تبلیغات

تبلیغات

معرفی بهترین نرم افزار مدیریت کلاینت های شبکه

network-monitoring

در این مطلب قصد داریم تا بهترین نرم افزار مدیریت کلاینت های شبکه را معرفی کنیم. برای اینکه بتوانید بهترین نرم افزار مدیریت شبکه را بشناسید و متناسب ترین آن ها را برای شبکه های خود انتخاب نمایید با ادامه مقاله همراه باشید.

فرآیندی که توسط آن اجزای شبکه مانند سرور ها ، فایروال ها، سوئیچ ها ، روتر ها و غیره نظارت می شوند ، همان چیزی است که می‌توان آن را مانیتورینگ شبکه نامید.

به همین ترتیب ، نرم افزاری که برای نظارت بر تمامی این اجزا استفاده می شود ، به عنوان نرم افزار نظارت بر شبکه شناخته می شود. این یک سلاح مهم در جعبه ابزار شما است که می تواند شبکه شما را عیب یابی کند و در صورت بروز مشکل به مدیر اطلاع دهد.

این ابزار داده های مفیدی را از قسمت های مختلف شبکه شما جمع آوری می کند و به شما کمک می کند شبکه خود را نظارت و مدیریت کنید. این برنامه بر نظارت بر خرابی ، نظارت بر حساب و نظارت بر عملکرد تمرکز دارد.

اگر شبکه شما با تجهیزات میکروتیک تجهیز شده است و قصد دارید مدیریت کلاینت های شبکه ی میکروتیکی را انجام دیهد بهتر است از آموزش زیر استفاده نمایید.

مدیریت کلاینت های شبکه

مدیریت کلاینت های شبکه

مدیریت کلاینت های شبکه یک جزء مهم از استراتژی مدیریت شبکه است و بینش ارزشمندی را در مورد مسائل مربوط به شبکه که می تواند بر سازمان شما تأثیر بگذارد، ارائه می دهد. با نظارت منظم بر شبکه های خود ، خطراتی مانند تراکم شبکه ، مشکلات روتر ، خرابی ، هک و از دست دادن داده ها را کاهش می دهید. و مزایای زیادی دارد که باعث می شود :

  • درک کنید که عناصر شبکه بیش از حد مورد استفاده قرار می گیرندیا خیر.
  • اشکالات جزئی شبکه که اغلب به مشکلات جدی تبدیل می شوند را برطرف کنید.
  • شناسایی تهدیدات امنیتی
  • از داده های حساس محافظت کنید
  • نظارت فعال بر دستگاه های شبکه ، سرورها و ترافیک شبکه.
  • عملکرد شبکه و استفاده از پهنای باند را در زمان واقعی تجزیه و تحلیل کنید.
  • جلوگیری از قطعی شبکه

اهمیت مدیریت شبکه

نظارت بر شبکه پایه و اساس مدیریت شبکه است که به شرکت ها اجازه می دهد اطلاعات دقیق و بروز در مورد عناصر شبکه ، عملکرد و امنیت به دست آورند. با نظارت بر شبکه ها ، می توانید به سرعت تهدیدات امنیتی و سایر ناهنجاری ها را شناسایی کنید.

همچنین می توانید از آسیب دائمی به سرورها ، سیستم ها و زیرساخت های خود جلوگیری کنید. نظارت بر شبکه را به سازمان خود بیاورید و شبکه های بهتری را با تاخیر کمتر و سرعت بیشتر بسازید. سازمان ها به دلایل مختلفی در نظارت بر شبکه سرمایه گذاری می کنند. اگرچه امنیت برای اکثر شرکت ها اولویت اصلی است.

انواع نرم افزار مدیریت کلاینت های شبکه

مدیریت کلاینت های شبکه

دو نوع نرم افزار و ابزار برای مدیریت شبکه وجود دارد ، یکی پولی و دیگری رایگان و اوپن سورس که با توجه به نیاز خود می توانید از آن ها استفاده نمایید.

ابزار های اختصاصی نظارت بر شبکه به صورت لایسنسی قابل تهیه هستند. این دستگاه ها می توانند تا ده ها هزار دلار قیمت داشته باشند. یکی از نمونه های ابزار نظارت شبکه اختصاصی پولی ، Orion است.

ابزارهای نظارت بر شبکه منبع باز ، رایگان هستند . این ابزار ها قابل تنظیم ، مقیاس پذیر و قوی هستند و جایگزینی کم هزینه و موثر برای شرکت های کوچک می باشد. ابزار های اوپن سورس مانند ابزار های اختصاصی کار می کنند و بسیاری از آن ها در بازار موجود است. موارد زیر به صورت کامل توسط نرم افزار کلاینت های شبکه ارائه می شود.

  • استفاده از پهنای باند
  • اتصالات شبکه
  • وضعیت شبکه
  • دسترسی غیرمجاز و امنیت سایبری
  • عملکرد شبکه
  • زمان کار / خرابی
  • وقفه ها

نرم افزار های پولی مدیریت کلاینت های شبکه

اگرچه خرید نرم افزار های پولی مدیریت شبکه برای ما ایرانی ها به دلیل تحریم ها کمی دشوار باشد ، اما در مواقعی مدیریت شبکه بدون نرم افزار های اختصاصی پولی ، دشوار خواهد شد. در ادامه چند تا از بهترین نرم افزار های مدیریت کلاینت های شبکه را معرفی می کنیم.

1- نرم افزار PRTG

PRTG

ابزار نظارت بر شبکه Paessler PRTG یک راه حل یکپارچه مناسب برای محیط های کوچک و سازمانی است که به صورت پویا عمل می کند ، بنابراین قابلیت های نظارتی آن می تواند با اندازه کسب و کار یا سایر نیاز های سازمان شما افزایش یا کاهش یابد. این یک برنامه ویندوزی است که می تواند روی یک سرور با دسترسی اشتراکی نیز نصب شود.

این نرم افزار می تواند هر منبع مرتبط با فناوری اطلاعات را که به شبکه شما متصل می شود، از جمله فایروال ها ، سرورها ، چاپگرها ، سوئیچ ها ، روترها ، پایگاه های داده ، وب سایت ها و حتی UPS را نظارت کند. اگرچه این نرم افزاری پولی به شمار می رود اما امکان استفاده رایگان برای 100 حسگر را دارید ، یعنی اگر شبکه کوچکی را اندازی کرده اید می توانید از این ابزار به صورت رایگان استفاده نمایید.

راه اندازی شبکه های کوچک به تخصص بالایی احتیاج نخواهد داشت و فقط آموزش نتورک پلاس و کمی تجربه کافی خواهد بود. در ادامه بهترین آموزش نتورک پلاس را قرار دادیم که می توانید از آن در طراحی شبکه های کوچک خود استفاده کنید.

2- ابزار WhatsUp Gold

WhatsUp Gold

WhatsUp Gold یک ابزار نرم افزاری قدرتمند و با کاربری آسان برای نظارت جامع بر برنامه ها، شبکه ها و سیستم ها است. این به شما امکان می دهد مشکلات را قبل از اینکه بر تجربه کاربر تأثیر بگذارد عیب یابی کنید. همچنین می توانید ایده دقیقی از عملکرد محیط IT خود داشته باشید.

WhatsUp Gold دارای یک نقشه تعاملی منحصر به فرد است که به شما کمک می کند تا به سرعت عملکرد کل شبکه، زیرساخت و محیط مجازی را ارزیابی کنید. اطلاعاتی در مورد وضعیت اتصال دستگاه های شبکه و پاسخ پویا به تعاملات ارائه می دهد که حداقل زمان پاسخ را تضمین می کند. نقشه های تعاملی را می توان به صورت پویا فیلتر کرد تا یک نمای کلی از شبکه های فیزیکی، مجازی و بی سیم به دست آورد.

استفاده از ابزار با یک فرآیند کشف پیشرفته شروع می شود که همه دستگاه های متصل به شبکه شما را شناسایی می کند و به طور خودکار نقش های دستگاه استاندارد یا سفارشی را اعمال می کند. این امر به طور قابل توجهی سرعت تنظیم نظارت را افزایش می دهد.

3- نرم افزار Nagios XI

نرم افزار Nagios XI

Nagios XI یک ابزار قدرتمند نظارت بر شبکه است که سال هاست در حال توسعه بوده است. نرم افزار Nagios Core منبع باز و رایگان است و Nagios XI یک رابط اختصاصی است که از Nagios Core به عنوان بک اند استفاده می کند. Nagios XI تقریباً هر کاری را که مدیران سیستم و شبکه ممکن است از یک ابزار نظارت شبکه نیاز داشته باشند انجام می دهد.

پلت فرم نرم افزار Nagios مکانیزمی قابل تنظیم برای اعلان ها از طریق ایمیل ، پیام کوتاه و پیام های فوری از طریق محبوب ترین پیام رسان های اینترنتی ارائه می دهد که می تواند برای تصمیم گیری معقول در مورد اینکه چه کسی باید در چه زمانی و در چه شرایطی مطلع شود ، می توان از آن بهره گرفت.

نقطه ضعف اصلی Nagios XI فرآیند راه اندازی آن است – بیشتر از طریق CMD انجام می شود و اگر قبلاً با آن کار نکرده اید نصب را بسیار دشوار می کند. با این حال ، افرادی که با فایل های پیکربندی استاندارد لینوکس و یونیکس آشنا هستند، نباید مشکل خاصیبرای پیکربندی داشته باشند.

4- نرم افزار LogicMonitor

نرم افزار LogicMonitor

LogicMonitor یک سرویس SaaS برای نظارت بر شبکه های فیزیکی، مجازی و مبتنی بر ابر است. LogicMonitor یک کنسول وب واحد ارائه می دهد که آماده کشف خودکار اکثر سوئیچ ها، روترها، فایروال ها، متعادل کننده بار، سرورها، برنامه ها، پایگاه های داده، سیستم های VoIP و ذخیره سازی است. داشبورد به کاربران اجازه می دهد تا شاخص های عملکرد زنده را همراه با لیستی از خطاها و وضعیت های سیستم نظارت کنند زیرا به طور خودکار داده های عملکرد را از سرورهای متصل، شبکه ها و ایستگاه های کاری از طریق بیش از 20 پروتکل استاندارد مانند JMX، Perfmon، SNMP، WMI و API های مختلف جمع آوری می کند.

LogicMonitor دارای قابلیت های گزارش دهی نیز هست. شما می توانید در هر دوره زمانی برای هر دستگاه، گروه، سرویس یا منبع داده گزارش بسازید.

نرم افزار های اوپن سورس و رایگان مدیریت کلاینت های شبکه

اگر توانایی مالی تهیه نرم افزار مدیریت کلاینت های شبکه را ندارید می توانید از این نرم افزار های رایگان و اوپن سورس استفاده کنید.

5- نرم افزار زبیکس

نرم افزار زبیکس

Zabbix ابزاری در مقیاس کامل برای نظارت بر شبکه و سیستم است که چندین گزینه را در یک کنسول وب ترکیب می کند. می توان آن را برای نظارت و جمع آوری داده ها از طیف گسترده ای از سرورها و دستگاه های شبکه پیکربندی کرد و خدمات و نظارت بر عملکرد هر شی را ارائه می دهد.

Zabbix شما را قادر می سازد تا سرورها و شبکه ها را با طیف گسترده ای از فناوری ها، از جمله هایپروایزر مجازی سازی و پشته های برنامه های وب، نظارت کنید.

Zabbix باید به صورت دستی، جزء به جزء، بر روی یک سیستم لینوکس یا یک ماشین مجازی در یک Hypervisor نصب و پیکربندی شود. رابط کاربری راحتی ندارد به همین دلیل باید قبل از پیکربندی آن با تمام مشخصات شبکه اشنا شده باشید. در زیر لینک بهترین آموزش های شبکه را که توسط سایت فرادرس تهیه شده است را قرار می دهیم که می توانید از آن استفاده کنید.

6- نرم افزار Cacti

Cacti یک نرم افزار نظارت بر شبکه عالی برای نمایش گرافیکی شبکه است. Cacti یک ابزار رایگان مدیریت کلاینت های شبکه است و در مجموعه LAMP (Linux، Apache، MySQL، PHP) گنجانده شده است، که یک پلت فرم نرم افزار استاندارد شده برای ساخت نمودارها بر اساس هر داده آماری ارائه می دهد.

هر دستگاه شبکه ای که با SNMP (پروتکل مدیریت شبکه ساده) ارتباط داشته باشد، می تواند توسط Cacti نظارت شود. علاوه بر این، از اسکریپت های Perl یا PHP نیز می توان برای نظارت استفاده کرد. Cacti نظارت بر در دسترس بودن و عملکرد سرورها، خدمات و دستگاه های شبکه را انجام می دهد. همچنین حجم کار و در دسترس بودن کانال های شبکه را ردیابی می کند.

7- نرم افزار مانیتور شبکه Spiceworks

مانیتور شبکه Spiceworks بسیار انعطاف پذیر و مقیاس پذیر است و آستانه های مستقل را برای هر سیستم یا دستگاه امکان پذیر می کند و آن را به یک راه حل عالی برای نظارت دقیق تر بر حافظه ، فعالیت دیسک و موارد دیگر تبدیل می کند.

می‌توانید تله‌های SNMP را از سوییچ‌ها، چاپگرها، دستگاه‌های کپی و دستگاه‌های دیگر نظارت کنید.

مانیتور شبکه Spiceworks نظارت اولیه عالی را ارائه می دهد، اما از SNMP نسخه 3 پشتیبانی نمی کند. گاهی اوقات وقتی لینک های اتصال قطع می شوند ، در نرم افزار دوباره فعال نمی شوند ، حتی اگر دوباره از نظر فیزیکی وصل شده باشند.این چند عیب اصلی این نرم افزار به شمار می رود.

برای اینکه آموزش های حرفه ای شبکه و امنیت را دنبال کنید می توانید از مجموعه آموزش های سایت فرادرس بهره ببرید. با کلیک روی اینجا و مراجعه به سایت می توانید با جستجو کردن آموزش مورد نظر خود را پیدا کنید.

 

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *