تبلیغات

تبلیغات

تاثیر ردیاب در جلوگیری از قاچاق سوخت و فرآورده‌های نفتی

radyab

همان‌طور که می‌دانید ناوگان حمل و نقل صنعت نفت و یا فرآورده‌های نفتی، با مشکلات و چالش‌هایی بسیار مهم و جدی روبرو است. این نوع از مسائل در دیگر ناوگان‌ها کم‌تر به چشم می‌خورد. یکی از مشکلات و چالش‌های جدی در صنعت حمل و نقل فرآورده‌های نفتی و سوختی، قاچاق این نوع از محصولات است. همان‌طور که می‌دانید قاچاق سوخت و فرآورده‌های نفتی می‌تواند خسارت‌های شدید و در بسیاری از مواقع غیر قابل‌ جبرانی را به شرکت‌ها و مدیران ناوگان حمل و نقل وارد کند. بنابراین و در چنین مواقعی استفاده از ردیاب به‌ویژه ردیاب‌های مبتنی بر سیستم‌های ماهواره‌ای و یا GPS بسیار ضرورت دارد. این دسته از ردیاب‌ها و سیستم‌های هوشمند، می‌توانند نقشی بسیار مهم در پیشگیری از قاچاق سوخت داشته باشند. در این مقاله قصد داریم به تاثیر ردیاب در جلوگیری از قاچاق سوخت و فرآورده‌های نفتی اشاره کنیم.

 

تاثیر ردیاب در جلوگیری از ربوده شدن خودروی حامل سوخت

در حال‌ حاضر یکی از مهم‌ترین انواع سرقت، ربوده شدن کامیون‌ها و یا تریلرهایی است که به ‌طور ویژه به حمل و نقل سوخت و فرآورده‌های نفتی، اقدام می‌نمایند. لازم است بدانید که با به کارگیری سیستم‌های ردیاب و هوشمند، نوعی محدوده مجازی در اطراف مقصد، ثبت می‌گردد. بنابراین در مواقعی که خودروی حمل ‌کننده فرآورده‌های نفتی و سوختی از این محدوده عبور می‌کند راننده ملزم است اطلاعات مورد نیاز را در این زمینه به مرکز و واحد کنترل منتقل کند و دلیل عبور از محدوده ذکر شده را توضیح دهد. در صورتی ‌که به انجام این کار اقدام نکند مدیر ناوگان می‌تواند قضیه را با پلیس در میان بگذارد و اقدامات مورد نیاز را برای بازگرداندن خودروی حمل سوخت، با سرعتی بسیار بالا انجام دهد.

تاثیر ردیاب در جلوگیری از استفاده غیر مجاز از خودروی حامل سوخت

در صورتی ‌که مدیران ناوگان حمل و نقل فرآورده‌های نفتی و سوختی، از ردیاب‌ها به ‌ویژه سیستم‌های ماهواره‌ای مبتنی بر GPS استفاده کنند می‌توانند به ‌راحتی تشخیص دهند که در چه مواقعی، راننده خودروی حمل کننده‌ سوخت، بدون حرکت در جایی توقف کرده ‌است. چراکه در چنین شرایطی، نوعی هشدار به مدیریت ناوگان ارسال می‌شود. بنابراین او می‌تواند با راننده مورد نظر تماس بگیرد و علت توقف وی را جویا شود. در صورتی ‌که در این موقعیت نتواند با راننده تماس بگیرد و یا راننده، به ‌همراه خودروی حمل بار نباشد این احتمال وجود دارد که نوعی سرقت روی ‌داده باشد. بنابراین مدیر ناوگان می‌تواند به ‌سرعت با پلیس تماس بگیرد.

همچنین بخوانید  پنل پیامک

از طرف دیگر لازم است بدانید که طراحی این سیستم‌ها به ‌نحوی انجام‌گرفته است که اگر سیستم ردیاب، پیش ‌از ربوده شدن خودروی حامل سوخت و یا فرآورده‌های نفتی، از کار بیفتد نوعی هشدار به واحد مدیریت ناوگان ارسال خواهد شد. بنابراین مدیر مجموعه می‌تواند اقدامات مورد نیاز را انجام دهد.

تاثیر ردیاب در جلوگیری از کاهش فرآورده‌های نفتی در خودروی حامل سوخت

در بسیاری از مواقع این امکان وجود دارد که نوساناتی غیر معمول در خودروی حمل ‌کننده سوخت و یا فرآورده‌های نفتی ایجاد شود و طی این رویدادها، فرآورده‌های سوختی و نفتی، به‌ صورت غیر مجاز از خودروی حمل ‌کننده بار خارج شوند و از این طریق، به کاهش میزان سوخت منجر گردند. در چنین شرایطی نیز می‌توان با استفاده از ردیاب‌های مجهز به سیستم‌های ماهواره‌ای GPS، هرگونه نوسانات غیر طبیعی در خودروی حمل‌ کننده سوخت را به اطلاع واحد کنترل و مدیریت ناوگان رساند.

لازم به ذکر است که این نوع از سیستم‌ها به ‌نحوی طراحی و اجرایی می‌شوند که مدیر، می‌تواند هشدارهای لازم را از طریق ایمیل و یا پیامک دریافت کند. بنابراین مدیریت چنین مجموعه‌ای قادر خواهد بود موقعیت مکانی مورد نظر را از طریق ردیاب مشاهده کند. با استفاده از این امکان، وی می‌تواند به این نکته پی ببرد که در زمان کاهش یافتن میزان سوخت خودرو، وسیله نقلیه مورد نظر در مقصد قرار گرفته و یا به مکانی غیر مجاز برای تخلیه سوخت، انتقال داده شده ‌است.

تاثیر ردیاب در جلوگیری از سرقت سوخت مصرفی

یکی دیگر از مواردی که در زمینه حمل و نقل سوخت و فرآورده‌های نفتی با آن مواجه هستیم، سرقت غیر مجاز سوخت مصرفی وسیله نقلیه و یا انجام هر گونه تقلب در آن است. در بعضی از موارد این امکان وجود دارد که برخی از رانندگان خودروهای حامل سوخت، میزان سوخت مصرفی وسیله نقلیه خود را بالاتر از مصرف واقعی آن، اعلام کنند و یا سوخت شرکت را که به ‌عنوان سهمیه برای آنان در نظر گرفته ‌شده است به دیگر افراد بفروشند. در چنین مواقعی نیز سیستم‌های ردیاب و هوشمند به کمک مدیریت ناوگان حمل و نقل سوخت و فرآورده‌های نفتی آمده ‌است.

در این سیستم‌های ردیاب که بر GPS نیز مبتنی هستند از نوعی سنسور و هم‌چنین جدول کالیبراسیون استفاده شده ‌است. بنابراین این دسته از تجهیزات، دارای این امکان هستند که مصرف سوخت خودروی حمل‌ کننده نفت و یا فرآورده‌های نفتی را تحت نظارت و کنترل دقیق قرار دهند. بنابر این عامل، مدیر ناوگان حمل و نقل قادر خواهد بود مسافت طی ‌شده توسط هر یک از خودروهای حمل سوخت را با مدت ‌زمان فعالیت آن وسیله نقلیه، بر اساس سوخت مصرفی رایج، تطبیق دهد.

همچنین بخوانید  برای فضاهای اداری کوچک چه میز کنفرانسی مناسب است؟

در چنین مواقعی، جدول کالیبراسیون می‌تواند نمودار واقعی مصرف سوخت را طبق دستورالعمل ارائه دهد و سنسور به ‌کار رفته در این سیستم نیز می‌تواند کاهش یافتن و یا هر گونه افزایش سطح سوخت را گزارش کند. مدیران ناوگان‌های حمل و نقل سوخت از این طریق می‌توانند میزان مصرف سوخت واقعی را که توسط این سیستم‌ها گزارش می‌شود با نمودار کالیبراسیون مقایسه کنند و سپس تشخیص دهند که آیا تقلب و سرقتی در کار است یا نه.

تاثیر ردیاب در جلوگیری از تخلفات راننده حمل ‌کننده سوخت

در صورتی ‌که رانندگان حمل‌ کننده سوخت و یا فرآورده‌های نفتی به این نکته توجه داشته باشند که میزان سوخت تانکر و خودروی آن‌ها و هم‌چنین تمامی حرکات و توقفات، توسط سیستم ردیاب، تحت کنترل و نظارت قرار دارد، کنترل بیشتر و دقیق‌تری بر روی رفتارهای خود خواهند داشت. بنابراین و با استفاده از ردیاب‌های ماهواره‌ای مبتنی بر GPS از هر نوع هم‌دستی با قاچاقچیان، استفاده غیر مجاز از وسیله حمل ‌کننده سوخت، تخلف در تخلیه و یا کاهش دادن فرآورده‌های نفتی و سوختی و… جلوگیری به عمل می‌آید.

 
منبع 
نیک آوازه

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *