تبلیغات

تبلیغات

آموزش متریال دیزاین در اندروید — هر آنچه که باید در مورد Material Design Android Studio

Material-Design1

دوره های زیادی برای آموزش متریال دیزاین در اندروید وجود دارد که می توانید در هر کدام از آن ها شرکت کنید و مهارت های خود در این موضوع را افزایش دهید ، اما قبل از آن بهتر است مطالب رایگان ما را نیز مطالعه کنید ، تا دید  بهتری در انتخاب آموزش های کاربردی داشته باشید.

متریال دیزاین چیست ؟

متریال دیزاین یک زبان طراحی مبتنی بر اندروید است که توسط گوگل ایجاد شده است و از تجربه لمس صفحه از طریق عملکردهای سریع غنی و تقلید از حرکت طبیعی اشیاء دنیای واقعی پشتیبانی می کند. طراحان تجربه کاربر را با جلوه های سه بعدی ، نورپردازی واقعی و عملکردهای انیمیشن در یک رابط کاربری گرافیکی همه جانبه و سازگار با پلتفرم بهینه می کنند.

هدف متریال دیزاین این است که به طور مداوم خروجی با کیفیت بالا را در سراسر پلتفرم ها ارائه دهد و به کاربران این امکان را می دهد تا دستورالعمل های واضح و اجزای زیبایی را که مانند اشیاء دنیای واقعی رفتار می کنند ، کنترل کنند.

متریال دیزاین یک زبان بصری است که توسط Google توسعه یافته است. این زبان از اصول کلاسیک طراحی خوب برای ایجاد سیستمی استفاده می کند که امکان تجربه یکپارچه را در پلتفرم ها و اندازه های مختلف دستگاه فراهم می کند.

متریال دیزاین در اندروید

به بیان ساده، مجموعه ای از دستورالعمل هاست که استانداردها و بهترین شیوه ها را برای توسعه تجربیات کاربر در پلتفرم ها و دستگاه های مختلف ارائه می دهد. عناصر طراحی مانند دکمه ها ، تصاویر ، متون و غیره باید با لایه بندی ، مفهوم و تمرکز طراحی شوند.

متریال دیزاین یکی از روش های طراحی اپلیکیشن برای اندروید می باشد ، اگر قصد دارید وارد دنیای برنامه نویسی موبایل شوید بهتر است اصولی و حرفه ای با روش های مختلف طراحی اپلیکیشن موبایل و زبان های مورد نیاز آن ها آشنا شوید. اگر قصد شروع یادگیری اپلیکیشن موبایل را دارید می توانید از مجموعه آموزش های طراحی اپلیکیشن فرادرس بهترین آموزش ها را متناسب با نیاز و سلیقه خود انتخاب کنید. از لینک زیر می توانید تمام آموزش های این مجموعه را مشاهده نمایید.

پیش نیازهای یادگیری متریال دیزاین اندروید

جاوا برای اندروید :

JAVA زبان برنامه نویسی است که بیشتر در توسعه برنامه های اندروید استفاده می شود. قبل از شروع یادگیری متریال دیزاین ، باید جاوا شی گرا را یاد گرفته باشید.

جاوا اندروید

اگر این زبان شی گرا را یاد نگرفته اید می توانید از لینک زیر بهترین آموزش های جاوا که توسط فرادرس آماده شده است را مشاهده نمایید.

اصول رابط کاربری اندروید :

همچنین باید اصول رابط کاربری اندروید را بدانید. اصول رابط کاربری اندروید در ایجاد ساختار های دقیق کمک می کند.

اندروید استودیو :

Android Studio فریم ورکی بسیار ساده و کاربردی است که محیطی مناسب برای توسعه برنامه های اندرویدی گوگل محسوب می شود. می توان آن را به صورت رایگان برای سیستم عامل های ویندوز ، مک او اس و لینوکس دانلود کرد.

آموزش متریال دیزاین در اندروید

وقتی برنامه‌ای را روی آخرین نسخه اندروید مثلا اندروید 10 تولید و توسعه می دهید و قصد دارید روی دستگاهی که از نسخه قدیمی تر اندروید (مثلاً 3.2 و غیره) استفاده می‌کند نیز اجرا کنید تا زمانی که سازگاری با عقب را به کد اضافه نکرده باشید این عمل امکان پذیر نخواهد بود.

به منظور ارائه این سازگاری به عقب ، اندروید یک بسته کتابخانه پشتیبانی اندروید( Android Support Library ) را در اختیار شما قرار می دهد. بسته کتابخانه پشتیبانی Android مجموعه‌ای از کتابخانه‌هایی است که نسخه های سازگار با عقب را ارائه می کند که فقط از طریق کتابخانه API قابل دریافت هستند.

گنجاندن کتابخانه‌های پشتیبانی در پروژه Android ، بسته به گستره نسخه های پلتفرمی که مورد نیاز برنامه شما است ، متفاوت خواهد بود.

پشتیبانی از عملکرد کتابخانه یا Android Support Library

بسته کتابخانه پشتیبانی Android شامل چندین کتابخانه است که می توانند در برنامه شما گنجانده شوند. هر یک از این کتابخانه ها از طیف خاصی از نسخه های پلتفرم اندروید و مجموعه ای از ویژگی ها پشتیبانی می کنند.

Android Support Library

به منظور استفاده موثر از این کتابخانه ها، مهم است که در نظر بگیرید کدام سطح API را هدف قرار دهید، زیرا هر کتابخانه از سطوح مختلف API پشتیبانی می کند.

در زیر شرح مختصری از کتابخانه پشتیبانی اندروید و سطوح API پشتیبانی شده توسط آن ارائه شده است:

  • v4 Support Library : این کتابخانه برای استفاده در اندروید 1.6 (سطح API 4) و بالاتر در نظر گرفته شده است.
  • v7 Support Library : برای اندروید 2.1 (سطح API 7) و بالاتر 
  • v8 Support Library
  • v13 Support Library
  • و …

نکته قابل توجه این است که متریال دیزاین به صورت پیش فرض در تمام نسخه های اندروید 5 به بعد بومی سازی شده و فقط از این Support Library ها می بایست برای توسعه برنامه در اندروید های پایین تر بهره گرفت.

سیستم های رنگ در متریال دیزاین

رنگ ها یکی از مهم ترین و تاثیر گذار ترین المان در طراحی اپلیکیشن می باشند. در متریال دیزاین اندروید ما یک پالت رنگی گسترده داریم که به کمک آن می توانیم اساس طراحی اپلیکیشن را ایجاد کنیم.

یکی از مهم ترین کار های اولیه طراحی اپلیکیشن انتخاب درست تم رنگی می باشد . تم رنگی درست احساس خوبی به مخاطبان القا نموده و باعث افزایش اعتماد به برند شما می شود.

رنگ در متریال دیزان در کنار چیدمان و تایپوگرافی درست باعث افزایش زیبایی و خوانایی خواهد شد. در آموزش متریال دیزان به راحتی با انواع سیستم های رنگی آشنا شده و کمک می کند تا بهترین سیستم رنگی را برای طراحی اپلیکیشن با توجه به نوع آن داشته باشید.

ساخت تولبار (Toolbar) متریال دیزاین

ساخت تولبار (Toolbar) متریال دیزاین

پس از آشنایی نسبی با مفاهیم متریال دیزان وقت ورود به مراحل ساخت اپلیکیشن می باشد. ساخت تولبار یکی از ابتدایی ترین مباحث آموزش متریال دیزاین در اندروید است.

همانطور که می دانید متریال دیزاین اندروید یک الگوی طراحی جدید است که گوگل برای پیروی از این الگو ، ویجت های داخلی را در کتابخانه های طراحی خود ارائه می کند.

android.support.v7.widget.Toolbar تنها یکی از ویجت های رایج در کتابخانه گوگل است که همانند Actionar عمل می کند.

برای استفاده از این ویجیت باید ابتدا کتابخانه مورد نظر را در نرم افزار اندروید استودیو وارد کنید تا بتوانید برای طراحی اپلیکیشن از آن بهره ببرید.

اگر می خواهید مراحل کامل ساخت تپ ها را به صورت حرفه ای آموزش ببینید می توانید از آموزش متریال دیزاین برای طراحی تب ها در اپلیکیشن اندروید استفاده کنید ، این آموزش حرفه ای توسط مهندس شریفی در فرادرس قرار داده شده است که با کلیک روی لینک زیر می توانید به آن دسترسی داشته باشید.

ساخت منو در متریال دیزاین

یک منو لیستی از انتخاب ها را روی یک سطح موقت نمایش می دهد. هنگامی که کاربران با یک دکمه، کنش یا کنترل دیگر تعامل دارند، ظاهر می شوند. که دو نوع مختف دارد:

  • منوی کشویی
  • منو کشویی بازشو

منو

منوهای کشویی

منوهای کشویی فهرستی از گزینه‌ها را نشان می‌دهند که توسط یک نماد، دکمه یا عملکرد فعال می‌شوند. محل قرارگیری آنها بستگی به عنصری دارد که آنها را باز می کند. این منو 4 نوع مختلف داشته و هر کدام کد های مخصوص خودش را دارد. در آموزش متریال دیزان با انواع آن ها آشنا خواهید شد.

منو کشویی بازشو

این منو به صورت بسته بوده و با کلیک کردن روی آن باز می شود. از این منو ها برای ایجاد فضا های بزرگ طراحی استفاده می شود.

آشنایی با متریال آیکون در متریال دیزاین اندروید

آیکون های سیستم متریال دیزان ساده ، مدرن ، دوستانه و گاهی اوقات عجیب و غریب هستند. هر آیکون با استفاده از دستورالعمل های طراحی ساخته می شود تا مفاهیم عمومی را که معمولاً در رابط های کاربری استفاده می شود به اشکال ساده و مینیمال منعکس کند. این آیکون ها با اطمینان از خوانایی و وضوح در اندازه های بزرگ و کوچک ، برای نمایش زیبا در تمام رزولوشن ها و پلتفرم های محبوب صفحه نمایش بهینه شده اند.

در آموزش متریال دیزاین در اندروید روش های اصولی انتخاب این آیکون ها و شیوه استفاده از آن ها آموزش داده خواهد شد.

آموزش ساخت Navigation drawer

Navigation drawer

منو ناوبری یکی از مهمترین بخش های طراحی اپلیکیشن می باشد ، آموزش طراحی این منو ها در متریال دیزاین بسیار ضروری می باشد.

Navigation Drawer منوی اصلی یک برنامه اندرویدی است که با کلیک بر روی نماد همبرگر از کنار برنامه اسلاید می شود. ناوبری راهی برای حرکت کاربران از یک فعالیت به فعالیت دیگر در یک برنامه است. بنابراین ، ناوبری نقش مهمی در بهبود قابلیت استفاده برنامه های موبایلی دارد.

ارتباط با دیتابیس در متریال دیزاین اندروید

ارتباط با دیتابیس یکی از مهترین نکات ساخت اپلیکیشن با زبان های مختلف است ، برقراری ارتباط سالم و ایمن با دیتابیس نیازمند تخصص کافی و مهارت بالا می باشد.

اگر می خواهید مهارت خوبی در این موضوع پیدا کنید می توانید آموزش های کاربردی فرادرس را مشاهده نمایید. این سایت آموزشی ، آموزش ارتباط با دیتابیس سمت سرور در اندروید را به صورت اصولی تهیه کرده است که با تهیه آن می توانید اپلیکیشن طراحی شده با متریال دیزاین را به پایگاه داده متصل نمایید. برای مشاهده این آموزش می توانید از لینک زیر اقدام نمایید.

مدت زمان آموزش متریال دیزاین اندروید چقدر است ؟

طراحی متریال مجموعه ای از دستورالعمل ها و زبان های بصری را برای توسعه برنامه ها ارائه می کند که تجربه ای یکپارچه را در پلتفرم ها و دستگاه های مختلف ارائه می دهد. به همین دلیل آموزش دیدن آن بسیار راحت می باشد. به دلیل شئ گرا بودن این روش طراحی اپلیکیشن ، شناخت و یاد داشتن زبان جاوا می تواند مسیر یادگیری متریال دیزان را کوتاه کند ، به همین دلیل پیشنهاد می کنیم قبل از شروع این آموزش ، زبان جاوا را بیشتر بشناسید و اصول آن را فرا بگیرید.

برای دسترسی به مجموعه آموزش های جاوا می توانید از لینک زیر اقدام کنید .

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *