تبلیغات

تبلیغات

آیا پلاسیبو ایفکت ها، تاثیری بر قدرت مسکن ها یا آرام بخش ها دارند؟

20211117_091859

مطالعه جدیدی در 4 نوامبر 2019 در ژورنال داروی درونی جاما منتشر شد که نقش پلاسیبو ایفکت های ذهنی و هیپنوتیزم را در تسکین دردهای حاصل از بیماری های تحت درمان با داروهای آرام بخش را نشان می‌ داد. 

محققان دریافتند که تلقینها یا پلاسیبو ایفکتها می‌توانند درد بیمار را کم کنند و همچنین مصرف مسکن ها را در بیماران کاهش دهند.

این یافته‌ها برای متخصصان، بسیار مهم بود زیرا با بیمارانی سر و کار داشتند که نیازمند بهترین و مؤثرترین درمان‌ ها برای تسکین دردهایشان بودند. اریک گارلند که نویسنده اصلی این مطالعه بود(معاون پژوهش در کالج مددکاری اجتماعی دانشگاه یوتا و مدیر مرکز تمرکز حواس و توسعه مداخلات سلامت یکپارچه دانشگاه یوتا) توضیح داد که تلقینهای درست ذهنی به بیماران، سعی در ایجاد تغییر مثبت در عملکرد مغز دارند، که این اتفاق، سبب بهبود کیفیت زندگی افراد و افزایش سطح سلامتی آن ها می شود.

قطعا سوالی که برایتان ایجاد شده این است که اصلا این تلقینها یا دارونماها یا پلاسیبو ایفکتها چی هستند و چطور عمل می کنند؟

 

پلاسیبو ایفکت ها چگونه کار میکنند؟

در پاسخ به این سوال در ابتدا باید توضیح دهم که درمان های با کمک پلاسیبو ایفکت ها شامل چند تکنیک خاص هستند؛ از جمله: استفاده بالینی از مدیتیشن ذهن‌ آگاهی(تمریناتی در جهت بالا بردن سطح آگاهی ذهن)، هیپنوتیزم، تصویرسازی هدایت‌ شده، پیشنهاد_درمانی و درمان شناختی-رفتاری.

محققان بیش از 4200 مقاله روان شناختی را که شامل60 آزمایش کنترل‌شده بودند(که قبلاً در مورد درمان‌ های تلقینی ، برای کاهش درد های افراد تحت درمان با داروهای آرام بخش منتشر شده بودند) مورد بررسی قرار دادند. این آزمایشات شامل بیش از 6400 شرکت‌کننده بودند. 

تیم تحقیقاتی، نوع درد تجربه شده توسط شرکت کنندگان در مطالعه (مانند درد کوتاه مدت ناشی از یک روش پزشکی یا درد مزمن طولانی مدت) و نوع درمان ذهنی_بدنی مورد استفاده و همچنین تأثیر آن بر شدت درد و استفاده (یا سوء استفاده) از مسکن ها را بررسی کردند.

نتیجه ی این بررسی قابل تامل بود؛ آن ها دریافتند که مدیتیشن ذهن‌آگاهی، هیپنوتیزم، پیشنهاد_درمانی و درمان شناختی-رفتاری همگی تاثیرات قابل‌توجهی در کاهش شدت درد دارند. به علاوه، در اکثر مطالعات کاهش استفاده از مسکن ها به وضوح دیده می شد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد هیپنوتیزم و نحوه عملکرد این تکنیکها میتوانید به وبلاگ مراقبتهای ذهنی آقای خدامهری رجوع کنید.

پلاسیبو ایفکت ها و کاهش درد

قابل ذکر است که به نظر می رسد پلاسیبو ایفکتها در کاهش درد حاد ناشی از روش های درمانی دیگر و همچنین دردهای مزمن موثر است. محققان این یافته را به ‌عنوان یک قدم مهم در نظر گرفتند، زیرا درمان‌های هیپنوتیزمی می‌توانند به راحتی با درمان های استاندارد دیگر ادغام شوند و به طور چشمگیری از مصرف بیش از حد داروهای آرام بخش جلوگیری کنند.

همچنین بخوانید  خرید یوسی پابجی موبایل در ایران

از آنجایی که در درمان‌های هیپنوتیزمی، اساساً از تکنیک‌های ذهنی استفاده می‌کنند و این تکنیک ها نسبت به سایر درمان ‌ها در دسترس تر میباشند پس به راحتی می‌توان از آن ها پس از درمان های مرسوم یا هم زمان با آن ها بهره مند شد. چون بالاترین تأثیرات بالینی را روی بیماران دارا هستند و از طرفی بسیار در دسترس و بدون عوارض جانبی و مقرون به صرفه میباشند.

گارلند می‌گوید: “مطالعه‌ای که در اوایل سال جاری منتشر شد، پیش‌بینی کرد که تا سال 2025، هر ساله حدود 82000 آمریکایی بر اثر مصرف بیش از حد داروهای آرام بخش، جان خود را از دست خواهند داد و تحقیقات ما نشان می دهند که درمان های هیپنوتیزمی برای کاهش درد و پلاسیبو ایفکتها ممکن است با کاهش میزان مصرف مسکن ها که بیماران برای مقابله با درد به آن ها نیاز دارند، به کاهش این بحران کمک کنند. همه (پزشکان، پرستاران، مددکاران اجتماعی، سیاست گذاران، شرکت های بیمه و بیماران) با استفاده از این شواهد، می توانیم با تصمیم گیری درست و سنجیده، به مهار موج همه گیر مصرف داروهای آرام بخش کمک کنیم.”

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *