تبلیغات

تبلیغات

پدال و سیستم ترمز خودرو

mvm

طبیعتاً هر وسیله نقلیه در حال حرکت باید مجهز به سیستم ترمز کامل باشد. البته در اوایل صنعت خودروسازی که این دستگاه ها خیلی سریع نبودند، شاید اهمیت این سیستم چندان حیاتی به نظر نمی رسید. اما اکنون که رانندگی و سرعت غیرمجاز به رفتارهای طبیعی سبک زندگی بشر امروزی تبدیل شده است، باید به سیستم ترمز خودروها و وسایل نقلیه توجه زیادی شود. به همین دلیل است که انواع سیستم های ترمز برای ارائه بالاترین سطح ایمنی توسعه یافته اند. سیستم ترمز خودرو مهمترین گزینه ایمنی محسوب می شود. بیایید نگاهی دقیق تر به این سیستم حیاتی بیندازیم تا ببینیم چیست و چگونه کار می کند. . برای انجام این کار، سیستم بین لنت ترمز و دیسک چرخ اصطکاک ایجاد می کند و یک شتاب منفی برای کاهش یا توقف کامل خودرو ایجاد می کند.

امروزه عملکرد این سیستم ها فراتر رفته و علاوه بر کاهش سرعت و توقف خودرو، نقش مهمی در هندلینگ آن نیز ایفا می کند. این ویژگی بویژه در پیچ ها و پیچ های خطرناک خودرو را با صدای بلند فریاد می زند و از سر خوردن خطرناک در جاده یا تغییر جهت جلوگیری می کند.

ترمزها به وییه در لوازم ام وی ام سیستمی هستند که طبق قوانین دینامیک و اصطکاک کار می کنند. اکثر سیستم های ترمزی که امروزه در خودروها می بینیم روغنی هستند. از نظر علمی ثابت شده است که مایعات و روغن ها مانند هوا نیستند که متراکم شوند. بنابراین، هنگامی که به آنها فشار وارد می شود، با حفظ حجم حرکت می کنند و فشار منتقل شده را به مکان دیگری منتقل می کنند. بنابراین چیزی به نام تراکم در آنها نمی بینیم. بنابراین، متخصصان دریافتند که می‌توانند سیستمی طراحی کنند که در آن با فشار دادن پدال، بتوان از همان روغن‌ها و مایعات و تراکم ناپذیری آنها برای کاهش سرعت و ایجاد اصطکاک در چرخ‌های خودرو استفاده کرد.

یکی از مهم ترین سوالاتی که برای هر کسی وجود دارد این است که چگونه می توان خودرویی با این وزن را در سرعت بالا با نیرویی ساده یعنی فشار دادن پدال ترمز متوقف کرد. طبق قواعد فیزیکی اینرسی سکون و حرکت، وقتی جسمی در حالت سکون یا حرکت است، تا زمانی که هیچ نیرویی به آن وارد نشود و هیچ مقاومتی در کار نباشد، به ایستادن یا حرکت خود ادامه می دهد. برای انجام این کار، برای غلبه بر اینرسی حرکت، اعمال نیروی بیشتر و مقاومت بیشتر ضروری است. چگونه است که یک حرکت ساده پا روی پدال چنین نیرویی ایجاد می کند؟

همچنین بخوانید  شیوه خرید فالوور اینستاگرام از سایت هایپرفالو

متخصصان با طرح های خاصی که در سیستم های مختلف ترمز ایجاد شده اند، عملا نیروی اولیه وارد شده به پدال ترمز را چند برابر می کنند تا بتوانند سرعت خودرو را کاهش دهند یا خودرو را متوقف کنند. برای این منظور مهندسان از اصول مزیت مکانیکی (اهرم) و افزایش نیروی هیدرولیک برای افزایش و ضرب نیروی ورودی استفاده می کنند. بر اساس اصل مزیت مکانیکی، نیرویی که ماشین به بدنه وارد می کند، چند برابر نیرویی است که ما به دستگاه وارد می کنیم. در اهرم ها، مزیت مکانیکی با نسبت طول بازوی محرک به طول بازوی مقاومتی به دست می آید. با دستکاری این نسبت، نیروی اعمالی عملا چند برابر می شود تا بتوان خودرو را متوقف کرد. علاوه بر این، طبق قوانین هیدرولیک، نیرو توسط یک مایع تراکم ناپذیر که اغلب مایع ترمز در اکثر خودروها است، منتقل می شود و باعث ترمز در چرخ ها می شود. در سیستم های هیدرولیک با استفاده از قانون پاسکال، نیروی خروجی عملا به مضربی از نیروی ورودی تبدیل می شود. یک قانون اساسی هیدرودینامیک بیان می کند که تغییرات فشار در هر نقطه از یک سیال تراکم ناپذیر به تمام نقاط و سطوح سیال منتقل می شود. نتیجه همه این محاسبات تولید نیروی مورد نیاز و توقف خودرو در زیر ترمز است. از متغیر دیگری به نام ضریب اصطکاک نیز در این سیستم استفاده می شود. دو جسمی که روی هم قرار می گیرند، صرف نظر از اینکه چقدر مسطح هستند، همیشه دارای سطوح ناهمگونی هستند که باعث می شود لغزش آنها روی هم دشوار یا آسان باشد. همچنین، برای مثال، لغزش پلاستیک ها روی یکدیگر بسیار سخت تر از فولاد یا فلزات است.

حاصل این همه دانش فیزیکی، سیستم ترمز را ایجاد می کند و نیروی اولیه اعمال شده برای توقف خودرو را افزایش و چند برابر می کند. در غیر این صورت با خرید لوازم یدکی ام وی ام 315 با یک فشردن ساده پدال ترمز هرگز نمی توانیم خودروی به این بزرگی و سنگینی را با این سرعت بالا متوقف کنیم.

ABS و سایر سیستم های کمکی ترمز چیست؟

هنگامی که یک خودرو به طور ناگهانی ترمز می کند، ممکن است چرخ ها قفل شوند. در این صورت کنترل خودرو مشکل می شود و کشیده می شود. سیستم های کنترلی و کمکی مانند IBS برای پیش بینی هوشمند احتمال قفل شدن چرخ ها در هنگام ترمزگیری و جلوگیری از قفل شدن آنها استفاده می شود. بنابراین، هنگامی که شما به طور ناگهانی ترمز می کنید، یک یا چند چرخ خودروی شما می تواند قفل شود. در این صورت خودرو به طور جدی ناامید شده و از کنترل شما خارج می شود. این سیستم احتمال انسداد را تشخیص می‌دهد، فشار روغن را از پروانه که در شرف مسدود شدن است حذف می‌کند و آن فشار را در کمتر از یک ثانیه دوباره اعمال می‌کند.

همچنین بخوانید  خرید یوسی پابجی موبایل در ایران

این سیستم ها از یک پردازنده الکترونیکی، یک سنسور برای هر چرخ، یک پمپ هیدرولیک الکترونیکی و یک مخزن فشار هیدرولیک استفاده می کنند. سنسورها به طور مداوم اطلاعات دریافتی را تجزیه و تحلیل می کنند و در صورت بروز خطر، فشار روغن را از طریق شیر سروو هیدرولیک فعال و غیرفعال می کنند. چرا لوازم یدکی ام وی ام 110 دیجی کار شاپ را باید انتخاب کنید؟

در مدل دیگری از ترمزهای کمکی، با ترمز دینامیکی مواجه هستیم که به طور مستقل نیروهای وارد شده به هر چرخ را ارزیابی می کند و ترمز هر یک را روی این اطلاعات منحصر به فرد اعمال می کند. ترمزهای اعمال شده روی یک چرخ ممکن است با دیگری متفاوت باشد.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *