تبلیغات

تبلیغات

آموزش ASP NET MVC از مبتدی تا حرفه ای + فیلم آموزش asp net mvc

ASP.NET-mvc

زبان های برنامه نویسی مختلفی در زمینه طراحی وب وجود دارند که هرکدام قابلیت ها و کاربردهای متنوعی دارند و سعی می کنند تا بهترین محیط کاربری را در اختیار برنامه نویسان و طراحان قرار دهند. یکی از این زبان های برنامه نویسی ASP NET MVC است. وبسایت های متعددی تا به الان از این زبان و محیط برنامه نویسی برای طراحی سایت های خود استفاده کرده اند و با بروزرسانی های جدیدی که انجام شده کاربران بیشتری هم علاقمند به آموزش ASP NET MVC هستند.

کار با زبان ASP NET MVC مزیت های مختلفی می تواند در طراحی و توسعه وب داشته باشد از جمله جذابیت و مناسب بودن آن است. با استفاده از این زبان می توانیم انواع وبسایت ها با موضوعات مختلف را طراحی کنیم و نیاز مشتریان را برطرف کنیم. در ادامه این مطلب می خواهیم ضمن معرفی زبان ASP NET MVC به مزایا و ویژگی و همچنین کاربردهای آن بپردازیم.

معرفی ASP NET MVC

ASP NET MVC را می توانیم یک ابزار فریمورک برنامه نویسی جهت طراحی برنامه و اپلیکیشن های تحت وب بنامیم که در سال 2009 توسط غول نرم افزاری دنیا شرکت مایکروسافت عرضه شد. این زبان بعنوان یک مدل جایگزین جهت مدل Web Forms عرضه شد که به کاربران و توسعه دهندگان اجازه می دهد انواع وب اپلیکیشن ها را با سرعت بیشتری طراحی کنند. از این تکنولوژی وب برای طراحی کلاس های سازمانی کاملا مقیاس پذیر و قدرتمند، صفحات تعاملی، صفحات سایت پویا و خدمات متنوع در وبسایت ها می توان بهره برد.

 

آموزش ASP NET MVC

زبان برنامه نویسی ASP NET MVC از زبان ها و تکنولوژی های مختلفی پشتیبانی می کند که برخی از آنها عبارتند از :

  • HTML/JS
  • WML
  • XML
  • VB.NET
  • #C
  • #J
  • JScript.NET 
  • و محیط برنامه نویسی Microsoft Visual Studio

فریمورک ASP NET MVC توانسته است کلیه بخش ها و ویژگی های کلیدی در ASP.NET را به ارث ببرد که تکنولوژی سرور قدرتمندی را که براساس زمان اجرا و زبان مشترک اجرا می شود را شامل می شود. ASP NET MVC دارای یک معماری به سبک Model View Controller می باشد که آن را یکی از الگوهای پیشرفته برای طراحی وب می نامیم و توسعه دهندگان از این معماری برای طراحی رابط و صفحات کاربری استفاده می کنند. در اصل این معماری راه طراحی وب را به سه بخش جدا از هم تقسیم می کند که این سه جزء برگرفته از نام آن است و شامل :

  1. Model
  2. View
  3. Controller

می باشد و با استفاده از الگویی که در معماری ASP NET MVC وجود دارد کلیه تعامل هایی که بین این سه جزء انجام می شود را تعریف می کند. ASP NET MVC این قدرت را دارد که بعنوان یک فریمورک محبوب و پرطرفدار در بین طراحان و برنامه نویسان برای خدمات وب و توسعه برنامه ها انتخاب شود و همواره اشکال زدایی، ساخت و استقرار یافتن برنامه هایی که با این ابزار طراحی می شوند آسان است. خیلی از شرکت های بزرگ نرم افزاری و تجاری تا به اکنون با آموزش ASP NET MVC و کار با آن وبسایت های پرمخاطبی را طراحی و منتشر کرده اند.

 

آموزش ASP NET MVC

چرا یادگیری ASP NET MVC‌ مهم است؟

پروژه های بزرگ وبسایتی و برنامه نویسی وجود دارند که از ASP NET MVC برای طراحی و برنامه نویسی استفاده می کنند ولی البته نمی توان گفت که همیشه پروژه های بزرگ با این فریموک نوشته می شوند اما می توانیم دلیل اینکار را بیان کنیم!

از جمله مزیت هایی که معماری ASP NET MVC و زبان #C و محیط NET Core. دارد سرعت بالا در طراحی و اجرا است و از زبان های رقیب خوب مانند زبان جاوا و Go هم پیش گرفته است.

در کشورمان ایران خیلی از سایت های دولتی و سازمانی را می توانیم مشاهده کنیم از همین معماری ASP NET MVC برای اجرای فعالیت های تحت وب خود استفاده کرده اند که این مورد نمی تواند بی دلیل باشد و یکی از دلایل آن را می توان ساختار کدنویسی استفاده شده در این معماری دانست که با زبان قدرتمند و شی گرای سی شارپ #C برنامه نویسی شده است.

البته از این موضوع نباید غافل شویم که این معماری توسط شرکت عظیم مایکروسافت انجام شده که سازگاری کاملی با محیط ویندوز و سرورهای ویندوز دارد که سهولت استفاده را برای کاربران سیستم عامل ویندوز به همراه دارد و همچنین با آموزش ASP NET MVC با فیلم های پروژه محور و تخصصی فرادرس می توانیم از کتابخانه های ارزشمند این ابزار کاربردی وب برای طراحی سایت های آماده و کامل استفاده کنیم.

تفاوت های بین ASP.NET و ASP.NET Core‌ چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم آموزش فریمورک ASP NET MVC را شروع کنیم باید تفاوت های مهم آن را با ASP.NET بدانیم. ابزار طراحی ASP NET Core بعنوان یک محیط برنامه نویسی تحت وب و بصورت کاملا رایگان است که در سال 2016 از طرف شرکت Microsoft معرفی و عرضه شد.

فریمورک ASP NET Core را می توان نسخه ای ارتقا یافته و بروز شده از فریمورک قبلی و قدیمی آن دانست که از مهمترین مزایای استفاده از این ابزار مولتی پلتفرم بودن آن است و می توانیم از آن علاوه بر ویندوز در سیستم عامل های مختلفی استفاده کنیم.

از جمله کاربردهای این ابزار می توانیم به ساخت برنامه ها و کنسول دسکتاپ و همچنین ساخت راه حل های تحت وب اشاره کنیم که می توانیم بر روی هر نوع سیستم عاملی پیاده سازی کنیم. البته ذکر این نکته مهم است که فریمورک ASP NET Core از محاسبات ابری برای طراحی و توسعه ساختار صفحات وب پشتیبانی می کند.

 

آموزش ASP NET MVC

حال تفاوت عمده و مهم ASP NET Core و ASP.NET هم در همین امر است که فریمورک جدیدتر به صورت مولتی پلتفرم است و می توانیم از آن در سیستم عامل های مختلفی استفاده کنیم و این مزیت در ASP.NET نیست و کاربران زیادی بودند که با این معضل مواجه بودند تا اگر بخواهند با سیستم عامل دیگری مانند لینوکس کار کنند باید از ابتدا با محیط برنامه نویسی دیگری کار کنند و این مورد هزینه و زمان زیادی را به طراحان تحمیل می کرد.

مهمترین مزایای کار با فریمورک ASP NET MVC

همانطور که گفتیم روش جدید طراحی سایت با ASP NET MVC تاثیر بسیار خوبی در سرعت و عملکرد صفحات وب داشته است و برای اینکه با خصوصیات ابزار آشنا شویم می خواهیم مهمترین مزایای فریمورک ASP NET MVC را در ادامه بررسی کنیم.

مولتی پلتفرم بودن

از جمله مزیت هایی که باعث ایجاد تفاوت با نسخه های قبلی تکنولوژی طراحی وب یعنی ASP.NET است، بحث مولتی پلتفرم بودن است که می توانیم از آن در سرورهای مختلفی برای اجرا صفحات وب استفاده کنیم.

تا به الان اکثر سرورها در سراسر دنیا با لینوکس ساخته شده اند و می دانیم که استفاده از لینوکس تا حد زیادی باعث افزایش بازدهی سخت افزاری می شود. حال اگر وبسایتی که طراحی می کنیم با سرورهای لینوکسی سازگار نباشد مشکلات متعددی خواهیم داشت که این مورد برای برنامه ها و سایت هایی که به زبان ASP.NET نوشته شده اند قابل مشاهده است.

سایت هایی که با ASP.NET طراحی و برنامه نویسی شده اند حتما باید در سرورهای ویندوزی پیاده سازی و اجرا شوند. اگر اینگونه وبسایت ها را بخواهیم در سرورهای لینوکسی اجرا کنیم وبسایت ما بارگذاری و باز نخواهد شد ولی با در اختیار داشتن فریمورک ASP NET MVC دیگر شاهده این مشکل نخواهیم بود و وبسایت ما بدون ایرانی اجرا خواهد شد.

بازدهی ارتقا یافته

بعد از آموزش ASP NET MVC و در هنگام کار با آن مشاهده خواهیم کرد که سرعت کار با آن بسیار بالاتر رفته است و این سرعت اجرا در افزایش سرعت وبسایت مان هم تاثیرگذار خواهد بود.

خیلی خوب می دانیم که از نظر موتورهای جستجوگر مانند گوگل سرعت اجرای یک وبسایت مولفه و فاکتور مهمی است که باید به آن دقت کرد. حال اگر سایت هایی که طراحی می شوند سرعت لازم را برای اجرا و لود شدن داشته باشند از این نظر بسیار مورد توجه خواهند بود. پس به همین خاطر می توانیم سرعت در فریمورک ASP NET MVC را از جمله فاکتورهای مهم طراحی وبسایت دانست.

ساده بودن عیب یابی و پشتیبانی

با استفاده از فریمورک ASP NET MVC خیالمان بابت بهینه بودن کدها راحت است و هنگامی که شروع به کدنویسی با این ابزار می کنیم بدون مشکلی می توانیم کدنویسی را بهینه کنیم.

البته خطایابی در هنگام برنامه نویسی با آن بصورت ساده ای انجام می شود و قابل اجراست. این مزیت خود را در پروژه های بزرگ با مقیاس بالا نشان خواهد داد که باعث افزایش سرعت کار انجام پروژه خواهد شد.

پشتیبانی از برنامه های تحت پردازش ابری

از مزیت های خوبی که در این نسخه از ASP NET MVC به آن افزوده شده است پشتیبانی از برنامه های تحت پردازش ابری بوده که باتوجه به گسترش روز افزون استفاده از خدمات مبتنی بر ابر می توان گفت حرکت رو به جلوی خوبی را از این فریمورک شاهد بوده ایم.

طراحان و توسعه دهندگان هم باید به این نکته دقت داشته باشند که آینده روشنی در زمینه فناوری های تحت پردازش ابری وجود دارد که با آموزش ASP NET MVC می توانند آن را تحقق ببخشند.

توسعه پذیر بودن

هرگونه وبسایت و اپلیکیشنی برای اینکه بتواند بروز بماند باید بتوان آن را بدون مشکلی توسعه داد. فریمورک ASP NET MVC از جمله توسعه پذیرترین ابزارها می باشد که در زمینه خدمات طراحی وبسایت بسیار توسعه پذیر بوده و می توانیم تمام بخش هایی که نیاز داریم را در این فریمورک توسعه و ارتقاء دهیم.

آشنایی با ساختار ASP NET MVC

 

آموزش ASP NET MVC

در بخش معرفی ASP NET MVC بیان کردیم که عبارت MٰVC از سه بخش تشکیل شده است که در اصل درکنار هم قرار گرفتن این سه بخش فریمورک ASP NET MVC را تشکیل می دهد. با این ویژگی می توان گفت که شرکت مایکروسافت خود را بعنوان رقیب جدی در برابر زبان های برنامه نویسی قدرتمند دیگر مانند زبان PHP قرار داده است. در تعریف MVC بررسی کردیم که این فریمورک ابراز طراحی وب بوده که با جداسازی بخش های مختلف برنامه ها کار خود را انجام می دهد و مخفف عبارت های Model, View و Controller می باشد.

حال می خواهیم به بررسی هرکدام از بخش های فوق بپردازیم :

بخش مدل Model

در این بخش می توانیم پیاده سازی و پیکربندی منطق داده ها را انجام دهیم به این معنی که کدها برای بازیابی و ساخت اطلاعات کنار هم قرار داده می شوند. مانند نمونه کدهایی که برای بازیابی داده ها، انجام عملیات و بعد از آن ارسال مجدد داده ها به پایگاه داده ای مانند SQL Server.

بخش مدل در اصل بعنوان هسته اصلی برنامه و اپلیکیشن معرفی می شود و تمامی بخش های توسعه نرم افزار در بخش Model طرح ریزی می شود. در این بخش چهار عمل اصلی مربوط به پایگاه داده ها را می توانیم انجام دهیم که شامل :

  1. ایجاد کردن Create
  2. خواندن Read
  3. بروزرسانی کردن Update
  4. حذف کردن Delete

بخش مدل همچنین با بخش کنترل Controller ارتباط نزدیکی دارد بگونه ای که ارتباط بخش Model و View از طریق بخش کنترل انجام می شود. به صورت خلاصه در بخش Model از MVC می توانیم اتصال و ارتباط بین پایگاه داده و نرم افزار را انجام دهیم.

بخش نما View

در بخش ویو یا نمایش می توانیم اطلاعات و داده هایی که از بخش Model درخواست می شود را به کاربران نمایش دهیم. این بخش نمایش دهنده رابط کاربری در نرم افزار و وبسایت است. بخش View از نامش پیداست که مربوط به نمایش اطلاعات و داده هایی است که در یک مدل بکار گرفته می شود و می خواهد آنها را از راه محیطی که توسعه دهنده با آن کار می کند نمایش دهد به این بخش اختصارا User Interface‌ یا UI می گویند. در بخش نمایش می توانیم تمامی کدهای HTML و CSS را مشاهده کنیم و همچنین داده ها پویا را می توانیم از راه های مختلفی در بخش View بارگذاری کنیم.

 

آموزش ASP NET MVC

بخش کنترل Controller

بخش کنترل که آن را به عنوان قلب یک معماری MVC می نامیم اطلاعات و داده ها را می توان از بخش مدل بگیریم و در بخش ویو جهت نمایش بفرستیم. بعبارتی دیگر ارتباط بخش Model و View از طریق بخش کنترل انجام می شود. در معماری سه لایه ای با آموزش ASP NET MVC با آن آشنا می شویم، بخش کنترل در نقش یک واسط است که کلیه درخواست ها از بخش نمایش گرفته می شود و به بخش مدل داده می شود و بعد از اینکه بخش مدل تمامی پردازش های خود را بر روی درخواست مورد نظر انجام داد، پاسخ درخواست هم مجددا با استفاده از بخش کنترل به View داده می شود.

جمع بندی درباره آموزش ASP NET MVC

در این مطلب درباره مفهوم ASP NET MVC صحبت کردیم و درباره نقش آن در طراحی بهتر و پویاتر صفحات وب توضیح دادم و در ادامه با کاربرد و مزایای این روش برنامه نویسی وبسایت آشنا شدیم. جهت آموزش ASP NET MVC می توانیم با استفاده از آموزش های کاربردی فرادرس به تمامی جوانب و زوایای مورد نظر درباره این تکنولوژی وب بپردازیم و در بازار کار پرطرفدار آن مشغول به کار شویم.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *