تبلیغات

تبلیغات

راهنمای خرید رک شبکه، نکات مهم برای خرید یک رک کاربردی

خرید رک شبکه

حتما تا به حال نام رک را شنیده‌اید. اگر از افرادی هستید که با تجهیزات پسیو شبکه سر و کار دارید، قطعا انواع رک شبکه را از نزدیک مشاهده کردید. رک، یکی از پرکاربردترین تجهیزات پسیو شبکه است که به گردآوری یک شبکه‌ی کامل کمک می‌کند. برای خرید رک متناسب با نیازهای شبکه‌ی خود، باید اطلاعات کافی درباره‌ی این محصول داشته باشید. در این محتوا قصد داریم به راهنمای خرید رک بپردازیم. تا آخر مقاله ما را همراهی کنید.

مشخصات رک شبکه

رک شبکه یک محفظه‌ی مکعبی است که توانایی نگهداری از تجهیزات مختلف شبکه مانند روتر، سرور و انواع تجهیزات پسیو را دارد. همچنین مشخصات رک شبکه بستگی به نوع و کاربرد آن دارد. برای مثال درصورتی که برای شبکه‌ی خود نیازمند استفاده از یک رک با تعداد یونیت بالا هستید، می‌توانید از رک‌های ایستاده با تعداد یونیت بالا استفاده کنید.

همچنین اگر برای نصب تجهیزاتی مانند دوربین‌های مداربسته، نیاز دارید تا رک را بر روی دیوار نصب کنید، می‌توانید از انواع رک دیواری با تعداد یونیت مختلف استفاده کنید. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که رک شبکه به شما این امکان را می‌دهد تا در هر زمانی که احتیاج داشتید، شبکه‌ی خود را ارتقا دهید. مشخصات رک بر اساس نوع برند هم تغییر می‌کند. برخی از شرکت‌ها خصوصیات جانبی دیگری را برای کاربران خود در نظر می‌گیرند.

تفاوت رک دیواری و رک ایستاده

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، رک‌ها را بر اساس نوع کاربری و نیاز کاربر طبقه‌بندی می‎‌کنند. بر این اساس رک‌ها به دو نوع رک ایستاده و دیواری تقسیم می‌شوند. رک دیواری عموما برای شبکه‌ی کوچک و خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تعداد یونیت رک دیواری متغیر است. این تعداد می‌تواند از 4 تا 12 یونیت متغیر باشد. همچنین این محصول در سه عمق متفاوت 35، 45 و 60 سانتی‌متر تولید می‌شود. قیمت رک دیواری هم، طبق اندازه و ابعاد آن تعیین می‌شود. قاعدتا هر چه تعداد یونیت بیشتر باشد و یا عمق آن بیشتر شود، قیمت آن افزایش پیدا می‌کند.

رک ایستاده از جمله محصولاتی است که بیشتر در فضاهایی مانند رک سرور استفاده می‌شود. استفاده از رک ایستاده به کاربر این اطمینان را می‌دهد که تمامی تجهیزات در امنیت بالا قرار دارند. از ویژگی‌های مثبت این نوع رک می‌توان به دسترسی چهارطرفه به تمامی تجهیزات اشاره کرد. تعداد یونیت این محصولات از 12 تا 47 متغیر است. همچنین رک‌های ایستاده در عمق‌های 60، 80 و 100 سانتی‌متر ساخته می‌شوند. قیمت رک ایستاده هم درست مانند رک دیواری بر اساس ابعاد و اندازه‌ی محصول مشخص می‌شود. هرچه تعداد یونیت رک بیشتر باشد، هزینه‌ی محصول افزایش خواهد یافت.

همچنین بخوانید  ‏nat در شبکه چیست - کاربرد، انواع، مزایا و معایب تکنولوژی Network Address Translation

مشخصات رک شبکه

راهنمای خرید رک شبکه و سرور

راهنمای خرید رک به شما کمک می‌کند تا با سنجیدن نوع نیاز شبکه و میزان بودجه‌ی موردنظرتان، بهترین خرید را داشته باشید. برای محقق شدن این موضوع، باید از تمامی ویژگی‌ها و خصوصیات این محصول اطلاعات کافی داشته باشید. در این قسمت قرار است به بررسی همین موضوع بپردازیم.

تعداد یونیت

مهم‌ترین اقدام در خرید رک، تهیه‌ی فهرستی از تجهیزاتی است که قرار است داخل رک قرار بگیرند. با استفاده از این لیست می‌توانید بفهمید که چه نوع رک با چه تعداد یونیت احتیاج دارید. اگر این موضوع را جدی نگیرید، ممکن است محصولی که تهیه می‌کنید بسیار بزرگ‎‌تر از نیاز شما باشد. همچنین ممکن است با تهیه‌ی محصولی کوچک‌تر از نیاز خود، بودجه‌ی موردنظر خود را هدر داده باشید.

عمق داخلی

برای خرید تجهیزات پسیو شبکه مانند رک، عوامل دیگری مانند عمق داخلی آن را هم باید در نظر گرفت. عمق داخلی رک متفاوت است. این تفاوت بر اساس اندازه‌ی تجهیزاتی که داخل رک قرار می‌گیرند، مشخص می‌شود. برای خرید رک مناسب، باید به اندازه‌ی تجهیزات خود دقت کنید. اگر رکی که تهیه می‌کنید عمقی کمتر از تجهیزات شما داشته باشد، هزینه‌ای اضافی را متحمل شدید.

مشخصات رک

انتخاب بین انواع رک

نکته‌ی دیگری که در هنگام خرید باید به آن توجه کنید، میزان ارتقای شبکه است. در صورتی که فکر می‌کنید در آینده ممکن است شبکه‌ی خود را ارتقا دهید، بهتر است از رک‌های بزرگتری استفاده کنید. با خرید رک بزرگتر، دیگر نیاز ندارید رک جدیدی تهیه کنید و به این صورت در بودجه‌ی خود صرفه جویی کردید.

متعلقات رک قابل استفاده

خرید تجهیزات شبکه مانند رک، تنها به این محصول ختم نمی‌‎شود. بعد از خرید رک باید از تجهیزات دیگری که به آن‌ها متعلقات رک می‌گویند هم استفاده کرد. این تجهیزات برای بهبود عملکرد محصول عرضه می‌شوند. این تجهیزات که متعلقات رک نام دارند، شامل پاور ماژول، لایت پنل، بلنک پنل، قفل رک، سینی و فن رک می‌شوند.

برندهای سازنده رک شبکه

برندهای مختلفی در ساخت انواع رک تخصص دارند. آماد سیستم، پایا سیستم، اچ پی آی و اچ پی آسیا از برندهای سازنده‌ی این محصول هستند. هر کدام از این برندها رک‌های متفاوتی را تولید و عرضه می‌کنند. برند HPI، رک‌های ایستاده‌ی خود را در 9 سایز و رک‌های دیواری را در 3 سایز تولید می‌کند. شرکت آماد سیستم، سه مدل رک ایستاده، دیواری و DVR تولید می‌کند. رک ایستاده‌ی این شرکت 5 سایز و رک دیواری آن در 6 سایز عرضه می‌شود. برند پایا سیستم، از شرکت‌هایی است که رک‌های بسیار متنوع برای تمامی حوزه‌ها تولید می‌کند. رک طرح HP، لابراتواری، مخابراتی، مینی و آلفا از رک‌های ساخت این شرکت هستند.

همچنین بخوانید  چرا سوئیچ سیسکو منطقی‌ترینگزینه خرید سوئیچ شبکه است؟

راهنمای خرید رک شبکه

انتخاب رک متناسب با شبکه

درنهایت باید یک رک را انتخاب کنید، که کاملا برای شرایط شبکه‌ی شما ساخته شده باشد. برای مثال در صورتی که فضای مورد استفاده‌ی شما لابراتوار باشد، قطعا باید از رک‌های لابراتواری با تعداد یونیت مختلف استفاده کنید. در آخر این کاربری و نیاز شبکه است که تعیین کننده‌ی نهایی محصول مناسب برای شما خواهد بود.

حرف آخر

رک‌ها تجهیزاتی هستند که ساخت و استفاده از شبکه را برای کاربران بسیار راحت می‌کنند. اطلاع از انواع و همین‌طور خصوصیات آن‌ها برای یک خرید مناسب، بسیار حائز اهمیت است. به همین علت در این مقاله راهنمای خرید رک را بررسی کردیم  و به تمامی خصوصیات آن به طور کامل پرداختیم.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *