تبلیغات

تبلیغات

هر آن چیزی که درباره فتوشاپ عکس باید بدانید + دانلود آموزش فتوشاپ از صفر تا صد

pic-photoshop

اگر به دنبال ویرایش تصاویر خود هستید؛ بدون شک و بدون کوچک‌ترین تردیدی، فتوشاپ را به شما معرفی می‌کنیم. فتوشاپ عکس دراقع نهایی‌ترین قسمت یک عکاسی‌ست. با کمک فتوشاپ میتوان حس و حال تصویر را تغییر داد و هرگونه خطا و مشکل را در آن از میان برد! معرفی ادوبی به جهان، در کوتاهترین زمان ممکن آن را به حاکم بی چون و چرای دنیای ویرایش تصویر تبدیل کرد! شاید این روزها نرم افزارهای دیگری هم معرفی شده باشد، اما هنوز که هنوزه جایگاه ادوبی متزلزل نشده است. و این حاکی از قدرت بالا و آپدیت‌های بی‌نظیری‌ست که هر ساله ارائه می‌دهد.

با این حال اما وقتی برای اولین بار به فضای فتوشاپ ورود می‌کنید؛ کمی سردرگم شده و سرگیجه میگیرید. در هر صورت هر چیز تازه‌ای نیازمند یادگیری‌ست و این مسئله درخصوص ادوبی فتوشاپ نیز صدق می‌کند. کمی فکر کنید؛ تاکنون چندبار این جمله را شنیده‌اید: «این عکس فتوشاپ شده». مسئله اینجاست که حتی افراد غیرحرفه‌ای نیز میتوانند با این نرم افزار کار کنند. اما آن چیزی که اهمیت دارد؛ ادیت و ویرایش بی‌نقص یک عکس است که از هر کسی برنمی‌آید!

مطمئنا به آموزش و تکرار و تمرین نیاز دارید! خب در وهله اول فرادرس این آموزش‌ها را در اختیار شما قرار داده است. این آموزش‌ها شما را از یک کاربر مبتدی فتوشاپ به یک کاربر حرفه‌ای تبدیل خواهد کرد. با این حال اما میخواهیم در ادامه این مقاله کمی از مسائل مهمی بگوییم که در این مسیر کمتر کسی از آن صحبت می‌کند. پس با ما همراه باشید.

مروری بر تاریخ فتوشاپ

میدانید که فتوشاپ از چه زمانی دنیای ما را متحول کرد و تصاویری متفاوت‌تر و زنده‌تر از هر زمان دیگری به ما تحویل داد؟ اولین بار سال 1987 بود که دو برادر آمریکایی یعنی جان و توماس نول برنامه Adobe Photoshop را ساخته و به جهان معرفی کردند!

در آن زمان این نرم افزار یک ابزار بسیار ساده جهت ادیت تصاویر بود. هر چند بعدها شرکت Adobe آن را خریده و به Adobe Photoshop تبدیل کرد. بعد از آن با تغییر و تحولاتی که در آن به وجود آمد؛ فوریه 1990 اولین نسخه فتوشاپ شرکت ادوبی به بازار عرضه شد و توانست نظر بسیاری از متخصصین را به خود جلب کند. این برنامه کمک میکرد تا تصاویر تراکم رنگی بهتری بگیرند؛ تعادل رنگی بهتری داشته باشند و از نظر رنگی در ایده‌آل‌ترین شرایط باشند. حتی امکان کشیدن نقاشی نیز در آن وجود داشت. همین مسئله عاملی بود تا طراحان گرافیک ارتباط بسیار خوبی با آن برقرار کنند. و این برقراری ارتباط از همان سال تاکنون با هر آپدیت و رونمایی از هر ابزار دیگری، پابرجا مانده ولبخند رضایت را بر لبان کاربران خود جای داده است. واقعا که باید به این نبوغ و به این مدیریت تبریک گفت!

 

فتوشاپ عکس

فتوشاپ پیچیده است!

کسانی که به تازگی با دنیای فتوشاپ آشنا شده‌اند اولین جمله‌ای که به زبان می‌آورند این است: «فتوشاپ پیچیده‌ست!» خب بیراه هم نمیگویند! فتوشاپ آنقدر ابزار برای ویرایش عکس در اختیار کاربران خود قرار داده که در ابتدا افراد را سردرگم می‌کند. اما خالی از لطف نیست که بگوییم هم ابزارهای متعدد و به ظاهر پیچیده، سرآمد تمامی قابلیت‌ها و امکانات در سایر نرم افزارهای موجود است. پس چه چیزی از این بهتر که با این ابزارها آشنا شده و از آنها استفاده کنید؟!

اما باید این نکته را متذکر شویم؛ جستجوی گسترده در اینترنت برای یادگیری این نرم افزار، اغلب افراد را با تکنیک‌هایی آشنا می‌کند که در ابتدا واقعا گیج کننده‌ست. توصیه ما این است که آموزش‌ها را از مرجعی معتبر به صورت اصولی بیاموزید. مرجعی که کاملا براساس نیاز شما آموزش‌ها را شروع کند. به عنوان مثال اگر شما در ابتدایی ترین سطح آموزش فتوشاپ هستید؛ باید آموزش را با آشنایی از فضای فتوشاپ، اسامی ابزارها و غیره استارت بزنید. مطمئنا یادگیری تکنیک‌ها وقتی هیچ اطلاعاتی از ابزارها ندارید، به کار شما نمی‌اید و تنها دلسردی را از ادوبی برای شما به همراه خواهد داشت.

مسئله مهم دیگر اینجاست که هیچ کسی در دنیا نمیتواند بگوید که من صفر تا صد فتوشاپ را میدانم! تنها چیزی که وجود دارد  این است؛ « شما میتوانید در استفاده از برخی ابزارها برای انجام کارهایی مشخص در این نرم افزار به مهارت بالایی برسید» این اصولی‌ترین و درست‌ترین شکل یادگیری ادوبی فتوشاپ است. و برای اینکه فتوشاپ عکس را به بهترین نحو ممکن پیاده سازی کنید، به تمرین فراوان احتیاج دارید. شاید این کار به نظر خیلی کند باشد و مدت زمان یادگیری را طولانی کند. اما وقتی این تمرین را به یک عادت روزانه تبدیل نمائید، نتایج بسیار خارق العاده‌ای خواهید گرفت.

اعضای خانواده فتوشاپ را بشناسید

وقتی این تیتر را مینوشتم میدانستم که این تیتر کمی برایتان عجیب خواهد بود. اعضای خانواده فتوشاپ؟!

خب باید بگوییم که در طی تمامی این سال‌ها؛ Adobe Photoshop کم کم بزرگ شده و یک خانواده بسیار قدرتمند را تشکیل داده است. از جمله اعضای این خانواده باید به Photoshop CC، Photoshop Elements و Photoshop Lightroom اشاره کرد.

فتوشاپ سی سی نسخه Creative Cloud فتوشاپ به حساب می‌آید و اغلب حرفه‌ای‌ها به سراغ آن میروند. درواقع اگر به دنبال تصویرسازی پیشرفته هستید، اگر جزء متخصصان وب، طراحان، ویراستاران ویدئو و عکاسان تصاویر دیجیتالی به حساب می‌آیید، این نسخه از فتوشاپ برای شماست. زیرا امکان ویرایش عکس های سه بعدی را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد.

فتوشاپ المنتس اما یک نسخه بسیار ساده‌ست. یک نسخه که اغلب عموم مردم به سراغ استفاده از آن میروند. البته که قابلیت‌های حرفه‌ای بسیار زیادی دارد. اگر بخواهیم آن را با نسخه Photoshop CC مقایسه کنیم، رابط کاربری آن بسیار ساده بوده و عکاسان مبتدی و علاقمندان به عکاسی دیجیتالی که تازه کارشان را استارت زده‌اند به سراغ آن میروند.

لایت روم را یکی دیگر از اعضای خانواده بزرگ و قدرتمند فتوشاپ بدانید که یک ابزار کاربردی برای عکاسان جهت فتوشاپ عکس است. این نرم افزار امکان ایجاد و ذخیره تنظیمات مختلفی را به کاربران می‌دهد. و نکته قابل توجه اینجاست که این تنظیمات میتواند در یک زما بر روی تعداد زیادی تصویر هم اعمال شود. همین قابلیت، تمایزهای زیادی را در این نرم افزار به وجود آورده است. البته باید این مسئله را در نظر بگیرید که lightroom از نظر کاربردی با سایر اعضای خانواده فتوشاپ متفاوت است و بطور کلی رابط کاربری متفاوتی را در اختیار دارد.

 

فتوشاپ عکس

مزایا و معایب فتوشاپ

اجازه دهید سوال مهمی را از شما بپرسیم؛ آیا صرفا به دلیل فتوشاپ عکس به سراغ نرم افزار Adobe photoshop میروید؟  قطعا خیر! این نرم افزار آنقدر کاربرد و مزیت دارد که صحبت از آن، آن هم در ابتدای مسیر یادگیری‌تان، تنها شما را سردرگم می‌کند. با این حال این بخش از مقاله را به معرفی این مزایا و البته معایب اختصاص داده‌ایم تا در ابتدای مسیر هیچ ابهامی برای شما وجود نداشته باشد.

  • قابلیت استفاده در چندین پلتفرم
  • ارائه ویژگی‌های مختلف و فرمت‌های کاربردی
  • پشتیبانی حرفه‌ای از رنگ‌ها
  • مدیریت انواع بافت‌ها، افزونه‌ها، لایه‌ها و فیلترها
  • دارا بودن قابلیت ادغام تصاویر با کلیپ‌های ویدئویی و انیمیشن‌ها
  • فضای ذخیره سازی بالا
  • پشتیبانی از اموجی‌های هیجان انگیز

معایب

مگر میشود یک نرم افزار هیچگونه معایبی با خود به همراه نداشته باشد؟ حتی اگر این نرم افزار، ادوبی فتوشاپ باشد، باز هم میتوانید عیب‌هایی را در آن بیابید. هر چند که معایب فتوشاپ آنقدر اندک است که اغلب افراد و کاربران از آن چشم پوشی می‌کنند.

  • سخت بودن کار با آن برای مبتدیان
  • گران بودن نسخه پرمیوم
  • انتشار نسخه آزمایشی بتا که منجر به از کارافتادن نرم افزار اصلی میشود
  • پشتیبانی ضعیف از طراحی گرافیکی
  • اشغال فضای بسیار زیادی از هاست

با توجه به مزایا و معایبی که از فتوشاپ برای شما گفتیم؛ آیا باز هم برای ویرایش و انجام کارهای گرافیکی به سراغ این نرم افزار می‌روید؟

 

فتوشاپ عکس

فتوشاپ عکس چه کاربردهایی دارد؟

آیا فتوشاپ تنها برای ویرایش و ادیت عکس بکار گرفته میشود؟ اگر چنین باوری را در سر دارید؛ همین الان آن را کنار بگذارید! فتوشاپ با آن همه ابزار و فیلتر و لایه و غیره صرفا برای ادیت عکس استفاده شود؟ بنظر من این فکر توهین به این غول دنیای عکاسی و گرافیک است!

بطور کلی مهم‌ترین و بزرگ‌ترین کاربرد Photoshop برای ویرایش‌های گرافیکی، عکس، طراحی تم وب سایت و همچنین پوستر است. اما چطور در هر کدام از این عملیات‌ها ایفای نقش می‌کند؟

*ویرایش عکس

هر عکاس حرفه‌ای که میشناسید، یا هر شخصی که بطور حرفه‌ای عکاسی می‌کند را ببینید، قبل از اینکه عکس‌ها را در اختیار شما قرار دهد، ادیتی کوچک با نرم افزاری خوب و باکیفیت نظیر فتوشاپ بر روی آن انجام می‌دهد. اصلا واژه فتوشاپ عکس از همینجا شکل گرفت! این ادیت می‌تواند صرفا تنظیم رنگ، برش زدن یا تغییر اندازه عکس، حذف یا اضافه کردن مواردی به عکس یا اضافه کردن فیلتر و تغییر فرمت عکس‌ها باشد.

هر چیز کوچکی که در عکس میبینید را میتوان در محیط فتوشاپ تغییر داد و مطمئنا عکاس حرفه‌ای قبل از اینکه به او گوشزد کنید، این کارها را برای شما انجام می‌دهد.

*طراحی لوگو

امروزه در دنیای پیشرفته‌ای زندگی می‌کنیم و تقریبا اکثر کسب و کارها در فضای آنلاین فعالیت دارند و درآمدی به جیب میزنند. درواقع کسب و کارهای اینترنتی جایگاه بسیار خوبی در میان عموم مردم باز کرده‌اند و چه بسا بسیاری صرفا از همین راه امرار معاش می‌کنند. اما این مسئله چه ارتباطی با طراحی لوگو دارد؟

خب هر کسب و کار برای معرفی خود به لوگو احتیاج دارد و این فقط از عهده کسی برمی‌اید که خیلی خوب نسبت به فضای فتوشاپ آشنا باشد! حال دیدید طراحی لوگو چطور به کسب و کارهای در این فضا کمک می‌کند؟!

*طراحی رابط کاربری

درباره UI چیزی شنیده‌اید؟ رابط کاربری همان فضا و محیطی‌ست که در یک سایت، نرم افزار و … وجود دارد. و یعنی همان لوگو، دکمه‌ها، نوار ابزار و غیره که شما را جذب محیط می‌کند. که تمامی اینها در فتوشاپ توسط متخصص UI طراحی خواهد شد.

*طراحی گرافیک

برای یک طراحی گرافیکی آن هم در بالاترین کیفیت، به افکت‌هایی مثل آب، سایه، اتش و غیره احتیاج دارید که تمامی آنها در فتوشاپ وجود دارد.

 

فتوشاپ عکس

*انیمیشن سازی

اگر میخواهید یک انیمیشن ساده بسازید، فتوشاپ یکی از بهترین گزینه‌هایی‌ست که پیش روی شما قرار دارد. درواقع در فضای فتوشاپ کافیست یک مجموعه از لایه ایجاد کنید و آن را از طریق تایم لاین پنل انیمیشن فعال نمائید. در نهایت انیمیشی با فرمت GIF تحویل خواهید گرفت. با توجه به کاربردهای بالای فتوشاپ، آیا هنوز هم بر این عقیده‌اید که فتوشاپ عکس تنها گزینه برای استفاده از این نرم افزار است؟

چطور فتوشاپ یاد بگیریم؟

روش‌های بسیار زیادی برای یادگیری فتوشاپ وجود دارد. مثلا شما میتوانید در آموزشگاه‌های معتبر جهت حضور در کلاس‌های حضوری شرکت کنید. یا سراغ کلاس‌های آنلاین بروید که خوشبختانه آنقدر زیاد است که پیدا کردن معتبرترینِ آنها کمی سخت شده و یا اینکه به سراغ کتاب‌های آموزش بروید. البته در این میان فرادرس به عنوان یک مرجع و منبع معتبر، بزرگ و مهم یادگیری فتوشاپ میتواند به شما کمک کند.ویدئوهای فرادرس نه تنها در زمان شما صرفه جویی کرده و رفت‌وآمد حضور در کلاس را به دنبال ندارد و میتوانید بدون هیچگونه محدودیتی، یادگیری فتوشاپ را ادامه دهید، بلکه در هزینه‌ها نیز صرفه جویی می‌کند. حتی امکان تمرین در حین آموزش را نیز فراهم می‌آورد.

در صورتی که قصد یادگیری نرم افزار فتوشاپ را دارید پیشنهاد ما دریافت آموزش مقدماتی فتوشاپ Photoshop است؛ زیرا در این آموزش اصول میتوانید اصول کلی کار با نرم افزار فتوشاپ را به ساده ترین روش یاد بگیرید و با تمرین و تکرار به این اصول مسلط شوید.

کلام آخر در مورد فتوشاپ عکس

فراموش نکنید؛ فتوشاپ یکی از قدرتمندترین و کامل‌ترین و کاربردی‌ترین ابزارهایی‌ست که برای فتوشاپ عکس میتوان به سراغ آن رفت. اگر آنقدر مشتاق یادگیری این نرم افزار هستید؛ توصیه ما این است که عجله کنید. در این بازار شلوغ هرچقدر که زودتر نرم افزارها را بیاموزید و وارد بازار کار شوید؛ زودتر جایگاه خود را بدست آورده و اسم و رسمی برای خود دست و پا می‌کنید. یادگیری فتوشاپ با آن میزان از کاربردهایی که دارد، آینده شغلی متفاوتی را پیش روی شما قرار می‌دهد. هیچ اهمیتی هم ندارد که این نرم افزار را به چه روشی می‌آموزید، فقط نهایت تلاش خود را بکار گیرید که با تمرین و تکرار در آن به مهارت بالایی برسید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *