تبلیغات

تبلیغات

ارز دیجیتال تتر USDT چیست و چه کاربردی دارد؟

tether

تتر سومین رمز ارز بزرگ دنیا از نظر ارزش بازار است. اقتصاددانان متعددی، از جمله یک مقام رسمی در بانک فدرال رزرو به تازگی سخنانی درباره این رمز ارز پایدار گفته‌اند. در این مقاله می‌توانید به طور کامل درباره رمز ارز پایدار تتر (USDT) و کاربردهای آن بخوانید.

تتر چیست؟

احتمالا درباره بیت کوین چیزهایی شنیده‌اید. اما درباره تتر چه؟

تتر هم مثل بیت کوین یک رمز ارز است. در واقع از نظر ارزش بازار سومین ارز دیجیتال بزرگ دنیاست. اما تفاوت‌هایی اساسی با بیت کوین و ارزهای مجازی دیگر دارد.

تتر در حقیقت چیزی به اسم استیبل کوین (Stablecoin) یا رمز ارز پایدار است. استیبل کوین‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که به دارایی‌های دنیای واقعی (مثلا دلار آمریکا) متصل و وابسته هستند تا ارزش‌شان ثابت بماند؛ بر خلاف رمز ارزهای دیگر که قیمت‌شان به شدت تغییر می‌کند. به عنوان مثال بیت کوین در ماه آوریل به بالاترین قیمت تاریخ خود یعنی 65.000 دلار رسید و بعد در عرض سه ماه قیمتش تقریبا نصف شد.

تتر در همان مراحل طراحی به شیوه‌ای ساخته شد که به دلار آمریکا اصطلاحا پِگ یا متصل بشود. در نتیجه هر چقدر هم که قیمت بقیه رمز ارزها بالا و پایین بشود، قیمت تتر معمولاً معادل ۱ دلار باقی می‌ماند. البته این وضعیت همیشه هم یکسان نیست و مواقعی بوده که تغییری کوچک در قیمت تتر رخ داده و سرمایه گذاران را حسابی ترسانده است.

رمز ارزهای پایدار یا باثبات (Stablecoin) را خانه امن فعالان بازار ارز دیجیتال، تریدر یا هولدر، خطاب می‌کنند. بدون وجود آن‌ها، در بازار پرتلاطم و پرنوسان کریپتوکارنسی، حفظ سود و از آن مهمتر جلوگیری از ضرر دشوار می‌شود. یک استیبل کوین در اصل رمز ارزی وابسته به یک دارایی خاص است. ممکن است قیمت یک ارز دیجیتال پایدار و با ثبات به طلا، نقره، بشکه نفت یا هر دارایی دیگر گره خورده باشد. اما در بازار ارز دیجیتال پراستفاده‌ترین استیبل کوین‌ها به دلار آمریکا وابسته هستند؛ تتر یا جایگزین های آن همیشه 1 دلار ایالات متحده ارزش دارند. به همین دلیل برای پرداخت گزینه بهتری در مقایسه با ارزهای دیجیتال عادی حتی بیت کوین، که شدت نوسان بالایی دارند، محسوب می‌شوند.

تتر نه تنها معروف‌ترین و شناخته شده‌ترین استیبل کوین است، بلکه پراستفاده‌ترین ارز دیجیتال بازار کریپتوکارنسی نیز محسوب می‌شود؛ حجم مبادلات روزانه آن معمولا بیش از دو برابر بیت کوین است و با سایر رمز ارزها حتی اتریوم اختلاف زیادی دارد. USDT بخشی جدانشدنی از مارکت رمز ارز است و بازار به آن گره خورده است.

همچنین بخوانید  10تا از بهترین بازی‌های شوتر آنلاین در استیم

تریدرهای رمز ارز معمولا به جای دلار یا دیگر پول‌های نقد، از تتر برای خرید بقیه رمز ارزها استفاده می‌کنند. این کار در حقیقت به آن‌ها اجازه می‌دهد در دوران پرتلاطم بازار کریپتو، به دارایی باثباتی مثل تتر پناه ببرند.

با این حال، هیچ نهاد خاصی بر رمز ارزها نظارت ندارد، و بسیاری از بانک‌ها به خاطر ریسک‌های موجود در این کار، از معامله با صرافی‌های ارز دیجیتال سر باز می‌زنند. اینجاست که استیبل کوین‌ها به کار می‌آیند.

تتر به چه علت بحث‌ برانگیز است؟

برخی سرمایه گذاران و اقتصاددانان از این نگران‌اند که سازنده تتر به اندازه‌ای ذخیره دلار ندارد که این ارز پگ‌شده با دلار را تامین کند.

در ماه مه سازمان تتر توضیحاتی درباره ذخایر استیبل کوینش داد. این شرکت اعلام کرد که فقط بخشی از سرمایه‌اش (دقیقا 2.9 درصد) نقد است، و بیشتر سرمایه‌اش به شکل اوراق تجاری نگهداری می‌شود که نوعی اوراق بدهی کوتاه‌مدت غیر ایمن است.

طبق ادعای سازمان خدمات مالی جی پی مورگان (JPMorgan) این سرمایه گذاری تتر را در فهرست 10 سرمایه‌دار برتر اوراق تجاری جهان قرار می‌دهد. تتر به طور کلی با صندوق‌های سرمایه گذاری پول سنتی مقایسه می‌شود، اما قوانین و مقررات آن‌ها ندارد.

سازمان تتر با وجود بیش از 60 میلیارد دلار توکن در گردش خود، سرمایه‌ای بیش از بسیاری از بانک‌های آمریکا دارد.

از مدت‌ها پیش نگرانی‌های بسیاری وجود داشته که از تتر برای دستکاری قیمت بیت کوین استفاده می‌شود، و مقاله‌ای هست که ادعا می‌کند در رالی بزرگ سال 2017 بیت کوین، از توکن تتر برای بالا بردن قیمت استفاده شده است.

اوایل امسال، دفتر دادستان کل نیویورک با تتر و بیت‌فاینکس (Bitfinex) که یک صرافی ارز دیجیتال مرتبط است به توافق رسید. بالاترین مرجع حقوقی ایالت نیویورک این دو شرکت را به انتقال صدها میلیون دلار پول به منظور سرپوش گذاشتن به ضرری 850 میلیون دلاری متهم کرده بود.

تتر و بیت‌فاینکس قبول کردند 18.5 میلیون دلار پول به عنوان جریمه بدهند و اجازه فعالیت در ایالت نیویورک را هم از دست دادند.

گسترش در بازار

تحلیل‌گران جی پی مورگان پیش از این اخطار داده‌اند که از بین رفتن ناگهانی اعتماد به تتر می‌تواند منجر به یک شوک نقدینگی شدید به کل بازار رمز ارز بشود.

اما همچنین نگرانی‌هایی از این بابت وجود دارد که بیشتر شدن ناگهانی برداشت تتر احتمالا نگرانی را در بازار گسترش می‌دهد و به دارایی‌های خارج از حوزه رمز ارز هم آسیب می‌رساند. از این رو رمز ارز پایدار تتر به احتمال زیاد روند پایدار و ثابت خود را در آینده نیز به خوبی حفظ خواهد کرد.

همچنین بخوانید  بهترین منبع برای آموزش ترفندهای گوشی های موبایل

روزنگرن در ماه ژوئن تتر و بقیه استیبل کوین‌ها را یکی از ریسک‌های محتمل برای ثبات بازار اقتصادی خواند.

وی در یکی از صحبت‌هایش گفت: «این استیبل کوین‌ها خیلی محبوب شده‌اند. اگر این‌ها در بازار اقتصاد جای مهم‌تری پیدا کنند، در آینده ممکن است بحرانی پیش بیاید، مگر اینکه برای‌شان قانون و مقررات بگذاریم و مطمئن بشویم آنچه که به عنوان استیبل کوین یا رمز ارز پایدار به مردم عرضه می‌شود، واقعا به همان اندازه که می‌گویند باثبات و پایدار است.»

تتر تنها استیبل کوین یا رمز ارز پایدار دنیا نیست، اما در مقایسه با بقیه بسیار بزرگ‌تر و محبوب‌تر است. از دیگر استیبل کوین‌ها می‌شود به USD Coin و BUSD اشاره کرد. شما می‌توانید حتی از خانه هم در بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال آنلاین ایرانی مثل بیت 24 در هر ساعت از شبانه روز و حتی روزهای جمعه و تعطیل خرید تتر را با کارمزد کم و با استفاده از ریال با کارت‌های بانکی رایج در کشور به سادگی انجام بدهید.

تهیه شده در بیت 24  (bit24.cash)

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *