تبلیغات

تبلیغات

خانه ماپار

mapar

خانه ماپار اهواز یک مجموعه است که در داخل آن امکانات فرهنگی و تفریحی فراوانی وجود دارد و هر سلیقه ‌ای را جذب می ‌کند. این بنا که جزو آثار ملی فرهنگی ایران است، مکانی برای برگزاری رویدادهای مختلف شده است. بسیاری از رویدادهای فرهنگی مانند رونمایی از کتاب در اهواز، در این مکان برگزار می‌ شود. همچنین در اوقاتی از سال، محل برگزاری نمایشگاه‌های عکاسی نیز هست. گاهی نمایش‌های تئاتری نیز به صورت زنده در این مجموعه برگزار می‌شود. حتی اگر علاقمند به صنایع دستی نیز باشید، می‌توانید در آنجا بسیاری از صنایع دستی مردمان جنوب کشور و شهرهای مختلف استان خوزستان (مانند گلدان‌های سفالی، زنبیل، طبق و غیره) را خریداری کنید. دراین مقاله آس چارتربه معرفی این خانه تاریخی در اهواز می پردازد. برای سفر به اهواز کافی است با ورود به سایت آس چارتر بلیط هواپیما را به صورت آنلاین رزرو نمایید.

تاریخچه خانه ماپار

عبدالمجید ماپار یکی از تاجرهای اهواز بود. او در روزگاری زندگی می ‌کرد که حکومت قاجار نفس‌های آخر را می‌ کشید. پهلوی کم‌کم داشت همه چیز را به دست می ‌گرفت. عبدالمجید در این دوران تصمیم گرفت تا خانه‌ای به سبک دلخواهش بسازد. او معماری و ساخت بنا را به عهده یکی از بهترین معمارهای زمان پهلوی گذاشت. دولت پهلوی بعد از فوت عبدالمجید، خانه‌اش را توقیف کرد، اما سرگذشت این خانه به همین جا ختم نشد. بعد از انقلاب اسلامی، منزل ماپار را به سازمان میراث فرهنگی سپردند. از آن زمان به بعد، این محل یکی از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی اهواز شد. خانه تاریخی ماپار را ثبت ملی هم کرده‌اند.

خانه ماپار

معماری خانه ماپار

منزل ماپار مساحتی 550متری دارد. سردر ورودی این بنا آجرفرش است. آجرها را یکی ‌درمیان عمود بر هم جاگذاری کرده ‌اند. در معماری، به این سبک آجرچینی، خفته ‌وراسته می ‌گویند. به حیاط عمارت که پا بگذارید، نمایی از خانه‌های آجری با سبکی سنتی می‌ بیند. خانه ماپار اهواز دوطبقه است، البته برای روزهای گرم و شرجی جنوب، زیرزمینی هم برای آن ساخته اند. سبک خانه به شکل دوره‌ساز است و چندین اتاق ورودی دورتادور حیاط وجود دارد. درهای چوبیِ اتاق‌ها با شیشه‌های رنگارنگش خانه تاریخی ماپار را تماشایی کرده است. با وجود تمام این امکانات، چیزی که این خانه رستوران را از سایر بناهای دیگر شهر متمایز کرده است، فضای آن است. معماری خاص این خانه، هر کسی را که به گذشته‌های دور می ‌برد و نوستالوژی سال‌های دوران پهلوی را در دل ما زنده می ‌کند. پنجره‌های چهارگوش که به شیشه‌های قرمز و سبز و زرد مزین هستند، در روزهای آفتابی اهواز و زیر نور چراغ‌ها در شب، فضایی رنگین به باغ می ‌دهد. همچنین طاق‌ها و حوزچه وسط حیاط این عمارت، هر علاقمند به فرهنگ ایرانی را جذب می ‌کند. با این حال چیزی که این فضای خانه را جذاب‌تر و خاص‌تر کرده است، درخت‌های خانه ماپار است. شکل خاصی که درخت‌های این مجموعه دارند، باعث شده که بسیاری از افراد به خاطر دیدن این درخت‌ها به خانه ماپار بروند. یکی از درخت‌های آن، درخت نخلی است که برخلاف تصورعامه از درخت‌های نخل، تنه آن خمیده است. این مسئله باعث شده که به آن لقب نخل قهر کرده بدهند. مجموعه‌ ی این جاذبه‌های طبیعی در کنار رویدادهای جذاب فرهنگی و نزدیکی به رود کارون باعث شده این خانه تاریخی واقع شده در قلب اهواز، بسیاری از نهادهای مردم نهاد و سازمان میراث فرهنگی نیز توجهات ویژه‌ای به آن داشته باشد و به دنبال برگزاری رویدادهای خاص بیشتری در این مرکز باشد.

همچنین بخوانید  خرید بهترین دستگاه تصفیه آب با فناوری اسمز معکوس

خانه ماپار

معنای ماپار

ماپار، ساده شده واژه ماه ‌پاره و به معنی پاره‌ای از ماه است. این واژه زیبا فامیلی قومی در دزفول است. بعضی‌ها می ‌گویند اصالت ماپارها به بختیاری‌ها و چهارلنگ برمی ‌گردد، اما این فقط در حد شنیده‌هاست.

نخل عمارت ماپار

درخت نخل برای مردم جنوب جایگاه مقدسی دارد. ثمره درخت نخل سال‌هاست که برکت سفره‌های مردم این دیار است. مردم جنوب، نخل‌ها را بخشی از هویتشان می‌دانند. نخل‌های حیاط هم اصالت جنوبی این آب‌وخاک را حفظ کرده‌اند. دو درخت نخل این بنا تنه‌خمیده‌ای دارند و انگار در حال شکستن هستند. مردم اهواز به آن‌ها «نخل قهر کرده» می ‌گویند. خیلی از مسافرها برای بازدید از نخل ماپار به این خانه می ‌آیند. ممکن است در مستند کوتاهی درباره محیط زیست به اسم «قهر نخل» آن‌ها را دیده باشید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط لحظه آخری تهران اهواز در مشهد می باشد.

جاذبه‌های گردشگری خانه ماپار

این روزها خانه تاریخی ماپار، فضایی برای برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری است. در زمان‌های مختلف سال جشنواره‌های کوچکی را در این عمارت بر پا می‌کنند. از رونمایی کتاب گرفته تا تئاتر و نمایشگاه عکاسی در خانه ماپار برگزار می ‌شود.

کتابخانه

اگر به حافظ ‌خوانی علاقه ‌مند هستید، سری به زیرزمین این خانه بزنید. کتابخانه‌ای از کتاب‌های حافظ در زیرزمین این بنا وجود دارد. انجمن دوستداران حافظ هم از 1386 فعالیتش را در خانه ماپار شروع کرد. گاهی هم مراسم شعرخوانی در این مجموعه به راه است.

نگارخانه

می ‌توانید به نگارخانه عمارت ماپار بروید و از مجسمه‌های هنری دیدن کنید. در عکاس‌ خانه لباس‌های سنتی بپوشید و عکس یادگاری بگیرید. اینجا اجرای موسیقی زنده هم به راه است که حالتان را تازه می ‌کند.

صنایع دستی

در طبقه اول بخش صنایع دستی هم هست. اگر دوست داشتید یادگاری پرخاطره‌ای از جنوب داشته باشید، از این نمایشگاه دیدن کنید. می‌توانید ظروف سفالی، لباس‌های دست‌ دوزی‌ شده، حصیرهای دستبافت و زیورآلات صدفی تهیه کنید. خرید سوغاتی‌های هنری هم از قشنگی‌های سفر است.

بامک خانه ماپار

در این خانه تاریخی، مرکز گردشگری کودک (بامک) هم فضایی برای سرگرمی کودکان ایجاد کرده است. برخلاف جاهای تاریخی دیگر، اینجا نه‌تنها حوصله بچه‌ها سر نمی ‌رود، کلی هم چیزهای جدید یاد می ‌گیرند. اینجا مرکزی برای راهنمایی گردشگرها هم دارند و اطلاعات خوبی در اختیارتان می ‌گذارد.

خانه ماپار

شربت‌خانه

بعد از گشت ‌وگذار در بخش‌های مختلف در هوای گرم جنوب، نوشیدن شربتی خنک می ‌چسبد. به شربت‌خانه بنای تاریخی ماپار بروید و نوشیدنی معروفش، مای لقاح را امتحان کنید. این نوشیدنی را از عرقیاتی درست می ‌کنند که از لقاح درخت نخل ساخته می ‌شوند.

همچنین بخوانید  خرید گیفت کارت اپل چه مزایایی دارد؟

رستوران و کافی‌شاپ خانه ماپار

از خوشمزگی‌های غذاهای جنوبی هر چه بگوییم، کم است، البته لازم نیست به جای دوری بروید. رستوران و کافی شاپی در همین مجموعه هست. می ‌توانید در فضای حیاط بنشینید یا حتی بالای عمارت بروید و غذایتان را نوش جان کنید. اگر انتخابتان حیاط باشد، فضای آن با گلدان‌ها و باغچه کوچک سرسبزش آرامش را مهمان سفره‌ تان می‌ کند.

جاهای دیدنی نزدیک خانه ماپار

اهواز از زیباترین شهرهای جنوبی ایران است. مردمی مهمان ‌نواز و خونگرم دارد. از زیباترین جاهای دیدنی اهواز رود کارون است که با عظمتش از میان شهر می ‌گذرد. شب‌ها، اطراف کارون بسیار تماشایی می‌ شود.

پل طبیعت کیانپارس

پل طبیعت کیانپارس، از جذاب ‌ترین بخش‌های شهر است. از بالای این پل، رود پرآب کارون زیباترین تصویرش را به نمایش می ‌گذارد. پل طبیعت کیانپارس، دو پارک لاله و پارک ساحلی اهواز را به وصل کرده است. روی پل قدم بزنید و لحظه‌های خاطره‌انگیزی ثبت کنید.

کلیسای سورپ مسروپ

قدمت کلیسای سورپ مسروپ به دوره پهلوی می ‌رسد. ترداد داویدیان یکی از کارکنان شرکت نفت این کلیسا را ساخت.

کاروانسرای معین التجار

کاروانسرای معین التجار، یادگاری از دوره قاجار است. معماری متفاوت و زیبای این کاروانسرا در وسط شهر اهواز گردشگرهای فراوانی را به سمت خودش می‌ کشاند. می ‌توانید در خیابان کیوان آن را پیدا کنید. با تهیه بلیط چارتر کیش اهواز از سایت آس چارتر از تخفیفیات و مزایای ویژه ای برخوردار شوید.

بهترین زمان بازید ازخانه ماپاراهواز

جنوب ایران در 6 ماه اول سال هوای مطبوع و معتدلی دارد. در ایام نوروز مسافرهای زیادی به جنوب کشور سفر می ‌کنند. اگر قصد سفر به جنوب را دارید، پاییز و زمستان بهترین زمان سفر است. از اواسط بهار هوا رو به گرمی می ‌رود و دمای هوا در روزهای تابستان تا 60 درجه هم می ‌رسد.

آدرس: ایران، استان خوزستان، اهواز، خیابان زند، شهید خوانساری، بین کافی و جهانیان

ساعت بازدید:  9 صبح تا 6 عصر

شماره تماس:   09056138877

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *