تبلیغات

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش سه تار اندروید از صفر تا صد

setar

اگر شما هم تصمیم گرفته اید یک ساز خوب و با صدای زیبا را یاد بگیرید بد نیست درباره آن کمی تحقیق کنید برای اینکار نیاز است ابتدا بدانید چه سازی را می خواهید یاد بگیرید و این ساز ها منشا ایرانی یا خارجی دارند و همچنین تکنیک های مورد استفاده در آنها چگونه است؟ در این مطلب می خواهیم آموزش یکی از ساز های زیبا و پرکاربرد ایرانی یعنی ساز سه تار را ارائه کنیم که علاقمندان به موسیقی سنتی می توانند یادگیری آن را برای ساخت نت های خاص خود شروع کنند. در این مسیر راه های مختلفی برای کسب آموزش ساز سه تار موجود است که یکی از جدیدترین روش های یادگیری مربوط به استفاده و دانلود برنامه آموزش سه تار اندروید است که می تواند به ما در فراگیری هرچه بهتر و سریعتر این ساز ریشه دار کمک کند. ابتدا می خواهیم کمی در مورد ساز سه تار و انواع آن اطلاعات کافی کسب کنیم و سپس به معرفی انواع اپلیکیشن های آموزش سه تار بپردازیم.

آشنایی با ساز سه تار ایرانی

یکی از ساز های اصیل ایرانی که در بسیاری از موسیقی های سنتی و کنسرت ها مورد استفاده قرار می گیرد ساز سه تار است که از سازهای زهی و مضرابی موجود در موسیقی ایرانی است و با لمس ناخن انگشت اشاره دست راست و یا چپ نواخته می شود. ساز سه تار دارای 4 سیم است که از جنس برنج و فولاد بوده و به موازات دسته آن از کاسه تا پنچه کشیده شده است. سه تار خود دارای 26 پرده حرکت است که از جنس ابریشم یا روده حیوانات تهیه شده است. صدای ساز سه تار ظریف و کمی تو دماغی است که حس غمگینی به آن داده و گستره صوتی اش از هنگام بم دو زیر خط حامل تا لا بمل بالای خط حامل بوده که حاصل آن نزدیک به 3 اکتاو می باشد.

 

آموزش سه تار اندروید

ساز سه تار قبلتر هم خانواده و همگروه ساز های دو تار و تنبور بوه که امروزه به دسته تار بیشتر نزدیک است و از موسیقی دستگاهی که در ایران مورد استفاده قرار می گیرد بهره بردن از 3 تار بیشتر رواج دارد. البته از سه تار برای تکنوازی هم استفاده می شود که می توانیم در کنسرت های سنتی مختلفی آن را مشاهده کنیم. ساز سه تار برای هر دستگاه موسیقی کوک خاصی دارد اما فاصله چهارم یا پنجم پایین رونده معمولا بین سیم های اول و دوم ثابت هست. در ساز سه تار از چوب های گردو یا توت استفاده می شود که بدنه ساز را تشکیل می دهد و برای صفحه و دسته نیز از جنس فلز استفاده می شود که از نوع برنج و فولاد هست.

تاریخچه ساز سه تار

ساز سه تار همانطور که قبلا اشاره شد از خانواده تنبور بوده که امروزه از نظر روش نواخته شدن و شکل دسته و روش های تکنیکی آن به تار بیشتر شبیه است. سه تار در سال های گذشته سه سیم یا سه تار داشته ولی اکنون چهار سیم دارد که سیم های سوم و چهارم آن بهم نزدیکتر بوده و البته همزمان هم نواخته می شوند و به مجموع هردوی آنها سیم بم نیز می گویند.

سیم چهارم با گذشت زمان و با نظر موسیقی دانانی مانند ابونصر فارابی، ابوعلی سینا، صفی الدین ارموی و همچنین ابوالحسن خان صبا به سه تار اضافه شده است که هرکسی لزوم اضافه شدن سیم چهارم را بدرستی درک کرده اند و از اینرو سه تارهایی که در حال حاضر در اختیار داریم دارای 4 تار و سیم هستند.

البته محل قرارگیری سیم چهارم علارغم اینکه سیم آخری است که ابداع شده ولی در جایگاه سوم سیم ها از پایین به بالا است. به سیم سوم از ساز سه تار سیم مشتاق هم می گویند که به گفته شخص ابوالحسن صبا این سیم ابتدا توسط شخصی به نام مشتاق علی شاه به ساز سه تار اضافه شده است. بخاطر نوع صدا و صوت ظریف و خاصی که ساز سه تار دارد و همیشه مورد توجه صوفیان بوده است.

آموزش سه تار اندروید

 

چگونه ساز سه تار یاد بگیریم؟

یادگیری ساز سه تار مانند هر ساز دیگری نیاز به وقت و تمرین و حوصله دارد تا بتوانیم در آن متبحر و مسلط شویم. افراد زیادی هستند که می خواهند سه تار را یاد بگیرند و در کلاس های آموزشی آن شرکت کنند ولی هرکسی بعلت مشغله کاری و نبود زمان مناسب و البته پرداخت هزینه های کلاس و رفت و آمد خیلی سخت می تواند به سر کلاس های حضوری برای آموزش سه تار برود. در این میان روش های دیگری هم وجود دارد که بتوانیم از آنها استفاده کنیم و به خواسته خود برسیم. یکی از این روش ها استفاده از فیلم های آموزشی فرادرس است تا بتوانید با دانش کامل و جامع شروع به یادگیری ساز سه تار کنید و از نظرات معلمان موسیقی بطور کامل استفاده کنید.

از اینرو پیشنهاد می کنیم که این افراد از روش های آنلاین برای کسب یادگیری و آموزش سه تار استفاده کنند تا بتوانند با تکنولوژی های جدید و نوین آموزشی به هدف خود برسند. در این روش دیگر محدودیتی از نظر مکان و زمان وجود ندارد و هرکسی می تواند برحسب شرایط خود و بدون پرداخت پول یا با کمترین هزینه آموزش موسیقی با ساز سه تار را انجام دهد. البته این روش کمک خواهد کرد تا افراد بدون مراجعه به مرکزی خاص و بصورت خودآموز بتوانند ساز مورد علاقه خود را یاد بگیرند و نیازی به استفاده از یک استاد و کلاس های حضوری نداشته باشند.

یکی از مهمترین این راه ها دانلود برنامه آموزش سه تار اندروید است که هرکسی می تواند از انواع برنامه ها و اپلیکیشن های موجود برای آموزش ساز سه تار استفاده کند و براحتی به تکنیک های مورد نیاز برای نواختن این ساز سنتی ایرانی مسلط شود. در این روش انگار استاد موسیقی باتجربه و متبحری را به خانه خودمان آورده ایم و می توانیم هروقت که خواستیم بدون محدودیت با آن تکنیک های موسیقی برای ساز سه تار را تمرین کنیم. مدیریت تمام کلاس آموزشی در دست کارآموزان است و هیچ زمان شروع و پایان خاصی نخواهد داشت.

البته روش های قدیمی دیگری که پیشنهاد می شود در کنار برنامه های آموزش آنلاین در برنامه یادگیری خود داشته باشید استفاده از کتاب های مناسب فراگیری ساز سه تار است که می توانید از کتاب آموزش سه تار زدن مبتدی که توسط استاد جلال ذوالفنون تالیف شده است استفاده کنید. در این کتاب علاوه بر آموزش مبانی تئوری موسیقی می توانیم شناخت کاملی از ساز سه تار پیدا کنیم و با انواع روش و تکنیک هایی که به زبانی ساده به کارآموزان داده شده است درک خوبی از این ساز پیدا کنیم.

معرفی اجزای ساز سه تار

ساز سه تار همانند هر ساز دیگری از اجزا و بخش های مختلفی تشکیل شده است که خود از ساز های مهم و شاخص در موسیقی ایرانی است و از صدای ظریف و زیبایی که بیانگر احساسات لطیف هنرمندان موسیقی سنتی است نشات می گیرد. در اصل همین اجزای جالبی که در ساخت این ساز مورد استفاده قرار گرفته است باعث می شود تا بتوانیم یک صدای زیبا را ایجاد کنیم.

 

آموزش سه تار اندروید

ساز سه تار از جمله سازهای زهی مضرابی مقید بوده که صدای ان بر اثر برخورد ارتعاش سیم ها و مضراب و تولید بوسیله کاسه تشدید می شود. بدنه اصلی سه تار از 3 قسمت تشکیل شده است که عبارتند از :

  • سر ساز یا سرپنجه
  • دسته سه تار
  • کاسه سه تار

در ادامه بصورت اجمالی به معرفی هر بخش می پردازیم.

سرپنجه سه تار

بخش سرپنجه از جنس چوب بوده که در ابتدای طول دسته می باشد و تعداد 4 گوشی بصورت 2 به 2 در اطراف آنها قرار گرفته است. بعضی اوقات داخل سرپنچه را به سمت بیرون خالی می کنند و سیم ها مثل سیمهای تار بسته خواهند شد.

دسته سه تار

بخش دسته سه تار در قیاس با کاسه باریکتر بوده و بصورت لوله ای تو پُر می باشد که از جنس چوب ساخته شده است. روی دسته سه تار مسطح است و پشت آن نیز نیم دایره می باشد و پرده ها روی آن بسته می شود. دسته سه تار از یک طرف به سرپنچه و از طرف دیگر به کاسه متصل است.

کاسه سه تار

کاسه سه تار به شکل گلابی مانند بوده و از جنس چوب است که روی دهنه آن یک صفحه چوبی قرار گرفته است. کاسه سه تار می توانند بصورت یک تکه و یا از ترک های بهم وصل از چوب بسازند که بمنظور زیبایی این ساز گاهی اوقات طرح هایی با صدف روی آن قرار می دهند. کاسه سه تار از نظر شکلی و ساختار مانند کاسه تنبور و عود است که از آنها کوچکتر بوده از جنس چوب توت می باشد.

معرفی بهترین اپلیکیشن های آموزش سه تار برای اندروید

در این بخش می خواهیم بعد از آشنایی که با ساز سه تار و روش یادگیری و اجزای آن داشتیم، به سراغ معرفی و دانلود برنامه آموزش سه تار اندروید برویم تا با استفاده از قابلیت های مهم این برنامه ها بتوانیم آموزش سه تار را بصورت غیرحضوری و با کمترین هزینه انجام دهیم و خود بعنوان یک موسیقیدان آماتور تخصص های لازم برای یادگیری این ساز را کسب کنیم.

آموزش سه تار برای اندروید با اپلیکیشن ساز سه تار

 

آموزش سه تار اندروید

اگر بخواهیم یکی از بهترین برنامه ها که برای آموزش سه تار طراحی و عرضه شده است نام ببریم اپلیکیشن ساز سه تار است که هرکسی که بشکل آماتور و مبتدی بخواهد با سه تار آشنا شود می تواند از این اپلیکیشن استفاده کند. افراد تازه کار می توانند ریتم و آکوردهای مورد استفاده در سازهای ایرانی را همراه با دستگاه های مختلفی که برای موسیقی اصیل ایرانی عرضه شده است در این اپلیکیشن مشاهده کنند. از امکانات خوب اپلیکیشن ساز سه تار می توانیم به آموزش ریتم ایرانی، قابلیت لمس همزمان، قابلیت ریز زدن با نگه داشتن انگشت بر روی سیم ها، پشتیبانی از دستگاه های موسیقی ایرانی، صداهای پد، آکورد اتوماتیک و … اشاره کرد.

در نرم افزار ساز سه تار می توانیم فیلم های مختلفی را مشاهده کنیم که به ما کمک می کند تکنیک های خاص و مورد استفاده برای نواختن این ساز ایرانی را یاد بگیریم. از مزیت های خوب این نرم افزار رایگان بودن و فارسی بودن رابط کاربری می باشد که جهت دانلود آن می توانید به فروشگاه های معتبر اپلیکیشن های اندروید مراجعه کنید.

 

آموزش سه تار اندروید

اپلیکیشن آموزش آنلاین فرادرس

از جمله نرم افزارهایی که برای دانلود برنامه آموزش سه تار اندروید مهیا می باشد و می توانیم از آن برای یادگیری ساز سه تار استفاده کنیم و تکنیک های مورد استفاده در نواختن این ساز ایرانی را یاد بگیریم اپلیکیشن آموزش آنلاین فرادرس است که با استفاده از فیلم های آموزشی ارائه شده در آن می توانیم متدها و روش های مورد نیاز برای کار با ساز سه تار را فرا بگیریم. با بهره بردن از نزدیک به 20000 ساعت فیلم آموزشی فرادرس می توانیم تسلط کافی برای یادگیری ریتم های موسیقی ایرانی، روش گرفتن آکورد، تمرین سبک های موسیقی و دستگاه های ایرانی را یاد بگیریم. برای استفاده از این اپلیکیشن می توانیم آن را بصورت کاملا رایگان از فروشگاه گوگل پلی برای گوشی های اندرویدی دانلود و استفاده کنیم.

آموزش ساز سه تار با اپلیکیشن آموزش سه تار

یکی دیگر از نرم افزارها و برنامه هایی که برای یادگیری کامل ساز سه تار پیشنهاد می شود اپلیکیشن آموزش سه تار است که شیوه استفاده از سه تار را کاربران تازه کار و مبتدی آموزش می دهد. با استفاده از دانلود برنامه آموزش سه تار اندروید می توانیم ساختار ساز سه تار را بطور کامل بشناسیم و شیوه قرار دادن دست ها را روی ساز سه تار تمرین کنیم و با کروم و بمل روی ساز آشنا شده و همچنین فاصله پره ها را تنظیم کنیم و علاوه بر اینها نت ها را بخوبی روی سیم ها شناسایی کنیم و همچنین تمرین های مورد نیاز برای کسب مهارت ساز سه تار را بدست بیاوریم.

با استفاده از اپلیکیشن آموزش سه تار می توانیم با مضراب راست و چپ نت چنگ را بنوازیم، انواع نت ها را روی سیم های سه تار تمرین کنیم و مضراب های چپ و راست بصورت همزمان نوازندگی سه تار را انجام دهید. جهت دانلود و استفاده از اپلیکیشن آموزش سه تار می توانید به فروشگاه های معتبر نرم افزارهای اندرویدی مراجعه کرده و آخرین نسخه آن را دانلود کنید.

جمع بندی درباره دانلود برنامه آموزش سه تار اندروید

در این مطلب سعی کردیم درباره ساز سه تار و خصوصیات آن بیشتر بدانیم و با ساختار و اجزای تشکیل دهنده این ساز آشنا شویم. روش های مختلفی برای آموزش ساز سه تار معرفی کردیم که یکی از بهترین آنها استفاده و دانلود برنامه آموزش سه تار اندروید است که می توانیم بصورت غیرحضوری و با کمترین هزینه یادگیری ساز سه تار را آغاز کنیم. پیشنهاد می کنیم برای اینکه در زمینه فراگیری ساز سه تار متبحر شوید از فیلم های آموزشی فرادرس استفاده کنید تا با بهره بردن از اساتید خبره و زبده موسیقی گام بلندی را برای تسلط به این ساز ایرانی بردارید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *