تبلیغات

تبلیغات

آموزش فایروال شبکه — راهنمای کامل دیوار آتش و کاربرد های آن

Data security. Network protection. Concept of Personal access

در این مقاله قصد داریم تا آموزش فایروال شبکه را به صورت کامل داشته باشیم و یک راهنمای کامل از چیستی و کاربرد های دیوار آتش ارائه دهیم.

فایروال های شبکه ابزارهای امنیتی هستند که برای متوقف کردن یا کاهش دسترسی غیرمجاز به شبکه های خصوصی متصل به اینترنت ، به ویژه اینترانت ها استفاده می شوند. تنها ترافیک مجاز در شبکه از طریق سیاست های فایروال تعریف شده است که هر ترافیک دیگری که برای دسترسی به شبکه تلاش می کند مسدود می شود. فایروال های شبکه در خط مقدم شبکه قرار دارند و به عنوان یک رابط ارتباطی بین دستگاه های داخلی و خارجی عمل می کنند.

فایروال شبکه را می توان به گونه ای پیکربندی کرد که هر داده ای که وارد یا خارج می شود باید از آن عبور کند – این کار را با بررسی هر پیام دریافتی و رد پیام هایی که معیارهای امنیتی تعریف شده را برآورده نمی کنند انجام می دهد. هنگامی که یک فایروال به درستی پیکربندی شود ، به کاربران اجازه می دهد تا به هر یک از منابع مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند و همزمان از ورود کاربران ناخواسته ، هکرها ، ویروس ها ، worm ها یا سایر برنامه های مخربی که سعی در دسترسی به شبکه محافظت شده دارند جلوگیری می کند

آموزش فایروال شبکه تاثیر زیادی در درآمد متخصص امنیت شبکه خواهد داشت و ایمنی را بسیار بالا خواهد برد . اما بدون داشتن مهارت امنیت شبکه نمی توان به صورت مطمئن گفت شبکه ایمن طراحی کرده اید . به همین منظور می توانید آموزش حرفه ای امنیت را از لینک زیر مشاهده نمایید.

دیوار آتش نرم افزاری و فایروال های سخت افزاری

آموزش فایروال

فایروال ها هم به صورت سخت‌افزاری و هم به صورت نرم‌افزاری هستند. علاوه بر محدود کردن دسترسی به یک کامپیوتر و شبکه محافظت شده ، یک فایروال می تواند تمام ترافیک ورودی یا خروجی از شبکه را ثبت کند و دسترسی از راه دور به یک شبکه خصوصی را از طریق گواهی های احراز هویت امن و ورود به سیستم مدیریت کند.

  • فایروال های سخت افزاری : این فایروال ها یا به عنوان محصولات مستقل برای استفاده شرکتی یا اغلب به عنوان جزء داخلی روتر یا سایر دستگاه های شبکه منتشر می شوند. آن ها بخشی ضروری از هر سیستم امنیتی سنتی و پیکربندی شبکه در نظر گرفته می شوند. فایروال های سخت افزاری تقریباً همیشه با حداقل چهار پورت شبکه ارائه می شوند که امکان اتصال به چندین سیستم را فراهم می کند. برای شبکه های بزرگتر ، راه حل فایروال شبکه گسترده تری در دسترس است.
  • فایروال های نرم افزاری : این فایروال ها بر روی رایانه نصب می شوند یا توسط سازنده دستگاه های سیستم عامل یا شبکه ارائه می شوند. آن ها را می توان سفارشی کرد و سطح کمتری از کنترل را بر روی عملکردها و ویژگی های حفاظتی ارائه کرد. یک فایروال نرم افزاری می تواند سیستم را در برابر کنترل استاندارد و تلاش برای دسترسی محافظت کند ، اما نفوذ های پیچیده تر را نمی تواند شناسایی کرده و در برابر آن محافظت نمود.

فایروال یک فناوری حفاظت از نقطه پایانی در نظر گرفته می شود. در حفاظت از اطلاعات خصوصی ، فایروال را می توان اولین خط دفاعی در نظر گرفت ، اما نمی تواند تنها دفاع باشد.

انواع فایروال

آموزش فایروال

آموزش فایروال شبکه بر اساس نوع انتخابی آن ممکن است متفاوت باشد و روش های یادگیری متفاوتی نیز خواهند داشت. به همین دلیل برای شروع آموزش فایروال باید با انواع آن اشنا شوید. فایروال ها برای محافظت از شبکه های خانگی و شرکتی استفاده می شوند. یک برنامه ساده یا دستگاه فایروال تمام اطلاعات عبوری از شبکه را غربال می کند – این فرآیند همچنین می تواند بر اساس نیازهای کاربر و قابلیت های فایروال سفارشی شود. تعدادی از انواع اصلی فایروال وجود دارد که از عبور اطلاعات مخرب از طریق شبکه جلوگیری می کند:

  • فایروال های لایه برنامه : این یک دستگاه سخت افزاری ، فیلتر نرم افزاری یا پلاگین سرور است. مکانیزم های امنیتی را در بالای برنامه های خاص مانند سرورهای FTP نصب می کند و قوانین اتصال HTTP را تعریف می کند. این قوانین برای هر برنامه ایجاد شده است تا به شناسایی و مسدود کردن حملات در شبکه کمک کند.
  • فایروال های فیلترینگ بسته : این فیلتر هر بسته ای که از شبکه عبور می کند را بررسی می کند و سپس آن را طبق قوانین تعریف شده توسط کاربر می پذیرد یا رد می کند. فیلتر کردن بسته ها می تواند بسیار مفید باشد ، اما پیکربندی صحیح آن دشوار است. علاوه بر این ، در برابر IP های جعلی آسیب پذیر است.
  • فایروال های سطح طرحواره : این نوع فایروال مکانیسم های امنیتی مختلفی را پس از برقراری اتصال UDP یا TCP اعمال می کند. پس از برقراری ارتباط ، بسته ها مستقیماً بین میزبان ها بدون کنترل یا فیلتر بیشتر مبادله می شوند.
  • فایروال های پروکسی : این نسخه تمام پیام هایی را که وارد یا خارج می شوند بررسی می کند و سپس آدرس های واقعی شبکه را از هر بررسی خارجی پنهان می کند.
  • فایروال های نسل بعدی (NGFW) : آن ها با فیلتر کردن ترافیکی که از شبکه می گذرد کار می کنند – فیلترینگ توسط برنامه ها یا انواع ترافیک و پورت هایی که به آن ها اختصاص داده شده اند تعیین می شود. این ویژگی ها ترکیبی از یک فایروال استاندارد با ویژگی های اضافی هستند که به شما کمک می کنند تا یک بازرسی کامل تر و مستقل تر از شبکه را انجام دهید.
  • فایروال های Stateful : گاهی اوقات به عنوان فناوری نسل سوم فایروال شناخته می شود و دارای دو هدف است : طبقه بندی ترافیک بر اساس پورت مقصد و ردیابی بسته ها برای هر تعامل بین اتصالات داخلی. این فناوری های جدید قابلیت استفاده را بهبود می بخشند و به گسترش کنترل دسترسی در جزئیات کمک می کنند – تعاملات دیگر توسط پورت و پروتکل تعریف نمی شوند.

همه این نوع فایروال های شبکه برای کاربران پیشرفته مفید هستند و بسیاری از فایروال ها امکان استفاده از دو یا چند روش را به صورت پشت سر هم با یکدیگر می دهند.

فایروال شبکه چگونه کار می کند؟

آموزش فایروال

فایروال به گونه ای پیکربندی شده است که به طور مداوم تمام ترافیک ورودی و خروجی را کنترل و نظارت کند. تفاوت آن با یک تحلیلگر ساده ترافیک در این است که یک مدیر شبکه یا مدیر امنیتی می تواند این ترافیک را نظارت کند.

برخی از فایروال ها را می توان طوری پیکربندی کرد که تقریباً هر چیزی را به جز افراد و فعالیت هایی که شما به طور خاص به آن ها اجازه می دهید را مسدود کنند.

سخت افزار های فایروال زیاد است ولی همه تقریبا به طور مشابه پیکربندی می شوند. در زیر یکی از بهترین آموزش های رایگان فایروال سیسکو ASA را که توسط سایت فرادرس تهیه شده است ، قرار دادیم. پیشنهاد می کنیم حتما این مطلب را بخوانید.

فایروال شبکه در زندگی واقعی چگونه کار خواهد کرد؟

فرض کنید برای سازمانی با 100 کارمند کار می کنید. اگر فایروال پیکربندی نشده باشد ، این 100 رایانه مورد استفاده کارمندان برای هر کسی که به اینترنت متصل است آسیب پذیر و قابل دسترسی خواهد بود. هکر ها به راحتی می توانند از خطا های کارکنان سوء استفاده کنند و شبکه ها را مختل کنند یا بدافزار را توزیع کنند.

در اینجا فقط چند روش وجود دارد که از طریق آن ها یک حمله شبکه مخرب می تواند در شبکه ای مانند شرکت فرضی فوق بدون فایروال رخ دهد:

  • نفوذ از راه دور : هکرها می توانند فایل های شما را که روی دستگاه شما اجرا می شود مشاهده یا دریافت کنند.
  • Denial of Service (DoS): این یک تاکتیک متداول brute force است. هکر درخواستی برای باز کردن یک جلسه با سرور ارسال می کند که یافت نمی شود. این حرکت باعث اشغال کردن منابع سرور شده که سایت و سرور را ازدسترس خارج خواهد نمود.
  • بمب الکترونیکی : حجم عظیمی از ایمیل ها برای شما ارسال می شود ، بنابراین سیستم ایمیل شما نمی تواند ایمیل های جدید را مدیریت کند.
  • ماکروها : هکرها ماکرو مخصوص به خود را ایجاد می کنند (معروف به اسکریپتی که به رایانه برای اجرای برنامه نیاز دارد) که رایانه شما را خراب می کند.
  • ویروس ها : ویروس نوعی بدافزار است که خود را از یک سیستم به سیستم دیگر کپی می کند و می تواند مانند یک شوخی بی ضرر باشد یا اطلاعات شما را به طور کامل از بین ببرد.

اگر یک شبکه ، فایروال مناسبی داشته باشد ، هر دستگاه متصل به اینترنت دارای یک خط دفاعی خواهد بود که قوانین امنیتی خاصی را اجرا می کند و می تواند از هجوم هکر ها جلوگیری کند.

اهمیت آموزش فایروال چقدر است ؟

آموزش فایروال

بدون فایروال ، اگر یک رایانه دارای یک آدرس IP عمومی باشد ، هر سرویس شبکه ای که در حال حاضر روی آن دستگاه اجرا می شود می تواند در دسترس جهان خارج قرار گیرد. هر شبکه کامپیوتری متصل به اینترنت نیز به طور بالقوه در معرض خطر حمله قرار دارد. بدون فایروال ، این شبکه ها در برابر حملات مخرب آسیب پذیر هستند. برای مثال:

  • اگر شبکه شما به اینترنت متصل است ، برخی از انواع بدافزار راه هایی برای منحرف کردن پهنای باند سخت افزار شما برای اهداف خود پیدا می کنند.
  • ی از انواع بدافزارها برای دسترسی به شبکه شما طراحی شده اند تا از اطلاعات حساس مانند اطلاعات کارت اعتباری ، شماره حساب بانکی یا سایر داده های حساس مانند اطلاعات مشتری استفاده کنند.
  • انواع دیگر بدافزارها برای از بین بردن داده ها یا خرابی شبکه طراحی شده اند.

برای امنیت کامل ، فایروال ها باید بین هر شبکه ای با اتصال به اینترنت قرار داده شوند و شرکت ها باید برنامه های امنیتی رایانه‌ای واضح با سیاست هایی برای شبکه های خارجی و ذخیره‌سازی داده ها ایجاد کنند.

در عصر رایانش ابری ، فایروال های شبکه می توانند بیشتر از محافظت از شبکه انجام دهند. آن ها همچنین می توانند به اطمینان از در دسترس بودن شبکه بدون وقفه و دسترسی مطمئن به برنامه های میزبانی ابری کمک کنند.

آموزش فایروال سخت افزاری و نرم افزار کار چندان سختی نیست و به راحتی می توانید کار با آن را بیاموزید اما پیش از آن باید به طور کامل شبکه کردن کامپیوتر ها را فرابگیرید. در زیر یکی از بهترین آموزش های شبکه کامپیوتری سایت فرادرس را قرار داده ایم که می توانید از آن استفاده کنید.

 

 

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *