تبلیغات

تبلیغات

ملزومات و تجهیزات اساسی اتاق سرور

server-otagh

همانطور که می‌دانید راه‌اندازی اتاق سرور فوق العاده حیاتی است و هر مجموعه باید چنین موقعیتی را به شکل حرفه‌ای و درست ترتیب دهد چرا که در غیر این صورت امکان از دست دادن اطلاعات حیاتی افزایش پیدا می‌کند. از طرفی ممکن است هر شرکت تجهیزات خاصی را برای این نوع اتاق‌ها در نظر داشته باشد اما آنچه که مسلم است بکارگیری از بعضی موارد ثابت در این‌ گونه اتاق‌هاست که ما در این مقاله قصد داریم درباره‌ی آنها صحبت کنیم. به طور کلی از آنجایی که اتاق سرور بعنوان بخش بااهمیت شبکه به حساب می‌آید، باید از بهترین تجهیزات با استانداردهای جهانی در آن استفاده شود که در ادامه به مهم‌ترین این ملزومات اشاره می‌کنیم.

 

اتاق سرور

بررسی وجود دستگاه‌های کنترل دما

کنترل دمای اتاق سرور یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی که باید در چنین اتاق‌هایی در نظر گرفته شود، این دستگاه‌ها مربوط با تهویه و کولینگ و امنیت سرور است. در واقع هر اتاق استاندارد سرور (تفاوتی در اینکه برای چه منظور راه‌اندازی شده است، ندارد) به دلیل وجود تعداد زیاد سرورها و حجم غیرقابل تصور قطعات الکتریکی که سبب ایجاد گرمای وصف‌ناپذیر می‌شوند، ملزم به استفاده از دستگاه‌های کنترل دما هستند. پر واضح است که گرمای ایجاد شده در اتاق سرور ارتباط مستقیم با تعداد رک‌های قرار داده شده در اتاق مذکور دارند که طبیعتاً برای کنترل دما و ایجاد یک موقعیت مناسب برای افزایش کارآیی دیتاسنترها به ظرفیت‌های مختلفی از دستگاه‌های خنک کننده نیاز است.

گفتنی است که به طور کلی وظیفه لوازم خنک کننده مانند تهویه در چنین مکان‌هایی شامل:

  • حفظ دمای پایدار

  • کنترل و مدیریت رطوبت

  • تصفیه هوا و حذف گرد و غبار

هستند که برای این منظور کافی است که از سیستم‌های تهویه هوا دیواری بکارگیری شود. البته ممکن است برای مکان‌ها با متراژ بزرگ‌تر ایده‌ی استفاده از سقف یا کف کاذب بهترین انتخاب باشد. ضمناً ناگفته نماند که بهترین دما برای اتاق سرور در حدود 22 الی 24 درجه سانتی‌گراد است که معمولاً توصیه می‌شود در دمای بیشتر از موارد عنوان شده با سرورها کار نشوند چرا که احتمال ایجاد مشکل را افزایش می‌دهند.

طراحی تاسیسات برقی

طراحی نقشه تاسیسات برق همیشه قبل از راه اندازی دیتاسنترها می‌باشد. باید بخش بااهمیت تاسیسات الکتریکی به بهترین نحو ممکن در نظر گرفته شوند. حتی ممکن است قسمتی از کار سیستم‌های برقی اتاق سرور در زمان عملیات ساخت و ساز اتاق انجام شده باشد و پر واضح است که عدم عملکرد درست و دقیق این نوع سیستم‌ها به راحتی می‌تواند به تجهیزات مختلف دیتاسنترها آسیب وارد کند که در نتیجه منجر به از دست دادن اطلاعات مورد نیاز مجموعه‌ها خواهد شد. حال در ادامه به مهم‌ترین بخش‌های طراحی تاسیسات الکتریکی دیتاسنترها می‌پردازیم:

  • تابلو برق

همه‌ی اتاق‌های سرور نیاز به تابلو برق دارند که بر اساس لوازم و تجهیزات برقی که مورد استفاده قرار می‌گیرند، در نظر گرفته می‌شود. همانطور که می‌دانید این نوع ملزومات اتاق سرور باید به شکل کاملاً استاندارد طراحی و نصب شود چرا که کنترل همه‌ی لوازم برقی این نوع موقعیت‌ها را برعهده خواهد داشت.

  • سیستم اعلام حریق

سیستم اعلام حریق در اتاق سرور از مهم‌ترین مسائلی است که باید به طور جدی پیگیری شود. پر واضح است که عدم وجود چنین سیستمی در مواقع لزوم، ممکن است به از بین رفتن تجهیزات و البته اطلاعات مجموعه‌ها منجر شود. لذا معمولاً به شرکت‌هایی که نیاز به دیتاسنتر دارند، توصیه می‌شود که حتماً از سیستم اعلام حریق استفاده کنند که بدیهی است باید به دست افراد متخصص انجام شود.

همچنین بخوانید  تفریحات رایگان دبی را بشناسید!

اتاق سرور

 

  • سیستم روشنایی

همانطور که گفتیم معمولاً گرمای چنین موقعیت‌هایی با توجه به تجهیزاتی که در این گونه اتاق‌ها وجود دارد، به طور طبیعی بالاست اما برای مدیریت این موضوع باید تایل‌های SMD را با توجه به مصرف پایین و عدم تولید حرارت بیش از حد برای اتاق‌های سرور در نظر گرفت. البته ناگفته نماند که انتخاب و طراحی تاسیسات برقی سیستم روشنایی با توجه به محاسبات فرمولی انجام می‌گیرد.

  • یو پی اس

با توجه به اینکه در اتاق‌های سرور معمولاً به همه‌ی اطلاعات در هر لحظه نیاز است، بنابراین در صورتی که برق شهری به هر دلیلی قطع شود، باید از یک سیستم جایگزین استفاده کرد که یو پی اس می‌تواند در این بخش کمک کننده باشد. پر واضح است که انتخاب یک یو پی اس که دارای کیفیت عالی باشد، بر حسب محاسبات برق مصرفی انجام می‌شود که بوسیله‌ی کارشناسان در نظر گرفته خواهد شد. در این زمینه انتخاب باتری یو پی اس نیز دارای اهمیت است که بر اساس عملیات در حال انجام در موقعیت اتاق سرور مورد بررسی قرار می‌گیرد.

معمولا خیلی از مشتریان از علائم خرابی باتری یو پی اس و ups و تأثیر آن بر تجهیزات الکتریکی آگاهی لازم را ندارند. لذا لازم است که در این خصوص به مراجع ذیصلاح و دارای تخصص مراجعه نمایند.

بررسی وجود رک و کابینت

برای اینکه بتوان از تجهیزات شبکه در یک جای امن نگهداری کرد، باید از رک و کابینت بهره برد. استفاده از این امکان مزیت‌های فوق العاده‌ای برای مجموعه‌ها دارد که از جمله می‌توان به امکان گسترش رک و کابینت، افزایش امنیت شبکه، نگهداری و تعمیر آسان در صورت لزوم، بهبود عملکرد و کارآیی سرور و مواردی از این دست اشاره کرد. ضمناً ناگفته نماند که رک سرور در انواع مختلف وجود دارد که بر حسب نیاز بهترین آن مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

بررسی وجود سرور

سرورها از جمله تجهیزات اکتیو اتاق سرور هستند که باید به طور کامل در نظر گرفته شوند. در کنار سرور از سوئیچ، روتر، ذخیره‌سازها و فایروال نیز در این اتاق بکارگیری می‌شود که طبیعتاً باید برای هر کدام شرایط ویژه‌ای را در نظر گرفت. ضمناً سرورها برای اینکه صدای کمتری داشته باشند باید توسط یک تیم حرفه‌ای، ایزوله شده باشند تا بتوان عملکرد بهتری را از آنها انتظار داشت.

 

اتاق سرور

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تا شما عزیزان را با مهم‌ترین تجهیزات اتاق سرور آشنا کنیم تا اگر در حال حاضر قصد دارید چنین موقعیتی را برای شرکت یا مجموعه‌تان در نظر بگیرید، بتوانید با اطلاعات بیشتری اقدام کنید. البته ناگفته نماند علاوه بر موارد عنوان شده در این مطلب، می‌توان به دیگر تجهیزات مورد نیاز در اتاق‌های سرور نیز اشاره کرد که مهم‌ترین آنها لوازم و تجهیزات امنیتی هستند که کار را برای مجموعه راحت‌تر خواهد کرد. به طور کلی توصیه‌ی اکید داریم که در زمان طراحی و راه‌اندازی یک اتاق سرور ایده‌آل حتماً موارد گفته شده در این مقاله را به طور کامل در نظر داشته باشید تا در نهایت بهترین عملکرد در انتظارتان باشد.

همچنین بخوانید  بهترین سایت ایرانی دانلود عکس پروفایل با انواع موضوعات

مجموعه مهندسی و بازرگانی هانیکا

۰۹۹۰۰۱۰۰۹۸۷

فروشگاه و مجموعه ایولتکس

۰۹۳۵۸۵۴۴۷۰۵

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *