تبلیغات

تبلیغات

بررسی لپ تاپ MacBook Air و مقایسه تفاوت آن با MacBook Pro

Review-of-MacBook-Air-vs.-MacBook-Pro

لپ تاپ های اپل اکنون از یک مک بوک ایر 13 اینچی و سه مک بوک پرو 13 اینچ، 14 اینچ و 16 اینچ تولید شده اند. تصمیم گیری برای خرید مک بوک می تواند سخت باشد، به خصوص که اپل در برخی مدل ها از تراشه های M1 Pro و یا M1 Max بهره می برد.

مک بوک ایر و مک بوک پرو 13 اینچی هر دو از پردازنده های M1 استفاده می کنند، که نوید عملکرد سریع در کار های روزمره را به کاربران می دهد. در عین حال لپ تاپ های مک بوک پرو 14 و 16 اینچی با پردازنده های M1 Pro و M1 Max ارائه می شوند. در این مقاله قصد داریم دو لپ تاپ مک بوک ایر و مک بوک پرو را در سایر اجزاء مقایسه نماییم، در ادامه با ما همراه باشید.

لپ تاپ MacBook Air

لپ تاپ مک بوک ایر

مشخصات لپ تاپ:

  • قیمت (Price): 999 دلار
  • سی پی یو (CPU): M1
  • گرافیک (Graphic): M1
  • رم (Ram): 16GB
  • حافظه سخت افزاری (Storage): 2TB

کوچک ترین لپ تاپ اپل، MacBook Air است. این لپ تاپ باریک و براق است که در ظخیم ترین نقطه خود به 0.63 اینچ و وزنی معادل 1.2 کیلو گرم دارد. مک بوک ایر ارزان ترین لپ تاپ شرکت اپل می باشد که از 899 دلار برای دانش آموزان و 999 دلار برای عموم شروع می شود. بدیهی است که کم هزینه ترین لپ تاپ اپل نیز جذابیت های فراوانی را برای استفاده از سیستم عامل مک دارد.

قیمت پایین به معنای بی کیفیت بودن صفحه نمایش این لپ تاپ نیست، گر چه ممکن است بالا ترین کیفیت را در مقابل سایر برند های مشابه خود نداشته باشد اما به دلیل استفاده از پنل Ips می توان انتظار داشت که تصاویر خوبی را به نمایش بگذارد. وضوح اصلی نمایشگر 1600 در 2560 پیکسل است که از فناوری Ips در لپ تاپ های خود استفاده می کند. یکی از ویژگی های این لپ تاپ استفاده از ابزار True Tone است که به کاربران امکان می دهد به طور اتوماتیک خلوص رنگ ها را در شرایط نوری مختلف بهتر درک کنند، علاوه بر این با استفاده از ویژگی P3 رنگ ها درخشان تر دریافت کنند.

نسخه فعلی مک بوک ایر همان صفحه کلید جادویی را دارد که در مک بوک ایر پرو استفاده می شود. این لپ تاپ دارای صفحه کلید ساده و روان است که تجربه تایپ بسیار راحت تری را نسبت به طراحی های قبلی خود ارائه می دهد، که در واقع استفاده از آنها کمی مشکل بود.

همچنین بخوانید  مک بوک پرو 2019 : معرفی و مشخصات مک بوک پرو 16 اینچی

جای دادن همه چیز در محفظه 13 اینچی کمی مشکل است، از این رو اپل مجبور به حذف چندین ابزار در این نسخه از لپ تاپ گرفت. در مک بوک ایر تنها شاهد یک پورت USB-C و یک جک هدفون 1.2 میلی متری هستید که می بایست برای شارژ کردن لپ تاپ، اتصال لپ تاپ به مانیتور و یا هارد های اکسترنال از تنها پورت موجود استفاده نمایید.

مک بوک ایر دارای پردازنده (M1) 16 هسته ای است، که چهار تای آن هسته های محاسباتی هستند که به محاسبات پیچیده اختصاص داده شده اند و نیاز به پردازش زیادی دارند. چهار مورد دیگر نیز به کار های سبک تر مانند استفاده از مرورگر، پخش موسیقی و یا فیلم استفاده می شود. در نهایت هشت هسته اظافی پردازنده M1 به پردازش گرافیکی اختصاص داده شده است.

در لپ تاپ مک بوک ایر سطح پایه (همان 999 دلار) دارای هفت هسته گرافیکی، در حالی که در مدل 1249 دلاری آن از هشت هسته گرافیکی استفاده شده است. هر کدام از لپ تاپ ها برای اجرای بازی های معمولی کافی به نظر می رسند و هر دو گزینه می توانند یک خروجی مانیتور با فرکانس 60 هرتز و رزولوشن 6K را تامین کنند. به طور کلی پردازنده M1 عالی است، اما بسته به اینکه چه برنامه ای را اجرا می کنید می تواند متفاوت باشد.

مک بوک ایر در مدل پایه با 8 گیگابایت حافظه رم و 256 گیگابایت حافظه اس اس دی ارائه می شود، در حالی که مدل 1249 دلاری، دارای مشخصات 16 گیگابایت حافظه رم و 512 گیگابایت حافظه اس اس دی می باشد. در حالی که محدودیت حافظه رم 16 گیگابایت است، می توانید برای هر دو مدل یک حافظه اس اس دی 2 ترابایتی اضافه نمایید

مک بوک ایر یک لپ تاپ ایده آل برای مسافرت است، با توجه به ظاهر شیک و وزن کمی که دارد می توانید به راحتی آن را در سفر برای کار های شخصی حمل نمایید. البته باید به این موضوع اشاره کنیم در صورتی که نیاز به انجام محاسبات در لپ تاپ دارید پیشنهاد می کنیم سایر لپ تاپ های اپل را نیز بررسی نمایید.

MacBook Air در مقابل MacBook Pro 13 Inch

لپ تاپ مک بوک پرو 13 اینچ

نزدیک ترین جایگزین لپ تاپ مک بوک ایر، MacBook Pro 13 اینچی است که حدود 1.36 کیلوگرم وزن دارد. مک بوک پرو در مقابل مک بوک ایر (پایه و حرفه ای) دارای پردازنده قدرتمندتری است که به کاربران اجازه می دهد از نرم افزار ها و بازی های سنگین تری استفاده کنند.

همچنین بخوانید  تفاوت عملکرد ویندوز 10 در مقابل لینوکس با AMD Ryzen 3970X

مک بوک پرو 13 اینچی دارای یک فن خنک کننده فعال است، چیزی که مک بوک ایر فاقد آن است. مک بوک ایر در عوض از خنک کننده غیر فعال استفاده می کند که برای کارهای اساسی مانند مرور وب به خوبی کار میکند. به طور کلی MacBook Pro 13 اینچی را برای اکثر کاربران توصیه نمی کنیم، زیرا افراد با MacBook Air وضعیت بهتری را دارند، و البته حرفه ای ها می توانند تنها از قدرت محاسباتی MacBook Pro استفاده نمایند.

MacBook Pro 13 اینچی تنها یک ویژگی خاص در مقابل سایر لپ تاپ های اپل دارد، و آن عمر باتری فوق العاده آن است. اگرچه تمام لپ تاپ های مک توانایی بالایی در عمر باتری دارند، اما باتری MacBook Pro 13 اینچی تا 22 ساعت دوام آورد.

لپ تاپ MacBook Pro 14,16 Inch

لپ تاپ مک بوک پرو

مشخصات لپ تاپ:

  • قیمت (Price): 1999 دلار
  • سی پی یو (CPU):  M1 Pro
  • گرافیک (Graphic): M1 Pro
  • رم (Ram): 64 GB
  • حافظه سخت افزاری (Storage): حداکثر 8TR

اگر ادیتور و یا برنامه نویس هستید، ممکن است نیاز به لپ تاپ هایی با قدرت محاسباتی بیشتری داشته باشید. از این رو می توانید با استفاده از لپ تاپ های MacBook Pro 14,16 اینچی، نیاز های خود را برطرف نمایید. عواملی که در انتخاب این نوع لپ تاپ ها در نظر گرفته می شود، چیزی بیش از اندازه صفحه نمایش و یا وزن آن است. در واقع در این لپ تاپ ها از پردازنده های M1 Pro و M1 Max استفاده شده است که در واقع از قدرت محاسباتی زیادی برخورداراند. از این رو باید به این نکته توجه داشته باشید که آیا به چنین پردازنده ای برای انجام کار های خود نیاز دارید یا خیر.

پدازنده های استفاده شده در MacBook Pro 14,16 اینچی، دارای هشت هسته، که شش هسته آن برای رندر و دو هسته آن برای پخش ویدیو و یا مرور وب استفاده می شود، علاوه بر این شما 14 هسته گرافیکی برای خروجی بهتر تصاویر دریافت می کنید. این پردازنده با 16 گیگابایت حافظه رم و 512 گیگابایت حافظه اس اس دی هماهنگ شده است.

تنها تفاوت دیگری که در لپ تاپ های MacBook Pro 14,16 مشاهده می کنید استفاده از کارت های SD و یک پورت HDMI است که افراد بتوانند به راحتی لپ تاپ را به سایر نمایشگر های حرفه ای متصل نمایند.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *