تبلیغات

تبلیغات

آیا قیمت پروفیل سبک میتواند شرط لازم و کافی برای خرید باشد؟

profil

در پاسخ به این پرسش می توان گفت قیمت مناسب پروفیل سبک شرط لازم برای خرید هست اما کافی نیست. علاوه بر قیمت، خریدار پروفیل سبک باید به نکات دیگری هم توجه کند تا بتواند بهترین انتخاب را با توجه به محصول تولیدی خود داشته باشد. گرچه قیمت پروفیل سبک تعیین کننده ی سود تولید است اما در صورتی که کارخانه تولید پروفیل سبک یا به طور عام تامین کننده قابل اعتماد باشد می تواند تضمینی برای کیفیت هم باشد. در ادامه توضیح خواهیم داد هنگام خرید علاوه بر قیمت باید به چه نکاتی توجه داشته باشید و به طور کلی چه عواملی می توانند قیمت پروفیل سبک را دچار تغییرات کنند.

1.نکاتی که برای انتخاب بهترین گزینه باید نسبت به آنها آگاه باشید.

ضخامت پروفیل سبک: ضخامت بر قیمت و وزن نهایی پروفیل به ازای هر شاخه و عملکرد آن حین انجام انواع فرآیندها اثر دارد. افزایش ضخامت باعث می شود وزن نهایی هر شاخه پروفیل بیشتر بشود. به دلیل آن که قیمت پروفیل سبک بر اساس وزن اعلام می شود و نه شاخه ، افزایش ضخامت برابر با افزایش قیمت خرید هر شاخه است. همچنین افزایش و کاهش ضخامت با توجه به نوع فرآیندهایی که روی پروفیل انجام می شود، ممکن است انجام آن ها را سخت تر و یا ساده تر کنند. درنتیجه انتخاب ضخامت درست بسیار مهم و تاثیر گذار است.

آبکاری: با توجه به محصول نهایی گاهی نیاز هست پروفیل سبک آبکاری بشود. گاهی آبکاری با هدف بهبود کیفیت و ضدزنگ کردن مقطع و گاهی هم برای زیباتر کردن آن انجام می شود. آبکاری نیکل کروم و آبکاری با فلز روی یا همان گالوانیزاسیون دو نوع از کاربردی ترین انواع آبکاری هستند. عموما گالوانیزاسیون برای ضد زنگ کردن مقطع و آبکاری نیکل کروم برای زیباتر کردن و ضدزنگ کردن فولاد استفاده می شود. انتخاب مناسب ترین روش آبکاری بسیار مهم است چرا که هر کدام هزینه و کارکرد خاصی دارند. برای مثال بین این دو نوع آبکاری گالوانیزاسیون ارزان قیمت و آبکاری نیکل کروم به خاطر فلزات گران قیمت مصرفی در آن طبعا گران قیمت تر است.

کیفیت ورق: توجه به کیفیت ورق هنگام خرید بسیار مهم است. زیرا کیفیت ورق بر کیفیت انجام انواع فرآیندها چون خم و آبکاری تاثیر مستقیم دارد. برای خمکاری اگر ورق آنیل نشده باشد یا به اصطلاح اسید شوی باشد پروفیل آن تنها مناسب برای راسته کاری است و امکان انجام خم برای آن وجود ندارد. یا برای آبکاری اگر زبری سطح مناسب نباشد فرآیند به درستی انجام نخواهد شد. زبری زیاد باعث می شود آبکاری با کیفیت درستی انجام نشود و زبری کم یا به عبارتی صیقلی بودن بیش از حد سطح نمی تواند آبکاری را به سطح متصل نگه دارد.

  1. عواملی که میتواند قیمت پروفیل سبک را دچار تغییرات کند.
همچنین بخوانید  کار تیمی چیست — مزایای کار تیمی و عوامل موثر در موفقیت

کیفیت ورق: انجام هر مرحله ی بیشتر برای بهبود خواص باعث افزایش قیمت ورق روغنی می شود. بدیهی است که برای داشتن بهترین کیفیت ورق باید هزینه ی بیشتری هم پرداخت کنیم. با توجه به این که چیزی در حدود 90% قیمت نهایی پروفیل سبک مربوط به هزینه ی ورق مصرفی آن می باشد افزایش هزینه ی خرید ورق برابر با افزایش قیمت پروفیل سبک است اما این افزایش قیمت به دلیل آن که به خاطر کیفیت بالای ورق است عقلانی و توجیه پذیر است.

پروفیل سبک

 

کیفیت تولید: این جا بیشتر منظور از کیفیت تولید ، کیفیت درزجوش است. چه از نظر انجام کامل و درست جوشکاری درز و چه از نظر برداشتن زائده های درزجوش. اگر جوشکاری به درستی انجام شده باشد و زائده های درزجوش آن نیز به طور کامل از سطح برداشته شده باشد فرآیندهایی چون خم و آبکاری به درستی و با کیفیت مناسب انجام خواهند شد. بدیهی است که این کیفیت بالا بر افزایش قیمت اثر گذار خواهد بود.

میزان عرضه و تقاضا: نه فقط در بازار خرید و فروش پروفیل بلکه در تمامی بازار ها میزان عرضه و تقاضا به طور مستقیم بر افزایش و کاهش قیمت ها اثر دارد.

قیمت حمل و نقل و انرژی: برای تولید و انتفال فولاد در هر مرحله از تولید انرژی زیادی مصرف می شود. در نتیجه نوسانات قیمت انرژی و حمل نقل بر قیمت پروفیل سبک با توجه به این که محصول نهایی در چرخه ی تولید فولاد است تاثیر قابل توجهی دارد.

قیمت ارز: به طور کلی فولاد در ایران صنعتی بومی است و به خارج واستگی زیادی ندارد. به همین خاطر نوسانات قیمت ارز آن را دچار تغییرات چشم گیری نمی کند اما در صورت بالا رفتن نرخ ارز واردات محصولات ایران برای همسایگان بسیار پر سود خواهد بود پس با افزایش صادرات شاید تامین نیاز داخل با مشکل مواجه بشود و طبق قانون عرضه و تقاضا قیمت ها افزایش پیدا کند.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *