تبلیغات

تبلیغات

کاربرد‌های بست کمربندی در دنیای دیجیتال به نقل از بست سرا

bast

کاربرد‌های بست کمربندی

بست کمربندی، اولین بار در دنیا در سال ۱۹۵۸ اختراع شد، جنس بست کمربندی اولیه فلزی بود و از آن برای مهار راحت‌تر سیم‌های کنترل‌کننده فرود هواپیما استفاده می‌شد. با توجه به کارکرد بسیار عالی بست کمربندی در صنعت هواپیمایی و پایین بودن هزینه تمام شده آن برای کارخانه‌جات تولید‌کننده، بست کمربندی خیلی زود راه خود را به بازار باز کرد و انواع مختلفی از آن از سال ۱۹۵۹ معرفی و تولید شد که پرکاربردترین و معروف‌ترین آن‌ها بست کمربندی پلاستیکی است. در گذشته به دلیل مکانیزم خاص این بست‌ها و عدم امکان باز شدن آن‌ها گاهی حتی به عنوان دست‌بند موقت نیز از آن‌ها استفاده می‌شد.

امروزه با پیشرفت فناوری و گسترش و ورود شبکه‌ها به تمام مشاغل و صنایع، در هر کسب و کار و حتی خانه‌ای، تعداد قابل توجه‌ی کابل و سیم به صورت سرگردان وجود دارد. دسته‌بندی کابل‌ها در پروژه‌های بزرگ، مانند شبکه‌های کامپیوتری، نصب دوربین مداربسته، کابل کشی روکار در سازمان‌ها و اماکن و وجود مودم‌های اینترنتی، شارژر، ریموت‌های برق و سیم‌کشی درون تابلو‌های برق منازل و مجتمع‌ها اگر به درستی و به صورت منظم انجام نشود در بلندمدت دردسر‌های بسیار زیادی را برای صاحبان و اپراتور‌های خود ایجاد خواهد کرد. مهمترین راهکار برای این مورد استفاده از بست کمربندی درجه یک می‌باشد.

 

ساختار بست کمربندی

بست کمربندی، شکل نواری و کاملاً باریک دارد که با توجه به نوع ساخت این بست‌ها، بسیار مقاوم به فشار می‌باشند. این بست‌ها در سایز‌های متفاوت از ۱۰ در ۲. ۵ سانت تا ۵۳ در ۷. ۶ سانت ساخته می‌شوند. جنس بست کمربندی غالبا از پلاستیک به همراه مقدار کمی کربن سیاه تشکیل می‌باشد، ولی برای مهار لوله‌های بسیار سنگین و همچنین جهت استفاده در صنعت هواپیمایی، بست کمربندی فلزی نیز تولید و مصرف می‌شود. این بست وظیفه نگه داشتن اجسام و کابل و سیم، را در کنار‌ هم بر عهده دارد. بست‌های کمربندی پلاستیکی موجود در بازار ایران غالبا از ۲ نوع از نایلون با نام‌های صنعتی نایلون ۶. ۶ و نایلون ۶. ۴ ساخته می‌شوند. تفاوت آن‌ها در دوام و مقابله آن‌ها در برابر نور خورشید و عوامل بیرونی می‌باشد و بهترین جنس نایلون برای ساخت این بست‌ها نایلون ۶. ۴ می‌باشد.

نحوه نگهداری بست کمربندی

بست‌های کمربندی پلاستیکی در تعداد بسیار زیاد تولید شده و انبار می‌شوند. انبار کردن این بست‌ها شرایط خاص خود را می‌طلبد. ‌به دلیل ساختار نایلونی و پلی‌آمیدی آن‌ها، بعد از تولید و تا قبل از مصرف و در زمان انبار شدن باید در محیط کاملاً خشک و خنک و در شرایط خلأنگهداری شوند. بسته‌بندی این بست‌ها در بازار هم در کیسه‌های نایلونی و خلأ بوده و بهترین زمان برای مصرف بست کمربندی پلاستیکی تا ۳۰ روز بعد از باز شدن از نایلون خلأمی‌باشد. البته بعد از اتصال دندانه‌ها به ضامن دیگر مشکلی برای بست برای طولانی مدت پیش نخواهد آمد.

همچنین بخوانید  مدیریت پروژه های عمرانی – شیوه مدیریت اصولی و روش های ارزیابی عملکرد آن

در ابتدای بست کمربندی یک ضامن جمع‌کننده وجود دارد و به غیر از بخش بسیار کوچک ضامن مابقی بست کمربندی به صورت دندانه‌های پلاستیکی می‌باشد. با وارد کردن و عبور هر یک از دندانه‌های بست از بخش ضامن، دیگر امکان خروج آن دندانه از ضامن وجود نخواهد داشت و بست فقط می‌تواند کوچک‌تر و جمع‌تر شود، به همین دلیل بست کمربندی ایمن‌ترین و تضمینی‌ترین راه برای جمع کردن و مهار دسته‌ای از کابل‌ها و سیم‌ها می‌باشد.

بست کمربندی

 

انواع بست کمربندی موجود در بازار

انواع مختلفی از بست کمربندی در بازار ایران وجود دارد که محبوب‌ترین آن‌ها بست کمربندی مرغوب پلاستیکی می‌باشد. در صورتی که بست کمربندی از جنس پلاستیک مرغوبی تهیه نشود و در ساختار آن از مقداری کربن سیاه استفاده نشود، در برابر نور خورشید به سرعت رنگ بست سیاه شده و به مرور از بین خواهد رفت. به همین دلیل تهیه و خرید بست کمربندی از مراکز مورد اطمینان و معتبر یکی از اولین مواردیست که شما باید در خرید بست کمربندی به آن توجه فرمایید.

موارد مهم در خرید بست کمربندی

مواردی که باید در خرید بست کمربندی به آن‌ها توجه کرد

۱- دقت به اینکه آیا نیاز به خرید بست کمربندی پلاستیکی خواهید داشت و یا فلزی؟ که این مورد با توجه به حجم کابل و سیم‌هایی که نیاز به مهار شدن دارند مشخص خواهد شد. همچنین در صورتی که قصد دارید موارد سنگین و خطرسازی را به وسیله بست کمربندی مهار کنید، پیشنهاد ما به شما استفاده از بست کمربندی فلزی می‌باشد.

۲- دقت به کیفیت مواد اولیه و سازنده بست کمربندی یکی از مهمترین مواردی است که شما باید در خرید بست کمربندی به آن دقت کنید. از آنجایی که غالبا هدف از استفاده از بست‌های کمربندی مهار سیم و کابل برای مدت طولانی می‌باشد، توجه به کیفیت مواد اولیه‌ی سازنده بست یک اصل مهم است.

۳- توجه به سایز مورد نیاز بست، قبل از خرید بست کمربندی، حتماً محاسبه کنید که چه سایزی از این بست‌ها نیاز شما خواهد بود. در صورت خرید سایز کوچکتر بست هیچ کارایی برای شما نخواهد داشت و اگر بست بزرگتر از نیاز خود را خریداری نمایید، علاوه بر هزینه اضافه‌ای که متحمل خواهید شد، زمان اتمام پروژه خود را هم طولانی‌تر خواهید کرد.

۴- توجه به سازنده بست کمربندی پلاستیکی هم یکی از مهمترین موارد قبل از خرید آن بشمار می‌آید. همانطور که اشاره کردیم دو نوع نایلون برای تولید این بست‌ها به کار می‌رود و تنها برخی از تولیدکنندگان از نایلون برتر ۶. ۴ استفاده می‌کنند که در برابر نور خورشید بسیار مقاوم‌تر می‌باشد و درصد بیشتری از کربن را در ساختار خود دارد. پس توجه به سازنده و مواد اولیه بست کمربندی یکی از مهم‌ترین موارد قبل از خرید می‌باشد.

همچنین بخوانید  ایکس باکس جدید معرفی شد : ایکس باکس سری ایکس (Xbox Series X)

بست کمربندی

 

در برخی محیط‌های خاص که شرایط بسیار بد آب و هوایی حاکم است، بهترین انتخاب برای دسته‌بندی کابل‌های سنگین و سیم‌ها استفاده از بست کمربندی فلزی است. بست‌های فلزی علاوه بر اینکه توانایی تحمل حجم سنگین‌تری از کابل‌ها را دارند، همچنین عمر آن‌ها بسیار طولانی‌تر از بست‌های کمربندی پلاستیکی بوده و برای خوشه‌بندی طولانی مدت کابل، شلنگ و سیم گزینه بسیار مناسب‌تری می‌باشند.

در صورتی که در آینده نزدیک نیاز به استفاده از تعدادی بست کمربندی را خواهید داشت، خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم. پس از مطالعه این مطلب در مورد کارایی بست کمربندی شما به راحتی خواهید توانست بست مورد نیاز خود را شناسایی کرده و با بهترین کیفیت در بازار ایران پیدا کنید.

تبلیغات

دیدگاه ها

  • حسن شاهی مرداد 22, 1401 :: 11:18

    بست کمربندی در فروشگاه بست سرا و دیجی کالا به صورت آنلاین میتوان خریداری کرد و واقعا تنوع آن بسیار زیاد می باشد چه از نظر سایز و چه از نظر برند یکی از بهترین آنها برند های تایوانی می باشند که به نسبت برند های چینی و ایرانی قیمت بسیار بالاتری دارند

  • حسن غلامحسینی خرداد 16, 1401 :: 11:52

    مطلب بسیار مفید بود و حقایقی زیادی رو راجع به بست کمربندی بیان کرد
    خیلی ممنون

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *