تبلیغات

تبلیغات

آموزش نرم افزارهای مهندسی عمران — 7 نرم افزار ضروری برای مهندسان عمران و معماری

Civil-Engineering-Software

در این مطلب از سایت تک تیپ قصد داریم تا بهترین آموزش نرم افزارهای مهندسی عمران را معرفی کنیم و کاربرد های هر یک از نرم افزار های این رشته را مورد بررسی قرار دهیم.

برنامه های زیادی وجود دارد که در مهندسی عمران مورد استفاده قرار می گیرند. به لطف پیشرفت تکنولوژی ، تعداد نرم افزارهایی که نیازهای مهندسی عمران و طراحی را برآورده می کنند به طور قابل توجهی در حال افزایش است. در اینجا لیستی از نرم افزار های مهندسی عمران است که توسط بسیاری از مهندسان عمران در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در زیر بهترین دوره های نرم افزار مهندسی عمران را که هر مهندس عمران باید یاد بگیرد را مشاهده خواهید کرد.

در حالی که زیرشاخه های مختلفی مانند مهندسی حمل و نقل، مهندسی سازه، ژئودزی، مهندسی ژئوتکنولوژی، مهندسی محیط زیست، برنامه ریزی ساخت و ساز وجود دارد، نرم افزار های تخصصی زیادی نیز تولید شده است. ما نرم افزارهای مورد نیازی که برای تبدیل شدن به یک مهندس عمران واجد شرایط باید یاد بگیرید را فهرست کرده ایم. صرف نظر از رتبه بندی، این نرم افزار ها در پروژه های ساختمانی بسیار کاربردی است و برای تبدیل شدن به مهندس عمران ضروری می باشد.

در این مطلب ما 7 نرم افزار ضروری برای مهندسان عمران و معماری را معرفی کردیم و بهترین روش آموزش دیدن هر کدام را نیز ارائه دادیم تا در صورت نیاز به سرعت به بهترین آموزش مربوط به هرکدام دسترسی داشته باشید.

کاربرد نرم افزارهای مهندسی عمران چیست؟

پیش از معرفی بهترین آموزش نرم افزارهای مهندسی عمران بهتر است با نرما افزار های آن آشنا شوید و کاربرد های آن ها را بهتر بشناسید.

نرم افزار مهندسی عمران شامل طیف وسیعی از ابزارها برای کمک به مهندسان عمران در فرآیند طراحی و ساخت است. این نرم افزار می تواند در هر مرحله از پروژه از جمله تهیه پیش نویس و مستندسازی ، طراحی ، تجسم و تحلیل کمک کند.

آموزش نرم افزارهای مهندسی عمران

نرم افزار مهندسی عمران فهرستی از برنامه ها و برنامه های کاربردی مورد استفاده برای اهداف مهندسی عمران را ارائه می دهد. نرم افزار مهندسی عمران برنامه ای است که می توان از آن برای طراحی سازه ها ، جاده ها و پل ها و پیش بینی نتایج این پروژه ها استفاده کرد.

نرم افزار مهندسی عمران فهرستی از برنامه هایی است که در فرآیند طراحی و نظارت بر پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. نرم افزار مهندسی عمران بر روی پروژه های مقیاس بزرگ از جمله ساختمان ها ، سیستم های حمل و نقل ، پل ها و سدها متمرکز است. این برنامه ها برای محاسبه هزینه ساخت و مدیریت سیستم های زیرساختی مختلف در طول زمان طراحی شده اند. آن ها همچنین می توانند پیش بینی کنند که چگونه پروژه های پیچیده قبل از شروع ساخت به زمان و منابع بیشتری نیاز دارند.

فهرست نرم افزارهای مهندسی عمران

در زیر نرم افزار مهندسی عمران را فهرست کرده و آموزش های حرفه ای هر کدام از آن ها را به شما معرفی می کنیم تا در صورت نیاز به آموزش ، بهترین منابع را در اختیار داشته باشید.

1- نرم افزار اتوکد

نرم افزار اتوکد

یکی از اصولی ترین نرم افزار های رشته عمران ، اتوکد می باشد که معمولا آموزش نرم افزارهای مهندسی عمران را با آن آغاز می کنند. این نرم افزار علاوه بر اینکه مهمترین نرم افزار رشته عمران می باشد، در رشته معماری و نقشه کشی نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. پس اگر در این رشته ها نیز فعال هستید حتما کار با این نرم افزار را بیاموزید.

اتوکد یک برنامه تجاری طراحی به کمک کامپیوتر است. اتوکد که توسط شرکت Autodesk توسعه و به بازار عرضه شد ، برای اولین بار در دسامبر 1982 به عنوان یک برنامه که بر روی میکروکامپیوترها با کنترلرهای گرافیکی داخلی اجرا می شود ، منتشر شد.

این نرم افزار پایه ای ترین ابزار برای طراحی محسوب می شود که هر مهندس عمران باید آن را بلد باشد. اگر می خواهید به صورت کامل این نرم افزار را یاد بگیرید می توانید از آموزش حرفه ای فرادرس که در زیر قرار داده ایم استفاده کنید. این آموزش به صورت پروژه محور بوده و حدود 4 ساعت آموزش ویدیویی دارد.

2- نرم افزار SketchUp

نرم افزار SketchUp

SketchUp که قبلاً Google Sketchup نام داشت ، یک برنامه کامپیوتری مدلسازی سه بعدی برای کاربردهای مختلف طراحی مانند معماری، طراحی داخلی، معماری منظر، مهندسی عمران و مکانیک، طراحی فیلم و بازی های ویدیویی است. همانطور که در تصویر می بینید از این نرم افزار برای طراحی مدل های سه بعدی اجسام استفاده می شود و در صنعت ساختمان سازی بسیار کاربردی می باشد.

SketchUp یک برنامه کاربردی مدل سازی سه بعدی بصری است که به شما امکان می دهد مدل های دو بعدی و سه بعدی را ایجاد و ویرایش کنید. ابزار Push and Pull به طراحان این امکان را می دهد که هر سطح صافی را به اشکال سه بعدی اکسترود کنند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که روی یک شی کلیک کنید و سپس شروع به کشیدن آن کنید.

این برنامه شامل ویژگی های طرح بندی ، رندر سطح و پشتیبانی از پلاگین های بیشمار است. این برنامه دارای طیف گسترده ای از برنامه ها ، از جمله مواردی در دنیای معماری ، طراحی داخلی ، طراحی منظره و طراحی بازی های ویدئویی است. Sketchup همچنین برای افرادی که می خواهند مدل های سه بعدی را برای استفاده در چاپگرهای سه بعدی ایجاد نماییند مناسب است.

یکی از بهترین آموزش نرم افزارهای مهندسی عمران که فرادرس تهیه نموده است مربوط به نرم افزار SketchUp می باشد. این آموزش که مدل سازی سه بعدی را ارائه می دهد در قالب یک ویدیوی 3 ساعته تهیه و تولید شده است.

3- نرم افزار Microsoft Project

Microsoft Project یک برنامه مدیریت پروژه است که معمولاً برای پروژه های ساختمانی استفاده می شود. این برنامه برای کمک به مدیران پروژه طراحی شده است تا برنامه ها را پیگیری کنند ، بودجه ها را مدیریت کنند و حجم کار را تجزیه و تحلیل نمایند. اگرچه Microsoft Project یک محصول مایکروسافت است ، اما بخشی از مجموعه نرم افزاری Microsoft Office به شمار نمی رود و با مجموعه آفیس ارائه نمی شود.

اگر در صنعت ساخت و ساز هستید، توصیه می کنم نحوه استفاده از Microsoft Project را یاد بگیرید. دوره آموزشی Microsoft Project که در فرادرس موجود است ، نحوه استفاده از این برنامه را به شما نشان می دهد. که در زیر می توانید به آن دسترسی داشته باشید.

4- اکسل

اکسل

Microsoft Excel صفحه گسترده ای است که توسط مایکروسافت برای Windows ، macOS ، Android و iOS عرضه شده است. این شامل نرم افزار محاسبات ، ابزارهای گرافیکی ، جداول محوری و یک زبان برنامه نویسی ماکرو به نام ویژوال بیسیک برای برنامه ها است و تقریباً برای همه چیز علی الخصوص رشته های مهندسی نظیر عمران استفاده می شود. برای اجرا ، فیلمبرداری ، برنامه ریزی ، قراردادها ، بودجه بندی ، طراحی ، کنترل کیفیت ، کمی سازی و هر مورد دیگری می توانید از آن استفاده کنید.

همه از MS Excel استفاده می کنند. تمام محاسبات روی آن انجام می شود. تفسیر داده ها یا تغییر آن ها مطابق با نیازهای شما در اکسل آسان تر است.

این نرم افزار در بیشتر رشته ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد، از این رو اگر در رشته دیگری نیز تحصیل می کنید پیشنهاد می کنیم کار با این نرم افزار را بیاموزید.

اگر مهندس سازه هستید و می خواهید آموزش بارگذاری سازه با اکسل Excel را بیاموزید می توانید از آموزش فرادرس که در زیر قرار دادیم استفاده نمایید.

5- نرم افزار سیف

اگر به دنبال آموزش نرم افزارهای مهندسی عمران بوده باشید حتما نام Safe به گوشتان خورده است ، این نرم افزار کاربردی محاسباتی سازه ای برای انواع طراحی پی مورد استفاده قرار می گیرد.

از کف بتنی تا قاب، نرم افزار Safe محیطی بصری ایجاد می کند که در آن مهندسان می توانند همه چیز درگیر در پروژه را ادغام کنند و مزایای بی نظیری را در همه جنبه ها ارائه دهند. این نرم افزار می تواند به راحتی کل فونداسیون را با توجه به قابلیت های جامعی که دارد طراحی کند.

وارد کردن گزینه ها کمک می کند تا به راحتی داده ها را از برنامه های کاربردی دیگر دریافت کرده و عملکرد را بهبود ببخشید. این یک راه خوب برای طراحی دال ها، فونداسیون ها، تیرها، ستون ها، دیوارها، رمپ ها و غیره با اشکال و انواع مختلف متناسب با نیاز شما است.

این نرم افزار در پروژه بتن و پی در دانشگاه مورد نیاز بوده و باید در پروژه های خود از این نرم افزار برای طراحی فونداسیون استفاده کنید و سپس به صورت دستی پی را آنالیز و طراحی نمایید.

اگر به دنبال آموزش نرم افزار SAFE برای طراحی دال ها و پی های بتن مسلح هستید می توانید این آموزش حرفه ای را در لینک زیر مشاهده نمایید.

6- نرم افزار ETABS

نرم افزار ETABS

ETABS محصولی از شرکت Computers and Structures Inc بوده و جزو نرم افزار های ساخت و ساز محسوب می شود. دارای برنامه های طراحی و تحلیل سازه بسیار کارآمد است که برای پشتیبانی از سیستم های ساختمان های چند طبقه طراحی شده است. با یک سیستم یکپارچه متشکل از ابزارها و قالب های مدل سازی ، روش های تحلیل و تکنیک های ویژه ارائه می شود. این نرم افزار می تواند بزرگترین و پیچیده ترین مدل های ساختمان و پیکربندی های مرتبط را تحلیل کند.

ETABS یک نرم افزار مهندسی معروف است که به شما کمک می کند ابزارها و قالب ها را مدل سازی کنید ، روش ها را تجزیه و تحلیل کنید و به شما کمک می کند تا تحلیل استاتیکی و دینامیکی دیوار برشی و سازه های چند طبقه را درک کنید. ETABS همچنین به عنوان تجزیه و تحلیل سه بعدی توسعه یافته سیستم های ساختمان شناخته می شود.

یکی از ضروریات رشته محاسبات عمران یاد داشتن نرم افزار ETABS می باشد. زیرا با این نرم افزار می توان به راحتی ابعاد تیر و ستون را بدست آورد .

اگر قصد دارید این نرم افزار را فرا بگیرید می توانید از آموزش حرفه ای فرادرس استفاده نمایید. فرادرس انواع آموزش نرم افزارهای مهندسی عمران را تهیه کرده است که می توانید از آن ها نیز استفاده کنید.

7- نرم افزار SAP2000

نام SAP مترادف با روش های تحلیلی مدرن از زمان معرفی آن بیش از 30 سال پیش است. SAP2000 از همان سنت با یک رابط کاربری بسیار پیشرفته ، بصری و چند منظوره طراحی شده توسط یک موتور بی نظیر برای تجزیه و تحلیل و طراحی ابزار مهندسان برای کار بر روی حمل و نقل ، صنعتی ، ورزش و سایر امکانات است.

در محیط مدل سازی گرافیکی 3D به طیف گسترده ای از گزینه های تجزیه و تحلیل و طراحی دسترسی خواهید داشت که به طور کامل با یک رابط کاربری قدرتمند ، یکپارچه شده است ، SAP2000 نام خود را به عنوان یک نرم افزار جامع ، مولد و عملگرا در بازار مهندسی عمران ثابت کرده است. این رابط بصری به شما اجازه می دهد تا به سرعت و به طور مستقیم مدل های ساختاری را بدون تاخیر ایجاد کنید.

اگر قصد آموزش این نرم افزار را دارید می توانید از لینک زیر بهترین آموزش آن را دانلود نمایید و با تکرار و تمرین مهارت خود را در استفاده از این نرم افزار بالا ببرید.

بهترین آموزش نرم افزارهای مهندسی عمران

ما در بالا 7 تا از بهترین و پرکاربرد ترین نرم افزار ها رشته عمران را معرفی نموده و بهترین آموزش های مربوط به یادگیری آن ها را نیز بیان کرده ایم. رشته عمران علاوه بر این نرم افزار ها  ، برنامه های کاربردی دیگری نیز دارد که ممکن است به آن ها نیاز پیدا کنید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *