تبلیغات

تبلیغات

بهترین دانشگاه های ایران در رشته عمران بر اساس رتبه جهانی

Universities-Civil-Engineering

در این مطلب قصد داریم تا بهترین دانشگاه های ایران در رشته عمران را بر اساس رتبه جهانی معرفی کنیم. این دانشگاه ها از نظر علمی و تجهیزاتی جزو برترین دانشگاه های ایران در رشته عمران محسوب می شوند . اگر قصد دارید هنگام انتخاب رشته ی عمران، بهترین دانشگاه های ایران را در اولویت های اول خود قرار دهید، حتما این مقاله را مطالعه کنید.

در زیر لیستی از بهترین دانشگاه های ایران بر اساس نتایج تحقیقات و مقالات علمی، در رشته مهندسی عمران آورده شده است. در این فهرست مقاطع مختلف یعنی کارشناسی، ارشد و دکتری مهندسی عمران با هم تاثیر گذار بوده و به طور کلی بر اساس مقالات علمی مربوط به تمام شاخه های مهندسی عمران رتبه بندی انجام شده است.

اگر قصد دارید وارد رشته عمران شوید سعی کنید در این دانشگاه ها قبول پذیرش بگیرید، زیرا هم رتبه علمی خوبی دارند که سطح علمی شما را بالا خواهند برد و هم در هنگام ورود به بازار کار، داشتن مدرک از این دانشگاه ها احتمال بدست آوردن شغل بهتر را بالاتر خواهد برد.

نکته دیگری که اهمیت دارد، این است که اگر از این دانشگاه ها مدرک عمران را بگیرید راحت تر می توانید پذیرش دانشگاه های بین المللی خارجی را در مقاطع بالا تر بگیرید و به عبارت بهتر بورسیه خارج شوید.

مهندسی عمران چیست ؟

پیش از آشنایی با بهترین دانشگاه های ایران در رشته عمران بهتر است با خود رشته مهندسی عمران آشنا شوید تا انتخاب بهتری در رشته و دانشگاه مناسب آن داشته باشید.

بهترین دانشگاه های ایران در رشته عمران

مهندسی عمران مبتنی بر ریاضیات، مکانیک و فیزیک است، اما با این حال روشی برای حل خلاقانه مسائل نیز به شمار می رود. به عبارتی بهتر مهندسان عمران مسئول نیازها و ظرفیت های اساسی جامعه مدرن هستند. آن ها سیستم ها و فرآیندهایی را بهبود می بخشند که به مردم و طبیعت اجازه می دهد با کمترین تأثیر از یکدیگر، همزیستی داشته باشند. جامعه مدرن بدون مهندسان عمران نمی تواند کار کند. برای طراحی و ساخت سیستم های حمل و نقل با ظرفیت بیشتر به مهندسان عمران نیاز داریم. همچنین برای ساخت مجتمع های تجاری و صنعتی بزرگتر، برای تامین آب و کنترل آلودگی، تعمیر یا جایگزینی کارآمد، زیرساخت های غیر نظامی مانند جاده ها، پل ها، ساختمان ها و …

مهندسان عمران امروز نیاز به درک عمیق از فیزیک، ریاضیات، زمین شناسی و هیدرولوژی دارند و باید خواص طیف گسترده ای از مصالح ساختمانی مانند فولاد، بتن و همچنین انواع و قابلیت های ماشین آلات ساختمانی را بدانند. با استفاده از این دانش، مهندسان می توانند ساختارهایی را طراحی کنند که نیازهای قیمت، امنیت، قابلیت اطمینان، دوام و بهره وری انرژی را برآورده سازد.مهندسان عمران علاوه بر دانش کار در مهندسی عمران به مباحث مکانیک نیز نیاز دارند.

این رشته بسیار به نرم افزار های جدید خود وابسته است و مهندسان آن باید حتما کار با این نرم افزار ها را بیاموزند تا بتوانند وارد بازار کار آن شوند. در زیر بهترین مجموعه آموزش های نرم افزار کشور را که توسط فرادرس آماده شده است را قرار می دهیم تا بتوانید از آن استفاده کنید.

بهترین دانشگاه های ایران در رشته عمران

پس از آشنایی با رشته عمران بهتر است با بهترین دانشگاه های ایرانی آن بر اساس رتبه جهانی آشنا شوید. در این مقاله ما 9 تا از بهترین دانشگاه های کشور را که رشته عمران را ارائه می دهند معرفی می کنیم. این رتبه بندی جهانی بوده و بر اساس مقالات علمی بین المللی دانشگاه ها است.

1- دانشگاه آزاد تهران

شاید کمی عجیب باشد که اسم دانشگاه آزاد را در صدر بهترین دانشگاه های ایران در رشته عمران ببینید. اما واقعیت دارد. این دانشگاه، یک دانشگاه تحقیقاتی خصوصی واقع در تهران است. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی قدیمی ترین، بزرگترین و بهترین دانشگاه در بین تمامی واحدهای سازمان دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی به شمار می رود که در سال 1361 با نام اصلی دانشگاه آزاد اسلامی تهران تأسیس شد.

دانشگاه آزاد تهران

فعالیت گروه مهندسی عمران دانشگاه آزاد اسلامی از سال 1364 با ثبت نام 43 دانشجو در مقطع کارشناسی آغاز شد. بیش از 33 سال فعالیت و تلاش مفصل برای جذب اعضای هیأت علمی بسیار ماهر که نتیجه بخش بود. دپارتمان مهندسی عمران دارای مهندسان فارغ التحصیل در مقاطع مختلف از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد بود که به موقعیت های شغلی قابل توجهی در صنعت ساختمان در کشور دست یافته اند، به عنوان مثال: ساختمان ها، جاده ها، پل ها، تونل ها، سکوهای نفت و گاز، کشتی های فلزی یا بتنی، سدها، مخازن، تصفیه و تامین آب و … را در سراسر ایران ایجاد نمودند.

ناگفته نماند که این دانشگاه رتبه 15 ام را در بین تمامی دانشگاه های جهان در رشته عمران به نمام خود ثبت کرده است.

2- دانشگاه تهران

رتبه دوم در فهرست بهترین دانشگاه های ایران در رشته عمران متعلق به دانشگاه تهران است که سابقه بسیار طولانی دارد و 26 امین دانشگاه برتر جهان در رشته عمران می باشد. اولین بار این دانشگاه رشته مهندسی عمران را در ایران ارائه داد و از سال 1313 تاکنون در مقاطع مختلف در این رشته دانشجو می پذیرد.

این دانشگاه گرایش های کاملی از مهندسی عمران را ارائه می دهد که دست داوطلبان کنکور برای انتخاب زیرشاخه متناسب خود را باز گذاشته است.

در زیر گرایش های ارائه شده توسط این دانشگاه را قرار می دهیم :

  • ارشد و دکتری راه و ترابری
  • ارشد و دکتری مهندسی محیط زیست
  • ارشد و دکتری مهندسی سواحل، بنادر و سازه های دریایی
  • ارشد و دکتری مدیریت ساخت
  • گرایش مهندسی سازه
  • گرایش آب
  • گرایش زلزله
  • مهندسی عمران – عمران

3- دانشگاه تبریز

دانشگاه تبریز 13 پله پایین تر از دانشگاه تهران قرار دارد و رتبه 39 ام را به خود اختصاص داده است و جزو بهترین دانشگاه های ایران در رشته عمران به شمار می رود.

دانشگاه تبریز در رتبه 684 بهترین دانشگاه های جهان قرار دارد و رتبه 155 دانشگاه های بین المللی آسیا و 7 ایران در تمامی رشته ها را به خود اختصاص داده است.

4- دانشگاه علم و صنعت

دانشگاه علم و صنعت

دانشگاه علم و صنعت یکی از بهترین دانشگاه های فنی مهندسی کشور به شمار می رود که در تمامی رشته های مهندسی رتبه علمی خوبی به خود اختصاص داده است. این دانشگاه در مقایسه با دانشگاه های جهان در تمامی رشته های مهندسی رتبه 176 را به خود اختصاص داده است و در بین تمامی دانشگاه های ایران رتبه 15 را داراست.

این دانشگاه رتبه 96 بهترین دانشگاه رشته مکانیک را به خود اختصاص داده است که بهتر از سایر رشته های مهندسی اش است.

5- دانشگاه تربیت مدرس

دانشگاه تربیت مدرس یکی از بهترین دانشگاه های تحصیلات عالیه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری می باشد. تربیت مدرس فقط در مقاطع ارشد و دکتری دانشجو می پذیرید و تمامی گرایش های مهم عمران در این مقاطع را ارائه می دهد.

این دانشگاه علاوه بر آزمون کنکور ارشد و دکتری، هر سال چندین دانشجو نیز به روش تعیین سطح علمی جذب می کند که بر اساس رتبه کنکور و معدل مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد می باشد.

اگر چه این دانشگاه ها سطح علمی بسیار بالایی دارند اما با این حال آموزش های آنلاین را نباید فراموش کرد، مثلا اگر در رشته کارشناسی ارشد مهندسی آب دانشگاه تربیت مدرس قبول شدید، به کلاس های دانشگاه اکتفا نکنید و آموزش های آنلاین مربوط به این رشته که توسط فرادرس تهیه شده است را بررسی کنید. در زیر لینک مربوط به آن قرار داده شده است.

6- دانشگاه امیر کبیر

یکی از محبوب ترین دانشگاه های تهران، یعنی امیرکبیر نیز جزو بهترین دانشگاه های ایران در رشته عمران است. این دانشگاه 4 امین دانشگاه برتر تهران بوده و رتبه 71 را در بین دانشگاه های بین المللی کل آسیا به خود اختصاص داده است.

این دانشگاه بین المللی نتایج خوبی در مسابقات مهم جهانی و داخلی رشته عمران داشته است و جزو موفق ترین دانشگاه ها در رشته بتن می باشد.

دانشگاه امیر کبیر نیز سالانه مسابقات مختلفی را برگزار می کند که باعث افزایش اعتبار این دانشگاه شده است.

7- دانشگاه شریف

اگرچه دانشگاه شریف یکی از بهترین و اولین انتخاب های علاقه مندان به رشته های مهندسی می باشد، با این حال در رتبه بندی بین المللی رتبه پایین تری را دارد. با این حال در رتبه بندی جهانی نیز جزو بهترین دانشگاه های ایران در رشته عمران می باشد. این دانشگاه علاوه بر رشته عمران، در سایر رشته های مهندسی نظیر کامپیوتر، مکانیک و برق نیز شناخته شده است.

دانشگاه شریف

رشته عمران در این دانشگاه بیش از 40 سال قدمت دارد و اکنون 9 گرایش مختلف از این رشته را برای تحصیل دانشجویان ارائه می دهد.

این دانشگاه امکانات بسیار خوبی برای این رشته فراهم نموده است که از مهمترین آن ها می توان به آزمایشگاه تکمیل بتن، مکانیک خاک،  آزمایشگاه زمین لرزه و … اشاره نمود.

8- دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی

دانشگاه خواجه نصیر نیز یکی از دانشگاه های معروف شهر تهران می باشد. این دانشگاه 6 امین دانشگاه برتر شهر تهران و 8 امین دانشگاه کل کشور در رشته عمران به شمار می رود.

دانشکده عمران این دانشگاه در سال 1377 تاسیس شد و تاکنون دانشجو های گرایش های مختلف عمران را جذب نموده است.

این دانشکده رشته عمران را در 9 گرایش: مدیریت ساخت، راه و ترابری و حمل و نقل، مهندسی محیط زیست، سازه های دریایی، منابع آب، مهندسی آب، مهندسی زلزله، مهندسی سازه و ژئوتکنیک ارائه می دهد.

همچنین این دانشکده 16 محوطه آزمایشگاه حرفه ای برای رشته عمران اعم از آزمایشگاه مکانیک و دینامیک خاک، آزمایشگاه آب و فاضلاب، آزمایشگاه مقاومت مصالح، آزمایشگاه هیدرولیک و … فراهم نموده است.

اگر به دنبال بهترین دانشگاه های ایران در رشته عمران با تجهیزات کامل آزمایشگاهی هستید شاید خواجه نصیر بهترین انتخاب شما باشد.

9- دانشگاه فردوسی مشهد

این دانشگاه یکی از بهترین دانشگاه های رشته های مهندسی در ایران به شمار می رود که دارای سطح علمی بسیار بالا است. قبولی در این دانشگاه کار چندان ساده ای نیست و باید در کنکور رتبه بسیار خوبی کسب کنید تا بتوانید در رشته های مهندسی همچون عمران، کامپیوتر، برق، مکانیک و … قبول شوید.

اگر دوست ندارید در تهران دانشجو شوید و در در شهر دیگر با سطح علمی برابر با دانشگاه های تهران، دوره دانشجویی خود را بگذرانید ، این دانشگاه انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود.

این دانشگاه در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می پذیرید و علاوه بر رشته عمران – عمران در مقطع کارشناس گرایش های عمران در مقاطع ارشد و دکتری ارائه می دهد که به شرح زیر است:

مقطع دکتری:

  • سازه
  • ژئوتکنیک
  • عمران آب و سازه های هیدرولیکی
  • راه و ترابری

مقطع ارشد:

  • مهندسی آب
  • مهندسی زلزله
  • مهندسی سازه
  • مهندسی محیط زیست
  • و …

کلام آخر

امیدواریم با خواندن مقاله بهترین دانشگاه های ایران در رشته عمران بتوانید انتخاب درستی از دانشگاه و گرایش مورد نظر خود داشته باشید. در این مقاله ما بهترین دانشگاه های بین المللی ایران را که در رشته عمران دانشجو می پذیرفتند را به ترتیب رتبه جهانی معرفی کردیم و توضیحات مختصری در مورد هر کدام ارائه نمودیم تا بتوانید انتخاب درست تری داشته باشید.

این دانشگاه ها معمولا تعداد کمی دانشجو در سال جذب می کنند و اگر رتبه علمی و کنکور خوبی نداشته باشید از ورود به این دانشگاه ها محروم خواهید ماند ، اما نیازی به نگرانی نیست و می توانید در دانشگاه های دیگر با سطح علمی پایین تر جذب شده و برای افزایش سطح علمی خود از آموزش های آنلاین استفاده کنید.

فرادرس یکی از بهترین مجموعه آموزش های رشته عمران را تهیه کرده است که توسط بهترین اساتید همین دانشگاه های برتر تهیه شده است. پیشنهاد می کنیم اگر می خواهیم سطح علمی خود را در رشته عمران بالا نگهدارید تا بتوانید وارد بازار کار شوید، حتما از این آموزش ها استفاده کنید. در زیر مجموعه آموزش مهندسی عمران فرادرس را قرار دادیم که می توانید از آن استفاده کنید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *