تبلیغات

تبلیغات

آیا دوربین مداربسته به کاهش جرم کمک می کند؟

نصب-دوربین-مداربـسته-در-منـزل-1

آیا نصب دوربین مداربسته می تواند باعث جلوگیری از ارتکاب جرم شود؟

بر اساس این تئوری که دوربین های مدار بسته می توانند از مجرمان بالقوه جلوگیری کنند، ممکن است فکر کنیم که پاسخ مثبت خواهد بود. به هر حال، این بینش حلقه گیگز-افلاطون است: این ایده که حلقه نامرئی بازدارندگی را از بین می برد و رفتار ناهنجار را تشویق می کند. با این حال، مشاهدات متفاوتی در این‌باره وجود دارد.

دوربین های مداربسته

اگر بخواهیم بگوییم رایج ترین شکل نظارت پلیس امروز چیست، دوربین های مدار بسته ثابت – تلویزیون مدار بسته که با مخفف آن CCTV شناخته می شود – و پسرعموهای نزدیک آنها، پلاک خوان ها هستند.

بریتانیا نزدیک به 6 میلیون از این تلویزیون های مدار بسته در سراسر کشور پراکنده دارد – تقریباً یک نفر به ازای هر 11 نفر در کل کشور. این تعداد زیادی دوربین است. شکی نیست که این دوربین ها ابزارهای موثری هستند، حداقل برای برخی اهداف.

این امر به ویژه برای تحقیقات گذشته نگر صادق است. هنگامی که جرمی رخ داده است، ویدیوی نظارتی که گرفته شده و ذخیره شده است، می تواند بالا کشیده و تجزیه و تحلیل شود. پس از اینکه چهار تروریست مسلمان بمب‌هایی را در متروی لندن و در یک اتوبوس در ژوئیه 2005 منفجر کردند، مظنونان به سرعت از فیلم‌های دوربین‌های مداربسته گرفته شده در ایستگاه لوتون، جایی که آنها وارد سیستم مترو شده بودند، شناسایی شدند.

این رونوشتی از مجموعه ویدیویی «وضعیت نظارت: داده‌های بزرگ، آزادی و شما» است. اکنون آن را در Wondrium تماشا کنید.

 

دوربین مداربسته

فیلم دوربین مدار بسته کمک به ردیابی مجرمان

حملات لندن همچنین جنبه مهم دیگری از گسترش دوربین های مدار بسته را نشان داد. بیشتر ویدیوها توسط بازیگران بخش خصوصی به جای دولت نگهداری می شود. بلافاصله پس از شناسایی چهار مهاجم مظنون در لندن، مقامات بریتانیا توانستند از تحرکات آنها در روزهای قبل از حمله عقب نشینی کنند.

یک مدرک کلیدی در بمب گذاری ماراتن بوستون از یک دوربین مدار بسته به دست آمد.
ویدئوی دوربین مداربسته، برای مثال، یکی از مردان را نشان می‌داد که با یک صندوقدار در پمپ بنزین دعوا می‌کرد و به نظر می‌رسید که ویدیوی دیگری نشان می‌دهد که بمب‌گذاران در روزهای قبل از حمله، به‌عنوان وسیله‌ای برای شناسایی، در زیر زمین به‌عنوان وسیله‌ای برای شناسایی اقدام کرده‌اند.

اما این تنها مختص لندن نبود. پس از بمب گذاری غم انگیز در ماراتن بوستون در سال 2013، یک مدرک کلیدی از یک دوربین مداربسته که توسط یک فروشگاه بزرگ در آن طرف خیابان اداره می شد به دست آمد. این دوربین مهاجمی را نشان می‌دهد که یک کوله پشتی مشکی را در کنار صندوق پستی در محل دقیق انفجار رها کرده است.

همچنین بخوانید  قواعد و اصول مهم پولدار شدن

دوربین های مدار بسته چقدر در پیشگیری از جرایم احتمالی موثر هستند؟

با این حال، تا آنجا که توانایی آنها در بازدارندگی مجرمان احتمالی وجود دارد، پاسخی متفاوت است. برای مثال لندن را در نظر بگیرید. در آنجا دوربین ها آنقدر زیاد هستند که به آنها حلقه ای از فولاد در مرکز شهر می گویند. اما بسیاری از ساکنان اثربخشی سیستم لندن را زیر سوال می برند. طبق گزارش پلیس در یک سال اخیر، تنها یک جرم به ازای هر 1000 دوربین نصب شده حل شد. به گفته دیده بان برادر بزرگ، یک گروه آزادی های مدنی، در همان زمان، دوربین های مداربسته صدها میلیون دلار در سال برای مقامات هزینه می کردند.

در ایالات متحده، موسسه Urban استفاده از دوربین مدار بسته را در سه شهر بالتیمور، شیکاگو و واشنگتن دی سی بررسی کرد. یافته های آن بسیار گیج کننده بود. در بالتیمور، نصب دوربین مداربسته نظارت عمومی در بخش 50 بلوکی CitiWatch، جرایم خشونت‌آمیز را بین سال‌های 2003 تا 2008 به میزان 23 درصد کاهش داد. در مقابل، در شیکاگو، جایی که دوربین‌ها در دو جامعه قرار گرفتند، تنها یکی شاهد کاهش جرم و جنایت بود. هیچ اثر قابل مشاهده ای در دیگری وجود نداشت. و به نظر می رسد واشنگتن دی سی هیچ تغییر محسوسی در جرم پس از نصب دوربین ها شناسایی نکرده است.

پلاک خوان ها و فراگیر بودن آنها

 

دوربین مداربسته

تصویری از پلاک خوان خودکار (ALPR)

(جمع آوری داده ها از طریق پلاک خوان ها کاملاً غیرقانونی است.)

به غیر از دوربین مدار بسته، نوع دیگری از دوربین وجود دارد که به طور گسترده در پلیس استفاده می شود، پلاک خوان ها هستند. اینها دوربین‌های ثابتی هستند که فقط به یک شی علاقه دارند: مثلا وسایط نقلیه. فناوری برای این در واقع بسیار قدیمی است. از کاراکترخوان های نوری برای ترجمه تصویر یا تصویر پلاک خودرو به متنی استفاده می شود که به راحتی قابل خواندن و ذخیره باشد.

بیشتر اتفاقات مربوط به جمع آوری پلاک خودروها بدون نظارت است. علاقه به حریم خصوصی نیز زمانی به وجود می آید که مجموعه فراگیر و سیستماتیک شود. و این دقیقاً همان چیزی است که اتفاق می افتد.

وال استریت ژورنال گزارش داد که وزارت دادگستری ایالات متحده در حال ایجاد یک پایگاه داده ملی برای ردیابی، حرکت خودروها در سراسر امریکا است.

سوالات در مورد استفاده از پلاک خوان

گفته می شود که برنامه پلاک خوان با تمرکز اولیه بر ردیابی خودروها در امتداد مرز جنوب غربی برای پیگیری جابجایی مواد مخدر و پول حاصا از فروش مواد مخدر آغاز شده است. این در مرکز اطلاعات ال پاسو در تگزاس، یک مرکز اطلاعاتی مجری قانون که 24 ساعت شبانه روز کار می کند، مستقر شد. اما امروز، این برنامه در سطح ملی است.

همچنین بخوانید  چرا دوره آموزشی باریستایی و قهوه را در آکادمی کافی پارس بگذرانیم؟

و وزارت امنیت داخلی پایگاه داده خود را دارد. پرسنل گمرک و گشت مرزی ایالات متحده اطلاعاتی را در مورد ترافیک مرزی زمینی جمع آوری می کنند که بالغ بر صدها میلیون پلاک است. و خود شهر نیویورک مدتهاست که پلاک هر خودرویی را که وارد منهتن می شود یا از آن خارج می شود جمع آوری کرده است. شاید این به شما مربوط نیست. شما ممکن است از دیدگاه “من چیزی برای پنهان کردن ندارم” باشید.

با این حال، جی استنلی، تحلیلگر ارشد سیاست در اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا، یادآوری می کند:

هر پایگاه داده ای که اطلاعات دقیق مکان را در مورد آمریکایی هایی که مظنون به جرم نیستند جمع آوری می کند، نگرانی های بسیار جدی در مورد حفظ حریم خصوصی ایجاد می کند… بی‌وجدانی است که فناوری با چنین پتانسیل گسترده ای به صورت مخفیانه به کار گرفته شود. ممکن است مردم در مورد اینکه دقیقاً چگونه باید از چنین فناوری های نظارتی قدرتمندی استفاده کنیم، اختلاف نظر داشته باشند، اما باید به طور دموکراتیک تصمیم گیری شود، این کار نباید مخفیانه انجام شود.

سوالات متداول در مورد نظارت دوربین مدار بسته

س: فیلم های دوربین مدار بسته چگونه به تحقیقات بمب گذاری در ماراتن بوستون کمک کرد؟
ج: پس از بمب گذاری در ماراتن بوستون در سال 2013، یک مدرک کلیدی از یک دوربین مداربسته که توسط یک فروشگاه بزرگ در آن طرف خیابان اداره می شد به دست آمد.

س: در لندن از چه چیزی به عنوان “حلقه فولاد” یاد می شود؟
ج: در لندن، دوربین‌ها آنقدر زیاد هستند که به آن‌ها «حلقه‌ای از فولاد» در مرکز شهر می‌گویند.

س: پلاک خوان ها چگونه کار می کنند؟
ج: پلاک‌خوان‌ها دوربین‌های ثابتی هستند که فقط یک شیء مورد علاقه دارند – وسایل نقلیه ردیابی. از کاراکترخوان های نوری برای ترجمه تصویر یا تصویر پلاک خودرو به متنی استفاده می شود که به راحتی قابل خواندن و ذخیره باشد.

درنهایت لازم به‌دکر است که در حال حاضر شرکت‌های بزرگی در دنیا در حال ایجاد سیستم‌های نظارتی مبتنی بر دوربین های مداربسته می‌باشند که فناوری‌هایشان می‌تواند تحول زیادی هم در جلوگیری از ارتکاب جرم داشته باشد و هم می‌تواند به حل معضلات شهری از جمله کاهش ترافیک و تصادفات جاده‌ای کمک کند. به عنوان مثال شرکت هایک ویژن با فناوری هوشمند خود تاکنون گام‌های بلندی در این مسیر برداشته است. هایک ویژن یک شرکت چینی است که در حال حاضر جزو برندهای برتر دوربین مداربسته در جهان به‌شمار می‌رود. نمایندگی هایک ویژن در تهران وجود دارد و تا حد زیادی خدمات این شرکت در کشور ما را پوشش می‌دهد.

همچنین بخوانید  خرید یوسی پابجی موبایل در ایران

شرکت‌های دیگری نظیر تیاندی ، هایلوک و داهوا نیز در حال حاضر بر روی پروژه‌های مشابه کار می‌کنند. به‌عنوان مثال شرکت داهوا طیف وسیعی از انواع دوربین مداربسته ارائه می‌دهد که برای کاربدهای گوناگون از کاربرد آموزشی گرفته تا پایش و نظارت تصویری زندان ها و جاده‌ها را پوشش می‌دهد. خوشبختانه شرکت داهوا نیز نمایندگی‌های معتبری در تهران دارد که محصولات متنوع این شرکت را در کشور تامین می‌کند. لیست قیمت داهوا همواره در نمایندگی‌های معتبر همچون شرکت موج گستران رادیس به‌صورت رقابتی به‌روز می‌شود.

سخن پایانی

در دنیای امروز همه امور تحت تاثیر فناوری‌های نوین قرار دارد و تکنولوژی نقش زیادی در امورات مختلفی زندگی افراد، از جمله امور مربوط امنیت و حریم خصوصی ایفا می‌کند. استفاده از سیستم های نظارت تصویری در دنیای امروز اگر با رعایت پروتکل‌های انجام گیرد می‌تواند تا حد زیادی از بروز جرم در مکان‌های مورد نظارت جلوگیری کند. گرپه باید توجه داشت که تعریف رفتار مجرمانه مشخص است و کسی نباید به بهانه جلوگیری از ارتکاب جرم در محدوده مورد نظر خود حریم خصوصی افراد را نقض کند.

امیدواریم این مقاله برایتان سودمند بوده باشد.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *