

ریموت های هاپینگ نیز در واقع به ریموت کنترل هایی گفته می شود که برای مچ کردن آن ها می توان از رسیور کمک گرفت. اما امکان کپی کردن آن ها به وسیله ریموت های بلوتوثی وجود ندارد. در واقع ریموت های هاپینگ را می توان امن ترین انواع ریموت ها دانست.

همچنین بخوانید  6 قانون که باید برای افزایش عمر باتری گوشی و لپ تاپ خود بدانید

 

ریموت بلوتوثی

کلام آخر

نحوه تشخیص ریموت بلوتوثی به دو روش دستی و استفاده از دستگاه فرکانس یاب امکان پذیر است. در این مقاله تلاش کردیم در کنار معرفی انواع ریموت های بلوتوثی و غیر بلوتوثی، هر دو روش تشخیص ریموت بلوتوثی را به شکل اجمالی شرح دهیم.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *