تبلیغات

تبلیغات

بهترین گرایش مهندسی مکانیک ارشد برای ادامه تحصیل

بهترین گرایش مهندسی مکانیک ارشد

در این مقاله از سایت تک تیپ قصد داریم تا بهترین گرایش مهندسی مکانیک ارشد را معرفی کنیم تا اگر قصد ادامه تحصیل در مقطع ارشد را دارید بتوانید انتخاب درستی داشته باشید.

اگرچه شاید نتوان به طور قطعی بهترین گرایش رشته مهندسی مکانیک در مقطع کارشناسی ارشد را برای تحصیل معرفی کنیم اما چند گرایش برتر این رشته را به همراه ویژگی های آن مورد بررسی قرار می دهیم تا در انتخاب مناسب‌ترین گرایش برای شما راهنمایی خوبی به شما کرده باشیم.

مهندسان مکانیک تقریباً در تمام زمینه های علم و فناوری از هوافضا و خودرو گرفته تا فناوری هسته ای و نانو کار می کنند. مهندسی مکانیک یک رشته اصلی است که شامل زمینه های کلی طراحی و ساخت، مکانیک سیالات و جامدات و علوم حرارتی و مواد است.

مهندسی مکانیک چیست ؟

به عبارت ساده، مهندسی مکانیک در مورد حرکت است و کاربرد علم و فناوری برای حل مشکلات دنیای واقعی را با ایجاد قطعات متحرک نشان می‌دهد.

مهندسان مکانیک نقش مهمی در بسیاری از صنایع، از خودروسازی و هوافضا گرفته تا بیوتکنولوژی و الکترونیک کامپیوتر ایفا می کنند. کار مهندسی مکانیک شامل طراحی، توسعه، ساخت و آزمایش انواع تجهیزات و سیستم های مکانیکی، ابزار، موتورها و ماشین آلات می باشد.

بهترین گرایش مهندسی مکانیک ارشد

مهندسان مکانیک همه چیز را از قطعات کوچک مانند بلبرینگ گرفته تا سیستم های حمل و نقل و سایر تجهیزات بزرگ طراحی و تولید می کنند. نمونه هایی از محصولاتی که مهندسان مکانیک می توانند طراحی و توسعه دهند عبارتند از: موتورهای احتراق داخلی؛ انتقالات و حمل و نقل؛ اجزای مکانیکی؛ موتورهای هواپیما؛ سیستمهای کنترل؛ تجهیزات پزشکی؛ دیسک درایوها؛ سنسورها؛ توربین های گازی؛ آسیاب های بادی؛ کمپرسورها؛ روبات ها؛ دستگاه های حرارتی و …

همچنین نقشه ها، طراحی های فنی، نمودارها و گزارش های کامپیوتری را می خوانند و تفسیر می کنند. سایر مهارت های مهندسی مکانیک شامل حل مسئله، آزمایش، عملیات، ارتباطات فنی، فروش و مدیریت است.

تقریباً هر ماشین یا فرآیندی که فکرش را بکنید از مهندسی مکانیک بهره برده و مهندسی در ساخت آن موثر بوده است. فعالیت های روزانه شما تحت تأثیر کار مهندسان مکانیک است: رانندگی با ماشین؛ استفاده از آسانسور؛ خرید محصولات بسته بندی شده و سیستم تهویه مطبوع همه از صدقه سری مهندسی مکانیک می باشد.

مهندسان مکانیک بر نحوه ایجاد و کاربرد فناوری های جدید تأثیر می گذارند، چه در زمینه‌های پایداری، مواد، رباتیک و زمینه‌های متنوعی مانند مهندسی هوافضا و زیست‌پزشکی.

اگرچه آموزش های زیادی در سراسر نت وجود دارد که می توانید برای تقویت نمرات و سطح آگاهی خود از آن ها استفاده کنید. در ادامه بهترین آموزش های مربوط به رشته مکانیک که توسط فرادرس تولید شده را قرار می دهیم تا در صورت نیاز بتوانید از آن ها استفاده نمایید.

آموزش های زیادی در سراسر نت وجود دارد که می توانید برای تقویت نمرات و سطح آگاهی خود از آنها استفاده کنید. ما بهترین آموزش های مربوط به رشته مکانیک که توسط فرادرس تهیه شده است را در لینک زیر قرار دادیم تا بتوانید از آنها بهره لازم را ببرید:

 

مهندسان مکانیک چه کار می کنند ؟

پیش از اینکه با بهترین گرایش مهندسی مکانیک ارشد آشنا شوید بهتر است بدانیم یک مهندس مکانیک چه کار هایی باید انجام دهد. اگر شما می خواهید این رشته را در دانشگاه ادامه دهید، باید بدانید که پس از فارق التحصیلی نیاز به یادگیری چه مهارت‌هایی دارید.

  • تجزیه و تحلیل مشکل برای کشف اینکه چگونه یک دستگاه مکانیکی می تواند مشکل را حل کند، با استفاده از اصول فیزیک، مهندسی، ریاضیات و علوم مواد
  • طراحی دستگاه و ساخت آن
  • توسعه و تست نمونه اولیه
  • تجزیه و تحلیل نتایج آزمون و تغییر موارد مورد نیاز طراحی
  • نظارت بر فرآیند تولید

برای طراحی و ساخت سیستم های مکانیکی، مهندسان مکانیک باید درک عمیق از فرایندهای مکانیکی، تولید محصولات الکترونیکی، مکانیک، دینامیک، ترمودینامیک، برق و تجزیه و تحلیل ساختاری داشته باشند. آنها باید نرم افزار های کامپیوتری ، نظیر CAD (طراحی کامپیوتری) رابرای تولید و تجزیه و تحلیل طرح های خودیاد داشته باشند.

گرایش های مهندسی مکانیک در مقطع کارشناسی

بر اساس مقاطع دانشگاهی گرایش های مهندسی مکانیک متفاوت است، از این رو در مقطع کارشناسی، مهندسی مکانیک به 4 گرایش زیر تقسیم بندی می شود.

  • مکانیک خودرو
  • ساخت و تولید
  • حرارت و سیالات
  • مکانیک جامدات

در برخی از دانشگاه ها که مهندسی مکانیک بدون گرایش خاصی ارائه می شود در حقیقت ادغام دو گرایش جامدات و حرارت و سیالات می باشد.

گرایش های کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک

قبل از معرفی بهترین گرایش مهندسی مکانیک ارشد بهتر است با تمام زیرشاخه های این رشته آشنا شوید.

1- مهندسی مکانیک گرایش تبدیل انرژی

گرایش تبدیل انرژی یکی از جدید ترین گرایش های مهندسی مکانیک ارشد می باشد که چند دانشگاه مطرح کشور آن را ارائه می دهند.

این گرایش با بکار بردن فناوری ها و علوم نو برای ساخت و طراحی سیستم ها مبتنی بر حرارت و انتقال انرژی، ایجاد شده است. در این رشته دانشجویان با آنالیز موارد مرتبط با انرژی همچون سیالات، انتقال حرارت، هوا فضا و … سر و کار دارند و به تجزیه و تحلیل نیرو های وارده به علت حرکت سیال که باعث تغییر انرژی می شود، می پردازند.

این گرایش در مقطع ارشد ارائه شده و دانشجویان برای دریافت مدرک ملزم به گذراندن 32 واحد درسی می باشند. که از مهم ترین این دروس می توان به، محاسبات مکانیک سیالات، مکانیک محیط پیوسته، انتقال حرارت پیشرفته و … اشاره نمود.

2- گرایش بیومکانیک

بهترین گرایش مهندسی مکانیک ارشد

در اصطلاح بیومکانیک پیشوند bio به معنای “زندگی” را با رشته مکانیک که مطالعه اعمال نیروها است ترکیب می کند. جامعه بین المللی دانشمندان در اوایل دهه 1970 واژه بیومکانیک را برای توصیف علمی که شامل مطالعه جنبه های مکانیکی موجودات زنده می شود، به کار بردند. در زمینه حرکت شناسی و علم ورزش، ارگانیسم زنده ای که بیشتر مورد توجه قرار می گیرد، بدن انسان است. نیروهای مورد مطالعه شامل نیروهای داخلی تولید شده توسط عضلات و نیروهای خارجی وارد بر بدن است.

گرایش بیومکانیک جزو بهترین گرایش مهندسی مکانیک ارشد به شمار می رود زیرا یکی از جدید ترین گرایش ها بوده و افراد کمی در این رشته حرفه ای هستند، به همین دلیل پیدا کردن شغل برای این افراد در ایران بسیار راحت تر خواهد بود.

3- طراحی کاربردی

طراحی کاربردی (به اختصار AD) یک رشته فرعی از مهندسی مکانیک است که اصول فیزیک و علم را در مواد برای تجزیه و تحلیل، طراحی، تولید به کار می برد. نگهداری و کنترل سیستم های مکانیکی شاخه ای از این مهندسی است که شامل تولید و استفاده از انرژی برای طراحی، تولید و بهره برداری از ماشین آلات و ابزار می باشد.

این رشته مهندسی مفاهیم اساسی مکانیک، سینماتیک، علم مواد و تحلیل ساختاری را مورد بررسی قرار می دهد و به عبارت ساده تر آنالیز و تجزیه و تحلیل ماشین آلات بر اساس نیرو های وارده بر هر عضو آن می باشد.

4- ساخت و تولید

گرایش ساخت و تولید یکی از گرایش های مهندسی مکانیک در مقطع ارشد می باشد. این گرایش بیشتر در صدد تربیت دانشجویان برای ساخت ابزار، ساخت فلزات، فرم دهی و … در صنایع مادر همچون خودروسازی، ماشین سازی، صنایع هوایی و صنایع کشاورزی می باشد.

فارق التحصیلان این رشته بازار کار مطلوبی هم دارند که می توانند هم در داخل و هم در خارج از ایران مشغول کار شوند. چون این گرایش بیشتر مورد نیاز فضای خصوصی کسب و کار است، حقوق و مزایای متفاوتی هم خواهد داشت که به مهارت شما بستگی دارد.

اگرچه شاید این رشته بهترین گرایش مهندسی مکانیک ارشد نباشد اما جزو محبوب ترین گرایش ها در فضای کسب و کار به شمار می رود.

5- گرایش مهندسی دریا

همانطور که از نام گرایش مهندسی دریا پیداست ، این مهندسی مربوط به طراحی، ساخت و تولید ماشین آلات و تجهیزات مربوط به دریا می باشد.

به عبارت ساده تر مهندسی دریا رشته ای است که در مسائل مربوط به طراحی، نوآوری، ساخت و نگهداری کشتی ها و تجهیزات ناوبری فعال است. مهندسان دریایی عمدتا در توسعه و تولید سیستم های داخلی قایق ها، کشتی ها یا زیردریایی ها مشغول به کار هستند. آن ها در طراحی تاسیسات حرکتی، مکانیزم های قدرت کمکی و تجهیزات عملیاتی، مهارت دارند.

بازار کار این گرایش در ایران محدود است و به همین دلیل شاید نتوان جزو بهترین گرایش مهندسی مکانیک ارشد دسته بند نمود.

اگر به عنوان مهندس مکانیک قصد دارید نرم افزار اوتوکد را بیاموزید می توانید از آموزش حرفه ای فرادرس که در زیر قرار دادیم استفاده کنید.

6- گرایش سازه بدنه خودرو

بهترین گرایش مهندسی مکانیک ارشد

این گرایش مربوط به خودرو و ساخت بدنه های آن می باشد که باید مهندس مکانیک بهترین آیرودینامیک را برای خودرو با مواد کم هزینه تولید کند.

طراحی وسایل نقلیه زمینی جنبه ای از مهندسی مکانیک است که بر توسعه وسایل نقلیه سازگار با محیط زیست تأکید دارد که می توانند حمل و نقل را با استفاده از منابع کمتر فراهم کنند. نوآوری در این زمینه مستلزم دانش دینامیک خودرو، مفاهیم حرکت و نیروی محرکه، کنترل پیشرانه و ساختارها و سیستم های مهندسی سبک وزن است.

مهندسان مکانیک با گرایش سازه بدن خودرو برای ساخت بدنه های زیباتر, سبک تر و ایمن تر آموزش می بینند تا بهترین خودرو ها را تولید نمایند.

این گرایش گمان نمی کنم در ایران آینده خوبی داشته باشد زیرا خودروسازی ایران بسیار نسبت به جهان عقب افتاده بوده و خودرو های بیست سال قبل را بدون تغییر باز تولید می کنند. با این حال این گرایش بهترین گرایش مهندسی مکانیک ارشد برای افراد مستعد می باشد که خواهان دریافت شغل در بهترین کارخانجات خارج کشور می باشند.

7- انرژی و محیط زیست

این گرایش از مهندسی مکانیک با توسعه مواد، دستگاه ها و سیستم هایی برای ذخیره انرژی دریایی، خورشیدی و بادی و نسل بعدی برق و ادغام آن ها با شبکه، به پیشبرد آینده انرژی پاک کمک می‌کند.

این رشته به علت گرمایش زمین در چندین سال گذشته بسیار مورد توجه قرار گرفته و در آینده نیز نوآوری های مربوط به آن تاثیر زیادی بر جهان پیرامونی ما خواهد گذاشت. این گرایش بسیار در آینده ماشین ها و تجهیزات تاثیر گذار خواهد بود و می توان از آن به عنوان بهترین گرایش مهندسی مکانیک ارشد در آینده نچندان دور یاد کرد.

لازم به ذکر است که گرایش سیستم های انرژی و محیط زیست از ادغام مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی و مهندسی برق تشکیل شده است.

8- گرایش مکاترونیک

بهترین گرایش مهندسی مکانیک ارشد

مکاترونیک یکی از گرایش های محبوب مکانیک است که از ادغام سه رشته مکانیک، کامپیوتر و الکترونیک حاصل شده است.

مکاترونیک یک گرایش بین رشته ای است که به مجموعه مهارت های مورد نیاز در صنعت تولید اتوماتیک پیشرفته امروزی اشاره دارد. در تقاطع مکانیک، الکترونیک و فناوری کامپیوتر، متخصصان مکاترونیک سیستم های ساده تر و هوشمندتری ایجاد می کنند. این گرایش با روباتیک، سیستم های کنترل و سیستم های الکترومکانیکی سروکار دارد.

متخصصان مکاترونیک اصول اولیه مهندسی مکانیک و برق را می دانند، بنابراین متخصص مکاترونیک می تواند با تیم های مکانیک و مهندسی کار کند. متخصصان مکاترونیک با ربات‌های صنعتی عظیم، ربات های کوچک تر در عملیات انتخاب و مکان، سیستم های کنترل بسته بندی یا بطری مواد غذایی و نوشیدنی، هواپیماهای بدون سرنشین، سیستم های کنترل سواری در شهربازی و توسعه نمونه های اولیه کار می کنند.

9- گرایش مهندسی هسته ای

این گرایش بر اساس سلیقه من ( نویسنده مقاله ) بهترین گرایش مهندسی مکانیک ارشد می باشد، زیرا در ایران این مهندسی نوپا بوده و استفاده های زیادی در صنعت پزشکی دارد که بسیار درآمد زا می باشد.

مهندسان هسته ای فرآیندها، ابزارها و سیستم های مورد استفاده برای بهره مندی از انرژی هسته ای و تشعشعات را تحقیق و توسعه می دهند. دانشجویانی که گرایش مهندسی هسته ای را انتخاب می کنند فرصت های بیشتری در زمینه هایی مانند تولید انرژی هسته ای، تشخیص رادیوایزوتوپ و جابجایی مواد هسته ای دارند.

بهترین گرایش مهندسی مکانیک ارشد

بهترین گرایش مهندسی مکانیک ارشد

انتخاب بهترین گرایش مهندسی مکانیک در مقطع کارشناسی ارشد بستگی به علاقه شما دارد، مهندسی مکانیک گستردگی بسیاری دارد و با انواع مهندسی ها ترکیب می شود. از این رو بر اساس معرفی گرایش های ارشد که در بالا انجام داده ایم می توانید بهترین گرایش مهندسی مکانیک ارشد را بر اساس ویژگی های رفتاری و سلیقه خود انتخاب نمایید.

همچنین بر اساس نمره ها و آزمون هایی که در مقطع کارشناسی از دروس مختلف دریافت کرده اید، می توانید استعداد خود را در هر گرایش بسنجید.

در صورت تمایل به یادگیری دروس مختلف رشته مهندسی مکانیک می‌توانید از فیلم‌های آموزشی جامعی که توسط فرادرس تهیه شده است را در لینک زیر مشاهده کنید:

 

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *