تبلیغات

تبلیغات

گرده گل برای چی خوبه؟ خواص گرده گل که باید بدانید!

garde-gol

گرده گل برای چی خوبه؟ با ما همراه باشید تا در این مطلب به طور کامل با گرده گل و خواص آن آشنا شویم. وقتی نام گرده گل به گوش می رسد ناخودآگاه فکر به سمت گیاهان و گل هایی که گرده افشانی می کنند، جذب می شود، ولی انسان چطور به این گرده ها دست یافته و از آن به عنوان مکمل داروئی و غذای کامل استفاده می کند؟

بله صد البته به کمک زنبورهای عسل، این حشرات خارق العاده در حین جمع آوری غذا برای خود نقش ویژه ای در طبیعت ایفا می کنند. تکثیر گیاهان از طریق گرده افشانی صورت می گیرد، علاوه بر باد و جریان آب، زنبورها و سایر حشرات در جابجایی گرده ها و باروری گیاهان نقش مهمی دارند.

 

گرده گل

آشنایی با گرده گل و نحوه جمع آوری آن

در ابتدایی ترین حالت، گرده سلول هایی را حمل می کند که باعث باروری گیاهان می شوند، بنابراین گیاه را قادر به تولید مثل می کند و ماده ای با ارزش غذایی زیاد است که توسط زنبورهای عسل جمع شده و به عنوان  مواد غذایی در کندو ذخیره می شود. گرده به طور سنتی توسط انسان ها برای اهداف گوناگون و به عنوان غذای کمکی استفاده می شود.

در واقع گرده یک ماده غذایی غلیظ و سرشار از پروتئین و ویتامین است که در دوران معاصر نه تنها به عنوان یک ماده غذایی مصرف می شود، بلکه در درمان های جایگزین پزشکی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. احتمالا این سوال برایتان پیش آید که زنبورها چگونه گرده گل را جمع می کنند؟ نحوه جمع آوری گرده توسط زنبورها به گونه ی آن ها بستگی دارد.

گرده ها توسط بسیاری از گونه های زنبور عسل بر روی موهای ساق های عقب جمع آوری شده و حمل می شوند، یعنی وقتی زنبور برای جمع کردن شهد روی گل می نشیند، گرده های گل به موهای پاهای عقب زنبور می چسبد، در تعدادی گونه ها نیز به موهای روی شکم می چسبد.

هنگامی که زنبورهای عسل در هوا پرواز می کنند، بدن آنها با الکتریسیته ساکن دارای بار مثبت می شود، به طوری که وقتی زنبور روی گل می نشیند، گرده را از شاخک های ظریف می زند، ذرات گرده به موهایی که دارای بار ایستا هستند و بدن زنبور را پوشانده است می چسبند.

زنبور عسل از گرده پوشانده می شود، و با استفاده از پاهای خود گرده را از بدن خود به صورت توده ای چسبناک پاک می کند، که اکنون به داخل پاهای پشتی می چسبد. سپس زنبور عسل با استفاده از پاهای عقب خود گرده را بیشتر فشرده کرده و توده های کمی از گرده را به داخل هر پا منتقل می کند. هنگامی که زنبور عسل به کندو یا لانه خود بازگشت، گرده را در یک سلول مناسب رسوب می دهد. گرده گل در آنجا ذخیره می شود تا به عنوان غذا توسط لاروها خورده شود.

همچنین بخوانید  صرافی ارز دیجیتال DEX چه ویژگی‌هایی دارد؟

گرده گل برای زنبورهای عسل (و سایر حشرات) فوق العاده مهم است. چرا که یک منبع حیاتی پروتئین در رژیم غذایی لاروها و حتی زنبورهای بزرگسال است. گرده با آب و شهد از طریق دهان زنبور عسل مخلوط می شود، که  این امر باعث رشد و بزرگ تر شدن اندازه دانه های گرده می شود. سپس به صورت نان زنبور عسل در شانه های عسل ذخیره می شود.

 

استفاده از گرده گل توسط انسان ها

مصریان قدیمی گرده گل را گرده حیات بخش تعریف می کنند. گرده و ارزش غذایی آن هنوز با اسرار احاطه شده است. در بعضی کتب قدیمی این ماده غذایی تنها غذای کاملا کامل نامیده می شود. ترکیبات گرده گل به طور کلی شامل این موارد است: کربوهیدرات، چربی، پروتئین، انواع ویتامین ها و مواد معدنی کمیاب.

گرده جمع آوری شده توسط زنبور عسل ممکن است حاوی بزاق و تعدادی هورمون های مترشحه از بدن زنبور نیز باشد. اما تنوع زیادی در ترکیبات انواع گرده وجود دارد، و این ترکیب وابسته به پوشش گیاهی منطقه است.

با اینکه تحقیقات علمی هنوز به نتیجه قطعی در مورد فواید گرده گل در سلامتی و بهبود تعدادی بیماری ها نرسیده است، اما در این مورد که گرده یک ماده فوق مغذی است شکی نیست و با دارا بودن ترکیبات مفید فراوان می تواند به عنوان یک مکمل داروئی گیاهی مورد استفاده قرار گیرد البته دوز کمی از گرده گل برای مصرف روزانه در نظر گرفته می شود، برای همین مصرف طولانی مدت آن می تواند کمبود مینرال ها و ویتامین های بدن را جبران کرده و حتی در جذب این ترکیبات از سایر منابع خوراکی به بدن کمک کند.

 

نحوه برداشت گرده گل

زنبورداران با نگه داشتن یک وسیله شانه مانند در ورودی کندوها، گرده زنبورهای عسل را جمع می کنند. هنگامی که زنبورهای عسل از آن شانه عبور می کنند، گرده از پاهای آنها به درون سطل جمع آوری زیر می ریزد، و زنبورها باید برای جمع آوری گرده بیشتر دوباره بیرون بروند.

زنبورها از گرده برای ساخته شدن نان زنبور استفاده می کنند، که این نان زنبور یک کلنی از زنبور های جوان را تغذیه می کند. امروزه زنبورداران این نان را نیز از داخل شانه ها استخراج کرده و مورد استفاده قرار می دهند، ادعا می شود نان زنبور خود در بهبود تعدادی بیماری می تواند نقش ایفا کند.

 

گرده گل

گرده گل برای چی خوبه؟

با وجود ترکیبات مغذی در گرده موارد زیر را به عنوان خواص گرده گل می توان در نظر گرفت:

همچنین بخوانید  مشاهده آدرس IP (آی پی) اینترنت

رفع التهاب

محققان، به این نتیجه رسیدند که گرده زنبور عسل، می تواند عملکردی مشابه داروهای ضد التهاب داشته باشد. طبق مطالعاتی که روی موش ها انجام شد، دانشمندان با استفاده از گرده گل زنبور عسل توانستند التهاب ایجاد شده در بدن موش های صحرایی را متوقف کنند.

به عنوان یک آنتی اکسیدان

تحقیقاتی که در زمینه خواص گرده انجام شده است، نشان داد که گرده زنبور عسل با ترکیباتی که دارد، می تواند خواص آنتی اکسیدانی بسیار بالایی داشته باشد. آنتی اکسیدان ها، مواد شیمیایی با خاصیت های فراوان از جمله خاصیت ضد سرطان می باشند.

کاهش کلسترول

گرده می تواند تأثیری در کاهش چربی خون مانند کاهش تری گلیسرید و کلسترول داشته باشد، که این امر باعث کاهش خطر بیماری های قلبی می شود.

گرده گل برای بهبود عملکرد کبد

کبد که یک عضو مهم بدن در تجزیه مواد غذایی و داروها، توسط گرده تقویت شده و عملکردش بهبود می یابد.

بهبود حساسیت های فصلی

گرده زنبور عسل ممکن است شدت و بروز آلرژی را کاهش دهد. با شروع فصل بهار و آغاز گرده افشانی، تعدادی افراد دچار حساسیت می شوند، این افراد اگر از گرده گل منطقه جغرافیایی خود یا عسل خام محلی به میزان خیلی کم استفاده کنند، احتمالا در برابر حساسیت های فصلی مقاوم شوند.

ترمیم زخم ها

باعث ترمیم زخم شود و خواص ضد میکروبی آن نیز  از عفونت زخم جلوگیری کند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

گرده زنبور عسل خطر ابتلا به چندین سرطان را کاهش می دهد، اگرچه مطالعات بیشتری در این مورد لازم است.

 

نحوه استفاده گرده گل

از آنجا که گرده زنبورعسل از گرانول های کوچک تشکیل شده است، احتمالا بعضی از افراد مزه آن را دوست نداشته باشند و نتوانند گرده خالی را میل کنند، در این صورت می توانید آن را به عنوان مخلوطی روی بلغور جو دوسر، فرنی، مخلوط شده در اسموتی ها یا آب میوه ها و برخی از دسرها اضافه کنید. در ایتالیا گرده گل را به تعدادی از غذاها اضافه می کنند.

 

عوارض احتمالی

عوارض گرده گل فقط شامل بروز تعدادی حساسیت مانند کهیر و خارش را شامل می شود. خرید گرده باید از فروشگاه های معتبر مواد غذایی انجام گیرد، چرا که همه خواص گفته شده به کیفیت گرده ها بستگی دارد و اینکه واقعا توسط زنبور عسل جمع آوری شده اند یا نه. برای کسب اطلاعات و مطالب جدید و بیشتر در مورد گرده گل و نحوه خرید آن به سایت ahoota.com  مراجعه کنید.

همچنین بخوانید  ایران چندمین کشور در تولید فولاد است

 

منابع:

https://www.healthline.com/nutrition/bee-pollen#TOC_TITLE_HDR_8

https://www.verywellhealth.com/bee-pollen-what-should-i-know-about-it-88312

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *