تبلیغات

تبلیغات

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

arzdigital

تمام افرادی که در حوزۀ ارزهای دیجیتال مشغول به فعالیت هستند، با نام والت، یا کیف پول ارزهای دیجیتال آشنایی لازم را دارند. افراد برای نگهداری از دارایی‌های نقد خود مانند اسکناس‌ها از کیف پول و کارت‌های بانکی استفاده می‌کنند؛ بدین طریق برای هرگونه تراکنشی، چه دریافت وجه نقد و چه اقدام به خرید کردن از کیف پول و یا کارت بانکی استفاده می‌کنند.

کیف پول ارزهای دیجیتال نیز به افراد این اجازه را می‌دهد تا تمامی خرید و فروش ارزهای دیجیتال خود و همچنین نگهداری آن‌ها در یک فضای امن را محقق می‌کند.

اگر شما جزء افرادی هستید که هنوز با کیف پول ارزهای دیجیتال آشنا نیستید و برخی سؤالات شما پاسخ داده نشده است، تا پایان این مقاله آکادمی راهبران فردا همراه ما باشید.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

یکی از مهم‌ترین مباحث در دورۀ ارزهای دیجیتال، بررسی انتخاب یک والت خوب، نگهداری و حفظ امنیت والت است. شما با داشتن یک والت خوب، ارزهای دیجیتال خود را در فضایی مطمئن نگهداری می‌کنید و از عدم هک شدن ارزهای خویش، اطمینان خاطر حاصل می‌کنید.

کیف پول ارزهای دیجیتال یا «والت» (Wallet)، به پلتفرم آنلاینی گفته می‌شود که اشخاص برای نگهداری دارایی‌های دیجیتال، مانند بیت کوین و سایر ارزها از آن استفاده می‌کنند.

این کیف پول، ماهیت فیزیکی ندارد و تمام دارایی و ارزهای شما را در فضای بلاک‌چین و شبکۀ ارزهای دیجیتال ثبت می‌کند.

کیف پول ارزهای دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

در مرحلۀ اول باید بگوییم زمانی که با کیف پول ارزهای دیجیتال تراکنشی انجام می‌شود، کیف پول به‌عنوان یک واسطه بین شبکۀ بلاک‌چین و افراد عمل می‌کند و پس از بررسی درخواست شما، آن را به شبکه ارسال می‌کند.

این شبکه، متشکل از هزاران کامپیوتر(شبکۀ بلاک‌چینی) است که پس از تأیید، مبلغ درخواستی را از موجودی اشخاص کم کرده و به حساب و یا صرافی اضافه می‌کند.

کلید خصوصی و عمومی

کیف پول ارزهای دیجیتال انوع مختلفی دارند؛ انواع مختلف والت‌ها تقریباً یک ساز و کار دارند. تمامی کیف پول‌ها، یک کلید خصوصی (Private Key) و یک کلید عمومی (Public Key) دارند.

کلید خصوصی متشکل از رشتۀ متنی حروف و اعداد انگلیسی است که مانند رمز کارت بانکی افراد عمل می‌کند. این کلید خصوصی درواقع همان دارایی کیف پول محسوب می‌شود. اگر فردی کلید خصوصی شما را در اختیار داشته باشد، توانایی انتقال موجودی کیف پول شما را دارد.

همراهان راهبران فردا توجه داشته باشید که هرگز نباید کلید خصوصی خود را در اختیار کسی قرار دهید.

همچنین بخوانید  طراحی شبکه

هرچقدر طول کلید خصوصی شما بیشتر باشد، هکرها نمی‌توانند آن را حدس بزنند. البته جالب است بدانید همین پیچیدگی گاهی سبب می‌شود تا برای کاربران دردسرهایی ایجاد شود.

با توجه به این مشکل، در بیشتر کیف پول‌ها برای این کدهای گیج‌کننده جایگزینی در نظر گرفته شده است که «عبارت بازیابی» (Mnemonic phrase یا Seed phrase) نام دارد.

در حفظ و نگهداری این عبارت بازیابی ‌مانند نگهداری کلید خصوصی، کوشا باشید.

کلید عمومی نیز تفاوت چندانی با کلید خصوصی از لحاظ ساختاری ندارد و این کلید نیز از رشتۀ متنی حروف و اعداد انگلیسی تشکیل شده است.

کاربرد کلید عمومی به‌گونه‌ای طراحی شده است که درصورت اشتراک‌گذاری آن مشکلی برای دارایی‌های شما به‌وجود نمی‌آید. شما با داشتن کلید عمومی می‌توانید اطمینان حاصل کنید که تراکنش از کیف پول شما ارسال شده است.

آدرس کیف پول

تمامی کیف پول‌ها آدرسی دارند که افراد با اشتراک‌گذاری آن می‌توانند ارزدیجیتال را از سایر والت‌ها و یا سایر افراد، به کیف پول ارزدیجیتال خود انتقال دهند.

شما در صورت فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال با آدرس کیف پول سروکار زیادی خواهید داشت. آدرس کیف پول در واقع همان شماره حساب شما است که می‌توانید در اختیار فرستنده قرار دهید.

آدرس کیف پول ارزهای دیجیتال نیز از رشتۀمتنی منحصر‌به‌فرد حروف و اعداد تشکیل شده است.

برای آشنایی بیشتر با آدرس کیف پول، می‌توانید در این مقالۀ راهبران فردا، آدرس کیف پول ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین را مشاهده کنید.

۱A۱zP۱eP۵QGefi۲DMPTfTL۵SLmv۷DivfNa

ممو یا تگ

ساختار برخی از ارزهای دیجیتال متفاوت است. شما علاوه‌بر داشتن آدرس باید برای انتقال، دسته‌بندی آدرس خود را مشخص کنید.

ارزهای دیجیتالی مانند ریپل برای انتقال، نیاز به «تگ» یا «ممو» نیز دارند.

برای مثال شما برای واریز ریپل به صرافی، حتماً علاوه‌بر آدرس باید، تگی که صرافی در اختیار شما قرار داده است را نیز وارد کنید.

انواع کیف پول ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال

کیف پول سخت‌افزاری

این کیف پول‌ها، دستگاه‌های فیزیکی و الکترونیکی هستند که از «RNG» یا همان «مولد اعداد تصادفی»، برای تولید کلیدهای عمومی و خصوصی استفاده می‌کنند.

جالب است بدانید این کیف پول‌ها به اینترنت متصل نیستند و کلیدهای خصوصی را در خود ذخیره می‌کنند.

یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌های سخت افزاری، کیف پول‌های شرکت لجر(ledger) است.

کیف پول تحت وب (آنلاین)

شما با داشتن این نوع کیف پول، از طریق مرورگر می‌توانید به بلاک چین دسترسی داشته باشید. کیف پول‌های صرافی و سایر کیف پول‌های مبتنی بر مرورگر جزء دستۀ کیف پول‌های تحت وب هستند.

کیف پول دکستاپ

این دسته از کیف پول‌ها در کامپیوتر شخصی نصب و اجرا می‌شوند. این دسته از کیف پول‌ها به کاربران این امکان را می‌دهند تا خود افراد توانایی مدیریت کلیدهای خصوصی و عمومی خود را داشته باشند. این کیف پول‌ها از امنیت بیشتری نسبت به کیف ‌پول‌های تحت وب برخوردار هستند. البته باید توجه داشته باشید که سیستم شما هیچ‌گونه ویروسی نداشته باشد.

همچنین بخوانید  سوپری و جا قاشقی کابینت چه کاربردی دارند؟

یکی از پرطرفدارترین کیف پول‌های دکستاپ، کوینومی(Coinomi) نام دارد.

ارز دیجیتال

کیف پول موبایل

این نوع کیف پول‌ها تقریباً شبیه به نسخۀ دکستاپ هستند که به‌طور خاص برای گوشی‌های هوشمند طراحی شده‌اند. معمولاً از این نوع کیف پول‌ها افراد زیادی استفاده می‌کنند زیرا برای خرید و فروش روزانه کوین‌ها مناسب‌تر و راحت‌تر است.

یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌های موبایلی، «تراست والت» (Trust Wallet) است.

کیف پول کاغذی

در این دسته از کیف پول‌ها، آدرس رمزارزها و کلیدهای خصوصی به‌صورت کدهای «QR» موجود است که برای انجام تراکنش، آن را اسکن می‌کنند.

این دسته از کیف پول‌ها از امنیت بیشتری نسبت به کیف پول‌های سخت‌افزاری برخوردار هستند اما یکی از بزرگترین مشکلات کیف پول‌های کاغذی، مخدوش و یا گم شدن این کیف پول است.

کدام کیف پول امن‌تر است؟

مهم‌ترین معیار برای  انتخاب یک والت، «امنیت» است. شما دارایی خود را در یک کیف پول نگهداری می‌کنید. بسیار منطقی است که در این زمان شما باید کیف پولی را انتخاب کنید که از لحاظ امنیت، خاطر شما را آسوده نگه دارد.

بالاترین امنیت در کیف پول‌های ارزهای دیجیتال، در والت‌های کاغذی است. آنچه بر روی کاغذ نوشته شده است قابلیت هک شدن ندارد مگر اینکه کاغذ را در اختیار و دید افراد قرار دهید.

بعد از کیف پول‌های کاغذی، والت‌های سخت افزاری بیشترین امنیت را دارند.  کارکرد این کیف پول‌ها به صورت غیرحضانتی است.

برای دو دسته از کیف پول‌هایی که در بالا ذکر شد باید هزینه کنید. اگر از دستۀ افرادی هستید که برای والت خود هزینه‌ای در نظر نگرفته اید، برترین کیف پول برای شما، همان کیف‌ پول‌های اپلیکیشن موبایل و یا دکستاپ است.

سخن پایانی

برای انتخاب کیف پول ارزهای دیجیتال، ابتدا توصیه می‌کنم آموزش‌های لازم برای کار در بازار کریپتو را دیده و پس از آموزش کامل، اقدام به ایجاد والت کنید.

افراد زیادی بوده‌اند که با نداشتن علم کافی، وارد این بازار شده و تمامی سرمایه خود را هدر داده‌اند. برای دیدن کامل‌ترین دوره ارزهای دیجیتال با پشتیبانی کامل، وب‌سایت راهبران فردا را به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم.

کارشناسان ما در مجموعۀ راهبران فردا به‌صورت شبانه‌روزی، آماده پاسخگویی به تمامی سؤالات شما در حوزۀ ارزهای دیجیتال هستند.

جهت دریافت مشاوره رایگان کلیک کنید

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *