تبلیغات

تبلیغات

چاپ و بسته بندی کارتن | در انواع مختلف + طراحی جذاب

bastebandi

همه افراد در هنگام حضور در یک فروشگاه و خرید محصولات مختلف، به ظاهرشان و یا به عبارتی چاپ و بسته بندی آن‌ها توجه می‌کنند. در واقع این موارد تأثیر بسیار زیادی بر روی جلب نظر مشتری داشته و می‌تواند فروش محصولات را تا حد زیادی افزایش دهد. در حال حاضر شرکت‌های زیادی در این زمینه فعالیت کرده و انواع محصولات غذایی، خشکبار، مواد بهداشتی و دیگر محصولات کشاورزی را تولید می‌کنند. این شرکت‌ها می‌توانند در تولید و فروش کارتن نیز فعالیت داشته باشند. در این مقاله به بیان انواع چاپ و بسته‌بندی و ویژگی‌های آن پرداخته شده و مزیت‌های آن معرفی می‌شود.

 

علت رواج چاپ و بسته بندی در عصر جدید

چاپ و بسته بندی در حال حاضر یکی از جذاب‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های بازاریابی و تبلیغات کالاها و محصولات به حساب می‌آید. در واقع طراحی یک بسته بندی مناسب و چاپ زیبا و اصولی بر روی آن یک نیاز اجتناب‌ناپذیر بوده و برای کسب‌وکارها اهمیت زیادی دارد. برای انتخاب بسته بندی، علاوه بر طراحی مناسب، روش چاپ نیز مهم است، زیرا هر یک از روش‌های چاپ ویژگی‌های خاص خود را دارند. بنابراین بهتر است قبل از هرگونه سفارش از شرکت چاپ و بسته بندی، در رابطه با ویژگی‌های انواع بسته بندی و روش‌های چاپ اطلاعات کافی داشت.

ویژگی‌های چاپ و بسته بندی مناسب

1. معرفی کالا

یک بسته بندی مناسب باید معرف خوبی برای کالای درون خود باشد، به طوریکه هر فردی برای اولین بار با آن مواجه می‌شود، بتواند نوع کالا را حدس بزند.

2. جلب توجه مشتری

چاپ و بسته بندی خوب باید به گونه‌ای طراحی شود که موجب جلب رضایت مشتری شده و او را به خرید تشویق و ترغیب کند.

3. ایجاد اعتماد

به وسیله یک بسته بندی خوب می‌توان مشتری را قانع کرد که محصول برای او مناسب بوده و حس کیفیت را به مشتری القا می‌کند. تا درنتیجه به شرکت تولیدکننده اعتماد کرده و خرید خود را انجام دهد.

4. تمیز و بهداشتی بودن

چاپ و بسته بندی محصولات باید کاملاً بهداشتی و تمیز بوده و حس پاکیزگی را به مشتری القا کند. بهتر است بسته بندی‌ها به صورت قابل بازیافت تولید شوند تا در محیط زیست به راحتی تجزیه شوند.

5. سهولت در حمل و باز کردن

یک بسته بندی خوب به گونه‌ای طراحی می‎شود که به راحتی بتوان آن را حمل کرده و برای استفاده از محصول داخل آن نیز به راحتی گشوده می‌شود. این نوع بسته بندی‌ها را در فروشگاه به آسانی می‌توان چیدمان کرده و حمل نقل راحتی دارند.

همچنین بخوانید  با ساعت کاری محدود درآمد نامحدود داشته باشید.

6. امکان نگهداری محصول

بهتر است بسته بندی به گونه‌ای طراحی شود که اگر با یکبار استفاده به اتمام نرسید، بتوان آن را در همان بسته بندی اصلی نگهداری کرده تا در دفعات بعدی مجدداً از آن استفاده نمود.

7. چاپ و بسته بندی: دستورالعمل‌ها

همانطور که گفته شد، چاپ و بسته بندی محصول وظیفه معرفی آن را بر عهده دارد. در چاپ بسته بندی باید به این نکته دقت داشت که تمامی دستورالعمل‌های استفاده از محصول از جمله مشخصات فیزیکی و شیمیایی، قیمت خرید، ابعاد و وزن بر روی آن درج شود.

چاپ و بسته بندی کارتن

 

انواع روش چاپ بر روی بسته بندی

به طور کلی 5 نوع روش چاپ در انواع بسته بندی کالاهای مختلف وجود دارد که شامل موارد زیر خواهد شد؛

1. چاپ لیتوگرافی

این نوع چاپ اغلب با نام لیتو و یا افست شناخته می‌شود. از این روش چاپ برای بسته بندی‌های کارتنی و تاشو و لیبل‌ها استفاده شده و کاربرد گسترده‌ای دارد. تنوع این نوع چاپ بسیار زیاد است و همین مورد برای خرده فروشی‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. فروش کارتن‌هایی که به با این روش چاپ تولید شده‌اند، قابلیت نگهداری و بسته بندی انواع محصولات مختلف را داشته به طوریکه برای بسته بندی تمامی تجهیزات الکترونیکی و چند رسانه‌ای از آن‌ها استفاده می‌شود.

علاوه بر آن بر روی بسته بندی‌های چاپ شده با این روش می‌توان انواع روکش‌های مات و براق را به کار برده و ظاهر چاپ و بسته بندی را زیباتر کرد. کیفیت چاپ لیتو یا افست بالا بوده و تغییرات رنگ در آن به کندی اتفاق می‌افتد.

2. چاپ فلکسوگرافی

چاپ فلکسوگرافی و یا به اختصار فلکسو، اغلب برای چاپ بر روی کیسه‌های نایلونی و جعبه‌های آکاردئونی کاربرد دارد. قیمت‌گذاری بر روی این نوع چاپ به صورت هر یک عدد تولید است و به علت کمتر بودن هزینه تجهیزات لازم مربوط به فلکسو، این نوع بسته بندی‌ها بسیار مقرون به صرفه خواهند بود. همچنین زمان چاپ فلکسو کوتاه بوده و در مدت زمان کمی می‌توان تعداد بسته بندی زیادی را تولید کرد.

3. چاپ دیجیتال

چاپ دیحیتال که به چاپ اینجکت نیز معروف است، اغلب برای چاپ لیبل‌ها، جعبه‌های آکاردئونی، فروش کارتن تاشو و لایه‌های نازک برای بسته‌های انعطاف‌پذیر استفاده می‌شود. از مزیت‌های اصلی این نوع چاپ، حداقل بودن هزینه و گاهاً صفر بودن هزینه تأمین قطعات اختصاصی برای چاپ‌های بعدی است که همین امر موجب کاهش هزینه چاپ خواهد شد. کیفیت چاپ دیجیتال به نوع افست نزدیک بوده و این درحالی است که مدت زمان آن از چاپ افست کوتاه‌تر است.

همچنین بخوانید  خرید انواع پروتئین بدنسازی

4. چاپ و بسته بندی: چاپ روتوگراور

چاپ روتوگراور که با نام هلیوگراور نیز شناخته می‌شود، اغلب برای چاپ بر روی کیسه‌های ایستاده، استنداپ پانچ‌های ایستاده و کارتن‌های تاشو کاربرد دارد. کیفیت این نوع چاپ بسیار بالا و فوق‌العاده است و با استفاده از آن می‌توان انواع عکس‌های مختلف را بر روی بسته بندی چاپ کرد. چاپ روتوگراور قابلیت چاپ حجم قابل توجهی را بدون افت کیفیت دارد.

5. چاپ سیلک اسکرین

یکی دیگر از انواع چاپ که برای چاپ بر روی لیبل‌ها، کارتن‌های تاشو و اقلام تبلیغاتی کاربرد دارد، نوع سیلک اسکرین و یا به اختصار اسکرین است. اقلام تبلیغاتی در این تعریف شامل تیشرت،ماگ و برخی دیگر مانند بطری‌ها می‌شود. هزینه تنظیم دستگاه برای چاپ سیلک اسکرین به نسبت پایین بوده و برای چاپ با حجم کم کاملاً مناسب است. در این نوع چاپ و بسته بندی الزاماً نیازی به یک سطح صاف و تخت برای چاپ نیست.

چاپ و بسته بندی کارتن

 

فروش کارتن‌های مختلف برای انواع بسته بندی

در ادامه مهم‌ترین انواع کارتن برای چاپ و بسته بندی معرفی شده و کاربرد آن‌ها توضیح داده می‌شود.

  • کارتن‌های تاشو: از متداول‌ترین انواع کارتن برای بسته بندی از این نوع بوده که با عنوان جعبه یا کارتن مقوایی نیز شناخته می‌شوند. کارتن تاشو یک بسته بندی کاغذی است که به مثال یک محافظ نگهدارنده برای کالاها به حساب می‌آید. با استفاده از این کارتن‌ها، شرکت چاپ و بسته بندی می‌تواند، نام برند سفارش دهنده را بر روی آن‌ها درج کند.
  • کارتن‌های تخم‌مرغ: یکی دیگر از انواع کارتن که برای محافظت از تخم‌مرغ تولید می‌شود، کارتن‌های تخم‌مرغی هستند. برای تولید این کارتن‌ها، اغلب از خمیر قالب و روزنامه بازیافتی استفاده خواهد شد.
  • کارتن‌های دایکاتی: این کارتن‌ها شکل خاصی نداشته و با دستگاه تولید می‌شوند. از این نوع کارتن‌ها برای تهیه بسته بندی‌هایی از نوع سوراخ‌دار، تلسکوپی و دسته‌دار استفاده خواهد شد.
  • کارتن‌های اسپتیک: این نوع کارتن‌ها از چندین لایه ورقه با جنس‌های مختلف تشکیل شده‌اند که شامل ورقه کاغذ، فویل آلومینیومی و پلی اتیلن است. از کارتن‌های اسپتیک برای نگهداری مایعات از جمله شیر، آبمیوه، سوپ و دیگر محصولات غیراستریل نظیر ماست استفاده می‌شود. این کارتن‌ها وزن بسیار کمی داشته که حمل و نقل آن‌ها را بسیار راحت و کم هزینه می‌کند. هدف از تولید این نوع کارتن‌ها، محافظت از محتوای داخلی جعبه در مقابل انواع باکتری‌ها، نور، بخار و دیگر عوامل خطرساز است و همچنین طول عمر محصول را نیز افزایش می‌دهند.
  • کارتن‌های لمینتی: در بین تمامی انواع کارتن‌های بسته بندی، کارتن‌های لمینتی بیشترین محبوبیت را دارند. از این نوع کارتن‌ها برای نگهداری و بسته بندی محصولات لوکس و گران قیمت استفاده می‌شود. چاپ و بسته بندی باکیفیت از دیگر ویژگی‌های این کارتن است. لمینت قرار گرفته بر روی کارتن می‌تواند دوام جلد چاپی را تا حد زیادی افزایش داده و به طول عمر جعبه بی‌افزاید. به طور کلی کارتن لمینتی در برابر انواع لکه، چین خوردگی، چربی و رطوبت و دیگر آلاینده‌ها مقاومت زیادی دارند.
  • کارتن‌های بوش: از این نوع کارتن‌ها برای نگهداری انواع پودر، مایعات، مواد غذایی و مواد نیمه جامد استفاده می‌شود، به طوریکه ماهیت ماده درون کارتن کاملاً حفظ خواهد شد.
همچنین بخوانید  چرا موسسه حقوقی صلح میزان را برای انجام خدمات حقوقی خود انتخاب کنیم؟

 

عوامل موفقیت در کار چاپ و بسته بندی

در حال حاضر شرکت‌های زیادی در زمینه چاپ و بسته بندی فعالیت دارند. همچنین موارد زیادی برای انتخاب یک شرکت چاپ و بسته بندی مناسب وجود دارد که با توجه به ظرفیت مقاله، چند نمونه از مهم‌ترین آن‌ها بیان خواهد شد.

  • شرکت‌های و چاپخانه‌هایی که در زمینه چاپ بسته بندی و فروش کارتن فعالیت می‌کنند، باید مواد اولیه خود نظیر جوهر و مرکب‌های استفاده شده در چاپ را به صورت دوره‌ای مورد آزمایش قرار دهند تا محصول نهایی از کیفیت و تنوع خوبی برخوردار باشد.
  • شرکت‌ها باید در نظر داشته باشند که هیچگاه نباید کیفیت فدای کمیت شود. آن‌ها باید با به کارگیری نرم‌افزارهای مناسب جهت طراحی و بهترین دستگاه‌های سخت‌افزاری جهت تولید، محصولات خود را به صورت تضمین شده و با کیفیت بالا روانه بازار کنند.
  • یکی دیگر عوامل موفقیت در شرکت‌های چاپ و بسته بندی می‌تواند بروزرسانی تجهیزات و ابزارآلات کار بر اساس جدیدترین شیوه‌نامه‌های روز دنیا باشد. همچنین آن‌ها می‌توانند کارکنان خود را به دوره‌های آموزشی که در خارج از مجموعه برگزار می‌گردد، فرستاده تا علمشان به روزتر شود.
  • یک اصل مهم در موفقیت شرکت چاپ و بسته بندی، وقت‌شناسی و تحویل به موقع پروژه به مشتری است که همین امر موجب جلب اعتماد مشتری به شرکت و افزایش درآمد خواهد شد.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *