تبلیغات

تبلیغات

کتیا یا سالیدورک؛ کدام بهتر است؟ مقایسه نرم افزارهای کتیا و سالیدورک + راهنمای یادگیری

catia

انتخاب بین نرم‌افزارهای کتیا یا سالیدورک برای مهندسین مکانیک انتخاب بحث برانگیزی است. چیزی که همواره ذهن مهندسین به خصوص دانشجویان را درگیر می‌کند، این است که زمان را به یادگیری کدام نرم‌افزار اختصاص دهند. بسیاری که در شرکت‌های تولیدی به دنبال نرم‌افزار طراحی و مدل‌سازی هستند، هرکدام نظر خود را در مورد تفاوت‌ها، شباهت‌ها و برتری هر کدام از این نرم‌افزارها دارند. در این مطلب قصد داریم پیشینه‌ای کلی از هر دو برنامه ارائه دهیم. همینطور به مقایسه جامعی از هر دو برنامه خواهیم پرداخت که شما بتوانید نرم افزاری که مناسب نیاز خودتان است را با اطلاعات کامل، پیدا کنید. در صورتی که اطلاعاتی در زمینه کار با این نرم افزارها ندارید میتوانید برای آشنایی بیشتر با با نرم افزار کتیا به مجموعه آموزش کتیا در فرادرس مراجعه کنید. برای دریافت این آموزش روی لینک زیر کلیک کنید.

کتیا چیست؟

کتیا CATIA نرم‌افزار قدرتمندی در زمینه 3D Modeling است که در حال حاضر متعلق به شرکت Dassault Systems است. این برنامه در سال 1977 منتشر شد. نرم افزارکتیا برای طراحی، تولید و تحلیل به کمک کامپیوتر، درسطح جهانی استفاده می‌شود. این نرم افزار در ایران نیز محبوب است و پیشینه‌ای طولانی دارد. طراحان حرفه‌ای آن را به خاطرماهیت ‏تحلیلی ‏که دارد اغلب جهت پروژه‌های مهندسی مکانیک مورد استفاده قرار می‌دهند. ‏این پروژه‌های مهندسی شامل صنایع مختلفی مثل هوافضا، عمران، لوازم خانگی، اتومبیل ، هوانوردی و نفت و پتروشیمی است.

سالیدورک

کتیا برای چه کاری است؟

همانطور که متوجه شده‌اید این برنامه برای تشکیلات حرفه‌ای و بزرگ ساخته شده است. برخی از کاربردهای کتیا را در اینجا برایتان لیست کرده‌ایم:

  • طراحی مراحل ساخت و تولید
  • تحلیل روش‌ها، سیستم‌ها و تجهیزات
  • طراحی قطعات پیچیده
  • شبیه سازی محصولات و محیط‌های صنعتی
  • طراحی قالب‌ها
  • تجزیه و تحلیل مدل‌ها و بهبود و گسترش آنان

سالیدورک چیست؟

سالیدورک یا سالیدورکس نیزمتعلق به شرکت Dassault Systems است که در سال 1995 به بازار ارائه شد. این نرم‌افزار مدل‌سازی 3D پارامتریک است؛ یعنی بر اساس میزان ابعاد عمل می‌کند. هنگامی که ابعاد تغییر می‌کند، مدل 3D شکل خود را تغییر می‌دهد. SolidWorks ابزارهای خوبی از جمله شبیه سازی، توانایی ترسیم با استفاده از قطعات یا مجموعه ها، ابزارهای رندر(Rendering) و غیره دارد. مهندسان و متخصصان و دانشجویان در دانشکده‌های مکانیک و مهندسی از این برنامه استفاده می‌کنند. این نرم‌افزار فضای کاربردوستانه‌ای دارد. SolidWorks در صنایع و طراحی محصولات، ماشین آلات، آموزش و صنایع پزشکی بسیار محبوب است.

سالیدورک

ویژگی های سالیدورک

برخی از ویژگی‌های این برنامه را اینجا برایتان لیست کرده‌ایم:

  • یادگیری آسان نسبت به نرم افزارهای CAD
  • با همه نرم‌افزارهای ماشین‌کاری و تحلیلی، سازگاری دارد
  • امکان معادله‌نویسی
  • امکان استفاده از Design Table
  • قابلیت ایجاد نماهای انفجاری در طی مونتاژ یا دمونتاژ فیلم و انیمیشن

مقایسه Catia و SolidWorks

کتیا یا سالیدورک؟ وقتش رسیده است که ریز به ریز نقاط قوت و ضعف هر دو برنامه را شرح دهیم . بیایید با اهداف آنان شروع کنیم. به بیان خیلی ساده: می‌توانید قطعات خودرو را در Solidworks طراحی کنید و با Catia ماشین و کارخانه‌ را طراحی کنید. هر دو این نرم افزارهای CAD هستند اما اهداف متفاوتی دارند. SolidWorks به کاربر این توانایی را می‌دهد که کل ماشین را طراحی کنید، اما از آنجایی که نرم افزار پارامتریک است، به اندازه کتیا کارآمد نخواهد بود. کتیا قابلیت این را دارد که تشخیص دهد هر قطعه ماشین چگونه عمل می‌کند.

کتیا یا سالیدورک را انتخاب کنم؟

وقتی نوبت به انتخاب کتیا یا سالیدورک می‌رسد، باید از روند یادگیری آنان نیز مطلع شوید. Catia سرمایه‌گذاری عالی برای تولیدکنندگان بزرگ است، اما یادگیری آن زمان‌بر است و اگر واقعا می‌خواهید سال‌ها از آن استفاده ‌کنید، ارزش سرمایه‌گذاری دارد. کتیا همچنین برنامه‌های سفارشی مخصوص صنایع مختلف را در اختیار شما قرار می‌دهد. از آن طرف، SolidWorks کاربرپسندتر است و یادگیری آن آسان‌تر است زیرا برای اهداف آموزشی استفاده می‌شود.

مثلا اگر شما در حال طراحی چرخ دنده هستید، SolidWorks بسیار کاربردی است. هم Catia و هم SolidWorks به بالاترین دقت رسیده‌اند و برای اهداف مهندسی، ایده آل هستند ولی وقتی صحبت از ویژگی‌ها به میان می‌آید، SolidWorks طیف گسترده‌تری از گزینه‌های رندر برای عکس طبیعی، شبیه‌سازی سیال و راه‌حل‌های طراحی الکتریکی دارد. هر گونه تفاوت بین Catia و SolidWorks به دلیل این واقعیت است که آن نرم افزارهای CAD نیازهای کاربران مختلف را برآورده می‌کنند.

شباهت کتیا و سالیدورک

شباهت‌هایی بین عملکرد SolidWorks و CATIA وجود دارد. هر دوشان برنامه‌های 3D در CAD هستند. هر دو قابلیت دوبعدی را نیز به کاربران ارائه می‌دهند – اگرچه این دامنه از ویژگی‌های سه بعدی هر دو برنامه محدودتر است. در بخش‌هایی بین CATIA و SolidWorks مقداری همپوشانی و شباهت وجود دارد. هر دو برنامه در زمینه‌های هوافضا و خودرو پیشرو هستند. با این حال، تمرکز عملکرد آنان متفاوت است، برخی از مهندسان این تفاوت را این‌گونه خلاصه می‌کنند: « در SolidWorks موتور را طراحی کنید، اما در CATIA هواپیما را طراحی کنید».

سالیدورک

کاربرد نرم‌افزار کتیا

کتیا در ابتدا که وارد بازار شد ابزارهای قدرتمند طراحی سه بعدی را به افراد ارائه کرد و البته کاربرد آن امروزه بسیار گستره‌تر هم شده‌است. CATIA برنامه مدیریت چرخه عمر محصول است که ویژگی‌های طراحی، مهندسی و ساخت را در محصول ادغام می‌کند. به این ترتیب، مدیریت تمام جنبه های پروژه در برنامه را برای کاربران آسان می‌کند.

یکی از عوامل متمایز کننده CATIA این است که نه تنها به طراحی، بلکه به تولید محصول نیز مربوط می شود و با ادغام ابزارهای CAD، CAM و CAE، عرضه محصولات به بازار را تسهیل می‌کند. این نرم‌افزار علاوه بر پیچیدگی بالایی که دارد، به دلیل مقیاس بزرگ پروژه‌هایی که پشتیبانی می‌کند، نسبت به برنامه‌های دیگر برتری دارد. این نرم افزار فعالیت خود را به عنوان ابزاری برای طراحی هواپیما آغاز کرد و در ساخت خودروها، کشتی‌ها و زیردریایی‌ها نیز استفاده شده است.

عوامل تمایز کتیا

با توجه به ماهیت بسیار تخصصی این محصولات، CATIA در طول زمان، تعدادی ویژگی جدید و پیچیده را معرفی کرده است؛ شامل BIW، و ابزارهایی برای تکمیل تعریف محصول. علاوه بر این، CATIA می‌تواند شبیه سازی سیستم های پیچیده مانند دینامیک پرواز هواپیما را آسان کند، و توانایی ایجاد مدل‌های 3D از عکس‌ها را دارد. در همین حال، برتری دیگر در CATIA ، درجه بالای واقع گرایی در تصاویر است که به طراحان ارائه می دهد. جدیدترین نسخه CATIA موتور رندر STELLAR را در ابزار خود جای داده است که به کاربران اجازه می دهد خروجی‌های واقعی محصولات خود را مشاهده کنند.

سالیدورک

کتیا برای چه کسانی مناسب است؟

CATIA دارای سه جامعه کاربری است: طراحان، مهندسان و مهندسان سیستم که برای هر کدام چندین ابزار مختلف را ارائه می‌دهد. برای طراحان قابلیت CATIA Design/Styling و قابلیت‌هایی مانند طراحی سه بعدی، مهندسی معکوس، تجسم و سطح تقسیم بندی ارائه شده‌است. برای اهداف مهندسی به کاربران اجازه می‌دهد محصولات مکانیکی با کیفیت بالا را با ابزارهایی مانند نمونه سازی دیجیتال، تجزیه و تحلیل و شبیه سازی بسازند. در نهایت، مهندسان سیستم دارای CATIA Systems Engineering هستند که توسعه محصولات و انواع سیستم‌های جدید را برای شرکت‌ها آسان و سریع می‌کند.

علاوه بر قابلیت‌های متعددی که کتیا ارائه میدهد، محصولات متعددی نیز در مجموعه CATIA وجود دارد. محصولات اصلی CATIA عبارتند از CATIA 3DEXPERIENCE و CATIA V5. برنامه دوم طیف گسترده‌ای از قابلیت‌ها را برای کاربران ارائه می‌دهد که در زمینه‌هایی مانند طراحی مکانیکی، تجزیه و تحلیل، زیرساخت‌ها، مهندسی تجهیزات و سیستم‌ها، ماشین‌ آلات و غیره کار می‌کنند.

کتیا

کاربرد نرم افزار سالیدورک

SolidWorks را شاید بتوان بیشتر به عنوان یک مدل ساز پارامتریک در نظر گرفت، اما تعدادی ویژگی قدرتمند را نیز در خود جای داده است که آن را به نرم افزاری بسیار خوب تبدیل می‌کند. این قابلیت‌ها شامل:

  • توانایی ترسیم با استفاده از قطعات
  • ابزارهای شبیه سازی که به کاربران بینشی در مورد جریان سیال، نیروهای سیال، دینامیک سیالات محاسباتی، ارزیابی چرخه عمر و موارد دیگر می‌دهند.
  • ابزارهای رندر برای ایجاد عکس‌های طبیعی و کمک به بهبود تجربیات مشتری وجود دارند
  • قابلیت طراحی الکتریکی، امکان ایجاد طرح‌واره‌ها با استفاده از داده‌ها و اطلاعات قطعات
  • ابزارهای CAM برای کمک به ادغام فرآیندهای طراحی و ساخت
  • ابزارهای مدیریت داده‌های محصول، که به اشتراک‌گذاری اطلاعات طراحی و اتوماسیون گردش کار را آسان می‌کند و تضمین می‌کند که همه ذینفعان نسخه‌های به روز فایل‌ها را دارند.

عوامل تمایز سالیدورک

علاوه بر این ابزارهای متنوع، SolidWorks تعدادی قابلیت متعدد برای صنعت ارائه می‌دهند. نمونه‌هایی از این موارد عبارتند از SolidWorks Plastics که به پیش‌بینی و جلوگیری از نقص‌های ساخت کمک می‌کند. SolidWorks MBD برای تعریف، سازماندهی و انتشار اطلاعات تولید محصول 3D؛ و CircuitWorks که به طراحان CAD مکانیک و الکتریک اجازه اشتراک گذاری داده‌ها را می‌دهد.

در مرکز SolidWorks، قابلیت‌های CAD قرار دارند. SolidWorks به کاربران اجازه می‌دهد که با استفاده از اصطلاحات مهندسی در برنامه کار خود را انجام دهند نه اصطلاحات هندسی که کار را بسیار ساده می‌کند. این امر درک و طراحی را برای کاربران نسبت به کتیا CATIA آسان‌تر می‌کند.

کتیا

سالیدورک برای چه کسانی مناسب است؟

بسیاری از کاربران می‌توانند به سادگی این برنامه را یاد بگیرند. SolidWorks یکی از بزرگترین جوامع کاربری در بین برنامه‌های CAD را بین برنامه‌های موجود دارد. یعنی همیشه پشتیبانی زیادی برای هر تازه وارد وجود دارد. به‌طور دقیق‌تر، سالیدورک کاربران مشابه CATIA را هدف قرار می‌دهد و طراحان و مهندسان در بخش‌های متعدد می‌توانند برای نیازهای CAD سه بعدی خود به این برنامه روی بیاورند. با این حال، سالیدورک فاقد برخی از عملکردهایی است که CATIA را برای کاربران رشته معماری جذاب می‌کند.

طیف گسترده ویژگی‌های SolidWorks به آن اجازه می‌دهد که کاربران را در بسیاری از حرفه‌ها، پیدا کرده و هدف قرار دهد. نمونه‌هایی از این حرفه‌ها عبارتند از طراحی صنعتی و محصول، پزشکی، آموزش و ماشین آلات. همچنین در صنعت انرژی، از جمله نفت و گاز و انرژی‌های تجدید پذیر نیز محبوب است. در همین حال، بخش‌های رشد جدید برای SolidWorks، شامل زمینه‌هایی مانند رباتیک است.

کتیا بهتر است یا سالیدورک؟

کتیا یا سالیدورک؟ با پرداختن به جزئیات دو برنامه مختلف، زمان آن رسیده است که به اصل موضوع بپردازیم: مقایسه ریز CATIA و SolidWorks. توجه شما را به جدول زیر جلب می‌کنیم.

SolidWorks

Catia

برنامه مدلسازی سه بعدی تمرکز بر ایجاد محصولات سه بعدی
فقط برای ویندوز

موجود در ویندوز و یونیکس (برای سرورها)

یادگیری سریع یادگیری زمان‌بر
معمولا توسط طراحان و مهندسان استفاده می‌شود

سه “جامعه کاربری” اصلی: طراحان، مهندسان و مهندسان سیستم

طیف گسترده‌ای از قطعات با تمرکز خاص بر مهندسی

بخش‌های اصلی شامل خودروسازی، هوافضا و کشتی سازی است

در حرفه معماری قابل استفاده نیست

گاهی اوقات در بخش معماری استفاده می‌شود

ویژگی های PDM در آن گنجانده شده است

نرم افزار مدیریت چرخه عمر محصول است

محصولات موجود برای استفاده شامل 3D CAD، شبیه سازی و رندر است

مجموعه نرم افزاری با برنامه‌های جداگانه برای بخش های کاری مختلف

رندر عکس با خروجی بسار واضح و طبیعی امکان پذیر است

موتور رندر STELLAR تصاویری شبیه واقعیت از محصولات را در زمینه ایجاد می‌کند

عدم تمایز بر اساس نقش عملکرد مبتنی بر نقش، استفاده از CATIA را از بقیه نرم‌افزارها مجزا می‌کند

بیشتر برای پروژه‌های نسبتا کوچک‌تر، مانند محصولات مصرفی و ماشین آلات مناسب است

عالی برای پروژه‌های بسیار پیچیده با مجموعه‌های بزرگ، مانند هواپیما یا کشتی
ویژگی‌های اسکچینگ((sketching

از تبدیل 2 بعدی به 3 بعدی CAD، از جمله از طراحی دیجیتال پشتیبانی می کند

ادغام CAMWorks ابزار CAM گنجانده شده است
نرم افزار میان رده(سطح متوسط) برنامه پیشرفته و پیچیده
جامعه کاربری بسیار بزرگ و فعال گرانتر = کاربران کمتر

سازگار با پلتفرم 3DEXPERIENCE Dassault Systèmes

سازگار با پلتفرم 3DEXPERIENCE Dassault Systèmes

واضح است که SolidWorks گزینه‌ای عالی هم برای حرفه‌ای‌ها و هم برای تازه واردان به CAD است – به خصوص به لطف زمان یادگیری کمتر چشمگیر آن. با این حال، برای ایجاد پروژه مبتنی بر نقش، پیچیدگی بیشتر و رندر(خروجی) با کیفیت بالاتر، CATIA همچنان در صدر قرار دارد.

کلام آخر در مورد کتیا یا سالیدورک

هر دو نرم‌افزار کتیا یا سالیدورک حرفه‌ای و کاربردی هستند و انتخاب یکی از آن‌ها کاملا به هدف و حرفه شما بر می‌گردد. در این مطلب جزئیات هر دو برنامه را لیست کردیم تا بتوانید تشخیص دهید کدام یک برای شما کارآیی دارند. آیا به دنبال طراحی قطعه هستید یا طراحی یک ماشین؟ آیا به دنبال سرمایه‌گذاری روی حرفه‌تان هستید و زمان مناسبی در اختیار دارید یا به دنبال برنامه‌ای هستید که بتوانید به سرعت طراحی‌ای حرفه‌ای در آن تولید کنید؟

در صورتی‌که علاقه‌مند هستید آموزش‌های بیشتر راجع به انواع نرم‌افزارهای مرتبط با رشته مهندسی مکانیک از فرادرس دریافت کنید میتوانید به مجموعه آموزش مهندسی مکانیک فرادرس مراجعه کنید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *