تبلیغات

تبلیغات

حقایقی که باید در مورد نمایشگر OLED در لپ تاپ ها بدانید!

oledlap

شاید تا به حال برای شما پیش آمده باشد که قصد خرید لپ تاپ را داشته باشید و بخواهید در مورد ویژگی ها و مشخصات یک یا چند لپ تاپ تحقیق کنید و در همین زمان با اطلاعات و واژه هایی رو به رو شوید که برای شما غریبه و ناآشنا باشد؟؟؟

ممکن است در زمان خواندن اطلاعات مربوط به نمایشگر یک لپ تاپ با واژه ی OLED رو به رو شوید، OLED در واقع کلمه ای است که برای توصیف تکنولوژی در نمایشگر مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله قرار است در مورد تکنولوژی اولد و لپ تاپ هایی که این تکنولوژی در آن ها به کار گرفته شده است، صحبت کنیم. پس اگر شما نیز علاقمند هستید تا در این مورد اطلاعاتی را به دست آورید پیشنهاد می کنیم که تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

نمایشگر OLED در لپ تاپ

تکنولوژی OLED چیست؟

قبل از این که به سراغ معنا و مفهوم کلمه ی OLED برویم باید گفت همانطور که گفتیم این تکنولوژی در مورد صفحه نمایش ها چه در تلویزیون چه لپ تاپ یا تلفن همراه به کار می رود. خود کلمه ی OLED مخفف عبارت Organic Light Emitting diode می باشد که در زبان فارسی به دیودهای نورده ارگانیک ترجمه می شود. اگر بخواهیم خیلی ساده در مورد تکنولوژی اولد صحبت کنیم می توانیم بگوییم که در نمایشگر هایی که ویژگی اولد بودن را دارا هستند؛ هر پیکسل تشکیل دهنده ی صفحه نمایش، از ماده ای ساخته شده است که زمانی که جریان برق از آن عبور می کند، می درخشد.

مثال مشابه آن چیزی شبیه به المنت ‌های گرمایشی است با تفاوت این که گرمای تولید شده در آن ها به مراتب کمتر می باشد. در واقع در مورد این اثر واژه ی الکتورولومنس به کار می رود که لازمه ایجاد تصویر در یک نمایشگر اولد می باشد و در واقع جریان الکتریکی از طریق مواد الکترو لومینس آلی باید عبور کند تا ما بتوانیم تصویر را مشاهده کنیم.

اما نکته ای که باید بدانید این است که هر پیکسل کوچک در نمایشگرهای OLED به تنهایی به این وابسته است که چه میزان جریان الکتریکی دریافت می‌کند. هرچه جریان بیشتر باشد نور هم بیشتر است و این یکی از مهم‌ترین عوامل کیفیت در نمایشگرهای OLED می باشد.

در ساخت چه محصولاتی از نمایشگر OLED استفاده می شود؟

امروزه شما می توانید شاهد حضور نمایشگرهای OLED در محصولاتی مانند تلویزیون، لپ تاپ، تلفن های همراه و حتی ساعت های هوشمند باشید. معمولا این نوع نمایشگرها سبب می شوند تا تصاویر با کیفیت خیلی بالایی نمایش داده شوند و بهترین تصویر ارائه داده شده را مشاهده کنید.

همچنین بخوانید  تراشه امنیتی "T2" اپل چیست و در مک چه کاری انجام می دهد؟

برای اولین بار این تکنولوژی در تولید تلویزیون از کمپانی هایی مانند LG، Sony،  PanaSonic به کار گرفته شد، اما مشکلی که وجود داشت این بود که قیمت محصولاتی که این نوع نمایشگر در آن ها به کار رفته بود تا حدودی بالا بود و در دسته بندی محصولات گران قیمت قرار می گرفتند. هرچند که هنوز هم هزینه تولید این دسته از محصولات به سبب نمایشگری که دارند، زیاد است اما مانند گذشته نیست!

اما در سال های گذشته و به خصوص چند سال اخیر تکنولوژی OLED به سبب به کار رفتن در نمایشگر لپ تاپ ها بیشتر در بین مردم شناخته شده است و محبوبیت پیدا کرده است! در حال حاضر در برخی از مدل های لپ تاپ ایسوس مانند لپ تاپ K3500PH ، K513EQ، N7400PC تکنولوژی اولد به چشم می خورد. نقطه ی مشترکی که در همه این لپ تاپ ها وجود دارد این است که در طراحی آن ها می توانید ظرافت و باریکی را مشاهده کنید چرا که موادی که ساخت نمایشگر اولد استفاده می شود بسیار باریک هستند. شما می توانید لیستی از جدیدترین لپ تاپ های اولد را در سایت آی تی هوم مشاهده کنید.

نمایشگر OLED در لپ تاپ

7 ویژگی مهم در مورد نمایشگر های OLED

 

  •         اولین نکته ای که باید در مورد نمایشگرهای اولد بدانید این است که جزء نمایشگر هایی هستند که قادر به تولید رنگ سیاه مطلق و سفید بسیار روشن به ازای هر پیکسل هستند. این در حالی است که سایر نمایشگرها مثلا صفحه نمایش های LED این قابلیت را ندارند.
  •         در نمایشگرهای اولد نوردهی توسط پیکسل ها انجام می شود. یعنی در این نوع نمایشگر به ازای هر پیکسلی که وجود دارد یک منطقه نوردهی نیز وجود دارد. برای مثال یک لپ تاپ با صفحه نمایش OLED 4K این قابلیت را دارد تا بیش از 8 میلیون منطقه نوردهی ایجاد کند. این در حالی است که یک نمایشگر LCD هیچگاه نمی تواند به اندازه یک نمایشگر اولد از خود نور تولید کند.
  •         در نمایشگرهای اولد شما می توانید تصاویر را با کیفیت بالاتری مشاهده کنید که در واقع به دلیل داشتن کنتراست بالاتر می باشد
  •         در نمایشگر اولد هر کدام از پیکسل‌ها به طور جداگانه خاموش و روشن می‌شوند که همین قضیه منجر به ایجاد رنگ سیاه خالص می شود.
  •         صفحه نمایش های اولد به دلیل تاخیر پایین در نمایش پیکسل ها، برای افراد مختلف به خصوص گیمرها محبوبیت بالایی دارند و این دسته افراد بیشتر به سراغ انتخاب این نمایشگرها می روند.
  •         مصرف انرژی در نمایشگرهای اولد نسبت به سایر نمایشگر ها کمتر است به طوری که در شرایط یکسان و برابر این نمایشگرها نسبت به سایر نمایشگرها انرژی کمتری مصرف می کنند و دلیل این امر نیز داشتن خاصیت خود تابشی می باشد.
  •         اگر در نمایشگرهای اولد به عنوان تصویر زمینه از تصاویری استفاده کنید که رنگ تیره داشته باشند، انرژی مصرفی کمتر خواهد شد. چون لازم است تا پیکسل های کمتری روشن شوند و این موضوع در مورد پس زمینه های روشن و رنگی عملکرد برعکس دارد.
همچنین بخوانید  بررسی مشخصات لپ تاپ HP ZBook Studio G8

نمایشگر OLED در لپ تاپ

آیا انتخاب لپ تاپ با نمایشگر اولد، انتخاب مناسبی است؟

اگر علاقمند هستید که لپ تاپ شما کیفیت بالایی در نشان دادن تصاویر داشته باشد، انتخاب لپ تاپ هایی با نمایشگرهای اولد می تواند بهترین گزینه باشد. اگر شما یک گیمر، گرافیست یا شخصی هستید که برای انجام امور روزمره خود نیاز دارید تا دائما به صفحه نمایش لپ تاپ خیره شوید می توانید به سراغ انتخاب و خرید لپ تاپ با نمایشگر OLED بروید تا علاوه بر این که تجربه کار در یک محیط کاربری با کیفیت را داشته باشید، آسیب کمی به چشم شا وارد شود. البته همانطور که گفتم این لپ تاپ ها نسبت به سایر لپ تاپ ها با همان مشخصات سخت افزاری و تنها به دلیل تفاوت در صفحه نمایش قیمت بالاتری دارند. اما پرداخت قیمت بالاتر به معنای برخورداری از کیفیت به شدت بیشتر است!

 پس چنانچه کیفیت برای شما حرف اول را می زند، قطعا باید این نوع نمایشگر ها را انتخاب کنید که در حال حاضر با کیفیت ترین نمایشگرهای هستند و جزئیات را در بهترین حالت به شما نشان می دهند.

www.ithome.ir

تبلیغات

دیدگاه ها

  • امیر اردیبهشت 17, 1401 :: 14:17

    لپ تاپ های با صفحه نمایش اولد بهترن یا IPS?

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *