تبلیغات

تبلیغات

رفع انواع لک های پوستی | لک پوستی چیست و چرا ایجاد می شود؟

lak-post3

یکی از مشکلات و بیماری های مربوط به پوست ایجاد لک های پوستی در قسمت های مختلف بدن به ویژه صورت می باشد. لک های پوستی به دلایل مختلف از جمله نور خورشید، استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی غیر اصل، عوامل ژنتیک و… به وجود می آید. از انواع لک های پوست می توان به جای جوش و آکنه، کک و مک، لک بارداری، لک حاصل از بیماری و… اشاره کرد. درمان لک پوستی شامل کرم های موضعی، لایه برداری شیمیایی، لیزر و… می باشد.

لک های پوستی چیست؟

از جمله مباحث زیباشناختی توجه به زیبایی، سلامت و مراقبت از پوست و مو می باشد. زیبا دیده شدن از دغدغه های افراد به ویژه خانم ها محسوب می شود و از این رو افراد از راه های مختلف به دنبال حفظ سلامت پوست خود هستند. یکی از معضلات و مشکلات پوستی که افراد زیادی را درگیر کرده لک پوستی می باشد. آیا می دانید لک پوستی چیست و چرا ایجاد می شود؟ راه های درمان لک پوستی چیست؟

لک پوستی که در قالب تغییر رنگ پوست مشاهده می شود جزء امراض شایع پوستی به حساب می آید. در این بیماری بخش هایی از پوست تغییر رنگ داده و معمولا نسبت به سایر بخش های پوست تیره تر به نظر می رسد. تیرگی رنگ لک پوستی به دلیل تجمع ملانین یا همان سلول های رنگدانه ای پوست می باشد.

رفع انواع لک های پوستی

علل ایجاد لک پوستی

در بخش های مختلف بدن به ویژه پوست صورت می توان لک های پوستی را مشاهده کرد که به دلایل متعددی ایجاد می شود. یکی از علل اصلی ایجاد لک پوستی استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی نامناسب یا تاریخ مصرف گذشته می باشد. استفاده از اینگونه محصولات نامناسب و غیر اصل به مرور لک های پوستی متعدد ایجاد می کند. از دیگر دلایل ایجاد لک پوستی: آفتاب سوختگی پوست، مشکلات هورمونی، ژنتیک، بارداری، وراثت و … می باشد.

انواع لک های پوستی

لک های پوستی با توجه به عامل ایجاد انواع مختلفی را شامل می شود. با شناخت انواع لک پوستی و علل ایجاد آن می توان راه مناسب برای درمان این معضل پوستی را در پیش گرفت. اغلب لک های پوست خطرناک نیستند ولی شناخت آن ها امری ضروری به نظر می رسد.

کک و مک شایع ترین لک پوستی

کک و مک از لک های شایع در بین نسل های و نژاد های مختلف می باشد که به دلایل مختلفی ایجاد می شود. کک و مک در افراد با رنگ بندی قرمز، سیاه، قهوه ای کم رنگ و قهوه ای پر رنگ دیده شده که عمدتا به دلیل اشعه های مضرر خورشید به وجود می آید. معمولا کک و مک در دو گروه دسته بندی می شود.

همچنین بخوانید  معرفی USB نسل 4 : تفاوت USB4 با نسل های قدیمی و چرا دارای اهمیت است

لک های اپیلایز که صاف و بدون برجستگی بوده و عمدتا در افراد با پوست روشن قابل مشاهده هست. این کک و مک ها متاثر از فصل بوده و رنگ آن در تابستان پر رنگ شده و در فصل زمستان کم رنگ تر می شود. لنیتایز نوع دیگر کک و مک می باشد که عمدتا در افراد مسن ایجاد شده و عوامل وارثتی در ایجاد آن تاثیر دارد.

رفع انواع لک های پوستی

لک ملاسما یا بارداری

برخی از لک های پوستی بر اثر تغییرات هورمونی و به علت بارداری ایجاد می شود. این نوع از لک ها در ابتدای بارداری کمرنگ بوده و به تدریج پر رنگ تر دیده خواهد شد. از عوامل تشدید کننده لک های بارداری یا ملاسما قرار گرفتن در معرض نور خورشید، عوامل ژنتیکی و وراثت می باشد. لک های ناشی از بارداری یک سال پس از پایان بارداری ازبین می رود.

لک پوستی ناشی از زخم

از دیگر لک های پوستی که در افراد دیده می شود ناشی از زخم می باشد. پس از بهبودی زخم، سوختگی، بریدگی های عمیق و… لک هایی بر روی پوست باقی می ماند که بسته به نوع زخم و عمق، پر رنگ یا کم رنگ خواهد بود. ازبین رفتن این لک ها نیازمند گذر زمان می باشد و از راه های مختلف می توان به درمان آن پرداخت.

رفع انواع لک های پوستی

رفع جای جوش و آکنه

برخی لک های پوستی موجود بر روی پوست به ویژه پوست صورت ناشی از جوش و آکنه می باشد. برای درمان جوش و منافذ باز صورت محصولات زیادی وجود دارد که می توانید از فروشگاه اینترنتی نیروان به صورت اورجینال با قیمت مناسب ، این محصولات را خریداری کنید. اما پس از بهبودی آکنه و جوش اثر آن بر روی پوست باقی مانده و به شکل لک های قهوه ای یا قرمز دیده می شود. از عوامل تشدید این لکه ها دست کاری جای جوش و آکنه هست که باعت بزرگ شدن لک خواهد شد. از روش های درمانی مناسب برای جای آکنه استفاده از لایه بردار های شیمیایی می باشد.

لک های پوست نمونه های متنوعی را شامل می شود که از آن جمله می توان به لک های ناشی از بیماری های قارچی پوست اشاره کرد. آلرژی نسبت به برخی از غذا ها نیز باعث ایجاد لک بر روی پوست می شود. برخی از لک ها نیز به دلیل بیماری هایی از قبیل آبله، تفلیس، لوپوس و … پدید می آید. بیماری برص یا پیسی از دیگر عوامل ایجاد کننده لک صورت هست که ریشه در عوامل ژنتیکی و ارثی دارد.

همچنین بخوانید  دستیار گوگل (گوگل اسیستنت) اکنون مکالمات را ترجمه می کند

رفع انواع لک های پوستی

راه های درمان لک پوستی

با اطلاع در مورد انواع لک پوستی و آشنایی با راه های رفع و درمان آن می توان بهترین نتیجه را دریافت نمود. در حال حاضر برای درمان انواع لک پوستی راهکار های متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرد.

کرم های موضعی

از روش های درمانی معمول برای رفع لک های پوستی استفاده از کرم های موضعی هست که تا حد زیادی در بهبود لک های پوست موثر می باشد. کرم های موضعی سفید کننده و ضد لک حاوی ویتامین های مورد نیاز برای تقویت پوست بوده و تا حد زیادی به رفع تیرگی های پوست کمک می کند.

لایه برداری شیمیایی

از بین روش های درمان لک پوست می توان به لایه برداری شیمیایی اشاره کرد که نیازمند گذر زمان می باشد. استفاده از مواد لایه بردار شیمیایی سبب برداشتن لایه خارجی پوست شده و در عین حال سبب تحریک پوست برای تولید کلاژن میشود. لایه برداری شیمیایی به تدریج باعث محو شدن لک پوستی خواهد شد.

درمان لک پوستی لیزر

از راهکار های مفید در بهبود لک پوستی لیزر درمانی می باشد که تاثیر گذاری بالایی دارد. برای رفع لک های پوست با توجه به نوع لکه از لیزر با طول موج استاندارد استفاده میشود. لیزر بر تجمع رنگدانه های پوستی تاثیر گذاشته و لک پوستی را از بین میبرد.

میکرودرما براسیون

در این روش درمانی به منظور درمان لک توسط دستگاه میکرودرم لایه برداری بر روی پوست انجام می گیرد که نسبت به لایه برداری شیمیایی عمیق تر می باشد. با این روش لک ناشی از تجمع رنگدانه پوستی کم رنگ شده و کلاژن سازی بهتر انجام میشود.

رفع لک های پوست با کرایوتراپی

برای درمان لک های پوستی روش های دیگری نیز وجود دارد که از آن میان می توان به فریز نمودن یا کرایوتراپی اشاره کرد. در این روش برای از بین بردن لک های پوستی نیتروژن مایع به محل مورد نظر تزریق می شود که نتیجه آن منجمد شدن تجمع رنگدانه های پوستی و رفع لک پوسیتی می باشد.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *