تبلیغات

تبلیغات

دیزل ژنراتور چیست و چه کاربردهایی دارد؟

disel-zhenarator

برق اختراع مهمی است. تاثیر بسیار زیادی بر زندگی انسان گذاشته است. برق و دیزل ژنراتور توانسته اند نقش مهمی در زندگی انسان ایفا کنند. انسان همواره به دنبال ارتقای شرایط زندگی خود بوده است. به طور مثال، اختراع چرخ توانست زندگی بشریت را متحول نماید. راحتی بسیار زیادی برای او به ارمغان بیاورد و سطح رفاه زندگی بشر را افزایش دهد. آتش هم کشف مهمی بود که تاثیر فوق العاده ای بر زندگی بشر گذاشت. برق هم اگر اهمیت بیشتری نسبت به این دو اختراع نداشته باشد، اهمیت کمتری ندارد. برق، الکتریسته و دیزل ژنراتور با کیفیت که تولید برق را به عهده دارد، امروزه بسیار در بین بشریت مورد توجه هستند.

دیزل ژنراتور کاربرد های فراوانی دارد. البته کار این وسیله فقط تولید برق و الکتریسیته است، اما مگر کاربرد های برق را می توان به شمار آورد؟! پس کاربرد های دیزل ژنراتور ها هم بسیار گسترده خواهد بود. برق سراسری تنها مانع اصلی بر سر راه دیزل ژنراتور است که در هر خانه ای راه پیدا نکند. البته خود برق سراسری در بسیاری از موارد در نیروگاه هایی تولید می شود که در آن ها از دیزل ژنراتور های بزرگ یا اتصال چندین دیزل ژنراتور استفاده شده است. در کشور ما ایران هم، از این دست نیروگاه ها ساخته شده است. تا امروز در ایران تنها شرکت تتاپاور تنها شرکتی است که ساخت این نیروگاه ها را انجام می دهد.

کاربرد دیزل ژنراتور در امور پزشکی

دیزل ژنراتور در امور پزشکی اگر مهمترین نقش را بازی نکند، یکی از مهمترین مواردی است که در بیمارستان ها باید وجود داشته باشد. هر چقدر بیمارستان به وجود اتاق عمل نیاز دارد، به دیزل ژنراتور هم نیاز مند است. هرچقدر یک بیمارستان، حتی به پزشک نیاز دارد؛ به دیزل ژنراتور هم نیازمند است! چرا؟ به خاطر دستگاه های مهمی که در بیمارستان ها وجود دارد و تمام آن ها برقی هستند.

دستگاه تنفس مصنوعی را در نظر بگیرید. این دستگاه برای بیمارانی استفاده می شود که توانایی تنفس خود را از دست داده اند. این دستگاه بیمار با این شرایط را زنده نگه می دارد. بدون برق این دستگاه کار نمی کند. پی بدون برق حتی به مدت کمتر از یک دقیقه یک انسان جان خود را از دست می دهد. بیمارستان ها به برق سراسری متصل هستند ولی در شرایطی که برق قطع می شود، این دیزل زنراتور ها هستن که در سیستم برق اضطراری وظیفه تامین برق و نجات جان انسان ها را به عهده دارند.

همچنین بخوانید  برترین تلویزیون های بازار ایران، در سال جدید

 

دیزل ژنراتور

کاربرد دیزل ژنراتور در امور نظامی

در امور نظامی، اهمیت دیزل ژنراتور، حتی از وقتی که در بیمارستان هست هم بیشتر است! در بیمارستان فقط در زمان نبود برق سراسری است که دیزل ژنراتور نقش مهم خود را ایفا می کند؛ ولی در امور نظامی، در مرزها که معمولا دور از دسترس برق سراسری است؛ دیزل ژنراتور ها دائما در حال کار و تولید برق و انرژی الکتریسیته هستند. در بیمارستان درصورت نبود دیزل ژنراتور ویا درصورتی که دیزل ژنراتور درست کار نکند، ممکن است، جان یک یا چند انسان به خطر بیوفتد. ولی در امور نظامی، اگر دیزل ژنراتور از کار بیوفتد؛ برق سیستم های نظارت بر مرز ها از بین می رود. در این صورت ممکن است جان هزاران نفر به خطر بیوفتد.

به همین دلایل که گفته شد، دیزل ژنراتور اهمیت بسیار زیادی در امور نظامی دارد. این اهمیت آنقدر بالا می رود که گاهی دیزل ژنراتور، اهمیت استراتژیک در جنگ ها پیدا می کنند. در بسیاری از نقشه های نظامی، طرح های مختلفی برای نابودی دیزل ژنراتور های دشمن کشیده می شود. همین مسئله باعث شده که محل دیزل ژنراتور یک پادگان فوق محرمانه باشد. علاوه بر این در بسیاری از موارد از دیزل ژنراتور های پشتیبان برای حمایت از دیزل ژنراتور اصلی استفاده می شود. تا در صورت نابودی دیزل ژنراتور اصلی دیزل ژنراتور های پستیبان، برق مورد نیاز پایگاه را تامین نمایند.

کاربرد دیزل ژنراتور در بحران ها

باز هم می خواهیم از نقش مهم دیزل ژنراتور ها در زمینه نجات جان انسان ها صحبت کنیم. در بحران هایی مانند: سیل، زلزله، طوفان و … معمولا برق سراسری منطقه بحران زده قطع می شود. تیم های امدادی برای پیدا کردن و امداد افرادی که در بحران دچار حادثه شدند، از وسایلی استفاده می کنند که تقریبا همه با برق کار می کنند. در شرایطی که برق سراسری قطع شده است، باز هم دیزل ژنراتور ها به کمک انسان ها آمده و برق مورد نیاز وسایل امدادی را تامین می نمایند.

گذشته از این پس از بحران ها باید اردوگاه هایی برای اسکان مردم بحران زده منطقه برپا شود. این اروگاه ها باید ماه ها و تا زمانی که دوباره منطقه به حالت عادی خود بازگردد، بتواند، محیط مناسبی برای زندگی موقت افراد محیا کند و مکان مناسب برای زندگی، بدون برق، چگونه ممکن است. لذا دیزل زنراتور ها در بحران ها هم نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند.

این موارد که بررسی کردیم نقش مهم دیزل ژنراتور ها در نجات جان انسان ها را بیان می نمود. در حالی که دیزل ژنراتور ها کاربردهای بسیار بیشتری در موارد مختلف دیگر از جمله صنعت دارد. باشد که این کاربرد ها را هم در مقالات بعدی مورد بررسی قرار دهیم.

همچنین بخوانید  10 ایده جذاب خرید کادو تولد دختر و کادو تولد پسر

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *