تبلیغات

تبلیغات

آموزش پایتون از صفر تا صد – یادگیری پایتون را از کجا شروع کنم؟

7-چیز-در-مورد-آموزش-پایتون-از-صفر-تا-صد-1024×568

شروع آموزش پایتون از صفر، هدفی است که بسیاری از برنامه نویسان برای خود تعریف کرده اند. همانطور که می‌دانید پایتونPython) ) یکی از محبوب‌ترین و پرتقاضاترین زبان‌های برنامه‌نویسی در جهان است اما آیا بهترین راه برای یادگیری پایتون را می دانید؟ اگر از همان ابتدا آموزش پایتون را درست و اصولی شروع کنید سریع تر می توانید مسیر حرفه‌ای خود را دنبال کنید. صدها ساعت در زمان خود، صرفه‌جویی کرده و از استرس زیادی که شاید در جریان یادگیری بر شما تحمیل شود نیز جلوگیری خواهید کرد. برای یادگیری بهتر پایتون، توصیه می شود مراحلی را دنبال ‌کنید که در این مقاله با شما به اشتراک گذاشته شده اند.

صخره خسته کنندۀ ابتدای یادگیریِ پایتون

برخی از افراد در جریان آموزش پایتون از صفر و ابتدای کار، گرفتار نوعی درجا زدن طولانی می‌شوند. این موضوع به دلیل روند اشتباهی است که بسیاری از منابع آموزشی و دوره ها در آموزش دادن پایتون به مبتدیان در پیش می‌گیرند. وقتی آموزش پایتون را شروع می‌کنید متوجه خواهید شد که بیشتر دوره‌ها و منابع پایتون، خیلی عمومی هستند. شاید شما بلافاصله بخواهید همه چیزِ پایتون را یاد بگیرید و با استفاده از آن، یک وب سایت بسازید. اما منابع یادگیری پایتون از شما می‌خواهند که ماه ها وقت خود را صرف یادگیری نحو یا Syntax  (قواعد کد نویسی پایتون) کنید. این موضوع تبدیل به مانعی خسته کننده برای بسیاری از علاقه مندان به یادگیری پایتون می‌شود.

برای اینکه ماه ها در مراحل اولیه یادگیری پایتون منتظر نمانید توصیه می شود از فرادرس کمک بگیرید. فرادرس به عنوان یک دانشگاه آنلاین، با ارائه آموزش های جمع بندی شده، راه های میانبرِ یادگیری پایتون را به شما نشان خواهد داد. اگر از منابع آموزشیِ درست، استفاده نکنید شاید مانند بسیاری از افراد در همان ابتدای کار، علاقه خود را به پایتون از دست دهید. مراحل اولیه یادگیری پایتون، همان صخره خسته کننده‌ای است که باید زود از آن بالا بروید. تنها در این صورت است که می توانید سرزمین سرسبزی را ببینید که در پشت این صخره قرار دارد. لازم نیست وقت زیادی را روی آن صخره بگذرانید. باید تا حد امکان، زمان کمتری را صرف حفظ سینتکس پایتون کنید. آنچه را که می آموزید باید بلافاصله در یک پروژه اولیه به کار بگیرید. با پیروی از این روش، یادگیری پایتون نه تنها بسیار سرگرم کننده خواهد بود بلکه باعث می‌شود با سرعتی باورنکردنی، همه چیز را یاد بگیرید. حفظ سینتکس یکی از موانع اولیه صعود و پیشرفت برای بسیاری از مبتدیان برنامه نویسی پایتون است

 

پایتون از صفر تا صد

مراحل آموزش پایتون از صفر تا صد به شیوه درست

مرحله 1 آموزش پایتون؛ درک آنچه که شما را برای یادگیری پایتون ترغیب می‌کند

قبل از شروع آموزش پایتون از صفر، از خود بپرسید که چرا می خواهید برنامه نویسی پایتون را یاد بگیرید. گاهی اوقات مراحل یادگیری، خسته کننده و یکنواخت خواهند بود. برای گذراندن موفقیت آمیز این مراحل، باید با تمرکز بر چیزهایی که به آنها علاقه زیادی دارید، به خود انگیزه بدهید. به عنوان یک مبتدی، شاید هنگام تلاش برای به خاطر سپردن نحو پایتون، حوصله و انرژی کافی نداشته باشید. منتها اگر از اصول پایتون برای ساختن یک وب‌سایت شخصی استفاده کنید متوجه می‌شوید که کار شما به هیچ وجه خسته کننده نیست. حتی شاید چنان به این کار علاقه مند شوید که با خوشحالی، شب ها نیز بیدار بمانید تا آن کار خود را تمام کنید. برای شروع، یک یا دو حوزۀ مورد علاقه پیدا کنید. برخی از پروژه هایی که ممکن است برای شما جالب باشد عبارتند از:

  • علم داده ها یا یادگیری ماشینی.
  • برنامه های موبایل
  • وب سایت ها
  • علوم کامپیوتر
  • بازی ها
  • پردازش و تحلیل داده ها
  • سخت افزار، حسگر ها و ربات ها
  • اسکریپت هایی برای خودکارسازی کار شما

 مرحله 2 از آموزش پایتون از صفر؛ یادگیری سینتکس پایه Basic Syntax))

متاسفانه نمی توان از این مرحله از آموزش پایتون گذشت. اما می توانید حداقل زمان را برای این کار صرف کنید. زیرا که این مرحله چندان دلچسب نیست. هر چه زودتر بتوانید روی پروژه ها کار کنید، سریعتر پایتون را یاد خواهید گرفت. بعد ها هر وقت، در موضوعی گیر کردید همیشه می توانید به سینتکس مراجعه کنید. در حالت ایده آل، بهتر است تنها چند هفته (کمتر از یک ماه) را برای سینتکس صرف کنید. نکته مهم دیگر این است که باید Python 3 را یاد بگیرید نه  .Python 2 متاسفانه بسیاری از منابع یادگیری پایتون، هنوز پایتون 2 را آموزش می دهند، اما شما باید حتما پایتون 3 را یاد بگیرید. پایتون 2، دیگر پشتیبانی نمی شود زیرا باگ ها و حفره هایی امنیتی داشت که در پایتون 3 برطرف شدند.

 

پایتون از صفر تا صد

مرحله 3 آموزش پایتون، پروژه های ساختار یافته بسازید

بعد از اینکه سینتکس پایۀ Python را یاد گرفتید، کار در پروژه های پایتون را شروع کنید. تا زمانی که دانش خود را به کار نگیرید، به خاطر سپردن همۀ چیزهایی که آموخته اید دشوار خواهد بود. پروژه‌ها قابلیت‌های شما را گسترش می‌دهند و به شما کمک می‌کنند مفاهیم جدید پایتون را بیاموزید. همچنین می توانید به کمک آنها نمونه کارهایی بسازید و بعدها این نمونه کارها  را به کارفرمایان بالقوه خود نشان دهید. البته بهتر است با پروژه های ساختار یافته شروع کنید. اینگونه پروژه ها به شما کمک می کند با سهولت و آسودگی خاطر بیشتری آموخته های خود را به کار بگیرید. منظور از پروژه‌های ساختار یافته پروژه هایی هستند که چارچوب مشخص تر و منظم تری دارند و دایرکتوری ها اجزای پروژه را دسته بندی کرده اند.

مرحله 4 آموزش پایتون از صفر؛ روی پروژه های خودتان کار کنید

در مرحله بعدی از یادگیری پایتون، بعد از اینکه روی چند پروژۀ ساختاریافته، کار کردید باید پروژه خودتان را از صفر شروع کنید. اگر بتوانید اولین پروژه های خود را با موضوعاتی دلخواه و جذاب شروع کنید، پایتون را سریعتر یاد خواهید گرفت. به یاد داشته باشید که با یک پروژه کوچک شروع کنید. یک پروژه کوچک که می‌توانید آن را به سرانجام برسانید بهتر از پروژه بزرگی است که هرگز انجام نمی‌شود. گاهی اوقات در ابتدا، پیدا کردن یک پروژه خوبِ پایتون می تواند دلهره آور باشد. برای پیدا کردن پروژه های اولیه خوب از نکات زیر پیروی کنید:

  • پروژه هایی را که قبلاً روی آنها کار می‌کردید گسترش دهید و عملکردهای بیشتری به آنها اضافه کنید.
  • بسته های منبع باز را برای مشارکت پیدا کنید.
  • ببینید آیا هیچ سازمان غیرانتفاعی محلی ای  به دنبال توسعه دهندگان داوطلب است. اگر اینطور بود حتما اعلام آمادگی کنید.
  • پروژه هایی را که دیگران ساخته اند پیدا کنید و ببینید که آیا می‌توانید آنها را گسترش یا تطبیق دهید. Github مکان خوبی برای یافتن این موارد است.
  • برای یافتن ایده های جالب، پست های دیگران را در وبلاگ های مرتبط مرور کنید.
  • به ابزارهایی فکر کنید که زندگی روزمره شما را آسان تر می کنند و سپس آنها را بسازید.

 

پایتون از صفر تا صد

نکته اصلی این است که اگر در انتخاب پروژۀ خوب خیلی معطل شوید، این خطر وجود دارد که هرگز پروژه ای را به پایان نرسانید. همانطور که پروژه خود را می سازید، با مشکلات و خطاهایی در کد خود مواجه خواهید شد. می‌توانید برای یافتن راه حل مشکلات خود از گوگل کمک بگیرید. گوگل متداول ترین ابزار مورد استفاده برای  برنامه نویسان مختلف است.

مرحله 5 از آموزش پایتون؛ بر روی پروژه های سخت تر کار کنید.

برای طی کردن مسیر آموزش پایتون از صفر تا صد و موفقیت کامل در آن به تدریج، سختی و دامنه کار پروژه های خود را افزایش دهید. اگر با چیزی که می‌سازید کاملاً راحت هستید، به این معنی است که وقت آن رسیده است که کاری سخت‌تر را امتحان کنید. کار را با پروژه های جدیدی ادامه دهید که مهارت‌های شما را به چالش می‌کشند و شما را به رشد بیشتر تشویق می کند.

می توانید با کارهای زیر، خود را به چالش بکشید:

  • سعی کنید نحوه ساخت پروژه های خود را به یک تازه کار آموزش دهید.
  • از خود بپرسید که آیا می توانم ابزارهای خود را افزایش دهم؟. آیا می تواند با داده های بیشتری کار کنم و یا می توانم ترافیک بیشتری را مدیریت کنم؟
  • ببینید که آیا می توانید برنامه خود را سریعتر اجرا کنید.
  • تلاش کنید که ابزار خود را برای دیگران نیز قابل استفاده و مفید کنید.
  • به تجاری سازی آنچه که ساخته اید فکر کنید.

مرحله آخر از آموزش پایتون از صفر تا صد؛ پیوسته به دانش و مهارت خود بیفزایید

پایتون به طور مداوم در حال تکامل است. یادگیری پایتون نیز هیچگاه به پایان نمی رسد. شما باید دائماً در حال یادگیری و کار روی پروژه های جدید باشید تا بتوانید مهارت خود را تقویت کنید. باید این کار را درست انجام دهید به گونه ای که وقتی به کدهای ۶ ماه پیش خود نگاه کنید بتوانید آنها را بهتر بنویسید. اگر به این نقطه رسیدید، در مسیر درستی هستید. پایتون یک زبان سرگرم کننده و مفید برای برنامه نویسی است. هر کسی اگر انگیزه و پشتکار کافی داشته باشد می تواند به سطح بالایی از مهارت در پایتون برسد.

 

پایتون از صفر تا صد

سوالات متداول در مورد یادگیری و آموزش پایتون از صفر تا صد

آیا یادگیری پایتون سخت است؟

یادگیری پایتون مطمئناً می تواند چالش برانگیز باشد و احتمالاً لحظات ناامیدکننده ای خواهید داشت. داشتن انگیزه برای ادامه یادگیری یکی از بزرگترین چالش ها برای شما خواهد بود. با این حال، اگر رویکرد گام به گامی را که در اینجا توضیح داده‌ شد در پیش بگیرید به راحتی می‌توانید موفق شوید. زیرا روی پروژه‌هایی کار خواهید کرد که واقعاً به آنها علاقه دارید.

آیا می توانید پایتون را رایگان یاد بگیرید؟

بله، بسیاری از منابع یادگیری پایتون، رایگان هستند. اینترنت نیز پر از منابع یادگیری رایگانِ پایتون است. البته یکی از نقطه ضعف های یادگیری رایگان، این است که اغلب باید مجموعه ای از منابع پراکنده را خودتان گردآوری و خلاصه برداری کنید. در این نوع یادگیری، شما باید زمان بیشتری را صرف تحقیق در مورد منابع آموزشی کنید. پلتفرم‌هایی پولیِ آموزش پایتون ممکن است روش‌های آموزشی بهتری را ارائه دهند و همچنین تا حد زیادی در وقت شما صرفه‌جویی خواهند کرد. زیرا که مطالب آموزشی را به صورت طبقه بندی شده در اختیار شما قرار می دهند. بنابراین دیگر لازم نیست خودتان برای پیدا کردن و ساختن برنامه درسی، وقت صرف کنید.

آیا یادگیری پایتون برای افرادی که تجربه کدنویسی ندارند امکان پذیر است؟

بله، وقتی گفته می شود آموزش پایتون از صفر، منظور همین است. در گروه ها و فروم های برنامه نویسان، افراد زیادی را می‌توان یافت که بدون تجربۀ کدنویسی، شروع به آموزش پایتون کرده‌اند. بسیاری از این افراد اکنون به‌عنوان تحلیل‌گر داده، دانشمند داده و یا مهندس داده، شغل پیدا کرده اند. پایتون یک زبان عالی برای مبتدیان برنامه نویسی است و برای یادگیری آن، نیازی به تجربه قبلی ندارید.

پایتون از صفر تا صد

 

یادگیری پایتون چقدر طول می‌کشد؟

یادگیری یک زبان برنامه نویسی تا حدودی شبیه یادگیری یک زبان گفتاری است. یادگیری شما واقعاً هیچ وقت پایان نمی یابد. زیرا زبان های برنامه نویسی، در حال تکامل هستند و همیشه چیزهای بیشتری برای یادگیری وجود دارد. با این حال، می توانید به مرحله ای برسید که بتوانید کدهای ساده اما کاربردی پایتون را خیلی سریع بنویسید. مدت زمانی که طول می کشد تا برای کار آماده شوید بستگی به اهداف، شغل مطلوب و تایم مطالعه شما  دارد. افراد تلاشگر و مشتاق با کمتر از ده ساعت مطالعه در هفته در کمتر از شش ماه به اهداف یادگیری خود می‌رسند.

آیا پایتون یک زبان برنامه نویسی آینده دار است؟

بله، بهتر است هرچه زودتر آموزش پایتون را شروع کنید. زیرا که پایتون یک زبان محبوب و انعطاف پذیر است که به طور حرفه ای در زمینه های مختلف استفاده می شود. این روزها کاربرد پایتون در رشته هایی مثل علم داده و یادگیری ماشین، بسیار رایج شده است. منتها شما می‌توانید پایتون را در ده ها عرصه دیگر نیز استفاده کنید. از جمله در امور مالی، توسعه وب، مهندسی نرم افزار، توسعه بازی و غیره. مهارت در پایتون در حال حاضر، تقاضای زیادی در بازار کار دارد. برخی از مهارت های پایتون فراتر از هر نوع مهارت فنی دیگری در بازار کار برنامه نویسی هستند. مهارت مهندسان داده و دانشمندان داده از جملۀ این مهارت ها است.

 

پایتون از صفر تا صد

گام نهایی اموزش پایتون از صفر

آموزش پایتون از صفر موضوعی بود که در این نوشته، مورد بحث قرار گرفت. علاوه بر این به ضرورت آموزش دیدن درست نیز تاکید شد. همچنین گفته شد که اگر از منابع یا دوره‌ های آموزشی مناسب استفاده نکنید شاید در مراحل اولیه آموزش پایتون از یادگیری آن دلسرد شوید. فرادرس، مرجعی قابل اعتماد است که می‌توانید از همان ابتدا برای آموزش پایتون به آن تکیه کنید. پیوستگی، جامعیت و دلچسب بودن منابع و دوره های آموزشیِ فرادرس، انگیزه شما را برای یادگیری پایتون تقویت خواهند کرد.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *