تبلیغات

تبلیغات

نحوه کار میکروفون و بلندگو

microphone

میکروفون و بلندگو دو مورد از مهمترین تجهیزات صوتی به شمار می‌روند، بنابراین در مکان‌های زیادی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. آشنایی با نحوه کار میکروفون و بلندگو به شما کمک می‌کند تا بهترین نتیجه را دریافت کنید. از این رو ما در این مقاله به شما می‌گوییم که میکروفون و بلندگو چگونه کار می‌کنند؟ همچنین جهت نصب سیستم صوتی و خرید تجهیزات صوتی، فروشگاه آوازک را به شما معرفی می‌کنیم. در ادامه همراه ما باشید.

 

نحوه کار میکروفون

 

هر میکروفون از یک اصل پیروی می‌کند. امواج صوتی به غشایی برخورد کرده و مطابق با منبع حرکت می‌کند. انرژی موج صوتی باید به سیگنال یا ولتاژ الکتریکی تبدیل شود و راه‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارند. بنابراین، هنگامی که شروع به صحبت می‌کنید، شروع به تولید صدا می‌کنید. سپس امواج صوتی به غشای میکروفون برخورد می‌کنند. این حرکت از طریق میکروفون به یک سیگنال الکتریکی تبدیل می‌شود که برای اهداف مختلفی مثل ضبط، برقراری ارتباط یا تقویت به کار می‌رود.

 

انواع میکروفون

با اینکه هم میکروفون‌ها به طور مشابه کار می‌کنند، ولی تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند. انواع مختلفی از میکروفون‌ها وجود دارند، ولی ما در این مطلب به نحوه سه میکروفون مهم یعنی میکروفون‌های داینامیک، خازنی و میکروفون بی سیم می‌پردازیم. به طور کلی، میکروفون‌های داینامیک اغلب در محیط‌های پر سر و صدا استفاده می‌شوند و برای ضبط دقیق میکروفون‌های خازنی به کار می‌روند.

 

1. طرز کار میکروفون داینامیک

میکروفون داینامیک یک کپسول بسیار قوی دارد و بنابراین معمولا برای کنسرت‌های زنده استفاده می‌شود. در میکروفون‌های داینامیک ما باید میکروفون را به سمت منبع آن هدایت کنیم. در این میکروفون پشت غشا به سیم پیچ متصل شده است. دیافراگم و سیم پیچ هر دو بر اساس امواج صوتی ورودی به جلو و عقب حرکت می‌کنند. سیم پیچ در یک میدان مغناطیسی قرار می‌گیرد و هنگامی که حرکت می‌کند، سیگنال الکتریکی القا می‌شود. میکروفون‌های داینامیک استحکام بالایی دارند، بنابراین برای آواز زنده، ضبط صدای گیتار و درام به کار می‌روند.

2. طرز کار میکروفون خازنی

از میکروفون‌های خازنی بیشتر برای ایجاد ضبط‌های دقیق در استودیو استفاده می‌شود. میکروفون‌های خازنی با دیافراگم‌های کوچک و میکروفون‌هایی با دیافراگم‌های بزرگ وجود دارند. فرقی نمی‌کند که یک میکروفون خازنی دیافراگمی کوچک داشته باشید یا بزرگ. زیرا هر دو به شکل یکسان کار می‌کنند. در میکروفون دیافراگم بزرگ، غشا فوق‌العاده نازک و سبک است و به همین دلیل به صوت بسیار دقیق واکنش نشان می‌دهد.

به همین دلیل است که صدای میکروفون‌های خازنی بسیار دقیق است. این غشا دارای بار الکتریکی است و پشت آن یک صفحه پشتی ثابت قرار دارد. غشا و صفحه پشتی با هم یک خازن را تشکیل می‌دهند. هنگامی که صدا به غشا برخورد می‌کند، ظرفیت خازنی تغییر می‌کند و با کمک الکترونیک داخلی، میکروفون‌های خازنی می‌توانند این تغییر در ظرفیت را به سیگنال الکتریکی تبدیل کنند. همه میکروفن‌های خازنی برای کارکردن لوازم الکترونیکی داخلی خود به برق نیاز دارند. برای میکروفون‌های حرفه‌ای به این حالت فانتوم پاور می‌گویند.

همچنین بخوانید  توصیه های طلایی برای راه اندازی کسب و کار موفق

نحوه کار میکروفون و بلندگو

3. طرز کار میکروفون بی سیم

میکروفون‌های کابلی برای اکثر مردم یک مفهوم ساده به نظر می‌رسند. صدا را می‌گیرند و به سیگنال صوتی الکتریکی تبدیل می‌کنند و از طریق کابل به پاور میکسر یا سیستم صوتی ارسال می‌شود. با این حال، میکروفون های بی سیم صدا را از طریق هوا می‌فرستند. آنها این کار را با تبدیل صدا به انرژی فرکانس رادیویی (RF) و ارسال آن از فرستنده میکروفون به گیرنده میکروفون انجام می‌دهند. سپس سیگنال را دوباره به صدا تبدیل کرده و آن را به یک میکسر هدایت می‌کند. بنابراین از نظر فنی، میکروفون بی سیم (با یک فرستنده) یک ایستگاه رادیویی کوچک و گیرنده رادیویی است که می‌تواند با فرکانس خاصی که با فرستنده مطابقت دارد، تنظیم شود. برای آشنایی با نحوه کار میکروفون بی سیم، باید از فرستنده و گیرنده مطلع باشید:

 

فرستنده

آیا تا به حال دیده‌اید که شخصی از یک میکروفون بی سیم کوچک (مانند میکروفن یقه‌ای) استفاده می‌کند و متوجه شده‌اید که جعبه کوچک آن به کمربند یا در جیب پشتی او بسته شده است؟ این یک فرستنده است. به خاطر داشته باشید که همه میکروفون های بی سیم برای ارسال سیگنال به گیرنده، نیاز به فرستنده دارند. بنابراین در حالی که میکروفون‌های دستی فرستنده خود را مستقیما در خود دارند، میکروفون‌های کوچک‌تر مانند میکروفون‌های یقه‌ای که روی لباس می‌بندند، فرستنده خود را به شکل جعبه‌های کوچک با آنتن دارند.

 

گیرنده

نقطه مقابل فرستنده یک گیرنده است. عملکرد آنها دریافت سیگنال رادیویی از فرستنده و تبدیل آن به صوتی است که می‌توانید از یک سیستم صوتی بشنوید. بسته به تعداد میکروفون‌هایی که استفاده می‌کنید و به جای اینکه برای هر میکروفون یک واحد جداگانه تهیه کنید، می‌توانید از گیرنده‌های تک یا چند کاناله استفاده کنید. همچنین اغلب می‌توانید یک گیرنده چند کاناله با قابلیت‌های دوگانه یا چهارگانه تهیه کنید. شما می‌توانید به سایت avazac.com سر بزنید و پس از مقایسه انواع میکروفون ها، مدل مورد نظر را خریداری کنید.

 

بلندگو از چه قطعاتی تشکیل شده است؟

پیش از آنکه بخواهیم به نحوه کار اسپیکر بپردازیم، ابتدا باید بدانید که از چه بخش‌هایی تشکیل شده است. اجزای یک بلندگو عبارتند از:

  • مخروط و درپوش گرد و غبار: قسمت‌هایی که هوا را حرکت می‌دهند و صدا تولید می‌کنند.
  • بخش عنکبوتی و اطراف: این‌ها قسمت‌هایی محسوب می‌شوند که مخروط را در جای خود نگه می‌دارند و در عین حال به آنها اجازه حرکت می‌دهند.
  • آهنربا و سیم پیچ صدا: قسمتی که برای تبدیل انرژی الکتریکی به حرکت در تعامل است.
  • فریم
  • حفره و صفحه بالایی
  • و در نهایت قابی که همه چیز را به هم متصل می‌کند.
همچنین بخوانید  همکاری در فروش (افیلیت مارکتینگ) چیست؟ بررسی مزایا و ارکان اصلی

نحوه کار میکروفون و بلندگو

نحوه کار بلندگو

بلندگوها با تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی (حرکت) کار می‌کنند. انرژی مکانیکی هوا را فشرده می‌کند و حرکت را به انرژی صوتی یا سطح فشار صوتی (SPL) تبدیل می‌کند. هنگامی که جریان الکتریکی از طریق سیم پیچ ارسال می‌شود، میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند. در بلندگوها، جریانی از طریق سیم پیچ صدا ارسال می‌شود که میدان الکتریکی تولید می‌کند که با میدان مغناطیسی آهنربای دائمیِ متصل به بلندگو در تعامل است.

بارهای مشابه یکدیگر را دفع می‌کنند و بارهای غیرمشابه جذب می‌شوند. هنگامی که یک سیگنال صوتی از طریق سیم پیچ صدا ارسال می‌شود و شکل موج موسیقی به سمت بالا و پایین حرکت می‌کند، سیم پیچ صدا توسط آهنربای دائمی جذب و دفع می‌شود. در این صورت مخروطی که سیم پیچ صدا به آن متصل است، به جلو و عقب حرکت می‌کند. حرکت عقب و جلو امواج فشاری را در هوا به وجود می‌آورد که ما آنها را تحت عنوان صدا درک می‌کنیم.

 

نصب سیستم صوتی

برای دریافت بهترین صدا، باید سیستم صوتی خود را به شکل حرفه‌ای نصب کنید و بهترین تجهیزات را خریداری کنید. فروشگاه آوازک با مشاورین مجرب و سابقه‌ای طولانی، در خدمت شماست. جهت خرید تجهیزات، نصب و دریافت مشاوره‌های رایگان، کافیست با شماره 02191016050 تماس بگیرید. همچنین شما می‌توانید تجهیزات مورد نظرتان را به صورت نقد، اقساط، نو یا دست دوم تهیه کنید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *