تبلیغات

تبلیغات

دوره نتورک پلاس رایگان – آموزش جامع +Network به زبان ساده

network-plus

اگرچه دوره نتورک پلاس رایگان شاید نتواند شما را به یک متخصص شبکه تبدیل کند اما برای شروع آموزش شبکه بسیار مناسب خواهد بود. اگر شما هم به تازگی قصد شروع یادگیری شبکه و امنیت را کرده اید با ادامه این مقاله همراه باشید.

نتورک پلاس چیست ؟

نتورک پلاس یکی از گواهی نامه ها و مدارک شبکه است که سطح متوسط تکنسین شبکه را تضمین می کند ، یعنی اگر یک متخصص این مدرک را داشته باشد به راحتی توانایی راه اندازی شبکه های کامپیوتری را خواهد داشت.

CompTIA (انجمن فناوری اطلاعات) دوره های نتورک پلاس را در سراسر جهان ارائه می دهد. فعالیت این مرکز در زمینه ارائه اسناد اولیه در حوزه شبکه می باشد. در واقع مدرک نتورک پلاس اصول اولیه شبکه را آموزش می دهد و پیش نیاز ورود به دنیای شبکه است. گواهینامه دوره نتورک پلاس (+ Network) متعلق به شرکت یا تجهیزات خاصی نیست و اصول و مفاهیم آن در تمامی حوزه های شبکه قابل استفاده است.

دوره نتورک پلاس رایگان در واقع مسیر شروع شبکه و دروس مقدماتی شبکه های کامپیوتری می باشد که باید یک متخصص شبکه آن را گذرانده باشد.

سرتیفیکیت نتورک پلاس CompTIA یک آزمون و گواهینامه IT است که دانش و مهارت های اولیه شما را در شبکه برای توسعه حرفه ای در زیرساخت فناوری اطلاعات تأیید می کند.

این مدرک برخلاف سایر مدارک شبکه که توسط شرکت های تولید کننده تجهیزات ارائه می شود ، یک مدرک کلی بوده و ربطی به نوع تجهیزات شبکه مورد استفاده ندارد و یک پیش نیاز برای مدارک بالا در تخصص شبکه به شمار می رود.

آموزش نتورک پلاس CompTIA دانش و مهارت های مورد نیاز برای حل، پیکربندی و مدیریت شبکه های سیمی و بی سیم را در شرکت های سراسر جهان تضمین و همچنین درک حرفه ای از فناوری های نوظهور، از جمله فناوری های ابری و مجازی سازی را تأیید می کند.

همانطور که گفتیم این دوره ابتدایی ترین مبحث شروع شبکه است و بعد از این مرحله می نوانید برای گرفتن مدارک سیسکو تلاش کنید.

اگر می خواهید به طور عمیق مباحث نتورک پلاس را یاد بگیرید می توانید از طریق لینک زیر جدید ترین فیلم های آموزشی نتورک پلاس فرادرس را مشاهده کنید.

مباحث دوره نتورک پلاس رایگان

مباحث دوره نتورک پلاس رایگان

مباحث مربوط به دوره نتورک پلاس ربطی به رایگان و یا پولی بودن آن ندارد ، در این دوره معمولا مفاهیم اصلی شبکه توضیح داده می شود و با سخت افزار های مربوط به شبکه آشنا خواهید شد. در زیر مهم ترین مفاهیم شبکه را که در دوره نتورک پلاس عرضه می شود را ارائه می کنیم.

هدف از راه اندازی شبکه های کامپیوتری

شبکه های کامپیوتری به کاربران شبکه کمک می کنند تا منابع را به اشتراک بگذارند و ارتباط برقرار کنند. یکی از مهم ترین مباحث دوره نتورک پلاس رایگان آشنایی با این اهداف می باشد ، در زیر مهم ترین ان ها را بر می شماریم:

1- تبادل فایل و داده

زمانی ، به اشتراک گذاری فایل عمدتاً از طریق فلاپی دیسک هایی بود که می توانستند به صورت فیزیکی با دست به رایانه های دیگر منتقل شوند و حجم بسیار کمی داشتند.

با این حال، با روی کار آمدن شبکه های بزرگ ، اشتراک گذاری فایل ها در سراسر شبکه چه با یک کاربر چه چندین کاربر بسیار راحت شد. با این روش کاربران به راحتی می توانند فایل ها را مبادله کنند ، صفحات را اصلاح کنند و به‌طور همزمان به یک پایگاه داده مرکزی متصل شوند و اسناد را مبادله کنند.

2- به اشتراک گذاری منابع

شبکه های کامپیوتری همچنین امکان به اشتراک گذاری منابع شبکه مانند چاپگر ها ، سرور های اختصاصی ، سیستم های پشتیبان ، دستگاه های ورودی و اتصالات اینترنتی را فراهم می کند. با به اشتراک گذاشتن منابع ، تجهیزات منحصر به فرد مانند اسکنر ، چاپگرهای رنگی یا دستگاه های کپی می توانند به طور همزمان و بدون جابجایی در دسترس همه کاربران شبکه قرار گیرند.

3- حفاظت از داده ها

جلوگیری از از دست رفتن داده های حیاتی ، سالانه میلیون ها دلار در شرکت ها در سراسر جهان صرفه جویی می کند. کامپیوت های تحت شبکه به کاربران اجازه می دهند کپی هایی از اطلاعات مهم را در مکان های مختلف توزیع کنند و اطمینان حاصل کنند که اطلاعات ضروری با خرابی رایانه در شبکه از بین نمی رود. با استفاده از سیستم های پشتیبان گیری متمرکز چه در محل و چه خارج از سایت ، اسناد و داده های منحصر به فرد از هر رایانه در شبکه را می توان به‌طور خودکار جمع آوری کرد و در صورت آسیب فیزیکی به رایانه یا حذف تصادفی ، از آن ها نسخه پشتیبان تهیه کرد.

حفاظت از داده ها

یکی از مهم ترین بخش های شبکه تامین امنیت آن می باشد برای تامین امنیت شبکه های کامپیوتری باید روش های اصولی آن را بیاموزید ، در صورت نیاز می توانید مجموعه آموزش های فرادرس که برای تامین امنیت شبکه های کامپیوتری فراهم نموده است را مشاهده نمایید.

4- مدیریت آسان

متخصصان فناوری اطلاعات (IT) و مدیران شبکه های رایانه ای ، سیستم های شبکه را دوست دارند ، زیرا به متخصصان فناوری اطلاعات اجازه می دهد نسخه های یکسانی از نرم‌افزار ، پروتکل ها و اقدامات امنیتی را در صدها یا هزاران رایانه مدیریت کنند.

5- ارتباطات داخلی

ارتباط داخلی شبکه بسیار پر سرعت و قوی می باشد ، در مکان هایی که نیاز به ارتباط سریع وجود دارد و شبکه های کامپیوتری می توانند این امکان را در اختیار کاربرانشان قرار دهند.

6- تخصیص قدرت محاسباتی

سازمان هایی که به قدرت محاسباتی بسیار بالا نیاز دارند، می توانند با توزیع وظایف محاسباتی بر روی چندین رایانه از کل شبکه و تجزیه مشکلات پیچیده به صدها عملیات کوچک تر سرعت محاسبات را بالا ببرند.

ملزومات راه اندازی شبکه کامپیوتری

دوره نتورک پلاس رایگان

برای ساخت شبکه به یک سری تجهیزات از جمله:

  • کابل و کانکتور : این ها کامپیوترها ، چاپگرها ، سرورها و سایر دستگاه‌های موجود در شبکه را به هم متصل می کنند.
  •  روتر : این وسیله ترافیک شبکه را مدیریت می کند، اطمینان می دهد که دستگاه ها می توانند از طریق اتصالات سیمی و بی سیم با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و اتصال به اینترنت را فراهم می کند.
  • wireless access point (اختیاری) : اگر روتر قادر به ارائه پوشش در بخش های خاصی از ساختمان نباشد، این دستگاه شبکه بی سیم شما را گسترش می دهد.
  • یک اتصال اینترنتی : این می تواند از خطوط فیبر نوری یا خط اجاره ای اختصاصی باشد.
  • یک فایروال سخت افزاری : این یک مانع امن بین شبکه شما و اینترنت ایجاد می کند و تهدیدات امنیتی را مسدود می کند. شبکه ها گاهی اوقات شامل یک سرور شبکه در محل هستند که برنامه های مرکزی را اجرا می کند، به عنوان یک سرور ایمیل عمل می کند و ذخیره سازی فایل را فراهم می کند.

پس از یادگیری مفاهیم و تجهیزات مورد نیاز در دوره نتورک پلاس باید تجهیزات متناسب با شبکه خود را از شرکت های مختلف مانند سیسکو تهیه نمایید. سیسکو نیز مدارک معتبر شبکه برای استفاده از تجهیزات خود ارائه می دهد که برای ورود به بازار کار نیاز خواهید داشت. برای آموزش سیسکو می توانید از لینک زیر اقدام کنید.

انواع شبکه ها از نظر گستردگی جغرافیایی

انواع شبکه ها از نظر گستردگی جغرافیایی

شبکه های کامپیوتری را می توان بر اساس منطقه جغرافیایی که پوشش می دهد به انواع زیر تقسیم کرد:

  • LAN (شبکه محلی)
  • MAN (شبکه منطقه شهری)
  • WAN (شبکه وسیع)

1- LAN (شبکه محلی)

شبکه محلی شبکه ای است که برای فعالیت در یک منطقه جغرافیایی یا فیزیکی بسیار کوچک مانند یک دفتر ، ساختمان ، گروهی از ساختمان ها و غیره طراحی شده است. در این نوع شبکه معمولاً برای اتصال دو یا چند رایانه از یک راه ارتباطی مانند کابل های کواکسیال ، جفت تابیده و … استفاده می شود.یک شبکه LAN می تواند از حالت ارتباط سیمی یا بی سیم استفاده کند. شبکه محلی که به طور کامل از وسایل بی سیم برای ارتباط استفاده می کند را می توان WLAN (شبکه محلی بی سیم) نامید.

مزایای LAN به شرح زیر است:

  • انتقال فایل و دسترسی به فایل
  • اشتراک منابع
  • محاسبات شخصی
  • توزیع فایل ها
  • طراحی و عیب یابی آسان
  • حداقل تاخیر
  • سرعت انتقال داده بالا
  • میزان خطای پایین

2- MAN (شبکه منطقه شهری)

شبکه شهری یک نسخه بزرگتر از LAN است که از فناوری مشابه LAN استفاده می کند. دو یا چند شبکه محلی می توانند با استفاده از روترها یا کابل های فیبر نوری برای ایجاد یک شبکه MAN به هم متصل شوند.

MAN در محدوده جغرافیایی حدود 50 کیلومتر است. بهترین نمونه MAN شبکه تلویزیون کابلی است که در کل شهر پخش می شود و توسط کابل نوری به هم متصل می شوند.

مزایای استفاده از MAN به شرح زیر است:

  • پوشش منطقه جغرافیایی بزرگ در مقایسه با LAN
  • اتصال داده با سرعت بالا
  • تأخیر انتشار MAN متوسط ​​است

3- WAN (شبکه وسیع)

شبکه جهانی بزرگترین شبکه توزیع است. مسافت های بسیار زیادی مانند یک کشور، یک قاره یا حتی کل کره زمین را پوشش می دهد. دو کامپیوتر که از یکدیگر فاصله دارند می توانند به راحتی با استفاده از WAN به هم متصل شوند. مثلا اینترنت.

یک WAN ممکن است شامل شبکه های محلی و شهری مختلف باشد. حالت ارتباط در شبکه WAN می تواند سیمی یا بی سیم باشد.

WAN انتقال داده ها، صدا، تصویر و ویدئو را از راه دور در یک منطقه جغرافیایی وسیع فراهم می کند. WAN می تواند بیش از 100 کیلومتر گسترش یابد. می تواند خصوصی یا دولتی باشد.

پروتکل های مورد استفاده در WAN عبارتند از ISDN (شبکه دیجیتال سرویس یکپارچه)، SMDS (سرویس داده سوئیچ شده چند مگابیت)، SONET (شبکه نوری سنکرون)، HDLC (کنترل لینک داده بالا)، SDLC (کنترل پیوند داده همزمان) و غیره.

مزیت WAN این است که در یک منطقه جغرافیایی بسیار وسیع گسترده شده و توده زیادی از مردم را به هم متصل می کند. و عیب اصلی آن پیچیدگی زیاد در طراحی اینگونه شبکه ها می باشد.

انواع توپولوژی شبکه کامپیوتری

انواع توپولوژی شبکه کامپیوتری

توپولوژی از دو کلمه یونانی topo و logy گرفته شده است که topo به معنای “مکان” و logy به معنای “یادگیری” است. معمولا برای توضیح نحوه اتصال فیزیکی شبکه و جریان منطقی اطلاعات در شبکه های کامپیوتری از توپولوژی استفاده می شود و اکثرا توصیف نحوه اتصال و تعامل دستگاه ها با یکدیگر از طریق پیوندهای ارتباطی می باشد.

در شبکه های کامپیوتری ، عمدتاً دو ساختار توپولوژیکی وجود دارد که عبارتند از:

  • توپولوژی فیزیکی : توپولوژی فیزیکی نحوه اتصال کامپیوترها یا گره ها به یکدیگر در یک شبکه کامپیوتری است. این مجموعه ای از عناصر مختلف (پیوندها ، گره ها و غیره)، از جمله محل تجهیزات و نصب کد یک شبکه کامپیوتری است. به عبارت دیگر می توان گفت که چیدمان فیزیکی گره ها ، ایستگاه های کاری و کابل ها در شبکه است.
  • توپولوژی منطقی : توپولوژی منطقی توصیف نحوه انتقال داده ها از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر می باشد که به پروتکل شبکه متصل است و نحوه حرکت داده ها در کل شبکه و مسیر طی شده را مشخص می کند. به عبارت دیگر ، این روش ارتباط داخلی دستگاه است.

توپولوژی شبکه ، چیدمان ، شکل مجازی یا ساختار شبکه را نه تنها به صورت فیزیکی ، بلکه منطقی نیز تعریف می کند. یک شبکه می تواند همزمان یک توپولوژی فیزیکی و چندین توپولوژی منطقی داشته باشد.

در این مطلب به صورت مختصر مطالب مورد نیاز برای گرفتن مدرک نتورک پلاس را توضیح دادیم. اگر با خواندن این مطلب به شبکه های کامپیوتری علاقه مند شدید می توانید آموزش های حرفه ای شبکه را از لینک زیر دانلود نمایید.

 

 

 

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *