تبلیغات

تبلیغات

آموزش کار با فتوشاپ و معرفی ویژگی و کاربردها + دانلود فیلم آموزش فتوشاپ

photoshop1

وقتی بخواهیم عکس های قدیمی و معیوب را تعمیر کنیم و جزئیات آن را ترمیم کنیم نیاز است تا با یک نرم افزار تخصصی و مخصوص به روتوش تصاویر کار کنیم. برای اینکار نرم افزارهای مختلفی وجود دارند که باید بهترین آنها را برای کارمان انتخاب کنیم. از جمله بهترین و حرفه ای ترین نرم افزارهای معرفی شده در زمینه ی ویرایش و روتوش تصاویر، نرم افزار ادوبی فتوشاپ Adobe Photoshop است که توانسته با بروزرسانی های سالانه شکل و شمایل جدیدی را به خود بگیرد و امکانات ویژه ای را به خود اضافه کند. در ادامه ی این مطلب می خواهیم آموزش کار با فتوشاپ را برای افراد مبتدی و علاقمند به این نرم افزار کاربردی و پرطرفدار معرفی کنیم، پس با ما همراه باشید.

نرم افزار فتوشاپ Photoshop چیست؟

عبارت فتوشاپ Photoshop همانطور که از نامش مشخص است به معنی کارگاه عکس است که نرم افزاری حرفه ای برای ویرایش عکس و تصاویر است. این نرم افزار در مجموعه Adobe در کنار نرم افزارهای ویرایش فیلم، وکتور، صدا و … قرار دارد و بعنوان یک نرم افزار کاملا تخصصی برای عکاسان مورد توجه است.

آموزش کار با فتوشاپ

 

از کاربرد مهم فتوشاپ می توان به ویرایش کامل تصاویر با جزئیات بالا هست و در کنار می توان عکس ها را روتوش و ترمیم کنیم و سپس پوسترهای جذاب و با افکت زیبایی را خلق کنیم. در حال حاضر نمی توان گفت که نرم افزار فتوشاپ فقط برای عکاسان کاربرد دارد، چون در تمامی مشاغل و توسط عموم افراد هم مورد استفاده قرار گرفته است و تفاوتی ندارد که شما طراح گرفیک یا مهندس نرم افزار و یا معمار باشید همه ی افرادی که به یک سیستم کامپیوتری دسترسی دارند می توانند با نصب این نرم افزار شروع به ویرایش تصاویر خود کنند. برای اینکه آموزش کار با فتوشاپ را به صورت کامل یاد بگیرید می توانید با آموزش های عملی و تصویری فرادرس شروع کنید تا به صورت کامل به تمامی بخش های این نرم افزار کاربردی مسلط شوید.

معرفی ویژگی های نرم افزار فتوشاپ

از ویژگی های زیادی که این نرم افزار برای تمامی افراد و مخصوصا عکاسان و طراحان دارد نمی توان به سادگی گذشت و این برنامه خود را در زمینه های مختلفی ثابت کرده است. نرم افزار فتوشاپ از نظر طراحان گرافیک به عنوان نرم افزاری جادویی معرفی می شود که می توان آن را محبوبترین نرم افزار ویرایش تصاویر برشمرد. از ویژگی های این نرم افزار این است که می توان در طیف وسیعی از کارهای گرافیکی از آن استفاده کرد، برخی از کارهای گرافیکی ابتدایی شامل برش دادن تصاویر به هر شکل و سایز، ویرایش تمامی بخش ها یا قسمت های کوچکی از یک تصویر، تغییر و تنظیم رنگ و روشنایی تصاویر و کارهای دیگر از این قبیل می باشد.

نرم افزار فتوشاپ ویژگی مهمی که دارد این است که کلیه ی تغییراتی که بر روی یک یا چند تصویر می دهید را می توانید حفظ کنید و برای خود به صورت لایه ای ذخیره کرده و هر وقت بخواهید آن را ویرایش کنید. به اینگونه فرمت ها، فرمت لایه باز می گوییم. فرمت نرم افزار فتوشاپ با نام پسوند PSD شناخته می شود که فرمت اصلی این برنامه می باشد ولی البته این فرمت را می توان در سایر برنامه ها مانند ایلوستریتور، پریمیر، کورل دراو، افترافکت و همچنین محصولات مجموعه Adobe Creative نیز باز کرد.

اهمیت یادگیری نرم افزار فتوشاپ چیست؟

ساده ترین سوالی که می توان به آن جواب داد همین سوال است. چون با این همه امکاناتی که نرم افزار فتوشاپ برای طراحان، عکاسان و گرافیست ها فراهم کرده است کمتر کسی حتی از عموم افراد هست که نخواهد با این نرم افزار کار کند. اگر به محیط اطراف خودمان هم نگاه کنیم می بینیم که خیلی از پوستر ها و تصاویری که در کتابها، مجلات، سایت ها با نرم افزار فتوشاپ طراحی و ویرایش شده اند.

 

آموزش کار با فتوشاپ

علاوه بر این توانایی کار با این نرم افزار برای خیلی از افراد می تواند زمینه اشتغال آنها را فراهم کند و درآمد خوبی به همراه داشته باشد. پس لازم است برای ورود به بازار کار حتما آموزش کار با فتوشاپ را فرا بگیرید تا در ارزیابی شغلی خود موفق باشید. از عمده دلایلی که کار کردن با فتوشاپ جالب است داشتن فرصت آزمون و خطا است که شما می توانید با کمی هنر و خلاقیت خود از ابزارهای موجود در این برنامه استفاده کنید و تجربه کسب کنید. پس اگر می خواهید برای مهارت های عمومی خود در زمینه ویرایش تصاویر و کارهای گرافیکی در هر شغلی پیشقدم شوید و نسبت به سایرین مهارت فوق العاده ای را کسب کنید لازم است با نرم افزار فتوشاپ و بخش های آن آشنا شوید.

انواع کاربردهای نرم افزار فتوشاپ

کاربردهای نرم افزار فتوشاپ به صورت گسترده و متنوع می باشد که در اکثر زمینه های کاری وجود دارد. با نگاه به محیط اطرافمان و خدمات گرافیکی که در شهرمان وجود دارد می توانیم حدس بزنیم که این خدمات عملا با چه نرم افزاری ارائه می شوند؟

عمده کاربردهایی که نرم افزار فتوشاپ برای ما فراهم می کند عبارتند از:

  • طراحی عکس های خانوادگی
  • طراحی کارت ویزیت شخصی و تجاری
  • ساخت پوستر های تبلیغاتی
  • طراحی بنر های مورد نیاز وبسایت ها
  • طراحی سربرگ های مجلات، کاتالوگ و کتاب ها
  • طراحی رابط کاربری برای نرم افزارها و وبسایت ها
  • طراحی عکس برای اپلیکیشن ها و وبسایت ها
  • طراحی تصاویر مورد نیاز برای شبکه های اجتماعی
  • ساخت طرح جلد کاتالوگ، مجلات و روزنامه ها 

در ادامه به تفصیل مهمترین کاربردهای نرم افزار فتوشاپ را بررسی می کنیم.

کاربرد نرم افزار فتوشاپ در معماری

 

آموزش کار با فتوشاپ

بله درست هست نرم افزار فتوشاپ در زمینه ی معماری کاربرد دارد و از این برنامه برای پست پروداکشن و شیت بندی استفاده می کنیم. برای اینکه دانشجویان و فعالان بخش معماری پروژه های خود را به نحوه احسن و کامل ارائه دهند می توانند با آموزش فتوشاپ این کار را براحتی انجام بدهند. در مورد پست پروداکشن با استفاده از فتوشاپ می توانیم رندرهای نهایی را اصلاح کنیم و زمینه ی دلخواه شان را بسازند همچنین مصالح مورد استفاده خود را به سطح های مورد نظر اضافه کرده و تا نور عکس ها را تنظیم کنند.

کاربرد نرم افزار فتوشاپ در عکاسی

یکی از اصلی ترین کاربردهای نرم افزار فتوشاپ مربوط به بخش عکاسی است تا عکاسان بتوانند در زمینه های متعددی مانند عکاسی در طبیعت، پرتره و… از این نرم افزار استفاده کنند. در اصل با آموزش کار با فتوشاپ می توانند در زیباتر شدن عکس های ثبت شده خود اقدام کنند. فتوشاپ با دارا بودن بخش های مهم در زمینه روتوش تصاویر و ترمیم عکس های قدیمی می تواند نظر افراد را برای زیبایی تصاویر خلق شده جلب کند. از جمله مواردی که می توانیم با ویرایش و روتوش تصاویر انجام دهیم مربوط به رفع کلیه ایرادهای موجود در عکس، رفع نورپردازی تیره و روشن در تصاویر، تنظیم رزولوشن و کنتراست تصاویر و استفاده از فیلترهای متنوع برای جلوه دادن به عکس می باشد.

کاربرد فتوشاپ در طراحی UI و رابط کاربری

از جمله کاربردهای نوینی که می توان برای انجام آن از نرم افزار فتوشاپ استفاده کنیم مربوط به طراحی UI Design و رابط کاربری است که این رابط کاربری در بخش هایی مانند طراحی وبسایت، طراحی اپلیکیشن و برنامه های تحت وب کاربرد دارد. طراحان با ابزارهای کاربردی و پیشرفته ای که در اختیار دارند می توانند هر طرحی را در فتوشاپ خلق کنند و از آن به عنوان یک رابط کاربری استفاده کنند. طراحی رابط کاربری Ui امروزه به عنوان یک بخش مجزا از بخش های طراحی نرم افزار، وبسایت و اپلیکیشن شناخته می شود و فرد متخصصی که در این زمینه تجربه کافی دارد می تواند درآمد بالایی کسب کند.

کاربرد نرم افزار فتوشاپ در گرافیک

 

آموزش کار با فتوشاپ

در زمینه ی گرافیک و کاربرد فتوشاپ در آن نیازی به گفتن حرفی نیست چون این دو مورد با هم پیوسته در ارتباط هستند. هر گرافیست و طراح گرافیکی برای اینکه بخش های هنری و تجسمی را به صورت خلاقانه به عموم افراد و مشتریان خود نمایش دهد باید ابزاری حرفه ای در اختیار داشته باشد. از کاربردهای مهم فتوشاپ در زمینه ی گرافیک مربوط به گرافیک دیجیتال و نقاشی دیجیتال است که با در اختیار داشتن امکانات و جلوه های ویژه موجود در فتوشاپ می توانیم زیبایی و جذابیتی دو چندان را به طرح های خود بدهیم. این طرح ها می توانند شامل طراحی بسته بندی محصولات، خلق تصاویر تایپوگرافی، طراحی طرح جلد کتاب و مجلات، بنر ها و پوستر تبلیغاتی و … باشند.

آشنایی با محیط کار نرم افزار فتوشاپ

نرم افزار فتوشاپ از بخش ها و پالت های مختلفی تشکیل شده است که هر پالت برای انجام کارهای مختلفی طراحی و تعبیه شده است.

مهمترین نوارهای موجود در نرم افزار فتوشاپ عبارتند از :

  1. نوار منو 
  2. پالت ابزار
  3. نوار آپشن 
  4. پنل ها 
  5. پنجره ی فایل
  6. نوار وضعیت
  7. نوار اطلاعات سند

تقریبا مهمترین نوارهای موجود در محیط کاری فتوشاپ همین موارد است که در ادامه به تفصیل هرکدام از آنها و نوع کاربردشان را معرفی می کنیم.

  • نوار منو Menu Bar

در این نوار که مربوط به تمامی قابلیت ها و امکانات نرم افزار فتوشاپ است 11 گزینه و منو وجود دارد که هرکدام به صورت دسته بندی خاص خود قرار گرفته اند. البته در نسخه ی قدیمی تر تعداد گزینه های آن 10 مورد بود ولی از نسخه ی CS5 به بعد گزینه ای به نام 3D‌ به آنها اضافه شد که مربوط به سه بعدی سازی عناصر و تصاویر است. از این گزینه هم به صورت کلیک بر روی منو و عبارت مربوطه می توانیم استفاده کنیم و هم به صورت کلیدهای ترکیبی معادل آنها. البته استفاده از کلیدهای ترکیبی سرعت کارمان با فتوشاپ را به مقدار قابل ملاحظه ای افزایش می دهد.

 

آموزش کار با فتوشاپ

نوار منو در فتوشاپ اهمیت بالایی دارد که از جمله مهمترین گزینه های این نوار می توان به منوی File – Edit – Image -Layer – Filter و Select اشاره کرد. در نوار منو می توان کارهایی از قبیل تعیین مد رنگی عکس، تغییر سایز تصاویر، ایجاد سایه و تنظیم نور تصاویر، کار با تنظیمات لایه ها، ایجاد فیلتر های جذاب و … را انجام داد.

  • پالت ابزار Toolbar

از این نوار می توان به پراستفاده ترین بخش فتوشاپ اشاره کرد که تمامی ابزارهای مورد نیاز کار عکاسان را در خود جای داده است. این پالت در سمت چپ محیط کاری فتوشاپ قرار دارد و برای اینکه بخواهیم تغییرات مورد نظر را بر روی تصاویر انجام دهیم کافیست بر روی هر آیکون با وظایف مشخص کلیک کنیم تا در نوار آپشن تنظیمات مربوط به آن آیکون نمایش داده شود.

برخی از مهمترین بخش های پالت ابزار عبارتند از:

  1. ابزار انتخاب کردن
  2. ابزار تقسیم و برش
  3. ابزار روتوش و ترمیم
  4. ابزار رنگ آمیزی و نقاشی
  5. ابزار نوشتن و رسم اشکال
  6. ابزار چرخاندن پس زمینه و تصاویر 3D
  7. ابزار اندازه گیری و یادداشت گذاری

هرکدام از ابزارهای فوق دارای گزینه های متعددی هستند که در جلسه آموزشی مجزایی باید به معرفی هرکدام از آنها بپردازیم.

  • نوار آپشن Option

همانطور که در بالا ذکر کردیم، نوار آپشن ارتباط مستقیمی با نوار ابزار دارد. به این دلیل که تنظیمات این بخش با انتخاب ابزارهای مختلف در نوار ابزار تغییر می کند و هر ابزاری آپشن های قابل تنظیم متعددی دارد.

آموزش کار با فتوشاپ

 

  • پنل ها Panels

بخش ویژه و مهم دیگری که با آموزش کار با فتوشاپ می توان به آنها مسلط شد در سمت راست محیط کاری فتوشاپ قرار دارد. در این بخش پالت های مختلفی قرار دارند که مهمترین آنها شامل پالت لایه ها، پالت رنگ آمیزی، پالت تنظیمات نوشته و … می باشد. در بخش پنل ها عموما تنظیمات پالت ها به صورت گروه بندی قرار گرفته اند که اینکار باعث صرفه جویی در فضای کاری صفحه و نرم افزار فتوشاپ خواهد شد.

  • پنجره ی فایل Window

کامل مشخص است که در پنجره ی فایل می توانیم تصاویر و طرح های خود را مشاهده کنیم و کلیه ی تغییراتی که می دهیم در این بخش قابل نمایش است.

  • نوار وضعیت Status ‌Bar

همانطور که از نام این نوار مشخص است مربوط به نمایش وضعیت نمایش تصاویر در فتوشاپ است. این بخش در پایین صفحه و در سمت چپ قرار گرفته است که توضیحات مختصری در مورد سند باز شده در فتوشاپ به ما می دهد. از جمله کارهایی که می توانیم در این نوار انجام دهیم شامل بزرگنمایی سایز نمایش تصویر است، همچنین اطلاعاتی شامل مشخصات رنگ تصویر هم به ما نمایش داده خواهد شد.

  • نوار اطلاعات سند Document Tab

در این نوار می توانیم اطلاعات یک سند را مشاهده کنیم. این اطلاعات شامل نام سند، فرمت تصاویر، میزان بزرگنمایی و مقدار زوم انجام شده، مد رنگی تصویر که شامل RGB – CMYK – Index و … می باشد. در این بخش با انواع نوارها و پالت های نرم افزار فتوشاپ آشنا شدیم و برای جزئیات بیشتر می بایست در مقالات بعدی به شرح کارکرد انواع ابزارهای موجود در نرم افزار فتوشاپ بپردازیم.

آموزش کار با فتوشاپ

 

جمع بندی درباره آموزش کار با فتوشاپ

در این مقاله سعی کردیم شما را با شیوه آموزش کار با فتوشاپ جهت ویرایش تصاویر، روتوش و ترمیم عکس ها، طراحی پوستر و … آشنا کنیم. برای اینکه بخواهید با نرم افزار فتوشاپ به صورت تخصصی کار کنید و در این زمینه حرفه ای شوید لازم است با بهره بردن از آموزش های عملی و فیلم های پروژه محور فرادرس شروع به یادگیری این نرم افزار کاربردی کنید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *