تبلیغات

تبلیغات

برج خنک کننده در صنعت تزریق و کوره القایی

borj-sanati

برج خنک کن (cooling tower) نوعی دستگاه مبدل حرارتی(heat exchanger)  است که در داخل آن گرمای آب در تماس مستقیم با هوا، به اتمسفر انتقال می یابد. آب خنک کن مورد نیاز صنایع بعد از انجام ماموریت و گردش در مدار مربوطه به برج خنک‌کننده باز می‌گردد تا با تبادل حرارت سرد شود. اساس کار برج خنک کننده انتقال گرما از سیال به جو بر مبنای اصول اولیه فرآیند تبخیر است. در این انتقال حرارت و تبخیر آب در واقع حجم زیادی از آب خنک می‌شود تا برای ورود مجدد به تجهیزات صنعتی و سیستم های تهویه مطبوع مورد استفاده قرار گیرد. برای اکثر مناطق ایران استفاده از برج خنک کننده مدار باز کاربرد دارد و می توان از سیستم تبخیری برای سرد کردن آب استفاده نمود.

کاربرد برج خنک کننده درصنعت

برج خنک کننده صنعتی که در شمار پرکاربردترین دستگاه های صنعت آب و فاضلاب به شمار می‌رود به عنوان خنک کننده‌ی آب های مصرفی در حجم مختلف کارگاه های تولیدی و صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد و این عمل، موجب کاهش آسیب به دستگاه‌های صنعتی می‌گردد.همچنین انواع برج خنک کننده یا کولینگ تاور، در جهت محافظت از تجهیزات پیشرفته صنعتی، از داغ شدن بیش از حد و رسوب گذاری دستگاه ها جلوگیری خواهد کرد. ذکر این نکته نیز ضروریست که به دلیل دارا بودن مزایای متعدد انواع کولینگ تاور، از این تجهیزات در انواع صنایع سبک، سنگین و همچنین نیمه سنگین بهره گرفته می‌شود.

کاربرد برج خنک کننده در صنعت بسیار گستره می باشد ازجمله در صنایع نفت ، پتروشیمی ، پالایشگاه ، نیروگاه حرارتی ، نیروگاه اتمی ، کارخانجات شیمیایی ، غذایی ، دارویی ، صنایع ذوب فلزات ، ریخته گری ، کوره های القایی ، صنایع تولید لاستیک و پلاستیک ، صنایع تولید شیشه ، صنایع تولید سرامیک و کاشی ، صنایع تولید خودرو ، صنایع رنگ ، کارخانجات تولید لبنیات و موادغذایی ، صنایع تولید کاغذ و تقریبا هرجایی از صنعت که در پروسه تولید و ساخت نیاز به آب خنک باشد از برج خنک کننده استفاده می‌شود.

برج خنک کننده در صنعت

کاربرد کولینگ تاور در صنایع مختلف

  • خنک کاری بخش قالب دستگاه تزریق پلاستیک بادی
  • برای سردکاری قسمت قالب یا روغن ماشین تزریق پلاستیک روغنی
  • تنظیم دمای کوره القایی در فرآیند ذوب فلزات در بخش های مختلف بوته، تابلو و سایر تجهیزات جانبی کوره
  • تعدیل دائمی دمای چیلرهای آبی یا جذبی در تمامی کارخانجات بزرگ با تهویه مرکزی
  • تنظیم دمای روغن هیدرولیک در گیربکس‌های صنعتی در کلیه صنایع سنگین و ماشین سازی
  • خنک کاری روغن هیدرولیک در مبدل‌های پوسته و لوله توسط آب سرد همانند دستگاه پرس هیدرولیک
  • کاهش دمای روغن‌های حرارتیهمانند روغن ترانس و یا حتی روغن‌های مینرال در کاربری خنک کاری ماینرهای بیت کوین و غیره
  • کاهش دمای هوای داغ تولید شده در کمپرسورهای هوا در نیروگاه های مولد برق و نیروگاه های توزیع انرژی الکتریسیته
  • تنظیم دمای اسید سولفوریک در مبدل‌های استنلس استیل بعد از فرآیند رقیق سازی در کارخانه های باطری سازی
همچنین بخوانید  بهترین دستگاه فلزیاب برای خاک ایران کدام است؟

مزایای استفاده از برج خنک کننده در صنعت

امروزه برج خنک کننده صنعتی که امکان ساخت آن در ابعاد و ظرفیت های مختلف و عمدتاَ در فرم های کروی و مکعبی وجود دارد، دارای سیستم های جالب توجهی می‌باشند که در صنعت بسیار کارآمد بوده و دارای مزایای متعددی می‌باشد؛ از جمله مزایای متعدد این تجهیزات میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  • قدرتمند در خنک سازی
  • عدم آسیب به دستگاه های صنعتی
  • طراحی و تولید بااستفاده از استانداردهای بین المللی
  • طول عمر و نگهداری آسان
  • قیمت مقرون به صرفه و هزینه نگهداری بسیار کم
  • بازدهی بالا ( راندمان کاری بسیار بالا و جلوگیری از آسیب و خسارات سنگین صنعتی )
  • کاهش مصرف آب (خنک سازی دائمی آب های مصرفی در صنعت و به کارگیری پرسرعت از آب های خنک شده )
  • کاهش آسیب به طبیعت
  • ظرفیت برج خنک ساز ( ساخت درابعاد مختلف متناسب با نیازهای ظرفیتی و متراژ محیطی کارگاه های صنعتی )
  • سرعت در تولید

کولینگ تاور صنعتی

اصول طراحی برج خنک کننده صنعتی

برج خنک کننده مکعبی و مخروطی (PCG,PFG)  بر اساس جریان متقابل طراحی و با بهترین کارایی هوا را از داخل سطوح خنک کننده در تضاد با آب داغ عبور می‌دهند. گام های شیارهای سطوح خنک کننده برج خنک کننده بصورت سینوسی طراحی گردیده اند و امکان گرفتگی در آنها وجود نداشته و سطح تماس آب داغ و هوا را به بیشترین حد ممکن رسانده و باعث دسترسی به بهترین راندمان می شوند . آب به صورت لایه نازک بر روی سطوح خنک کننده برج خنک کننده حرکت کرده و بیشترین سطح را برای خنک شدن با هوای عبوری ایجاد می‌کند. شیارهای درون پکینگ برج خنک کننده به صورت سینوسی و دارای زاویه بوده و بصورت معکوس روی هم چسبانده شده اند تا زمان تماس آب را به حداکثر برسانند. جنس سطوح خنک کننده کولینگ تاور صنعتی از پلی استر مقاوم در برابر حرارت و رطوبت بوده و طبق آخرین استانداردها طراحی و تولید میگردد. گام این سطوح از ۱۲ تا ۲۲ بوده و ضخامت آن ها از ۳۳۰ میکرون تا ۴۰۰ میکرون متغیر می‌باشد که با شرایط مدل و نوع برج تغییر می‌کند.

قیمت کولینگ تاور صنعتی

قیمت در هر موضوعی طبیعتاً حرف آخر را می‌زند و در مورد برج خنک کاری نیز این موضوع صادق می باشد. قیمت هر دستگاهی که تولید می‌شود از عوامل مختلفی می تواند تأثیرپذیر باشد. قیمت این تجهیز نیز با توجه به جامع بودن قطعات داخلی و سروکار داشتن با بخش های مختلف تهیه مواد اولیه دائماً دستخوش تغییرات فراوان می‌شود. با توجه به همت تولیدکنندگان و سازندگان برج خنک کننده ، هم اکنون سعی تمامی شرکت های سازنده بر این بوده است تا قیمت های خود را با کمترین ضریب تغییرات اعلام نمایند.

همچنین بخوانید  دانلود فیلم

جهت سفارش و مشاوره ، خرید و یا استعلام قیمت برج خنک کننده صنعتی با شماره های قرار گرفته در وب سایت شرکت دماگستر تماس حاصل فرمایید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *