تبلیغات

تبلیغات

4 روش طراحی اپلیکیشن رایگان | آموزش طراحی اپلیکیشن رایگان از صفر تا صد

app-lication

در این مقاله 2 رسالت داریم! در درجه اول می‌خواهیم به شما نحوه طراحی اپلیکیشن رایگان، طراحی اپ با هزینه کم و همینطور ساخت اپ حرفه‌ای را توضیح بدهیم. در بخش دوم که قسمت مهم‌تر است، توضیح خواهیم داد که آیا اصلا نیازی هست که بخواهید یک اپلیکیشن برای کسب و کارتان طراحی کنید؟ و اگر جواب مثبت است، باید چطور آن را بازاریابی کنید؟

قبل از اینکه به سراغ معرفی نحوه طراحی اپلیکیشن رایگان برویم مایلم مجموعه آموزش توسعه اپلیکیشن موبایل فرادرس را به شما معرفی کنم. برای دریافت این مجموعه آموزشی در صورت تمایل میتوانید روی لینک زیر کلیک کنید.

روش های طراحی اپلیکیشن رایگان

خب، در ادامه به ترتیب به به تمامی روش های ساخت اپلیکیشن رایگان یا کم‌هزینه که در سطح وب فارسی کارایی دارد اشاره می‌کنیم.

۱. ساخت اپ با اپلیکیشن سازها

ببینید، در سطح وب یک‌سری سیستم وجود دارند که به شما اجازه می‌دهند تنها با چند کلیک، صاحب یک سایت یا اپلیکیشن شوید! در واقع این سیستم‌ها به‌شکلی طراحی شده‌اند که تمامی کدهای مورد نیاز یک سایت یا اپلیکیشن از قبل در آنها قرار گرفته، سپس شما می‌توانید با انتخاب ظاهر و قالب دلخواه، اپلیکیشن یا سایت‌تان را به طور کامل تحویل بگیرید. البته در ادامه هم با داشبوردهای ساده‌ای که خود این سیستم‌ها در اختیارتان قرار می‌دهند، می‌توانید یک‌سری جزئیات مثل محتوا و محصولات درون سایت و اپ را تغییر بدهید.

نکته مهم اینجاست، اغلب این سیستم‌ها اجازه می‌دهند به‌شکل رایگان بین 7 الی 15 روز از خدمات‌شان استفاده کرده و به زبان دیگر، محصول‌شان را تست کنید. اما در نهایت برای استفاده دائم، نیازمند خرید پلن‌های‌شان هستید. در هر حال اگر علاقه‌مند به کار با این ابزارها هستید، در ادامه نام چند تای‌شان را برای‌تان نوشته‌ایم:

  • AppBeSaz
  • اپ ساز
  • اپتو
  • ایراکد

با جستجوی نام هر کدام، می‌توانید به سایت آن رسیده و در نهایت با مقایسه قیمت‌ها، بررسی نظرات و قابلیت‌ها، بهترین را انتخاب کنید.

۲. ساخت اپلیکیشن با افزونه وردپرسی

ببینید، شما می‌توانید به 2 شکل یک اپلیکیشن برای خودتان بسازید. شکل اول، اپلیکیشن‌های پیچیده‌ای هستند که به تنهایی تعداد زیادی جزئیات دارند. مثلا اپلیکیشن اینستاگرام، دیجی کالا و… خودشان به طور مستقل تعداد زیادی ویژگی خاص را دارا هستند. اما در روش دوم، می‌توانید اپلیکیشنی داشته باشید که خیلی جزئیات زیادی نداشته، حرفه‌ای نیست، اما برای یک کسب و کار اینترنتی تازه‌کار، کافی است.

در واقع در این روش، یک نسخه اپلیکیشن موبایل اندروید یا آیفون از وب سایت شما ساخته می‌شود! به این ترتیب عملا کاربر بعد از نصب اپ روی تلفن همراهش، وارد سایت شما خواهد شد اما چند قابلیت ریز و جزئی بیشتر هم نسبت به خود سایت در دسترسش قرار می‌گیرد. اگر قصدتان طراحی اپلیکیشن رایگان به روش دوم باشد و البته اگر سایت کسب و کارتان را با وردپرس ساخته‌اید، کافی است یک افزونه روی آن نصب کنید! افزونه‌های زیادی برای این منظور ساخته شده‌اند. مثلا افزونه WordApp Mobile App Plugin که به کمکش می‌توانید در خود داشبورد وردپرس، تغییرات لازم را ایجاد کرده و عملا تعیین کنید که اپلیکیشن موبایل‌تان قرار است چه جزئیات و ویژگی‌هایی داشته باشد.

۳. ساخت اپلیکیشن با برنامه نویسی

 

طراحی اپلیکیشن رایگان

اجازه بدهید کمی با شما صادق باشم، هیچ کسب و کاری در راه رضای خدا به شما یک اپلیکیشن رایگان حرفه‌ای نمی‌دهد! بنابراین اگر واقعا قصدتان پیدا کردن مسیری است که یک اپ کاملا رایگان در اختیارتان بگذارد، بهتر است این مقاله را ببندید و البته دنبال مقالات دیگر هم نروید.

اما در عین حال اگر می‌خواهید یک اپلیکیشن رایگان داشته باشید و حاضرید در ازای این رایگان بودن، از زمان‌تان خرج کنید، خب این ایده به دردتان می‌خورد؛ ایده طراحی اپلیکیشن رایگان با یادگیری اصول برنامه نویسی! در این روش باید یک دوره جامع آموزش برنامه نویسی اپلیکیشن شرکت کرده و به مرور چیزی که یاد می‌گیرید را پیاده‌سازی کنید تا در نهایت اپ خودتان را بسازید.

۴. ساخت اپلیکیشن رایگان با نرم افزارها

خب، ایده بعدی که راستش را بخواهید خیلی هم جذاب و کاربردی نیست، طراحی اپلیکیشن رایگان به کمک نرم افزارهاست! در این ایده، شما قرار است به سراغ یک‌سری نرم افزار و حتی اپلیکیشن موبایل بروید. در ادامه این ابزارها قابلیت‌هایی را در اختیارتان می‌گذارند که بتوانید به کمک‌شان، تعیین کنید دقیقا اپلیکیشن مورد نظر، چه جزئیاتی داشته باشد.

در نهایت هم به شما اجازه خروجی گرفتن به عنوان یک فایل اندروید یا IOS داده خواهد شد. همانطور که احتمالا حدس زدید، خب قطعا اپلیکیشن خروجی در این روش، خیلی کیفیت زیادی ندارد. در عین حال نکته بعدی اینجاست که بسیاری از این نرم افزارها در نهایت پولی هستند و صرفا چند قابلیت کوچک‌شان را به رایگان در اختیار شما می‌گذارند. در هر حال در ادامه به طور خلاصه نام چند تا از آنها را در اختیارتان قرار می‌دهیم:

  • وب سایت AppyPie
  • ابزار AppMakr
  • ابزار AppInstitute
  • ابزار GoodBarber

بهترین روش برای طراحی اپلیکیشن رایگان چیست؟

همانطور که بالاتر هم گفتیم، در ابتدا باید این تصور که می‌شود به طور کاملا رایگان یک اپلیکیشن به درد بخور ساخت را از سر بیرون کنید. در درجه دوم هم اگر حاضرید از زمان‌تان مایه بگذارید، خب قطعا بهترین انتخاب این است که در یک دوره آموزشی شرکت کرده و به کمک محتوایش، اپلیکیشن مورد نظرتان را بسازید. در عین حال اگر هم قصدتان ساخت اپلیکیشن با هزینه و قیمت نسبتا اندک باشد، بعضی اپلیکیشن‌سازها کمک‌تان می‌کنند. همینطور افزونه‌های اپلیکیشن‌ساز که روی وردپرس نصب می‌شوند هم انتخاب بدی نیستند.

آیا طراحی اپلیکیشن برای هر کسب و کاری خوب است؟

دقیقا همانطور که 4 الی 5 سال پیش همه کسب و کارها به طراحان سایت و شرکت‌های برنامه نویسی هجوم برده و تقاضای طراحی سایت می‌کردند، امروز هم بسیاری از صاحبان کسب و کار به شدت در تب طراحی اپ اندروید و IOS افتاده‌اند. البته تفاوت در اینجاست که وب سایت برای اغلب کسب و کارها یک انتخاب عالی محسوب می‌شود اما اپلیکیشن به درد همه کسب و کاری نمی‌خورد! یعنی چه؟

قبل از هر چیزی این سوال را بپرسید

 

طراحی اپلیکیشن رایگان

قبل از اینکه تصمیم‌تان برای ساخت اپلیکیشن را جدی کنید، به عنوان یک صاحب کسب و کار هوشمند باید این سوال را از خودتان بپرسید:

چرا مخاطب باید اپلیکیشن من را روی تلفن همراهش نصب کند!

ببینید، اپلیکیشن چیزی مثل سایت نیست که مخاطب هر موقع دلش خواست یک لحظه با تایپ کردن یک عبارت، واردش شود. در واقع در دنیای پرهیاهوی امروز که هر کسب و کاری قصد دارد به روشی توجه مخاطب را به خودش جلب کند، قانع کردن مخاطب به نصب اپلیکیشن شما روی تلفن همراهش، کار بسیار سختی است! اجازه بدهید مثال بزنیم:

مدتی پیش یک کسب و کار اینترنتی را مشاهده کردیم که در حوزه فروش MDF فعال بود. در بخش پایینی سایت این کسب و کار، یک اعلان بزرگ مشاهده می‌شد که در آن مخاطبان را به نصب اپلیکیشن دعوت می‌کرد. اما نکته اینجا بود؛ هیچ دلیلی برای نصب اپ در این دعوت وجود نداشت! در واقع در چنین شرایطی مخاطب با خودش فکر می‌کند که وقتی می‌توانم به تمامی خدمات لازم از طریق سایت دسترسی داشته باشم، برای چه باید از زمان و حجم اینترنتم مایه گذاشته و اپلیکیشن را روی تلفن همراهم نصب کنم؟ پس اگر تصور کرده‌اید که صرفا ساخت یک اپلیکیشن باعث افزایش مخاطبان شما شده و درآمدتان را بالا می‌برد، اینطور نیست.

بررسی ۲ نمونه اپلیکیشن ساخته شده با کیفیت

اجازه بدهید از 2 نمونه عالی صحبت کنیم که به‌شکل منطقی مخاطبان را به نصب اپلیکیشن‌های‌شان دعوت کرده و انگیزه‌های خوبی به آنها می‌دهند.

۱. دیجی کالا

احتمالا می‌دانید که دیجی کالا یک اپلیکیشن هم دارد و جالب اینجاست که تعداد زیادی از مخاطبان طی روز این اپ را مورد استفاده قرار می‌دهند. اگر بخواهیم کمی دقیق این مورد را بررسی کنیم:

اول از همه اینکه مهم‌ترین مزیت اپلیکیشن نسبت به سایت، تجربه کاربری بهتر آن است. این یعنی به عنوان یک کاربر می‌توانید راحت‌تر از طریق اپلیکیشن، اقدام به بررسی محصولات و خرید کنید.

در درجه دوم، مخاطبان یک بهانه خوب برای نصب اپ دارند؛ اینکه اغلب اقلام مصرفی مورد نیازشان در دیجی کالا پیدا می‌شود. بنابراین برای هر خریدی به آن نیاز پیدا می‌کنند و این منطقی است که بخواهند اپلیکیشنش را داشته باشند تا راحت‌تر به آن دسترسی پیدا کنند.

مورد بعدی هم اینکه دیجی کالا خدمات بسیار زیادی را برای کاربران اپلیکیشنش در نظر گرفته. مثلا اینکه بعضی مواقع کدهای تخفیف خاصی در نظر می‌گیرد که صرفا برای کاربران اپ قابل استفاده است. یا اینکه به آنها گاها خدماتی مثل تخفیف بیشتر، ارسال رایگان و… می‌دهد. همه اینها با هم به انگیزه‌هایی تبدیل شده‌اند که می‌تواند مخاطب را مجاب به نصب اپ دیجی کالا کند. حالا شما قبل از طراحی اپلیکیشن رایگان، بپرسید آیا چنین انگیزه‌هایی برای اپ کسب و کار من هم وجود دارد؟ یا مخاطب بعد از نصب کردنش به هیچ چیز جدیدی دست پیدا نمی‌کند؟

۲. کافه بازار

مورد و نمونه بعدی، کافه بازار است! راستش را بخواهید کافه بازار یک نمونه مستبد است که بر خلاف دیجی کالا، مخاطبان را اجبار به نصب اپلیکیشنش می‌کند! اگر تا الان سعی کرده باشید از وب سایت بازار برنامه‌ای را دانلود کنید، متوجه شده‌اید که این سایت برای دانلود کردن اپ‌های دیگر، شما را مجبور به دانلود اپ کافه بازار می‌کند.

اما این استراتژی زوری برای کسب و کار ما هم جوابگو است؟! نه! نکته مهم اینجاست که در واقع کافه بازار الان چیزی مثل ایرانخودرو و سایپا است! همانطور که می‌دانید، ما در حال حاضر در ایران گزینه بهتری به جز خرید خودروهای داخلی، حتی در عین قیمت بالا و کیفیت پایین نداریم. در مورد کافه بازار هم به همین شکل است، چراکه ما در حال حاضر گزینه بهتری از بازار نداریم و به همین دلیل، بازار می‌تواند به راحتی بدون اینکه نگران از دست دادن مخاطبانش باشد، آنها را به نصب اپلیکیشنش اجبار کند.

بعد از طراحی اپلیکیشن رایگان چه کنیم؟

خب، بیایید تصور کنیم که شما به کمک یکی از راهکارهای طراحی اپلیکیشن که در ابتدای مقاله معرفی شد، یک اپلیکیشن ساختید. همینطور تصور می‌کنیم که الان یک استراتژی قدرتمند برای ترغیب مخاطبان به نصب برنامه در نظر گرفته و در این مورد هم مشکلی نیست. اما از الان به بعد باید چه کنیم؟!

۱. ASO

 

طراحی اپلیکیشن رایگان

ASO به معنی بهینه کردن اپلیکیشن برای بیشتر دیده شدن در موتورهای جستجویی مثل کافه بازار و گوگل پلی است. در این فرآیند سعی می‌کنید با نوشتن متن جذاب در توضیحات اپلیکیشن، با قرار دادن تصاویر خوب، لوگو جذاب و… کاری کنید که وقتی مخاطبان کلمات مرتبط به اپ شما را جستجو می‌کنند، آن را در نتایج جستجو مشاهده کنند.

مثلا اینکه وقتی شما کلمه اپ ویرایش ویدیو را جستجو می‌کنید، اپلیکیشن VivaVideo را در گوگل پلی می‌بینید، به همین ASO ربط دارد. بنابراین اولین قدم‌تان بهینه کردن اپ در این سایت‌هاست.

۲. تبلیغات در اینستاگرام

در قدم دوم باید به کمک اینستاگرام تعداد نصب اپلیکیشن را بالا ببرید. در این شرایط احتمالا از قبل یک پیج برای کسب و کارتان دارید که خب باید با دادن پیشنهادهای جذاب مثل تخفیف و هدیه مخاطبان پیج را به نصب اپ ترغیب کنید. اگر هم از قبل پیجی ندارید، می‌توانید یا یک پیج اختصاصی برای اپلیکیشن زده یا از تبلیغات در دیگر پیج‌ها کمک بگیرید.

۳. تبلیغات در سایت و SEO

در قدم بعدی، باید ابتدا به کمک فرآیند سئو یا همان SEO، بازدید سایت را بالا ببرید. یعنی کاری کنید که مخاطبان بعد از جستجوی کلمات مرتبط به حوزه کاری شما، صفحات سایت شما را در نتایج جستجوی گوگل مشاهده کنند. بعد از این‌هم به کمک ایده‌هایی مثل بنر تبلیغاتی، پاپ آپ و… مخاطبان را به نصب اپلیکیشن ترغیب کنید.

۴. افزایش نرخ تبدیل

در نهایت آخرین کاری که باید بکنید، این است که از هر تکنیکی در دنیای بازاریابی دیجیتال کمک بگیرید تا نرخ تبدیل مخاطبان عادی اپلیکیشن به خریدار محصولات و خدمات‌تان بیشتر شود. مثلا می‌توانید از نوتیفیکیشن‌های اپ استفاده کنید، قابلیت‌های جدید به اپ اضافه کرده و سعی کنید مخاطبان را درگیر گیمیفیکیشن کنید و… .

کلام آخر در مورد طراحی اپلیکیشن رایگان

خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله تمامی راهکارهای موجود برای طراحی اپلیکیشن رایگان را بررسی کردیم. همینطور در بخش دوم مقاله با هم در مورد اهمیت اپلیکیشن در کسب و کار اینترنتی شما و لزوم طراحی کردن یا نکردنش و در آخر اصول بازاریابی مرتبط به آن صحبت کردیم. باز هم اگر تصور می‌کنید بخشی از این مقاله برای‌تان غیر قابل درک بوده، در بخش نظرات سوال‌تان را در موردش بپرسید یا نظرتان را برای‌مان بنویسید.

اجازه دهید در پایان مجموعه آموزش برنامه نویسی اندروید فرادرس را به شما معرفی کنم. با دریافت این مجموعه آموزشی که کاملترین مجموعه آموزش برنامه نویسی اندروید در سطح وب فارسی میباشد و توسط برترین اساتید فعال در زمینه برنامه نویسی اندروید تدریس شده است میتوانید اصول طراحی اپلیکیشن رایگان برای اندروید را با سرعت یاد بگیرید. برای دریافت این آموزش روی لینک زیر کلیک کنید.

مجموعه آموزش برنامه نویسی اندروید — کلیک کنید

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *