تبلیغات

تبلیغات

هرآنچه باید درباره سولفات مس،ماده ای پر کاربرد اما سمی، بدانیم!!!

solfat-mes

امروزه استفاده از مواد شیمیایی در صنعت و حتی مصارف خانگی بسیار زیاد است و کاربردهای زیاد این مواد موجب شده تا این محصولات شیمیایی بیش از پیش استفاده شوند.سولفات مس یکی از این مواد شیمیایی پراهمیت است که در موارد زیادی مثل صنعت و کشاورزی استفاده می شود.تهیه سولفات مس به این صورت است که مس را از ترکیبات حاوی مس در فراوری سنگ معدن مس جداسازی کرده و با فرایند های خالص سازی به خلوص مورد نظر میرسانیم.خلوص این ماده تاثیر زیادی بر روی قیمت محصول نهایی دارد.

انواع سولفات مس

این ماده به دو صورت تولید می شود در حالت اول سولفات مس 5 آبه است که ظاهری آبی رنگ و درخشان دارد و به نام کات کبود نیز شناخته شده است این ماده به راحتی در آب حل می شود.حالت دوم این ماده سولفات مس بی آب است که به رنگ سفید و حالت پودری است.این ماده به ندرت وجود دارد و برای تولید آن باید سولفات مس هیدراته را تا دمای 150 درجه گرم کنیم.

این ماده در حالت سومی هم وجود دارد که به علت نادر بودن و کم بودن این حالت در طبیعت اطلاعات زیادی ار آن در دست نیست که به آن سولفات مس 3 آبه و 7 آبه می گویند.

سولفات مس

تهیه و تولید سولفات مس

تولید سولفات مس به دو صورت در آزمایشگاه و صنعت صورت میگیرد .سولفات مس صنعتی در صنعت از ضایعات مس یا الکترولیز تولید می شود.استفاده از ضایعات مس بیشتر برای کشورهایی پیشنهاد می شود که معادن سنگ مس ندارند و امکان استخراج مس از آن معادن برایشان فراهم نیست.

چرا تهیه سولفات مس اهمیت زیادی دارد؟

این ماده شیمیایی ارزش زیادی در زمینه های گوناگون دارد .تاثیرات زیاد این ماده بر کشاورزی قابل چشم پوشی نیست استفاده از سولفات مس به عنوان ماده ضد قارچ و به عنوان کود درکشاورزی باعث افزایش مقدار مس در خاک نیز خواهد شد و با این کار می توان خاک را اصلاح کرد و خاک حاصلحیزی را برای رشد گیاه ایجاد نماییم.از دیگر مواردی که می توان از کاربرد این ماده در کشاورزی نام برد به عنوان ماده تمیز کننده درون ریشه ها است سولفات مس آلودگی های ایجاد شده در ریشه های گیاه را در خود حل می کند و موجب تسریع در انتقالات ریشه می شود.از دیگر کاربرد های آن دفع آفات و حشرات مضر است.

از دیگر کاربرد های آن در تمیزکاری استخرها است احتمالا شما نیز در فضای مجازی ویدیو های زیادی در این باره دیده اید که برای تمیز کردن استخر های قدیمی که جلبک بسته اند مایعی آبی رنگ داخل استخر ریخته می شود و سپس به تمیز کردن دیواره ها می پردازند آن ماده محلول سولفات مس است که برای از بین بردن آثار مخربی مثل لیز شدن دیواره های استخر و تغییر رنگ آب استفاده می شود.

همچنین بخوانید  چطور مسیر موفقیت را برای خود کوتاه کردم

از این ماده برای مکمل غذایی دام و طیور نیز در دامپروری استفاده می شود .همچنین فروش سولفات مس صنعتی به صورت های مختلف و با اندازه های گوناگون است پس به راحتی می توان مقدار مصرفی خود را تهیه کرد.

سولفات مس

عوارض تولید سولفات مس

سولفات مس ماده ای بسیار سمی است و در صورتی که بیش از حد مجاز استفاده شود می تواند مشکلات فراوانی ایجاد کند.در صورت تماس مستقیم این ماده با چشم می تواند بینایی را مختل کرده و در موارد شدید تر باعث از دست دادن همیشگی بینایی شود و یا اگر این ماده به بدن وارد شود موجب اختلالات کبدی و کلیوی خواهد شد و در خون موجب آسیب به گلبول های خون می شود.در صورت تماس با پوست نیز شاهد خارش و قرمزی در محل خواهید بود.

سولفات مس ممکن است بسوزد، اما مشتعل نمی شود.و به همین خاطر نگرانی از انفجار آن وجود ندارد و در صورت نیاز به خاموش کردن آن ، می توان از دی اکسید کربن خشک،استفاده کرد. سولفات مس در دمای معمولی پایدار بوده وبا اسید حل می شود. با این حال، یکی از نکات مثبت این ماده این است که در هنگام کار با سولفات مس هیچ ماده ی تولیدی ای ، خطرناک نخواهد بود.

وسایل مورد نیاز کار با سولفات مس

به نقل از کارخانه آپادانا پارسه زنجان هنگام کار با این محصول، باید از عینک محافظ و دستکش استفاده شود. توجه داشته باشید که لازم است سولفات مس را همراه با کمی آب حل کرده  هنگامی که به صورت محلولی آبی درآمد، آن را در نقاط مختلف استفاده نمود. در این موارد استفاده از روپوش مناسب و ابزار اسپری کارآمد محلول، می تواند کمک موثری در عدم مواجهه مستقیم با پوست، در زمان کار با سولفات مس باشد.

سولفات مس

مصارف سولفات مس

به طور کلی مصارف سولفات مس را می توان این چنین شرح داد:

  • در فرایند رنگ سازی به عنوان نگهدارنده استفاده می شود
  • به عنوان ضدقارچ و ضدویروس برای میوه ها و سبزی ها استفاده می شود.
  • برای رفع کمبود مس درخاک می توان سولفات مس را با آب محلول کرده و آن را به خاک اضافه کرد
  • به عنوان الکترولیت در آبکاری استفاده می شود.
  • در تولید رنگ های آبی و سبز ،رنگرزی، رنگ مو، تولید سموم قارچ کش ، باطری سازی و … استفاده می شود.
  • برای شیشه ،سرامیک و چسب به عنوان ماده رنگ دهنده استفاده می شود.
  • این ماده تنها در کشاورزی قابلیت ضدقارچی ندارد بلکه در انسان نیز به عنوان یک گند زدا وضدعفونی کننده بر علیه عفونت های قارچی مورد استفاده قرار می گیرد.
همچنین بخوانید  بهترین ساعت‌های هوشمند آمازفیت که می توانید خریداری کنید

نتیجه گیری

سولفات مس صنعتی نیز مانند دیگر مواد شیمیایی دارای فواید زیادی است ودر عین حال ضرر هایی نیز دارد به همین دلیل برای استفاده مفید از سولفات مس باید نکات ایمنی رعایت شود .به نقل از کارخانه آپادانا پارسه زنجان از موارد ایمنی که در هنگام کار با سولفات مس باید به آن توجه کرد استفاده از دستکش و عینک ایمنی می باشد.فواید زیاد این ماده باعث شده تا خرید و فروش سولفات مس نیز زیاد باشد و شرکت هایی مانند آپادانا پارسه زنجان سال های زیادی در تهیه و تولید این ماده صنعتی کار کرده باشند.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *