تبلیغات

تبلیغات

اولد یا LCD کدام تلویزیون برای خرید مناسب است؟

oledvslcd

بازار تلویزیون پر از کلمات اختصاری و نامگذاری‌های متفاوت است. اگر قصد خرید تلویزیون جدید دارید یا می‌خواهید بدانید که تلویزیون اولد و LCD چه تفاوتی دارند و کدام برای خرید بهتر است با ادامه مقاله همراه باشید. حتما هنگام خرید تلویزیون با عبارت‌هایی مانند OLED، LED و LCD مواجه شده‌اید.

تلویزیون LCD چیست؟

LCD یک فناوری منسوخ شده است و با این‌که شاید تلویزیون‌های LCD را هنوز هم بتوانید از بازار تهیه کنید، اما در هر اندازه‌ای تولید نمی‌شوند. خبر خوب این‌که برندهای مطرح سازنده‌ی تلویزیون، همچنان تلویزیون‌های LED زیادی تولید می‌کنند.

فناوری LCD سرواژه‌ی عبارت Liquid Crystal Display به معنی نمایشگر کریستال مایع و LED مخفف Light-Emitting Diode به معنی دیود ساطع‌کننده نور است. این دو مفهوم اغلب به عنوان رقیب یکدیگر درنظر گرفته می‌شوند، اما در واقع به فناوری نمایشگر یکسانی اشاره می‌کنند.

در تلویزیون LCD، کریستال‌های مایع به نور پلاریزه جهت‌دهی و به‌عنوان یک دریچه‌ی نور عمل می‌کنند. در نتیجه تمام پیکسل‌ها به‌طور همزمان روشن می‌شوند و در واقع نور از یک پس‌زمینه به نمایش در می‌آید. نتیجه‌ی این فناوری، یک روشنایی یکنواخت و تصاویر با کنتراست نسبتا کم است.

تلویزیون LED چیست؟

تلویزیون LED به جای استفاده از نور پس‌زمینه که کنتراست را محدود می‌کند، با LED روشن می‌شود. اصطلاح صحیح برای این فناوری LED-LCD TV است. منظور از این عبارت در واقع یک تلویزیون LCD با نور پس‌زمینه‌ی LED خواهد بود. به این صورت که LEDها به صورت دسته‌ای در پشت یا لبه‌های پنل قرار می‌گیرند.

اولد یا LCD

در هر دو روش یعنی LCD و LED نور از یک منبع خارجی دریافت می‌شود که موجب افزایش اجزاء و اندازه‌ی نهایی تلویزیون خواهد شد. اگر این نوع تلویزیون‌ها را در یک محیط کاملا تاریک قرار دهید و به تماشا بنشینید، متوجه لکه‌ها و روشنایی ناهموار بر روی پنل و نبود جزئیات تیره در بخش‌های تاریک صفحه خواهید شد.

اما همانطور که بیان شد، تلویزیون‌های LCD و LED هنوز ارزش زیادی دارند و تصاویر در آن‌ها بسیار روشن و رنگارنگ هستند. شما می‌توانید قیمت تلویزیون LED را در هر ابعادی که بخواهید در بخش محصولات زومیت مشاهده کنید. سامسونگ بزرگ‌ترین تولیدکننده تلویزیون جهان و بزرگ‌ترین تولیدکننده تلویزیون‌های LED در جهان است.

تفاوت تلویزیون اولد و LCD

نمایشگرهای LED-LCD عموما روشن‌تر از OLED هستند. روشنایی نمایشگرها با واحد نیت و تقریبا برابر با نور یک شمع در هر متر مربع اندازه گیری می‌شود. هرچه سطح روشنایی بالاتر باشد، تصویر درخشان‌تری خواهیم داشت که برای نمایش تصاویر HDR حیاتی است. در اولدها هرچه بخش سفید تصویر کوچک‌تر باشد روشنایی بیشتر خواهد بود بنابراین در شرایط عادی (فیلم‌های معمولی و …) روشنایی اولدها کامل مناسب و حتی بیشتر از بسیاری از تلویزیون‌های LED-LCD است. فراموش نکنید تلویزیون سامسونگ QLED با وجود شباهت نام به OLED نوعی تلویزیون LED محسوب می‌شود.

همچنین بخوانید  میلیاردر شدنم با یک اکسسوری چرم رقم خورد

منظور از کنتراست تصویر چیست؟

کنتراست تفاوت بین روشن‌ترین و تاریک‌ترین نقطه در تصویر است. همان‌گونه که بررسی کردیم، بخش‌های تاریک یک تصویر کاملا سیاه در تلویزیون LCD اصلا سیاه دیده نمی‌شود. نور پس‌زمینه‌ی اضافی، ناخواسته بر کنتراست تلویزیون تأثیر می‌گذارد.

هنگام خرید تلویزیون بررسی کنید که رنگ سفید یک نمایشگر در مقایسه با رنگ مشکی چقدر روشن‌تر است. یک تلویزیون LCD ممکن است نسبت کنتراست 1000:1 داشته باشد؛ به این معنی که رنگ سفید هزار برابر روشن‌تر از رنگ سیاه خواهد بود.

کنتراست تلویزیون اولد OLED به بی‌نهایت میل می‌کند. وقتی صفحه نمایش OLED رنگ مشکی را نمایش می‌دهد، پیکسل‌های آن هیچ نوری تولید نمی‌کنند. در واقع از آن تاریک‌تر معنی ندارد و در نتیجه نسبت کنتراست نامحدودی را دریافت خواهید کرد. هرچند که بستگی زیادی به میزان روشنایی LED‌ها در هنگام نمایش رنگ سفید دارد. به دلیل همین کنتراست فوق‌العاده این تلویزیون‌ها بهترین گزینه برای نمایش محتوای HDR محسوب می‌شوند.

زاویه دید و دقت رنگ

پنل‌های OLED زاویه‌ی دید بسیار خوبی دارند. همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره شد در فناوری اولد از صفحات بسیار نازک استفاده شده است و پیکسل‌ها به سطح نمایشگر نزدیک هستند. به این ترتیب، کنتراست در زوایای مختلف از بین نخواهد رفت و تصویر یکسانی را مشاهده می‌کنید.

زاویه‌ی دید در LCDها چندان خوب نیست و بسته به فناوری نمایشگر استفاده شده می‌تواند متفاوت باشد. یکی از ارزان‌ترین پنل‌ها TN است که در دستگاه‌های ارزان‌قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرد. پنل‌های IPS و VA نمایش رنگ بسیار بهتری دارند و زاویه‌ی دید را به‌طرز چشمگیری بهبود می‌بخشند؛ بین IPS و VA اولی زاویه دید بهتر و دومی عموما کنتراست بهتری را ارائه می‌کنند.

اولد یا LCD

تلویزیون‌های LCD می‌توانند رنگ‌هایی طبیعی تولید کنند. اما مشابه زاویه‌ی دید، وابستگی زیادی به نوع پنل مورد استفاده دارند. پنل‌های IPS و VA اگر به درستی کالیبره شوند دقت رنگ بالایی را ارائه می‌دهند. در حالی که تصاویر به نمایش درآمده در پنل TN بسیار سرد و رنگ‌پریده است.

تلویزیون اولد

نام OLED برگرفته از عبارت Organic Light-Emitting Diode به معنای دیود ساطع‌کننده‌ی نور ارگانیک است. در تلویزیون‌های اولد، نور پس‌زمینه وجود ندارد و علاوه بر ضخامت بسیار اندک، هر پیکسل به تنهایی روشن می‌شود. بنابراین می‌توان سطح نور هر پیکسل را به‌طور جداگانه کنترل کرد.

در پنل OLED، لایه‌ی بسیار نازکی (فیلم) از ترکیبی آلی میان صفحات نیمه‌هادی قرار می‌گیرد. سپس با ورود جریان الکتریکی، پیکسل‌ها می‌توانند روشن یا خاموش شوند. این فرآیند از انرژی بسیار کمی برای ایجاد روشنایی بیشتر استفاده می‌کند و نمایش سیاهی کامل را ممکن می‌سازد. طراوت بالای رنگ‌ها و سرعت واکنش پیکسل‌ها به تصویر در این پنل‌ها بسیار عالی است.

همچنین بخوانید  برنامه مهاجرتی کشاورزی و صنایع غذایی کانادا

بنابراین هر تصویری که تاریکی یا روشنایی زیادی داشته باشد، مانند آسمان شب پر از ستاره، بسیار نزدیک به واقعیت نمایش داده خواهد شد. به لطف کنتراست بسیار زیاد، رنگ‌های سفید کاملا سفید و رنگ‌های مشکی کاملا مشکی دیده می‌شوند. از نقاط ضعف OLED نخست آن‌که بسیار گران است و دوم این‌که هنوز از طول عمر آن اطلاع چندانی در دست نیست.

پنل‌های OLED نسبت به پنل‌های LCD با محیط زیست سازگارتر هستند. این در حالی است که برای تولید پنل LCD به گاز گلخانه‌ای نیتروژن تری‌فلوراید مورد نیاز است.

تلویزیون اولد یا LCD؟ کدام برای خرید بهتر است؟

تلویزیون‌های LCD و LED سال‌های سال است که در بازار وجود دارند و فروخته می‌شوند و به قول معروف امتحان خود را پس داده‌اند. با این حال، تلویزیون اولد هم انتخابی عالی به شمار می‌رود و فناوری OLED در حال شتاب گرفتن و ارزان‌تر شدن است.

اگر با بودجه‌ی محدودی روبرو هستید، احتمالا با تلویزیون‌های مبتنی بر LCD مواجه خواهید شد. اما اولد یک پیشنهاد لوکس محسوب می‌شود که علاوه بر نمایش بهتر رنگ مشکی، در آینده ارزان‌تر هم خواهد شد.

سلطه LCD به آرامی در حال از بین رفتن است اما این‌که کدام‌یک واقعا بهتر است؟ به سلیقه شخصی بستگی دارد. برخی افراد مهارت اولد در نمایش رنگ مشکی و دقت نورپردازی آن را تحسین می‌کنند. برخی دیگر توانایی LCD را برای حفظ رنگ‌ها در سطوح روشن ترجیح می‌دهند.

ال جی بزرگ‌ترین تولیدکننده تلویزیون اولد در جهان محسوب می‌شود. ال جی علاوه بر تولید پنل برای تلویزیون ال جی برای شرکت‌هایی همچون سونی نیز پنل اولد تولید می‌کند.

شما می‌توانید برای مشاهده‌ی مشخصات انواع تلویزیون اولد و LCD به بخش محصولات زومیت مراجعه کنید و علاوه بر مقایسه‌ی تلویزیون‌ها با یکدیگر، ارزان‌ترین قیمت را پیدا کرده و سوالات خود را در بخش پرسش و پاسخ بپرسید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *