تبلیغات

تبلیغات

آیا امکان بروز اختلالات بینایی پس از عمل‌های لیزیک، لازک و پی آر کی وجود دارد؟

lyzik

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که پیش از انتخاب روش عمل لیزری برای رفع عیوب انکساری چشم باید به آن توجه داشته باشید، عوارض جراحی است. در برخی موارد بیماران بعد از عمل لیزیک، لازک و پی آر کی دچار اختلالات بینایی مثل از دست دادن دید در شب یا هاله بینی می‌شوند یا حتی ممکن است بعد از مدتی چشم‌شان دوباره ضعیف شود. در این مقاله احتمال اختلالات بینایی پس از روش‌های مختلف جراحی لیزری را بررسی می‌کنیم تا اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشید.

اختلال بینایی موقت بعد از عمل‌های لیزیک، لازک و prk

بعد از جراحی، چشم بیمار می‌سوزد و به احتمال زیاد نسبت به نور حساس خواهد بود. برخی از افراد تصور می‌کنند این اختلال بیماری دائمی است و تا همیشه همراه‌شان می‌ماند؛ اما در واقع این اختلالات مشکلات موقتی هستند که بخاطر آسیب جزئی که به قرنیه رسیده، ایجاد شده‌اند. ترمیم قرنیه از چند روز تا چند هفته طول می‌کشد و بعد از آن، این مشکلات هم برطرف می‌شوند.

هاله بینی و تاری دید

این مشکل در اکثر موارد موقتی است و در صورتی که موقتی نباشد هم می‌توان با جراحی مجدد آن را درمان کرد. بیماران بعد از عمل لیزیک، لازک و پی آر کی مشکلاتی مثل تاری دید، کاهش بینایی و هاله بینی (به خصوص در شب) را تجربه می‌کنند.

طبق نظر متخصص و محققان پزشکی: 

“تابه‌حال بیش از 1000 عمل لیزیک در جهان انجام شده است که اغلب آن بسیار موفق صورت گرفته‌اند. به همین خاطر است که عمل لیزیک چشم جز عمل‌های پرطرف‌دار در جهان شناخته می‌شود و بسیاری از افراد را از محدودیت عینک نجات می‌دهد. تنها نکته مهم در رسیدن به این درمان حیاتی، انتخاب درست پزشک در عمل چشم لیزیک است.”

میزان تجربه هر فرد به شرایط خود او وابسته است؛ برخی از افراد اصلا کاهش بینایی و تاری دید را تجربه نمی‌کنند و برخی دیگر تا شش ماه با این مشکل درگیر هستند. این دسته از اختلالات بینایی بعد از مدتی بهبود پیدا می‌کنند، اما بهتر است بیمار در این مدت تحت نظر پزشک باشد تا در صورت نیاز اقدامات درمانی انجام شود.

عوارض ناشی از فلپ قرنیه

در جراحی لیزیک، لایه‌ای به نام فلپ روی قرنیه قرار می‌گیرد تا مشکلات انکساری را برطرف کند. در صورتی که فلپ در جای درست قرار نگیرد یا جابجا شود، عوارض بسیاری برای بیمار به وجود می‌آید که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

اختلالات بینایی

 

  • آستیگماتیسم نامنظم: این مشکل باعث دو بینی می‌شود.
  • رشد بیش از حد سلول‌های لایه بیرونی قرنیه (اپیتلیوم): سلول‌های اپیتلیوم به صورت طبیعی بعد از عمل رشد می‌کنند تا لایه رویی قرنیه را ترمیم کنند، اما اگر این رشد بیش از اندازه ادامه داشته باشد، منجر به تاری دید و اختلالات بینایی می‌شود.
  • بیماری کراتوکونوس یا قوز قرنیه: در این مشکل قرنیه برآمده می‌شود.
  • تصحیح بیش از حد بینایی: این عارضه موجب بازگشت مشکلات بینایی سابق یا اصلاح ناقص مشکل کنونی و تداوم نیاز به عینک می‌شود.
همچنین بخوانید  بهترین راه های افزایش سرعت سیستم که نمیدانستید

احتمال بروز این عوارض بسیار کم است، اما صفر نیست. در روش‌های PRK و لازک نیازی به استفاده از فلپ نیست؛ همچنین لایه‌ای که از روی قرنیه برداشته می‌شود، نازک‌تر از روش لیزیک است. به همین دلیل احتمال بروز این دسته از اختلالات بینایی در لازک و پی آر کی کم‌تر است.

بازگشت یا عدم اصلاح مشکلات بینایی

بازگشت مشکلات بینایی یکی از مهم‌ترین عوارض عمل‌های لیزری است که به روش جراحی و شرایط فردی مثل ژنتیک، مراقبت از چشم، بارداری و شیردهی و… بستگی دارد. این مورد را نمی‌توان به عنوان یک عارضه شناخت، اما از آنجایی که در این مقاله به اختلالات بینایی بعد از عمل لازک، لیزیک و پی آر کی پرداختیم، درباره آن صحبت می‌کنیم.

به گفته متخصصان چشم:

“عمل لازک جز بی‌خطرترین جراحی های اخیر است که در عین سادگی، بزرگترین دغدغه را از دوش افراد برمیدارد. لازک چشم در 99 درصد مواقع افراد را از زدن عینک برای همیشه نجات می‌دهد. به‌همین‌دلیل است که عمل لازک چشم در سراسر دنیا رایج و گسترده شده است.”

در وهله اول باید به این نکته توجه کنید که بینایی همه افراد بعد از جراحی ۲۰/۲۰ نمی‌شود و ممکن است همچنان به استفاده از عینک نیاز داشته باشند. گاهی اوقات هم ممکن است بینایی افراد برای مدتی بهبود پیدا کند، اما کم کم عیوب انکساری دوباره بازگردند. در برخی موارد می‌توان این مشکلات را با جراحی دوباره جبران کرد، اما گاهی ضخامت قرنیه بعد از جراحی اول کم می‌شود و امکان جراحی دوم وجود نخواهد داشت.

به طور کلی عمل PRK، لازک و لیزیک امنیت بالا و ریسک کمی دارند. اگر بیماران به صورت کامل معاینه شده باشند و فلپ قرنیه آن‌ها توسط پزشک حرفه‌ای قرار گرفته باشد، احتمال اینکه با عوارض جدی بعد از عمل مواجه شوند، نزدیک به صفر خواهد بود. به یاد داشته باشید که عمل‌های لیزری در سراسر جهان طرفداران بسیاری دارند و امنیت و عوارض پایین آن‌ها، یکی از علت‌های محبوبیت این روش‌هاست.

کلام آخر

یکی از مهم‌ترین مواردی که در ایجاد عوارض جراحی نقش دارد، مهارت پزشک شماست. اگر پزشک پیش از جراحی تمام معاینات را انجام بدهد و با بررسی سوابق بهترین روش را به بیمار معرفی کند، ریسک عوارض بعد از عمل تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. یک پزشک متبحر همچنین از دستگاه‌های بروز استفاده می‌کند و عمل را با دقت بالایی انجام می‌دهد تا بیماران به نتیجه دلخواهشان برسند.

دکتر مریم روشنی متخصص جراحی‌های لیزری چشم (لیزیک، لازک و PRK) هستند. ایشان سابقه زیادی در این زمینه دارند و بیمارانشان از نتایج نهایی حداکثر رضایت را داشته‌اند. برای رزرو نوبت معاینه و مشاوره به سایت دکتر روشنی مراجعه کنید.

همچنین بخوانید  علائم انحراف بینی چیست؟

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *