تبلیغات

تبلیغات

آیا لیزر ترمیم جای زخم قدیمی امکانپذیر است؟

lesser1

لیزر ترمیم جای زخم های قدیمی یکی از راه هایی درمانی می باشد که امروزه به شدت مورد توجه قرار گرفته است. معمولا از لیزر برای زخم های قدیمی و در سطح متوسط استفاده می شود. در صورتی که عمق اسکار یا جای زخم قدیمی زیاد باشد. جهت از بین بردن آن باید از روش های دیگری نظیر جراحی استفاده شود.

لیزر ترمیم جای

 

استفاده از لیزر ترمیم جای زخم قدیمی باعث ایجاد اندکی تورم و سوزش در ناحیه مورد نظر می شود. این عوارض اغلب بعد از ۲۴ ساعت به طور کامل از بین می روند. با این حال استفاده از لیزر در افرادی که دارای پوستی تیره می باشند. ممکن است بعد از مدتی شاهد تغییر رنگ در رنگدانه های پوستی خود باشند.

لیزر ترمیم جای زخم قدیمی چه زمان مورد استفاده قرار می گیرد؟

پیش از پرداختن به استفاده از لیزر تیتانیوم 2022 جهت ترمیم جای زخم های قدیمی لازم است متذکر شویم. پوست از لایه های متنوع و متفاوتی تشکیل شده است. دو لایه ی اولیه آن به ترتیب درم و اپیدرم نام دارند. لایه درم پوست از اعصاب و عروق و چربی تشکیل شده است. اپیدرم نیز که لایه ی بالایی پوست است.

از سلولهای مرده پوست تشکیل شده است. سلولها ی موجود در این لایه روزانه به تعداد ۳۰۰۰۰۰ عدد از آن ها از سطح پوست جدا می شوند. بعد از جدایی این سلول ها سلولهای جدید که به وسیله لایه درم تولید شده اند جای آن ها را می گیرند.

طبق این پروسه طبیعی هرگاه پوست دچار آسیب شود. خود اقدام به ترمیم قسمت های آسیب دیده می کند. به نحوی که بعد از مدتی با جایگزین کردن سلول های سالم و جدید آسیب وارد شده بهبود پیدا می کند.

با این تفاسیر هر گاه عمق آسیب دیدگی و جراحت زیاد باشد. به شکلی که اسکار ناشی از آن خود به خود بهبود پیدا نکند. ظاهر نازیبایی در پوست ایجاد می شود. در این حالت برای از بین بردن اسکار زخم های قدیمی از لیزر ترمیمی استفاده می کنند.

انواع لیزر پلاتینیوم و تیتانیوم جهت ترمیم جای زخم قدیمی

معمولا از چند نوع لیزر پلاتینیوم و تیتانیوم جهت ترمیم جای زخم قدیمی در کلنیک های پوست و زیبایی استفاده می شود که عبارتند از:

۱: لیزر فرکشنال CO۲: این نوع لیزر یکی از موثر ترین و قوی ترین لیزرها برای ترمیم زخم های قدیمی به شمار می آید. از لیزر فرکشنال CO۲ جهت ترمیم زخم های کهنه نسبتا عمیق و باریک استفاده می شود.

همچنین بخوانید  راهنمای خرید لپ تاپ مناسب برای طراحان سایت

۲: لیزر اربیوم YAG : این نوع لیزر دارای قدرت کمتری نسبت به لیزر فرکشنال CO۲ می باشد. از این لیزر معمولا برای ترمیم زخم های کهنه با عمق کم استفاده می شود. هنگام استفاده از این نوع لیزر بی حسی کمتری استفاده می شود. همچنین دوران نقاهت و ریکاوری بیمار کم تر می باشد. بیمار با استفاده از این لیزر به ۱ هفته زمان جهت بهبودی کامل نیاز دارد.

۳: لیزر فرکشنال RF : یکی دیگر از روش های لیزر ترمیم جای زخم قدیمی استفاده از لیزر فرکشنال RF می باشد. طی این روش از لیزر RF برای ایجاد حرارت بر روی زخم ها استفاده می شود. این کار سبب تحریک سلول های کلاژن ساز می شود. در نتیجه کلاژن بیشتری ترشح می کنند.

ترشح کلاژن بیشتر سبب ترمیم پوست آسیب دیده و رفع جراحت موجود در آن خواهد شد. برای کسب نتیجه مطلوب از این نوع لیزر ترمیم جای زخم قدیمی لازم است. محل جراحت ۳ مرتبه در معرض امواج رادیویی قرار بگیرد. لازم به ذکر است که این جلسات باید طی چند ماه انجام بگیرند.

استفاده از این نوع لیزر هیچ گونه عوارضی در پوست ایجاد نمی کند. تنها موردی که ممکن است بعد از انجام فرایند آن در پوست دیده شود. اندکی التهاب و قرمزی می باشد که طی ۲۴ ساعت کاملا رفع خواهد شد.

هدف از انجام لیزر تیتانیوم برای ترمیم جای زخم های قدیمی چیست؟

به طور کلی هدف از انجام لیزر ترمیم زخم قدیمی به وجود آوردن موقعیتی مناسب جهت رفع عارضه های ناشی از زخم های قدیمی می باشد. در حقیقت دو اتفاق مهم حین استفاده از لیزر مو و  ترمیمی بر روی زخم های قدیمی رخ می دهد. اول این که سلول هایی که دارای رنگی متفاوت از پوست بدن می باشند از بین می روند. دوم این که به محض از بین رفتن این سلول ها، سلول های جدید جای آن ها را خواهند گرفت.

نکات مهم در رابطه با استفاده از لیزر جهت ترمیم زخم های قدیمی

لیزر ترمیم زخم قدیمی به این صورت است. ابتدا امواج لیزر با قدرت بالایی که دارند. به بافت و لایه زیرین نفوذ می کنند. این کار سبب تحریک سلول ها و مناطق کلاژن ساز در زیر پوست می شود. علاوه بر آن منجر به تولید الاستین می شود. الاستین یکی از عناصر مهم در جوانسازی پوست می باشد.

لیزر ترمیم جای

 

نور لیزر ترمیم جای زخم قدیمی علاوه بر حذف بافت اسکار قادر است. با ایجاد حرارت در لایه درم پوست را مجبور به فعالیت بیشتر و کلاژن سازی نماید.

همچنین بخوانید  راهنمای خرید ویدئو پروژکتور

نکته: کلاژن و الاستین دو پروتیین مهم و حساس در بافت پوست می باشند. این دو پروتیین نقش مهم در ایجاد حالت کشسانی پوست و همچنین تولید سلول های مختلف در پوست ایفا می کنند.

زمان لازم جهت استفاده از لیزر ترمیم جای زخم قدیمی

از آن جا که روش لیزر ترمیم جای زخم قدیمی یک روش درمان سرپایی محسوب می شود. استفاده از آن نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارد. به طور کلی هر جلسه لیزر برای از بین بردن زخم های کهنه به وسعت جای زخم بین ۱ تا ۲ ساعت زمان خواهد برد. همچنین با توجه به شرایط زخم بیمار به ۱ تا ۵ جلسه حضور در کلینیک جهت درمان نیاز دارد.

لازم به ذکر است. پزشک متخصص برای کسب نتیجه بهتر گاهی از روش های دیگر درمانی همراه با لیزر استفاده می کند.

سخن آخر

استفاده از لیزر برای رفع جای زخم ها همیشه مطلوب و ایده آل بیماران می باشد. با این حال بهتر است. بیماران پیش از هر اقدامی با پزشک متخصص خود جلسه ای مشاوره داشته باشند. معمولا پزشکان طی این جلسه بعد از معاینه کامل زخم تمامی جوانب انجام لیزر را برای آنان شرح خواهد داد.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *