تبلیغات

تبلیغات

معرفی پر کاربردترین تجهیزات شبکه – ویرا شبکه کاسپین

cable1

در دنیای امروز که انتقال اطلاعات دیگر به روش های سنتی صورت نمیگیرد ، دو نمونه از مهمترین ابزار ها برای انتقال داده کامپیوتر و اینترنت هستند.

بسیاری از شرکت ها و سازمان ها از این تکنولوژی ها برای انتقال اطلاعات در داخل و خارج محیط کار خود استفاده می کنند اما برای داشتن سرعت بیشتر و بهبود عملکرد کار های خود نیاز به زیر ساخت های قوی Network دارند.

در این مقاله قصد داریم شما را با پرکاربردترین تجهیزات شبکه آشنا کنیم.

 

شبکه کامپیوتری چیست ؟

به مجموع بیش از دو کامپیوتر که به یکدیگر متصل هستند و از طریق آنها می توان اطلاعات بین این دو دستگاه و کاربران آن و دنیای اینترنت به اشتراک گذاشت شبکه گفته می شود.

برای برقراری ارتباط بین این دو یا چند کامپیوتر نیاز به تجهیزات شبکه داریم تا این سیستم بتواند انتقال داده را به درستی انجام دهد.

 

انواع تجهیزات شبکه های کامپیوتری

تمامی تجهیزاتی که در شبکه های کامپیوتری استفاده می شود ، به دو بخش تقسیم می شوند :

تجهیزات اکتیو

تجهیزات پسیو

 

تجهیزات پسیو شبکه

در دنیای شبکه ، تجهیزات پسیو به تجهیزاتی گفته می شود که هنگامی می خواهند اطلاعات را انتقال دهند به هیچ جریان برقی احتیاج ندارند.

فیبر نوری

فیبر نوری یکی از انواع تجهیزات شبکه است که برای انتقال داده ها و سیگنال ها مورد استفاده قرار می گیرد. از فیبر های نوری در مسافت های طولانی که به سرعت بالا برای انتقال داده ها و سیگنال ها نیاز دارند استفاده می شود به دلیل اینکه این تکنولوژی بدون افت سرعت به انجام وظیفه خود می پردازد.

تجهیزات شبکه

کابل شبکه

از دیگر تجهیزات پسیو شبکه که دارای اهمیت بسیاری است ، کابل شبکه است. از کابل شبکه در ارتباط کامپیوتر ها و خطوط تلفن استفاده می شود.

کابل شبکه بستری است که برای تبادل اطلاعات ، اشتراک گذاری آنها و متصل کردن دستگاه های شبکه به یکدیگر یا اتصال دو شبکه به یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

کابل های شبکه با توجه به نوع همبندی آنها به دسته های مختلفی از جمله کابل هم محور، کابل فیبر نوری، کابل زوج به هم تابیده تقسیم می شوند و هر کدام از آنها در یک نوع شبکه با توجه به اندازه شبکه مورد استفاده قرار می گیرد.

به همین دلیل است که دستگاه های شبکه در فاصله کوتاه در حد چند متر به وسیله یک کابل یا در فاصله های دور به وسیله شبکه اینترنت به یکدیگر متصل می شوند.

همچنین بخوانید  راهنمای خرید لپ تاپ مناسب برای طراحان سایت

تقسیم بندی دیگر کابل های شبکه بر اساس سرعت ، جنس روکش ، پهنای باند و نویزپذیری می باشد.

به طور استاندارد کابل های شبکه بین Cat1  تا Cat8  تقسیم می شوند. این دسته‌ها از Cat1 شروع شده و به Cat8 می‌رسند.

هر چه کابل شبکه مورد نظر در دسته بالاتری قرار می گیرد ، تکنولوژی ساخت آن بالاتر رفته و در نتیجه سرعت انتقال اطلاعات ، پهنای باند و نویز پذیری آن رو به بهبودی میرود.

نامگذاری هر دسته با توجه به بهبود ها و ارتقا هایی که انجام میگیرد ایجاد می شود.

برای مثال کابل شبکه Cat5 با ایجاد ارتقا وکمی بهبود در عملکرد آن به Cat5e تبدیل شد. در این نامگذاری حرف e در آخر Cat5e به معنی Enhanced ( بهبود یافته ) است.

این نامگذاری به دلیل تغییر سرعت انتقال اطلاعات از 100 مگابیت بر ثانیه به 1000 مگابیت بر ثانیه می باشد.

این مورد در دیگر کابل های شبکه Cat6 ، Cat7 ، Cat8 نیز مشاهده می شود. به طور مثال در کابل Cat6a حرف a در آخر آن به معنی Augmented ( افزایش یافته ) است.

این نامگذاری به دلیل افزایش پهنای باند در کابل Cat6 از 250 مگاهرتز به 500 مگاهرتز است که کابل Cat6a را به وجود آورد.

زمانی که تغییرات به وجود آمده در یک کابل شبکه زیاد باشد و یک دسته بندی جدیدی ایجاد کند عدد آن تغییر می کند. مثلا از Cat5 به Cat6 تغییر میکند.

اگر تغییراتی که روی هر دسته بندی اعمال می شود شامل تغییرات کوچکی باشد ، نسخه بهبود یافته e یا نسخه افزایش یافته a را ایجاد میکند.

سوکت یا کانکتور فیبر نوری

یکی دیگر از تجهیزات شبکه که برای اتصال کابل فیبر نوری با دیگر تجهیزات مورد استفاده قرار میگیرد سوکت یا کانکتور فیبرنوری می باشد.

کانکتور

یکی از تجهیزات که برای اتصال دستگاه مختلف در شبکه مورد استفاده قرار می گیرد ، کانکتور نام دارد.

تجهیزات شبکه

رک شبکه Rack

رک به محفظه های فلزی گفته می شود که دارای فن و قفل و گاها دارای چرخ برای حرکت می باشند. در رک تجهیزات مختلف مانند کابل های شبکه ، سوییچ ، روتر و غیره قرار میگیرد.

رک ها بر حسب نوع نصب به دو گروه تقسیم می شوند :

رک های دیواری

رک های ایستاده

پچ پنل

یکی از تجهیزاتی که در رک های شبکه مورد استفاده قرار می گیرد پچ پنل ها هستند. پچ پنل ها وظیفه دارند کابل های مختلفی که در محفظه رک قرار دارد را جمع آوری کنند.

همچنین بخوانید  بهترین ماشین های ظرفشویی بوش در سال 2023

تجهیزات شبکه

کیستون شبکه

یکی از کاربردی ترین تجهیزات شبکه کیستون ها هستند. کیستون یا پریز شبکه نوعی مادگی می باشد که جهت برقراری ارتباط بین کابل شبکه با سایر تجهیزات اکتیو مانند روتر ، سرور ، سوییچ یا کیس کامپیوتر مورد استفاده قرار می گیرد.

کیستون ها را می توان در نقاط مختلفی نصب کرد. از پچ پنل و باکس های  روکار برای استفاده روی دیوار ، باکس های توکار جهت استفاده داخل دیوار یا باکس های کف خواب برای نصب روی ترانکینگ مورد استفاده قرار داد.

کیستون های شبکه از نظر تکنولوژی شبکه ، سرعت و نوع بهبودی در دسته بندی هایCat5 , Cat5e , Cat6 Cat6a , Cat7 , Cat7a , Cat8 قرار می گیرد.

دسته بندی آخر مربوط به جنس بدنه کیستون ها می باشد که کیستون ها را به دو گروه فلزی و تمام پی وی سی تقسیم بندی میکند.

تجهیزات اکتیو شبکه

در دنیای شبکه ، تجهیزات اکتیو به تجهیزاتی گفته می شود که در زمان انتقال اطلاعات به جریان برق احتیاج دارند.

روتر

روتر ها از مهمترین تجهیزات شبکه هستند. وظیفه آن‌ها برقراری ارتباط بین شبکه‌های متفاوت و شناسایی کردن آیپی‌ها است.

مهمترین عضو شبکه که وظیفه برقراری ارتباط بین شبکه های متفاوت با آی پی های متفاوت را دارد ، روتر می باشد. روتر باید آی پی های مختلف را شناسایی کرده و اتصال دو شبکه را برقرار کند.

سوییچ

یکی از تجهیزات اکتیو شبکه سوییچ است. وظیفه این عضو برقراری ارتباط بین دستگاه های شبکه مانند کامپیوتر ، مودم ، پرینتر های تحت شبکه می باشد. در سوییچ پهنای باند نیز بین دستگاه های متصل تقسیم می شود.

اکسس پوینت

یکی از تجهیزاتی که بسیار به سوییچ شباهت دارد اکسس پوینت می باشد که وظیفه برقراری ارتباط بین کامپیوتر ها از طریق شبکه بی سیم را بر عهده دارد.

مودم

یکی از شناخته شده ترین عضو شبکه که برقراری ارتباط شبکه با اینترنت را بر عهده دارد مودم می باشد. مودم ها انواع مختلفی از مورد های Adsl تا مودم های فیبر نوری دارند.

سرور ها

سرور ها در دنیای شبکه وظیفه سرویس رسانی را دارند و با توجه به مقیاس و کارایی شبکه در انواع مختلفی تولید می شوند.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *