تبلیغات

تبلیغات

تفاوت های میلگرد و آرماتور

milgerd

میلگرد و آرماتور از جمله محصولات فولادی هستند که در ساخت و ساز کاربرد فراوانی دارند. با این وجود در بسیاری از موارد میلگرد و آرماتور را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند. لذا در این مقاله سعی داریم به تفاوت میلگرد و آرماتور بپردازیم.

آرماتور دسته‌ای از محصولات فولادی است که با استفاده از میلگرد و سیم تولید می‌شود. شیوه تولید آرماتورها به این شکل است که میلگردهای فولادی را با جوشکاری به یکدیگر وصل کرده و پس از آن میلگرد را خم می‌کنند، سپس آن‌ها را برش داده و با سیم چندین میلگرد را به همدیگر متصل می‌کنند. این تعریف کار را برای مشخص کردن مهمترین تفاوت میلگرد و آرماتور ساده‌تر می‌کند. با توجه به این تعریف، میلگرد، ماده‌ی اولیه آرماتور است و آرماتورها دسته‌ای از میلگردهای تغییر شکل یافته می‌باشند.

علاوه بر شکل ظاهری، از نظر دوام و استحکام نیز تفاوت‌هایی میان میلگرد و آرماتور وجود دارد. عموما آرماتورها در هنگام استفاده در ساختمان، بهتر از میلگرد با بتن چفت می‌شوند و در نتیجه از استحکام و مقاومت بالاتری برخوردار هستند. از طرفی تفاوت میلگرد و آرماتور، از نظر دسته بندی آن‌ها نیز، یکی دیگر از تفاوت‌های این محصولات فولادی است. میلگردها به صورت کلی به دو دسته آجدار و ساده تقسیم بندی می‌شوند. آرماتورها اما در دو دسته عرضی و طولی در بازار عرضه می‌گردند. در ادامه اطلاعات کاملتری درباره تفاوت میلگرد و آرماتور و مهمترین خصوصیات این دو دسته از محصولات فولادی ارائه خواهیم کرد.

اطلاعاتی درباره مهمترین انواع میلگرد و آرماتور

در هنگام اشاره به تفاوت میلگرد و آرماتور نیز ذکر شد که میلگردها به دو دسته آجدار و ساده تقسیم بندی می‌شوند. میلگردهای ساده دارای سطحی کاملا صیقلی هستند و عموما برای جوشکاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. از میلگردهای ساده در ساختمان سازی کمتر استفاده می‌شود، زیرا استحکام نسبتا پایینی دارند. میلگردهای آجدار اما خود دارای سه دسته a2، a3 و a4 هستند. میلگردهای a2 جزو میلگردهای آجدار نیمه سخت هستند. از طرفی میلگردهای a3 سختی بیشتری نسبت به دسته‌ی قبلی داشته و آج آن‌ها از نوع ترکیبی است. میلگردهای آجدار گرید a4 نیز بالاترین سختی را در بین انواع مختلف میلگرد داشته و دارای آج‌های مرکب می‌باشند.

میلگرد و آرماتور

آرماتورها اما به دو دسته آرماتور طولی و عرضی تقسیم بندی می‌شوند. آرماتور طولی از میلگردهای طولی تشکیل شده است. قطر میلگردهای استفاده شده در آرماتور طولی، ۱۰ تا ۵۰ میلی متر است. آرماتورهای عرضی اما از میلگردهای عرضی تشکیل شده و قطر آن‌ها بین ۶ تا ۱۲ میلی متر می‌باشد. عموما آرماتورهای طولی از اهمیت بالاتری برخوردارند.

همچنین بخوانید  بیوگرافی ریما رامین فر بازیگر سینما و تلویزیون

مهمترین نکات در هنگام اجرای میلگرد و آرماتور در ساختمان سازی

در هنگام نصب آرماتور یکسری نکات کلیدی وجود دارد که رعایت آن باعث تقویت سازه و بالا رفتن استحکام آن می‌شود. از جمله مهمترین نکاتی که در هنگام اجرای میلگرد و آرماتور در ساختمان سازی باید رعایت شود، عبارتند از:

  • سایز و اندازه میلگرد و آرماتور: بدون شک یکی از مهمترین مسائل سایز بندی میلگرد و آرماتور است. در صورتی که میلگردهای انتخابی برای آرماتور بندی، سایز پایینی داشته باشند، نمی‌توانند استحکام خوبی از خود نشان دهند. از طرفی انتخاب میلگردهای بیش از اندازه بزرگ نیز باعث افزایش بار وارده بر سازه و همچنین بالا رفتن قیمت مصالح می‌شود. لذا در هنگام انتخاب میلگرد، باید با توجه به این موارد، بهترین گزینه را انتخاب نمود.
  • شیوه قرار گیری آرماتورها بر روی هم: یکی دیگر از پارامترهای کلیدی در هنگام نصب آرماتور، نحوه قرار گیری این المان‌ها است. آرماتورها دارای دو نوع طولی و عرضی هستند و در انتخاب آن‌ها باید پارامترهایی مانند شکل و نوع سازه، مساحت دیوار و … مد نظر قرار داده شود.
  • تراز بندی آرماتور: یکی از مهمترین نکات کلیدی در این حوزه، تراز بندی است. در صورت تراز نبودن آرماتورها، پس از اجرای این المان‌ها مشکلات زیادی به وجود آمده و گاهی مجبور می‌شوید فرایند آرماتور بندی را دوباره اجرا کنید.
  • تعداد میلگردها: تعداد میلگردهای استفاده شده در آرماتور بندی نیز یکی دیگر از نکاتی است که باید مد نظر قرار داده شود. تعداد میلگردها بسته به پارامترهای مختلفی مانند سایز میلگرد، میزان بار وارد بر سازه، حجم بتن ریزی و …  انتخاب می‌شود.

میلگرد و آرماتور

اطلاعاتی درباره پارامترهای تعیین کننده قیمت میلگرد و آرماتور

آرماتور و میلگرد از جمله محصولات فولادی پرکاربرد در سراسر دنیا به حساب می‌آیند. در تعیین قیمت میلگرد و آرماتور یکسری پارامترهای کلیدی وجود دارد. اولین پارامتر مهم، وزن آرماتور و میلگرد است. هر چقدر وزن میلگرد بالاتر باشد، بدون شک قیمت بالاتری هم خواهد داشت، زیرا قیمت میلگرد و آرماتور بر اساس وزن آن تعیین می‌شود.

دومین پارامتر مهم در تعیین قیمت میلگرد و آرماتور، نوع میلگرد است. عموما در تهیه آرماتور از میلگرد آجدار استفاده می‌شود. میلگردهای آجدار خود دارای سه دسته هستند که هر کدام از استحکام و کیفیت و در نتیجه قیمت متفاوتی برخوردارند. قیمت میلگردهای گرید a4 بسیار بالاتر از دیگر انواع گریدهای میلگرد است. در نتیجه در صورتی که آرماتور از این میلگردها تولید شده باشد، قیمت بالاتری خواهد داشت.

علاوه بر این، پارامترهای دیگری مانند برند تولید کننده میلگرد، کیفیت میلگرد، شیوه عرضه محصول و …. نیز در تعیین قیمت این محصولات تاثیرگذارند.

همچنین بخوانید  چطور تولیدی و پخش عمده لوازم تحریر ارزان را پیدا کنیم؟

میلگرد و آرماتور

جمع بندی

میلگرد و آرماتور هر دو از اهمیت بالایی در ساخت ساز بر خوردار بوده که همین امر باعث شده تا بازار خرید و فروش آن روز به روز بزرگتر شود، اما خوب همین بزرگ شدن به دنبال خود انواع تقلب را نیز به دنبال می آورد.

از همین رو باید در هنگام تهیه آنها حتما بسیار دقت کرد جدا از بحث برند این محصولات را از مراکز و شرکت های معتبری همچون آهن رویال خریداری نمود که هم از نظر کیفت و هم از نظر قیمت با خیال راحت بتوان خرید انجام داد.

همچنین آهن رویال از خدماتی چون مشاوره رایگان نیز بر خوردار می باشد که با یک تماس ساده امکان پذیر است.

در آخر نیز لازم به ذکر شما می توانید هر روز، آخرین قیمت محصولاتی چون تیرآهن ؛ میلگرد ، ورق و … را در این سایت مشاهده نمایید و به میزان مورد نیاز برند خود برای برش لیزر و تولید محصولات دیگر با کمک ارزش افزوده و یا قطع و خم کردن برای استفاده در صنایع ساختمانی از انواع مختلف این آهن آلات با خیال آسوده خرید نمایید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *